Incarnation 07.01.2004 16:34:27 | |
---|
ESP on siis julkaissut 2004-vuoden basso (ja kitara) mallistonsa ja joitain muutoksia on tapahtunut. Kaikki sarjat ovat saaneet lisää bassoja ja mm. F-sarjan F-204 ja F-205 bassoja ei enää valikoimasta löydy mutta niitä korvaa uudet bassot F-254 ja F-255 ( http://www.espguitars.com/bass_f.htm). Erona F-250 sarjalla F-200 sarjaan on neck-through-body rakennustapa bolt-on tavan sijaan. Tämä asia mikä tässä sai keskustelun aloittamaan on se kun F-250 bassojen bodymateriaalina on AGATHIS kun taas vanhoissa F-200 bassoissa oli MAHONKI. Kuinkahan paljon tämä puumateriaalin muutos vaikuttaa basson soundiin? Mahonki on käsittääkseni melko raskassointinen puu, mutta agathiksesta (akaasia?) en tiedä. Valaiskaa siis minua. Sitten vielä tästä täysin uudesta mallista eli DF-404 ( http://www.espguitars.com/bass_df.htm). Sivulla jonka linkki ohessa on lukee että: The DF-404 is tuned B-E-A-D (130-110-90-70, like the 5-4-3-2 strings of a 5-string bass) for extra string extension.Minua hieman ihmetyttää, että miksi ihmeessä se pitää virittää juuri noin alas eli onko basso rakennettu siten tai onko siinä jotain ominaisuuksia joka mahdollistaa/vaatii, että vire pidetään alhaalla? Ja sitten se, että miksi ihmeessä siinä täytisi pitää noin paksuja kieliä? Ei sinänsä mitään valittamista, kun soitan vielä vähän paksummilla kielillä ja alavireestä (ei ihan noin alhaalta), mutta ihmetyttää tämä pikku teksti. En siis omista mitään mainitsemistani bassoista, mutta harkitsen jonkin niistä ostamista. Kiitos jo etukäteen! "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Prowleri 07.01.2004 18:05:47 | |
---|
DF-sarja näyttäisi olevan aika suora kopio Schecter Scorpion-sarjasta, otelautakuvioita myöten. Idea on antaa viisikielisille kapeampi kaula ottamalla se "turha" ylin kieli poissa, kun hevisoittajat eivät kaikki siitä kauheana piittaa. Rakenteessa kiinnitetään huomiota B-kielen sointiin, lähinnä skaala on tuuman pidempi ja kaula ehkä vähän jäykempi. Puulajien osalta, varmaan parempi käydä kuitenkin itse testaamas jos kykenee, materiaalien suhteen on niin monta mielipidettä ja makua ja laatua että. Neck-thru-rakenne on periaatteessa kyl parannus. Hähähä. -Jami |
Incarnation 07.01.2004 20:45:47 | |
---|
Puulajien osalta, varmaan parempi käydä kuitenkin itse testaamas jos kykenee, materiaalien suhteen on niin monta mielipidettä ja makua ja laatua että. Mutta mites nuo agathiksen ominaisuuden on mahonkiin verrattuna? Olen saanut sellaisen käsityksen että agathis on niitä halvimpia puumateriaaleja mitä soittimessa voi materiaalina olla, korjatkaa käsitykseni jos se on väärä. Olisikohan tämän puumateriaalin vaihdon takana sellainen ajatus, että puumateriaalia "huonontamalla" saadaan hinta jälleen siihen 750 euron hujakoille vaikka rakennustapa onkin neck-thru-body? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
J.L 07.01.2004 21:06:15 | |
---|
