Aihe: Kitaran maalaaminen 1 | |
---|---|
![]() 13.01.2005 15:42:51 | |
Kitarani on aika paskan värinen. Ibanez Grx40 tai jossain yhteyksissä se on ilmoitettu Grx140. Löytyy tuolta kun jaksatte pari kertaa klikata: http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_finland.html Omani värit siis ovat läpikuultavan (helpommin sanottuna kai petsattu tai jotakin) tummanvihreä body, valkoinen pleksi ja puunvärinen lapa. Ei oikein vihreä ja valkoinen ole minun silmissäni keskinäisessä harmoniassa. Olen ajatellut maalata sen valkoiseksi, ja laittaa jonkinlaisen mustan helmiäispleksin. Kaulaa en mene sotkemaan. Ongelmana nyt on että millä se pitäisi maalata? Maalit + lakat/vahat kun ovat vähän hakusessa. Voisiko joku pistää tyhjentävää infoa? Sahalla silmään joka väärin soittaa. kalamies#2 >-)))> | |
![]() 13.01.2005 21:28:49 (muokattu 13.01.2005 23:11:15) | |
Et taida olla ainoa joka tuosta väristä ei pidä, kun ovat sen näemmä valikoimistaan poistaneet. Mutta mutta. Periaatteessa homma on melko suoraviivainen: lakkapinta rikki -> pohjamaali (mikäli tarvitaan) -> hionta -> väri -> hionta (mikäli tarvitaan) -> lakka-hionta-lakka-hionta jne. kunnes pinta on hyvä -> kiillotus. Jos sulla on mahdollisuus kunnon ruiskun käyttöön, suosittelisin automaaleja (esim. Sikkens). Näillä pääsee helpoiten hyvään lopputulokseen eivätkä kuivumisajatkaan ole tolkuttomia. Mikäli ruiskua ei ole käytettävissä saa noita joistain firmoista spraypurkkiin pakattunakin. Automaalit eivät ole halpoja, varsinkaan spraypurkitettuina. Valkoisen värin voipi saada pelkällä pohjavärilläkin kohdalleen jos sopiva sävy löytyy. Pensselillä mä en ikinä ole kitaran (tai vastaavan) pinnan maalausta tehnyt, ainoastaan lakkauksen (enkä tee enää). Tuokin onnistuu, mutta välihiontoihin kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä. ja kahvia. ja tupakkia. --------- Miten tahansa sen maalaatkin on hommassa monia mutkia, mikäli haluat hyvin viimeistellyn pinnan. Pintakäsittelykin on taitolaji. Jos tunnet jonkun automaalarin joka voisi viraapelina maalata sen, niin kannattaa harkita. Kossupullolla saa jo paljon maalia... EDIT: Joskus noilla pintakäsittelyaineilla voi tulla eteen yhteensopivuusongelmia. Näin esimerkiksi alkuperäinen lakka saattaa reagoida uuden pohjamaalin kanssa. Varmimmin pääset hyvään tulokseen jos poistat alkuperäisen lakan kokonaan. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 15.01.2005 15:32:56 | |
Hmm. Käykös 800-hiekkapaperilla hionta? Milläs sitä sitten lopuksi kiillottaisi? Sahalla silmään sitä joka väärin soittaa. kalamies#2 >-)))> | |
![]() 16.01.2005 13:36:44 | |
Ööö... no kai se johonkin vaiheeseen käy, mutta mä suosittelisin pohjamaalin alle jotain 240-320, ja värin ja lakkojen alle aineesta riippuen korkeintaan 600 (ensin karkeammalla). Viimeinen hionta voipi olla vaikka 400>600>1000>(1500 tai mirkan harmaa karhunkieli)>kiillotus. Kiillotukseen voi käyttää vaikkapa autojen maalipinnoille tarkoitettuja hiovia kiillotustahnoja. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 15.05.2007 21:43:42 | |
