eetuss 05.01.2004 23:27:19 | |
---|
Tällaisena keltanokkana haluaisin vastauksen ongelmaan, joka vaikuttaa toistuvan itselläni usein. Olen kuullut monesta suunnasta, että paras ja 'perinteinen' tapa äänittää virveli Shure 57:lla on, että iskee kapulan tuuman verran kehästä ylös ja tähtää virvelin 'halki'. En saa millään kuulumaan kuin lähes pelkkää yläkalvoa tällä keinolla. Missä vika? |
Roberto 05.01.2004 23:50:08 | |
---|
Siirrä mikkiä kauemmas tai alemmas, tai laita toinen mokoma rummun alapuolelle. Yhdellä saa kyllä paremman soundin kun jaksaa vaan hakea paikkaa. Toi tuuma vanteesta on semmonen enempi livehomma. |
 06.01.2004 00:43:11 | |
---|
En saa millään kuulumaan kuin lähes pelkkää yläkalvoa tällä keinolla. Missä vika? Juu niinku todettiin niin toinen mikki matolle tai sit vois yrittää korostaa 5 khz eq:lla jolla alueella suurinpiirtein sais vähän rätinää mukaan.
"Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen |
milcoin 06.01.2004 00:43:29 | |
---|
Levympää soundiako haet? Eli soundi ei vastaa lempparilevyjäsi.Tässä muutama ajatus: 1. Miksaa virvelisoundia nin että kaikki rumpukanavat on auki. Virvelin koko ja yläsävelsarja tulee yleensä overeista ja/tai kaikkien mikkien summasta. 2. Käytä virveliin hyvää(putki)etuastetta. Pieni saturaatio pehmentää ja suurentaa soundia. Erottelu on myös tärkeää ja on sanottu että poplevyssä virveli ja päälaulu ovet ne jotka tekee soundin tunnistetttavaksi. 3. Käytä mahd. alapuolen mikissä gate:a jotta saat rahinan pois jopa niin että vain pelkkä iskun piikki tulee läpi. Hyvä virvelin raakasoundi on mun mielestä sellanen että siihen ei tarvi otta kuin yhden alueen parametrista eq:ta ja tätä hiukan säätämällä ihan miksauksen loppuvaiheessa saa virvelin hyvään balanssiin. Tietty dynamiikkaprosessorit tekee paljon myös äänenvärille. |
askomiko 06.01.2004 01:31:12 | |
---|
Nii kyllä, virvelin lähimikin soundi voi olla melkeinpä pelkkä "pöt", overheadeista se oikea soundi kuuluu niin paljon. |
U.Honey 06.01.2004 06:27:02 (muokattu 06.01.2004 06:38:15) | |
---|
Olen ollut kuulevinani että joissain levyissä virveli tulisi "Stereona", eli siis joko se olisi äänitetty useammalla mikillä ja panoroitu tai sitten sitä on käsitelty jälkikäteen jollain stereo-tilaprosessorilla. Onko perää, vai olenko vain kuvitellut? EDIT: Niin, johan se tuossa aikaisemmin sanottiin että useammalla mikillä. Mutta miten niitä sijoitetaan stereokuvaan? My name is Baron - U.Honey Baron |
eetuss 06.01.2004 12:52:17 | |
---|
Siirrä mikkiä kauemmas tai alemmas, tai laita toinen mokoma rummun alapuolelle. Yhdellä saa kyllä paremman soundin kun jaksaa vaan hakea paikkaa. Toi tuuma vanteesta on semmonen enempi livehomma. Joo. Olen kyllä sivusta katsellut kahden mikin käyttöä. Siinä kai se vaihevirhe on suurin ongelma, eikö? Nythän Cubasesta pystyy kääntämään vaiheen kätsästi. Perinteisillä pienen budejtin kamoilla se on vähän hankalaa. Voi olla, että se on livehomma. Olen kai käsittänyt väärin. Kauemmas siirrettäessä sieltä vaan tulee haitsu niin pahasti läpi, että ei sekään auta. Mitä mieltä muuten olette, konkka vai dynaaminen virveliin? Eikö konkka mene aika herkästi ruvelle, jos on joku luolamies paukuttamassa.. |
milcoin 06.01.2004 12:58:21 | |
