Aihe: Nauhakaiku DIY TM 11/63
1 2 3
okabass
13.05.2007 21:59:54 (muokattu 13.05.2007 22:02:43)
Kiitos vaan tubemanille kytkiksistä. Helpottavat elämääni huomattavasti. Kokeilin tuota nauhurin muuntajaa mutta en saanut sitä heräämään henkiin. Varmaan tuhoutunut vanhuuttaan. Täyttyy varmaan jostain hommata ehjä.

Edit: Kumpaa nuo hehkut nauttivat tasa- vai vaihtojännitettä vai onko väliä?

MOI
Perinteisesti vaihtovirtaa, mutta tasavirta on (ainakin teoriassa) häiriöttömämpi. On myös mahdollista "nostaa" hehkut maapotentiaalista vastusjaolla.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Hank_Marvin
13.05.2007 22:52:34
Eli, kun käytän tuossa tasajännite moottoria niin voin ottaa hehkujänniteen sen muuntajasta josta saa 3-6-9-12 tasajännitettä?
okabass
13.05.2007 23:22:28
Eli, kun käytän tuossa tasajännite moottoria niin voin ottaa hehkujänniteen sen muuntajasta josta saa 3-6-9-12 tasajännitettä?

MOI
Sori, en ymmärrä. Mistään muuntajasta ei saa tasavirtaa, vain vaihtosellaista. Jos tarkoitat moottorin virtalähdettä, joka antaa tasavirtaa, niin kyllä, jos virta riittää.
Hank_Marvin
13.05.2007 23:26:42 (muokattu 13.05.2007 23:29:32)
Sori epäselvä artikulaatio. Kyseessä on siis verkkolaite josta saa tasajännitettä. 12VA toivottavasti riittää.
okabass
13.05.2007 23:55:34
Sori epäselvä artikulaatio. Kyseessä on siis verkkolaite josta saa tasajännitettä. 12VA toivottavasti riittää.

MOI

Onkohan tuo 12 V(oltti)A(ampeeria) ? Mitä siinä virtalähteessä kaikkiaan lukee? Riittääkö tuo VL, riippuu siitä, paljonko ne putket vaativat virtaa.
Tubeman
14.05.2007 13:41:46
Kiitos vaan tubemanille kytkiksistä. Helpottavat elämääni huomattavasti. Kokeilin tuota nauhurin muuntajaa mutta en saanut sitä heräämään henkiin. Varmaan tuhoutunut vanhuuttaan. Täyttyy varmaan jostain hommata ehjä.

Edit: Kumpaa nuo hehkut nauttivat tasa- vai vaihtojännitettä vai onko väliä?

Mitäpä mittasit siitä? Kerros mitä testailit muuntajasta,mulla ei ole sitä skemaa nyt
näkösällä,se on mun himakoneella,,vastailen sitten lisää kunhan näen sen kytkökset.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Hank_Marvin
14.05.2007 15:30:40
Volttiampeeriahan nuo ovat. Eli 12 voltilla 1A 6 voltilla 2A. Kuoret olen hävittänyt tuosta laitteesta, joten ei lue mitään.

Laiton tuon muuntajan ensiosta tuon 220V ulosoton ja nollan suoraan verkkovirtaan,. enkä saanut toisiosta mitään jännitettä ulos.
Tubeman
14.05.2007 18:00:39 (muokattu 14.05.2007 18:12:02)
Volttiampeeriahan nuo ovat. Eli 12 voltilla 1A 6 voltilla 2A. Kuoret olen hävittänyt tuosta laitteesta, joten ei lue mitään.

Laiton tuon muuntajan ensiosta tuon 220V ulosoton ja nollan suoraan verkkovirtaan,. enkä saanut toisiosta mitään jännitettä ulos.

Olikos tuo jännitevalintahässäkkä ja sulake kytkettynä ?

Jos katsot skemaa,on 220V sisääntulo ensiössä musta (schwarz) ja harmaa (grau).

Toisio:Sieltä löytyy montakin erillistä käämiä,nämä mitataan aina käämin päistä.
Tässä tapauksessa siellä on esim kahdet hehkukäämit hurinanvaimennussäädöllä,anodi käämi ,sen sinisen käämityksen jännite ei selviä
siitä,mittamalla varmasti saa selville.Keltaisen käämin tarkoitus on antaa moottorille
potkua,siinä on muuten oikosulkumoottori jossa nopeudensäätö.Kytkentä näkyy skemassa.

Tuon Grundigin muuntajan teho on 35 VA veikkaisin..
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Hank_Marvin
14.05.2007 21:08:29
Oikeenhan tuon kytkin(ammatikseni kytken ja käämin muuntajia +500kVA). Ehdin jo ottaa nuo hehkut tuosta verkkolaitteesta ja hyvin toimii. HEHKUU HEHKUU jee:) Tuli talkkarilta kiitosta kun suli kolvin johtoa ja räjähti pääsulakekaapista 25A sulake.
Tubeman
14.05.2007 22:54:56
Oikeenhan tuon kytkin(ammatikseni kytken ja käämin muuntajia +500kVA). Ehdin jo ottaa nuo hehkut tuosta verkkolaitteesta ja hyvin toimii. HEHKUU HEHKUU jee:) Tuli talkkarilta kiitosta kun suli kolvin johtoa ja räjähti pääsulakekaapista 25A sulake.

Heh,tekevälle sattuu! ;D

ABB:llakos noita muuntajia värkkäilet? Tuon kokoluokan muhentimissa ei käämilankaa ihan kärkipihdeillä taivuteta...
okabass
16.05.2007 00:59:20 (muokattu 16.05.2007 01:00:09)
Kyllä kyllä. kyllä noi 500kVA nyssäkät vielä pihdeillä menee, mutta isommat n.4Mva ovat jo kohtalaisen järeätä folioa ja kupari/alumiini kiskoja.

MOI
Siis 500 000VA ? Ja 4 000 000VA. Huh ja heh. Löytyykö jostain juttua? Eristeet, koko, jne
Tubeman
16.05.2007 07:44:59
MOI
Siis 500 000VA ? Ja 4 000 000VA. Huh ja heh. Löytyykö jostain juttua? Eristeet, koko, jne

http://www.abb.fi/

Aika mielenkiintoisia vempeleitä.
matmal01
03.06.2007 21:32:06
Eikös Ritchie Blackmorella joskus ollut Tandbergista kyhätty nauhakaiku?

venäläinen Aiwa oli blackmorella. kelamankasta saa kyllä aika helposti nauhakaiun periaatteessa ihan sellaisenaan. riippuu ihan mallista. esim itsellä on käytössä vanha 70-luvun Tandberg jota ei ole muuten tarvinu modata kuin että piuhojen liittimet on niin aatamin aikaset että ite on joutunu tekee välipiuhat. playback asennossa ainaki mulla toimii kaikuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)