Aihe: Balance säätimen numerot
1 2
JPQ
15.05.2007 06:00:56 (muokattu 15.05.2007 06:02:56)

Onko nuo balance säädön numerot ihan hatusta ?
ööh eli yrittääkö ne edes olla jotain yksikköä. Auttaisi säätämään silloin kun tietää heiton määrän. ja miten tärkeänä pidätte että
vasenman ja oikean kanavan mittarit näyttää mahdollisimman samoin?
puhutaan vaikka kahden/yhden ledi pykälän erosta onko paljon. Jotenkin minusta helpompaa jos edes hyvin samoin näyttävät.
Nimimerkki Jälleen rasittavia? kysymyksiä.
aimotuska
15.05.2007 09:19:57
Onko nuo balance säädön numerot ihan hatusta?

Enemmän tai vähemmän joo.

eli yrittääkö ne edes olla jotain yksikköä.

Näyttäis, että ne on lähinnä tuntematonta yksikköä. :)

miten tärkeänä pidätte että vaseMman ja oikean kanavan mittarit näyttää mahdollisimman samoin?

No kyllä se olisi ihan toivottavaa, mutta stereomateriaalillahan tuota ei pysty testaamaan. Ajamalla monosignaalia molempiin lähtöihin/tuloihin saat selville mittareissa olevan klapin. Mut sekään ei välttämättä kerro mitään siitä, mitä tiskistä tulee ulos. Mittari ei ole missään tiskissä (toivottavasti!) signaalitien varrella, vaan se on ylimääräinen umpiputki, johon voidaan syöttää signaalia eri lähdöistä.

Nimimerkki Jälleen rasittavia? kysymyksiä.

Noo, kun aihe vaihtui niin ollaan tyytyväisiä.
Pah
JPQ
15.05.2007 09:39:53

Mitä testailin tosiaan näyttää olevan vähän puutaheinää toi yksikkö ja pikakoeajossa näyttää ainakin yhteen tuloon kytketyn (mikseristä monoksi vetäen) kanssa tasomittarit tosi kelloolleen tasan no muutenkin hyvin. Joten yhden asian "syyllinen" joka ei tähän liity on tiedossa sanoisin.
dewil
15.05.2007 10:19:44

Mä taas vähän luulen, että tässä tapauksessa juuri jonkun pätevän mittausohjelmiston
hankinta voisi tulla enemmän kuin tarpeeseen.
Näkisi suoraan ne signal to noise ratiot, kanavatasapainot ja taajuuskäppyrät, eikä
tarvitsisi niin "skitsoilla" vaan vois keskittyä siihen musaan.

Kuis olis?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
JPQ
15.05.2007 11:18:30

Mä taas vähän luulen, että tässä tapauksessa juuri jonkun pätevän mittausohjelmiston
hankinta voisi tulla enemmän kuin tarpeeseen.
Näkisi suoraan ne signal to noise ratiot, kanavatasapainot ja taajuuskäppyrät, eikä
tarvitsisi niin "skitsoilla" vaan vois keskittyä siihen musaan.

Kuis olis?

Softallahan mä analysoinkin. ps. kun asiat on selvät ketjun saa ylläpito mun puolesta vaikka sulkea.
Dig-taattori
15.05.2007 11:37:20
Mä taas vähän luulen, että tässä tapauksessa juuri jonkun pätevän mittausohjelmiston hankinta voisi tulla enemmän kuin tarpeeseen. Näkisi suoraan ne signal to noise ratiot, kanavatasapainot ja taajuuskäppyrät, eikä tarvitsisi niin "skitsoilla" vaan vois keskittyä siihen musaan.

Sittenhän se skitsoilu vasta yltyiskin kun alettais kyselemään, että miksi ja mistä mikäkin johtuu. Eli homma jatkuis ihan niin kuin ennenkin - valitettavasti.
kivi
15.05.2007 11:46:35
Softallahan mä analysoinkin. ps. kun asiat on selvät ketjun saa ylläpito mun puolesta vaikka sulkea.

Suosittelen sua hankkimaan oskilloskoopin tai kunnollisen audio-analysaattorin, ja ajamaan materiaalia sen kautta, JPQ.

Syystä että audiolaitteiden niin mittarit kuin säätimetkin ovat aina "vähän sinnepäin", ihan totta, myös ammattilaistasolla. Mikserien potikoissa ja säätimissä olevat numerotkin ovat enintään summittaisia, eikä kahden kanavan tasapainoa saavuteta laittamalla säätimet samaan asentoon. Kompressorien numerot voivat olla suorastaan puutaheinää. Moniraitatallentimen jokainen mittari näyttää omaa suhdelukuaan, eri lailla.

Ennen vanhaan studioon ostettiin yksi todella kallis päämittari joka näytti mahdollisimman oikein, ja kytkettiin se aina milloin mihinkin, kun haluttiin tarkkaa tietoa.