---|
kyllähän se virvelin suuruus tulee juuri overien ja ambienssimikkien viiveestä suhteessa lähimikkiin ja toisiinsa. Olen myös muistavinani että muuan Bruce Swedien olisi käyttänyt virveliefektinä Eventiden purkkeja, tuloksena sterovirveli lähisignaalista. Konepuolella teen usein virvelistä steromman splittaamalla raidan usempaan kanavaan ja prosessoimalla nämä eri tavalla. Uudemmassa metalli- yms. musassa (ruotsalainen hardcore/metalcore) trendi näyttäis menevän tohon ambienssimikkipohjaiseen rumpusoundiin jossa virveli on todella stereo juuri suuren ambienssin myötä. |
Roberto 06.01.2004 22:07:00 (muokattu 06.01.2004 22:07:11) | |
---|
Perinteisillä pienen budejtin kamoilla se on vähän hankalaa. Niinno... kaksi liitintä ja pätkä piuhaa... :) |
eetuss 06.01.2004 22:25:02 | |
---|
Niinno... kaksi liitintä ja pätkä piuhaa... :) Niin just! Joutuu nostamaan perseensä penkistä! |
bize 07.01.2004 20:50:55 | |
---|
Olen ollut kuulevinani että joissain levyissä virveli tulisi "Stereona", eli siis joko se olisi äänitetty useammalla mikillä ja panoroitu tai sitten sitä on käsitelty jälkikäteen jollain stereo-tilaprosessorilla. Onko perää, vai olenko vain kuvitellut? Niinnosiis, varmaankin tuo "stereovirveli" tulee yleisimmin kahdesta eri kanavaan panoroidusta overheadista ja stereoambienssista, jotka levittävät stereokuvassa koko settiä. Myös stereokaiku levittää virveliä, mutta ainakaan mitään psykoakustisia efektejä tahi stereolevittimiä tuskin perinteisen poprock-musiikin piirissä kamalasti käytetään. Janne sanoo:
ei enää jatsia
Janne sanoo:
parempi kun en yritäkään. tulee vaan vitutus ja angsti |
Joo. Olen kyllä sivusta katsellut kahden mikin käyttöä. Siinä kai se vaihevirhe on suurin ongelma, eikö? Nythän Cubasesta pystyy kääntämään vaiheen kätsästi. Perinteisillä pienen budejtin kamoilla se on vähän hankalaa. Ööööö... Pienen budjetin kamoilla?? Eikö Cubasen reilu 800 euron hinta sitten olekaan suurta budjettia vaativaa?? Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole |
askomiko 08.01.2004 14:58:04 | |
---|
Perinteiset pienen budjetin kamat: kasettineliraituri ja piraattimikki. |
AoA 08.01.2004 15:18:19 | |
---|
Ööööö... Pienen budjetin kamoilla?? Eikö Cubasen reilu 800 euron hinta sitten olekaan suurta budjettia vaativaa?? eikös sekin riipu vähän cubasen versiosta. Ja nykytilannetta ajatellen ei kannata automaattisesti olettaa että jos jollakin on joku softa että hän olisi sen ostanut. :) Myyn tuliteränä _käyttämättömän_ Zildjian A-Custom 8'' Splashin. Tarjoa! |
eetuss 08.01.2004 15:39:13 | |
---|
eikös sekin riipu vähän cubasen versiosta. Ja nykytilannetta ajatellen ei kannata automaattisesti olettaa että jos jollakin on joku softa että hän olisi sen ostanut. :) Naulan kantaan. Tunnustan: piraatti Cubase SX! En aio maksaa 800€ softasta vain siksi, että yritän omatoimisesti opiskella äänitekniikkaa. Tein 400€:lla hankintoja viime kesänä ja maksan joustoluottoa edelleen. |
milcoin 08.01.2004 16:06:17 | |
---|
