Aihe: Sävellajin roima tiputus
1
huapanen
08.01.2004 08:22:10
Mitä mieltä ootte sävellajin tiputuksesta raskasta metallia soittaessa? Itse olen sitä mieltä, että kuulostaa kolme kertaa paremmalta/muhkeammalta vetää esim. c:stä, kuin normaalista popeda vireestä. Helpottaa myös laulajan työskentelyä mahdollisissa ylärekistereissä. Kukaan samaa mieltä?
makuasia tietty.

Minkä paksuisia kieliä te metalli peikot käytätte kitarassanne?
Mitä lukee bordellin ovessa ruokatunnilla? "LOUNASTAUKO, VETÄKÄÄ KÄTEEN".
kunnasja
08.01.2004 09:54:23
Pykäilen vastauksen tonne soittotekniikat-osioon... siellä on luettavissa pikkujuttu virityksistä.
Visit http://www.helionprog.com
Keppi
08.01.2004 10:21:48
Itse oon sitä mieltä, ett siitä on tullut ehkä liian yleinen tapa. Näitä on hirveen paljon nykyään ja on alkanu tuntua, ett kaikki kuulostaa tollatavalla vähän samalta.

Varmasti näppärä tehostus keino, mutt joidenkin bändien soundi kuulostaa jo aikamoiselta "puurolta". Tuntuu muutenkin nykyään, ett se on sääntö eikä poikkeus, ett kitarat pitää vetää alas...eli tänäpäivänä sitä tuskin voi enää pitää minään keinona, millä erottua "massasta".
...no ei vaineskaan;)
Vanalkar
08.01.2004 10:26:05 (muokattu 08.01.2004 10:32:17)
Tuntuu muutenkin nykyään, ett se on sääntö eikä poikkeus, ett kitarat pitää vetää alas...eli tänäpäivänä sitä tuskin voi enää pitää minään keinona, millä erottua "massasta".

Eli keino erottua massasta on pitää vire E:ssä.

EDIT:
Ja niin, onhan tästä jauhettu paskaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 9&o=0&x=0690257c24&co=0
Ormurin Langi
Keppi
08.01.2004 10:45:31
Eli keino erottua massasta on pitää vire E:ssä.

No ei nyt ehkä ihan vielä, mutt kukapa tietää vaikka tulevaisuudessa oiskin näin?!;)

Itse tykkään, ett D-vire vielä menee, mutt sitä alemmas ku mennää, ni kitara ei oikeen enää kuulosta hyvältä...ainakaan millään hirveellä säröllä "höystettynä". Joku poikkeustilanne saattaa tosin olla.

Muutenkin, kun ajattelee tollasta bändiä, ni eiks se riitä, ett basisti hoitaa ne matalat taajuudet?;)
...no ei vaineskaan;)
DeathBlooms
08.01.2004 10:54:20
Henk. koht.ite käytän bändihommissa C-virettä(dropped)...mut otetaanpa esim. akustinen kitaramusiikki, kyllä siinä parhaimmalta kuulostaa ihan perusvire, dropped-d:kin on vähän siinä ja siinä..

Alkaa tässä maailmassa olla musiikkia sen verran paljon, että vaikea enää erottua massasta ja keksiä uutta nimenomaan vireiden saralla...
- "Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine, Tetra-hydro-chloride, atenolol, Amanita muscaria, Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine, Cylotec and harmaline Give this all to me, I want it"
hörhö
08.01.2004 13:10:02

Normaaleilla kielivahvuuksilla vireen laskeminen kuulostaa jotenkin löysältä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Lord of the strings
08.01.2004 13:37:55
Minä käytän mieluiten ihan perus E-virettä, kuulostaa parhaalta (minun korvaani).
Käytän 10-52 kieliä.
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
Spiridon
08.01.2004 19:43:38
Normaaleilla kielivahvuuksilla vireen laskeminen kuulostaa jotenkin löysältä.