Perinteinen tapa on mennä korvien varassa, mutta kun se nyt sun tapauksessas ei ole mahdollista, pitää varautua hankkimaan mittalaitteita. Oskilloskoopin voi saada puoli-ilmaiseksi, ja sillä selviävät useimmat kysymyksesi. Myös nykyään kun tietokoneohjelmat, esim Smaart, ovat korvanneet Spektrianalysaattorit, olisi varmaan mahdollista löytää 80-luvun kallis analysaattori halvalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
BotneLapio
15.05.2007 11:49:59
No kyllä tästäkin on väännetty jo useampaan otteeseen.

Niin on, mutta tämä on mnetin parasta viihdettä ja antia.
-=Botnee!!=-
aimotuska
15.05.2007 11:51:23 (muokattu 15.05.2007 11:59:22)
No kyllä tästäkin on väännetty jo useampaan otteeseen.

Aijoo, pääsikin kanatasapaino unohtumaan. Darn.

Mutta niin... harrastushan se on tietty tuo mittaaminenkin. Kivi tarjoutui taannoin mittaamaan sun kamat ihan oikeilla härpättimillä, mutta ei tainnut kelvata.
Pah
Klezberg
15.05.2007 14:44:31

Miksausta ei tehdä mittareilla vaan korvilla. Ja jos omiin korviin ei voi luottaa on parempi keskittyä muihin harrastuksiin.

Itselläni oli useita vuosia vaikeuksia korvien kanssa, silti sinnittelin tämän musiikkiharrastuksen kanssa. Pääsääntöisesti oikea korva kuuli selvästi heikommin. Säädin tuon epäbalanssin pois kuuntelussa ja kyllä se kotiäänitysharrasteluun kelpasi. Jos homman fokus olisi ollut miksaaminen eikä musiikinteko yleisemmin, olisi harrastus saattanut lopahtaakin. Joskus, kun oikea korva oli kunnolla lukossa, ei aina kyllä tehnyt mieli soittaakaan.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
kivi
15.05.2007 14:48:37
Kivi tarjoutui taannoin mittaamaan sun kamat ihan oikeilla härpättimillä, mutta ei tainnut kelvata.

Kyl se oli joku muu joka tarjoutui mittaamaan, mutta mikäs siinä, voin mäkin mitata.
:-D

Lyhyt wav-klippi vain kehiin, ei mee kauaa sen analysoimiseen. Minulta tai keneltäkään muultakaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JPQ
15.05.2007 16:21:23

Sinänsä havaitsin että nykyään korvat on onneksi taas selvästi lähempänä tosiaan ainoa vaan en silti kuule 1db/2db luokan heittoja hyvin ja se on jo paljon balancessa se. PS. oikeassa mullakin oli ilmeisen tilapäinen ongelma.
Chaplin
15.05.2007 20:59:08
Sinänsä havaitsin että nykyään korvat on onneksi taas selvästi lähempänä tosiaan ainoa vaan en silti kuule 1db/2db luokan heittoja hyvin ja se on jo paljon balancessa se. PS. oikeassa mullakin oli ilmeisen tilapäinen ongelma.

Ei kait tollasia 1-2 db:n eroja kuule juuri kukaan. Ei edes täyspäinen ihminen..

http://koti.utanet.fi/~mikaa/rami/tietoboxi/korva.html
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
aimotuska
15.05.2007 21:28:59
Kyl se oli joku muu joka tarjoutui mittaamaan, mutta mikäs siinä, voin mäkin mitata.

Mulla on kyllä suht vakaa mielikuva tosta, mutta itsepä toki tiedät paremmin omat lupautumisesi :)
Pah
JPQ
16.05.2007 14:04:15

Ei kait tollasia 1-2 db:n eroja kuule juuri kukaan. Ei edes täyspäinen ihminen..

Balance heitossa kuulee pahemmin on kutina ainakin riepoo enempi mua mutta sanotaan näin asia käsitelty loppuun.
ps. kuuloalueeksi kun linkissä sanotaan 16-19500hz niin muutakin nähty kuten 16-20000hz ja 20-16000hz kuulosta liikkuu paljon erilaisia tietoja jotkut sanoo että hiljaisin ääni jonka kuulee on 1db ja toiset taas 3db. Ja itse jos ei balance heitosta puhuta vaan volume erosta 1db vaatii selvää keskittymistä mun mielestä mutta 3db kuuluu sanoisin jo ilman sitä (eli toinen löytyy hakemalla ja toinen ilman sitä) ja koe välineenä novation ksrän soundin gain säätö jossa db portaat eli ei tieteellinen mutta en usko että asteikko kun digitaalinen säätö on kyseessä olisi ihan puuta heinää.
cozmo
16.05.2007 15:47:12

Niin kohinalla vaiko äänellä?
Roberto
16.05.2007 17:16:12

Riippuu aikalailla volasta ja taajuudesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves
JPQ
16.05.2007 22:14:19

Niin kohinalla vaiko äänellä?

äänelläpä tieteniin ja koska koneita (vielä nykyään vain) käytän kohinakin on ääntä...
JPQ
16.05.2007 22:15:27

Riippuu aikalailla volasta ja taajuudesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves

Tottakai. hyvä että löytyi toi käyrä selkeämpänä kuvana kun aikoinaan löytämäni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)