Naulan kantaan. Tunnustan: piraatti Cubase SX! En aio maksaa 800€ softasta vain siksi, että yritän omatoimisesti opiskella äänitekniikkaa Vai niin. Luulisi täällä olevan selvää miksi cracki on todella huono vaihtoehto. Lähes kaikki opiskeluun tarvittavat softat löytyy (laillisena) ilmaisena netistä joten se ei kelpaa selitykseksi. En edes jaksa verrata mihinkään myymälävarkauteen saati vapaamatkustajailmiöön koska tämä asia on käyty läpi monen monta kertaa. Älä jaksa enää vaivautua jos et ole miettinyt asioita tuon enempää. |
eetuss 09.01.2004 11:20:35 | |
---|
Vai niin. Luulisi täällä olevan selvää miksi cracki on todella huono vaihtoehto. Lähes kaikki opiskeluun tarvittavat softat löytyy (laillisena) ilmaisena netistä joten se ei kelpaa selitykseksi. En edes jaksa verrata mihinkään myymälävarkauteen saati vapaamatkustajailmiöön koska tämä asia on käyty läpi monen monta kertaa. Älä jaksa enää vaivautua jos et ole miettinyt asioita tuon enempää. Mitkä opiskeluun tarvittavat softat? Mistä ne löytyy netistä? Kyllä minä tiedän, että kräkki on huono vaihtoehto. Koko softa ei meinaa toimia kunnolla, koska kräkki sotkee asioita. Mulla ei ole 800€, mutta silti on pakko opetella käyttämään NIMENOMAAN Cubase SX:sää. Ei jää paljon vaihtoehtoja. En ole tehnyt pennin hyrrää rahaa Cubasea käyttäen, enkä myöskään yhtään äänitettä, joka olisi tuottanut kenellekään yhtään mitään. Jos joku kertoo mistä saan nimenomaan Cubase SX:n ilmaiseksi, annan pusun poskelle. Kiitos ja anteeksi. p.s. Älä jaksa vaivautua mihin? |
KaljaMaha 09.01.2004 11:36:01 | |
---|
Palatakseni vielä tuohon virvelisaundiin. Aja virveli kahdelle raidalle ja aja toinen raita särön läpi. Sellainen radiosaundi pitäis auttaa. Käytän itse usein. |
milcoin 09.01.2004 13:35:43 | |
---|
Kyllä ne löytyy ihan googlettamalla. Ei mitään täysversioita tietty mutta niin että alkuun pääsee. Sen verran voit nähdä vaivaa jos oot oikeesti asiasta kiinnostunut. Ihme juttu kun nykyään kaikki pitäisi olla ilmaista ja mielellään kotiinkuljetettuna. Oletko muuten sitä mieltä että esim. lätkävarusteet saa kuka vaan hakee kaupasta ilmaiseks käyttöönsä siinä tapauksessa että kukaan ei maksa pelaamisesta palkkaa? hohhoijaa. Ei jaksais tapella enempää:-) Jos sä oot jotain mieltä niin en usko et sun mielipide muuttuu kättä vääntämällä. Rauhaa veli. |
kivi 09.01.2004 14:08:32 (muokattu 09.01.2004 14:10:27) | |
---|
Mulla ei ole 800€, mutta silti on pakko opetella käyttämään NIMENOMAAN Cubase SX:sää. Ei jää paljon vaihtoehtoja. Nimenomaan - miksi? Oletko menossa tekemään duunia SX:llä johonkin pajaan jossa se on (osto-ohjelmana) käytössä, ja sun täytyy opetella tuo ennakkoon? Jos niin on, ymmärrän (vaikka toisaalta, kun mä jouduin samaan tilanteeseen, mulle annettiin lainaksi ostoversio harjoittelua varten:-). Jos noin niinku ylipäänsä pitää opetella käyttämään jotain ohjelmaa, se on loppujen lopuksi aivan sama millä harjoittelet. Käyttöliittymät ovat todella samanlaisia nykyään, ja kun tietää mitä ohjelman tahtoo tekevän, se on aika helppo löytää vaikka eri nimelläkin, vaikka eri valikosta. Joku lite-versio (sun tapauksessa Cubasis) varmaan ajaisi asian ihan ok? Nomutjoo. Plussaa rehellisyydestä, mutta tiedoksesi, että täällä on sellainen perinne, että crackien käyttäjät saavat huonompia neuvoja, tyyliin: "katso manuaalin sivulta 154" :-) Kutsutaan sitä vaikka 'puutteelliseksi tuotetueksi'. Siihenhän crackeri joka tapauksessa sitoutuu. |