Aihe: pianon I kurssin ohjelmisto?
1
melodii
15.05.2007 12:01:20
Mitä vaatimuksia ja mitä biisejä tuossa tutkinnossa kuuluu soittaa? Satutteko tietämään jotain kappale listoja, mitä esim voisi soittaa? : ) Tai mitä itse soititte/soittaisitte? Mitä asteikkovaatimuksia (esim soittonopeus?) ?
Kesäksi täytyisi löytää harjoiteltavaa mahdollista tutkintoa varten :>
wrshredder
15.05.2007 13:40:12 (muokattu 15.05.2007 13:41:22)
Tämän olisi voinut laittaa Jelppikerhoonkin. Tai edes käyttää hakua/googlea ensin. Sieltä minä tämänkin löysin:

http://www.kuopionkonservatorio.fi/ … s/kvaatimukset/piano/piano_I_tv.pdf

http://www.kuopionkonservatorio.fi/index.php?Opiskelu:Tasosuoritukset
kakaa ,kkaa? kakkakakkaa sääh sääh säähhh!!!
tanjuli
16.05.2007 08:54:36
primavistassa on polyfoninen kappale ja toinen, jossa on selvästi säestys ja melodia eri käsillä.

asteikkoja soitetaan 4 oktaavia niin, että keskellä sekä ylös- että alaspäin mennessä soitetaan eri suntiin ja takaisin 2 oktaavia. ja sama murtokolmisoinnuilla.

Riippuu mestasta missä tutkintonsa suorittaa - kannattaa varmistaa sieltä. Toiset kysyy asteikot ylösalasympäripäin, toiset ei kysy ollenkaan, toisten mielestä kadenssit on II-V-I -ketjua alaspäin eikä I-IV-V-I. Kannattaa kysyä suoraan oppilaitokselta että mikä niiden politiikka on.
[i hear voices but at least they're on tune]
Leper Messiah
16.05.2007 15:32:56
Riippuu mestasta missä tutkintonsa suorittaa - kannattaa varmistaa sieltä. Toiset kysyy asteikot ylösalasympäripäin, toiset ei kysy ollenkaan, toisten mielestä kadenssit on II-V-I -ketjua alaspäin eikä I-IV-V-I. Kannattaa kysyä suoraan oppilaitokselta että mikä niiden politiikka on.

..Ja esim. täällä ei kadensseja soiteta ollenkaan.
"Pysytään irti huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista" -Juhani Kontiovaara
Ondine
17.05.2007 17:19:11 (muokattu 17.05.2007 17:19:58)
Mitä vaatimuksia ja mitä biisejä tuossa tutkinnossa kuuluu soittaa? Satutteko tietämään jotain kappale listoja, mitä esim voisi soittaa? : )

Eikö sulla ole opettajaa joka kertoisi asiasta? Opettaja osaa myös sanoa millaisia biisejä noilta listoilta Juuri Sinun kannattaa soittaa.
Leper Messiah
17.05.2007 19:30:18
Nonniin, nyt on sitten asteikot ja primavista suoritettu. Vituks män, mutta läpi. Ikävämpi osa siis ohi, syksyllä sitten teen varsinaisen tutkinnon.
"Pysytään irti huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista" -Juhani Kontiovaara
jon lord
21.05.2007 14:56:25
Mulla oli kaksi viikkoa sitten toisen sivuaineen tolppa ja soitin kaksi Bachin inventiota, Haydnin Sonaatin nopea ja hidas osa ilman kertauksia Griegin Gade ( kakkosen biisi ) ja yksi Palmgrenin teos. Asteikkoja ei ollut Prima Vista tehtiin aikaisemmin. Nämä vaihtelee paikkojen mukaan ja mulla oli pakollinen sivuaine joten hieman erilainen kuin pääaineen tutkinto. No hyvin meni ja sain 4/5.
COVS jäsen N.o 3
MaD PiAnIsT
22.05.2007 19:31:17

Itse soitan I kurssitutkinnossa seuraavat kipaleet:

Bach: Italialainen konsertto 1osa
Mozart: A-duuri konsertto 1osa (yhteissoitto)
Sibelius: Polonaise Alla Polacca
Brahms: Capriccio
Schoenberg: Eräästä kokoelmasta kappaleet II ja IV

Eli eikös tolppaykköseen tule ainakin kotimainen, moderni, sonaatti, yhteissoitto?
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
pianistityttö
24.05.2007 09:31:19
Itse soitan I kurssitutkinnossa seuraavat kipaleet:

Bach: Italialainen konsertto 1osa
Mozart: A-duuri konsertto 1osa (yhteissoitto)
Sibelius: Polonaise Alla Polacca
Brahms: Capriccio
Schoenberg: Eräästä kokoelmasta kappaleet II ja IV

Eli eikös tolppaykköseen tule ainakin kotimainen, moderni, sonaatti, yhteissoitto?

Ohjelmisto vaihtelee eri oppilaitoksissa. Aikanani kun tein D-kurssin, siinä oli muistaakseni Bachia, wieniläisklassinen sonaatti, vapaavalintainen kappale, suomalainen kappale ja moderni 1960-luvun jälkeen sävelletty kipale. Yhteissoittoa ei ollut. Se on kyllä hyvä jos nykyään on! Meillä ei tarvitse edes C-kurssissa soittaa mitään kamarimusiikkia, joka kyllä mielestäni on aivan jostain syvältä.. Mitä Mozartin A-duuri konserttoa muuten soitat?
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
MaD PiAnIsT
24.05.2007 13:55:18

Mitä Mozartin A-duuri konserttoa muuten soitat?

Soitan Mozartin A-duuri konserttoa Kv 488.

Monille tuttu konsertto, jota kuulee esitettävän todella usein.
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
fidZi
01.07.2007 23:21:33
Suoritin tuossa toukokuussa kiitettävällä arvosanalla seuraavan ohjelman:

Kuula, Toivo: Elegia, op. 3 no 1
Duvernoy, Jean-Baptiste: Etydi A-duuri op. 168 no. 6
Bach, Johann Sebastian: Inventio e-molli, BVW 778
Brahms, Johannes: Intermezzo, op. 76 no 7
Bach, Johann Sebastian: Inventio F-duuri, BVW 779
Ibert, Jacques: La cage de cristal, kokoelmasta Histoires
Kabalevski, Dmitri: Sonatiini C-duuri, op. 13 no 1

Oli aikoinaan, kun ohjelmistoa keräilin, annettu ohjeeksi seuraavaa: "kaksi barokkia, sonaatista tai sonatiinista vähintään kaksi osaa, yksi moderni, yksi kotimainen, etydi ja vapaavalintainen". Tuo on aika tiukka rajoitus, mutta ohjelma saikin sitten kehuja monipuolisuudestaan.
Méfiez-vous, demoiselles!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)