nostetaas. Terve, ajattelin hommata tuollaisen kitaran http://www.thomann.de/fi/ibanez_afs75tdobl.htm käytettynä, ja muuttaa hieman sen ulkoasua. Eli kelasin hioa lakat ja maalit pois ja sen jälkeen laittaa jonkunlaisen petsin pintaan? kuulostaako tyhmältä? Ongelmana on se, ettei ole tullut ennen kitaroita purettua, joten kaulan irrottaminen pelottaa. Onko tuota operaatiota mahoton tehä kaulan ollessa kiinni? Huippu siistiä jälkeä en ajatellut tehdä, päin vastoin sellainen rosoisen ja epätasaisen näkönen, jotenkin ku sais siitä uniikin näköisen.. Ja mitä lakkaa suositellaan pintaa? varmaankin spraylakkaa, mutta osaako joku kertoa tarkemmin? kaikki vinkit ovat trvetulleita, ja aikaisempaa kokemusta tälläisestä projektista ei ole. Kesälomalla on sopivasti aikaa tehdä pientä puuhastelua, ja ajattelin että kitaran customointi sopisi hyvin siihen. Kiitokset mahdollisista vastauksista! T: Hat | |
![]() 15.05.2007 22:23:54 | |
Eli kelasin hioa lakat ja maalit pois Jos välttämättä haluat puuduttaa kätesi ja saada rakkoja niin sitten hiomaan. mutta jos haluaa päästä helpoimmalla niin poistaa maalin/lakan jollain maalinpoisto aineilla. PS:kokemusta on tuosta hiomisesta, kauheaa hommaa.. "viinal seksil ja huumeil ei oo mitään yhteistä rock n rollin kans" -Andy Mccoy | |
![]() 15.05.2007 23:15:38 | |
Ongelmana on se, ettei ole tullut ennen kitaroita purettua, joten kaulan irrottaminen pelottaa. Onko tuota operaatiota mahoton tehä kaulan ollessa kiinni? Komea kitara! Liimakaulan irroittamisessa on niin ankara ähellys, että tuskin siihen kukaan pintakäsittelyn uusimisen takia ryhtyy. Kyllä hommaan löytynee niksit ihan kaula paikallaan. | |
![]() 16.05.2007 00:34:27 | |
kiitoksia! osaakohan kukaan kertoa tarkemmin näistä lakan/maalinpoisto aineista? Kuten sanoin, moisesta operaatiosta ei kokemusta ole joten yritän pohjustaa homman mahdollisimman hyvin:) kertokaa vaan lisää vinkkejä ja mielipiteitä | |
![]() 16.05.2007 08:36:22 | |
kiitoksia! osaakohan kukaan kertoa tarkemmin näistä lakan/maalinpoisto aineista? Kuten sanoin, moisesta operaatiosta ei kokemusta ole joten yritän pohjustaa homman mahdollisimman hyvin:) kertokaa vaan lisää vinkkejä ja mielipiteitä Mä otin omasta liimakaulaisesta maalit pois Nitromorsilla, siklillä ja hiekkapaperilla. Helposti lähti (muista hengityssuoja hioessa). Tämän jälkeen vesipetsasin ja hioin useampaan otteeseen (petsipuupölyä löytää sitten mitä ihmeellisimmistä paikoista), jotta löytyi se mieluinen väri ja pintaan vielä Danish Oilia. Danish oilia olen vieläkin levittelemässä, kun laiskuus on ottanut veronsa. Pinta alkaa olla jo muutamaa vetoa vaille valmis ja tyytyväinen olen. | |
![]() 16.05.2007 12:56:00 (muokattu 16.05.2007 13:02:38) | |
Mä otin omasta liimakaulaisesta maalit pois Nitromorsilla, siklillä ja hiekkapaperilla. Helposti lähti (muista hengityssuoja hioessa). Tämän jälkeen vesipetsasin ja hioin useampaan otteeseen (petsipuupölyä löytää sitten mitä ihmeellisimmistä paikoista), jotta löytyi se mieluinen väri ja pintaan vielä Danish Oilia. Danish oilia olen vieläkin levittelemässä, kun laiskuus on ottanut veronsa. Pinta alkaa olla jo muutamaa vetoa vaille valmis ja tyytyväinen olen. Thanks, onkos sul yhtään kuvia? Onko K-rauta se mesta, mistä löytää eniten erivärisiä vesipetsejä? en o viel päättänyt mitä vär(ejä)iä kitaraan laitan.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)