No mitkäs on sun mielestä normaalit kileivahvuudet?
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Arabian Lauri
09.01.2004 10:45:15
Eikös noi baritonit ole näppäriä jos tuntuu että pitää saada soitettua jonkin verran alempaa? Ei tarvii kärsiä vituralleen menneestä intonaatiosta ja lärpättävistä kielistä. Matala kieli on baritoneissa ilmeisesti H. Eli sama kuin seiskakielisen alapää. Onko kellään (hyviä) kokemuksia?
Kitaristi ilman pändiä on kuin kalastaja ilman virveliä - täysin turha jätkä!
Phobophile
10.01.2004 15:35:35
Itse tykkään eniten C#-vireestä, ja se on nykyään vakiovireenä kitarassani. ylemmäs en ole tainnut virittää n. puoleen vuoteen.
jau jau!
KMT
10.01.2004 18:45:50

Mitä mieltä ootte sävellajin tiputuksesta raskasta metallia soittaessa? Itse olen sitä mieltä, että kuulostaa kolme kertaa paremmalta/muhkeammalta vetää esim. c:stä, kuin normaalista popeda vireestä. Helpottaa myös laulajan työskentelyä mahdollisissa ylärekistereissä. Kukaan samaa mieltä?
makuasia tietty.

eikö ollut kyse sävellajista ei kuinka matalalla matalin kieli on?
Jos yrität ottaa käyttöön suojattua sivustoa, varmista, että suojausasetuksesi tukevat sitä. Valitse Työkalut-valikosta Internet-asetukset. Valitse Lisäasetukset-välilehti, siirry vierityspalkin avulla Suojaus-osaan ja valitse asetukset SSL 2.0, SSL 3.0,
ps3t
13.01.2004 20:34:53 (muokattu 13.01.2004 20:37:19)

Itse oon sitä mieltä, ett siitä on tullut ehkä liian yleinen tapa.

No, Ennenkun bändit alko käyttää matalempia vireitä niin kaikki, tai ainakin suurin osa soitti e:ssä, eikä sillon kukaan valittanu ett kaikki käyttää sitä samaa virettä.......
que me comas la polla, mothafuckers!
KTR
13.01.2004 21:40:50
Viritin Lespani C#:stä takaisin perus-Eehen ja heti tuntui itselleni paremmalta. En kuitenkaan sano, että matala vire olisi huono.
Herra Rapu
14.01.2004 11:53:36 (muokattu 14.01.2004 11:58:35)

Matalat vireet ei tarkoita automatik heviä ja vitossointujen renkutusta. Hyvinhän tuo vireen madaltaminen on hevissä toiminut tehokeinona, tosin nykyään sitä kuulee jo liikaa. 80-luku takaisin ja A/pedaaliriffit kunniaan!

Viritetään siihen korkeuteen mikä kuulostaa hyvältä ja palvelee biisiä. Jos laulajalle on helpompi vetää hieman alempaa kuin mihin kitaran standardivirityksellä pystyy niin tietenkin on viritys alemmaksi paikoillaan. Mulla tulee tosta vähän mieleen, että toimitaan samoin kun halutaan capon avulla nostaa sävelkorkeutta, mutta toiseen suuntaan.

Kitaran n. 4 oktaavin "ääniala" ei esim. pianoon nähden ole mitään. 8-kielinen keppi ja whammypedaali niin eiköhän se ole siinä. :)
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Keppi
14.01.2004 12:06:30
Joku "tietäväinen" väitti muuten joskus, ett jenkki-kitarat ois tehty nimenomaan sillain, ett ne toimii parhaiten flätti-virees...siis ½ -sävelaskelta standardivirettä alempana?!
Onko tuossa mitään järkee?!
Kyllä se ainakin tietyissä tapauksissa parammalta kuulostaa mun mielestä...
...no ei vaineskaan;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)