Mutta mites nuo agathiksen ominaisuuden on mahonkiin verrattuna? Olen saanut sellaisen käsityksen että agathis on niitä halvimpia puumateriaaleja mitä soittimessa voi materiaalina olla, korjatkaa käsitykseni jos se on väärä. Olisikohan tämän puumateriaalin vaihdon takana sellainen ajatus, että puumateriaalia "huonontamalla" saadaan hinta jälleen siihen 750 euron hujakoille vaikka rakennustapa onkin neck-thru-body? Jaa-a en nuista puulaaduista tiiä mitään. Mutta en usko että tuo bodyn materiaalin vaihto vaikuttaa soundiin/kepin kestävyyteen niinkään paljoa, joten jos tuo materiaalin vaihto huonompaan saa hinnan pysymään samassa, vaikka onkin neck-thru-body, niin mulla alko vituttaan just nyt. Ostin nimittäin F-205:sen tossa syksyllä. Kyllä mie miellummin sen neck-thru-bodyna ottasin. |
Incarnation 07.01.2004 21:12:39 | |
---|
Jaa-a en nuista puulaaduista tiiä mitään. Mutta en usko että tuo bodyn materiaalin vaihto vaikuttaa soundiin/kepin kestävyyteen niinkään paljoa, joten jos tuo materiaalin vaihto huonompaan saa hinnan pysymään samassa, vaikka onkin neck-thru-body, niin mulla alko vituttaan just nyt. Ostin nimittäin F-205:sen tossa syksyllä. Kyllä mie miellummin sen neck-thru-bodyna ottasin. No kyllä uskoisin, että näin tulee käymään, mutta jos ei niin hinta liikahtaa korkeintaan 50€ puolelle tai toiselle. Onko muuten hyvä peli? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Basismi 07.01.2004 22:27:32 | |
---|
Agathis on muovia, onpa ainakin tasalaatuista ja voi olla jopa parempisointista kuin surkea puu. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Incarnation 07.01.2004 22:31:26 | |
---|
Agathis on muovia, onpa ainakin tasalaatuista ja voi olla jopa parempisointista kuin surkea puu. WTF?! Muovia? Ei kai sentään? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Niskamies 07.01.2004 22:49:42 | |
---|
WTF?! Muovia? Ei kai sentään? Ei ole muovia. On vain kaukoidän versio poppelista. En itse todennäköisesti koskaan tule ostamaan agathista. Onkos ash muuten saarni? |
Basismi 07.01.2004 22:53:07 | |
---|
WTF?! Muovia? Ei kai sentään? Eipäs olekaan, sekoitin johonkin toiseen... Taitaa olla nimenomaan halvinta mahdollista filippiineillä kasvavaa puuta, tunnetaan myös nimellä Kauri. Helppoa työstää. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Incarnation 07.01.2004 22:57:13 (muokattu 07.01.2004 23:34:51) | |
---|
Onkos ash muuten saarni? On. Voi ****n ESP kun meni vaihtamaan puumateriaalin. Mutta kokeilemalla tuonkin basson kelpoisuus sitten täytyy itse todeta. Mikäli tuon DF-404 basson hinta ei kohoa hirveän korkealle (alle 1000€ olisi suotava hinta) niin todennäköisesti sitä harkitsen. Siinä on sentään mahonki-body, aktiivimikit (hyvä vai huono, vaikea sanoa) ja neck-thru-body. Kesällä sitten joskus kattellaan... VASTA!! Miten kestän odotella koko kevään...? "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
J.L 08.01.2004 16:12:54 | |
---|
No kyllä uskoisin, että näin tulee käymään, mutta jos ei niin hinta liikahtaa korkeintaan 50€ puolelle tai toiselle. Onko muuten hyvä peli? Onhan se. Helvetin hyvä soittaa sillä on. Tosin pieniä säätöjä mun pitää siihen vielä tehä.. En hirveen kokenu basisti oo tosin, mutta kyllä mie tykkään että se on vitun hyvä. Toisaalta kun nuita ei enää tehä niin kohtahan sen arvo nousee päätä huimaaviin summiin :D Pitää pitää erinomaisen hellästi niinku oon tähänki asti tehny ni siitä saa vielä joskus hyvät rahat ;) |
Toisaalta kun nuita ei enää tehä niin kohtahan sen arvo nousee päätä huimaaviin summiin :D Pitää pitää erinomaisen hellästi niinku oon tähänki asti tehny ni siitä saa vielä joskus hyvät rahat ;) Juu, tai sitten ei. :) "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |