Aihe: Moniko täällä kuuluu Teostoon?
1 2 3 4
John Titor
15.05.2007 11:47:52

Oikein ja ei silti oikein.

Syystä, että joillakin promoamiskanavilla on vaatimus promottavan "teostovapaudesta", mutta eihän sellaista oo olemassakaan, koska tekijänoikeus on joka tapauksessa olemassa. Eli jossain on ajateltu, että jos henkilö ei oo Teoston asiakas, niin hänen työtään voi käyttää ilmaiseksi, mutta eihän se oo niin. Tekijänoikeusmaksuja voi karhuta ilman Teostoakin.

Erillissopimuksia jonkin teoksen maksun määrästä toki on.

Toinen ongelmallinen tilanne on, että Teoston valvonta vaatii kyetäkseen erottelemaan laillisen nettilähteen laittomasta, että laillisen nettilähteen pitää olla tekijän oma ja selkeästi informoitu. Aika ymmärrettävää, vai mitä? Tässä on nyt kuitenkin hiljainen "syyttämättäjättämispäätös", eli MySpace- ja YouTube-promoamisiin ym. ei aiota puuttua, kunhan kysymys on tekijän hyväksymästä toiminnasta. Näin olen ymmärtänyt.

Tietyt promoamistavat ovat ihan Teoston säännöissäkin määritelty laillisiksi.
Teoston usein kysyttyä -palstalta:

"Jos teen bändini demosta muutaman kopion kavereille, tarvitsenko siihen tallennusluvan?

Voit tehdä levyjä enintään kuuden kappaleen painoksen ilman tallennuslupaa, jos teet kopiot itse esim. kotitietokoneella ja ne menevät yksinomaan yksityiskäyttöön tai esimerkiksi keikkajärjestäjän tai ohjelmatoimiston edustajan yksityisesti kuunneltaviksi. Levyjä ei saa soittaa julkisesti eikä myydä."

"MITEN MENETELLÄ, KUN JULKAISEE OMAA MUSIIKKIAAN OMILLA TAI YHTYEEN VERKKOSIVUILLA? YHTYEEMME ON ITSE TUOTTANUT ÄÄNITTEET (EI KUSTANTAJAA) JA TALLENTEET OLISI TARKOITUS LAITTAA VERKKOON LADATTAVAKSI MP3-MUODOSSA.

Voit laittaa omille tai yhtyeesi verkkosivuille itse säveltämäänne, sanoittamaanne ja sovittamaanne kustantamatonta materiaalia ilmaiseksi, jos materiaalia ei ole julkaistu kaupallisella äänitteellä. Tämä on mahdollista, vaikka olisitkin liittynyt Teostoon ja luovuttanut siten teostesi oikeudet Teoston valvottaviksi. Tässä tapauksessa riittää, kun ilmoitat Teostolle teostesi käytöstä verkkosivuillamme olevalla sopimuslomakkeella."

Lisäksi neuvottelin jossain vaiheessa Internet-käytöstä Teoston kanssa ja rivien välistä ymmärsin, ettei Teosto itsekään ole ehtinyt tehdä täysin kattavaa säännöstöä musiikin Internet-käyttöön.

Olettaisin että Youtuben, Myspacen ja vastaavien syyttämättäjättäminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että ne ovat kanavia, joihin kaikilla on yhtä helppo pääsy. Toisin sanoen kukaan artisti ei saa pysyvää kilpailuetua panemalla musiikkiaan kuuluviin kyseisille sivustoille. Lisäksi musiikki tai videot eivät tavallisin keinoin ole kopioitavissa sivustoilta. Toisekseen sivustoille tulee niin paljon materiaalia päivittäin, ettei mikään tekijänoikeusjärjestö ehdi käsitellä kaikkea. Tästä syystä on helpompaa puuttua asiaan vasta sitten kun joku asiakas sitä vaatii omalta kohdaltaan. Voisihan asiaa ajatella niinkin, että kun jonkun artistin materiaali vaaditaan vedettäväksi pois sivustoilta, muut saavuttavat kilpailuedun artistiin nähden. Tällöin tekijänoikeusjärjestöt pikemminkin haittaisivat artistin toimintaa ja toimisivat näin alkuperäistä toimintasuunnitelmaansa vastaan.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
kunnasja
15.05.2007 14:34:48
Teosto, Gramex
kivi
15.05.2007 16:26:16
Niin voi joo. Vielä auttaisi kun osaisi säveltää. :) Lähinnä hain sitä, että rumpuosuuksien tekemistä ja mahdollista biisin sovittamista niiden mukaan ei pidetä säveltämisenä. Toisaalta, näinhän se onkin. Turhaan siis märisen.

Ei periaatteessa kyl, mutta kyllä mä olen pari kertaa luovuttanut sävellyskrediitit rumpalille, kun biisin rytmi ja melodia ovat ihan selkeästi lähteneet rumpalin kehittelemästä kuviosta, siinä määrin että biisiä ei toisin olisi voinut soittaa. Näissä tosin on ollut takana, että biisi on sävelletty siinä tilanteessa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)