Aihe: Haitari
1 2 3 4 5 6
Tankoprinssi
20.02.2004 23:55:08

Kaivettiin taas yksi vanha keskustelun aihe esiin, kun muutamasta kommentista heräsi taas "piru" irti.

Eli ihan niinkuin vanhami sanoi, että haitarilla voi soittaa ihan mitä vaan, myös rokki taipuu kokeneen soittajan toimesta erinomaisesti.

Ja sille Casio näppäin miehelle tiedoksi, että jokaisessa kunnon tanssibändissä (siis ns. perinteistä tanssimusaa soittavassa) pitää olla haitari. Kyllä olisi mennyt monta hääkeikkaa "sivu suun" jos ei olisi haitaria ja asiansa osaavaa soittajaa. Kyllä se perussetti vanhan tanssimusiikin alalla on edelleenkin haitari, basso ja rummut. Muu on sitten hienostelua ja ns ylimääräistä. Vai olenko väärässä ja oliko kommentit ihan "hanurista".
WanhaWetäjä
21.02.2004 00:40:37

Kaivettiin taas yksi vanha keskustelun aihe esiin, kun muutamasta kommentista heräsi taas "piru" irti.

Eli ihan niinkuin vanhami sanoi, että haitarilla voi soittaa ihan mitä vaan, myös rokki taipuu kokeneen soittajan toimesta erinomaisesti.

Ja kyllähän sillä sitten soitetaankin,valitettavasti,etten sanoisi!Haitaristit ovat usein erittäin tyylitajuttomia(vanha musa taittuu) humppasetiä!

Totuushan on että kurttu sopii just niihin biiseihin mihin se kuuluukin eli vanhaan tanssimusaan,ei sillä oikeen Johnny B. Goodin introo tipauteta,sano;-)

No oon mä kuullu kyllä kun yks ukkeli vetäsi Kirkan "Surun pyyhit silmistäni"-intron kurtulla...tosin tunnistin biisin vasta kun laulu alkoi;-)

Voihan kitarallakin soittaa vaikka "Säkkijärven polkan",mutta miksi??
isojussi
21.02.2004 00:46:07
... Voihan kitarallakin soittaa vaikka "Säkkijärven polkan",mutta miksi??

Miksei - levyttihän Möllerin Göstakin sen tuuballa
Osta mut - ma olen kaupan!
bebbe
21.02.2004 01:09:59
Puhumattakaan A Kotaviidan trumpettiversiosta muut sehän onkin ihan ainutlaatuista. onneksi olen saanut kunnian säestää kyseistä MAESTROA.

Mutta vielä siitä hanurista, niin olen kyllä kuullut sen Johnny B Goodin alunkín soitettavan, eli ei se mahdottomuus ole, vaan se on soittajasta kiinni, siis ei pienestä ninkuin Samulilla.
WanhaWetäjä
21.02.2004 11:03:18

Miksei - levyttihän Möllerin Göstakin sen tuuballa

Toki mitä vaan voi soittaa millä vaan mutta tanssimusassa
haitari toimii kyllä parhaiten sille tarkoitetussa "roolissa",
valssi/tango/humppa/jenkka/polkka etc.-osastoissa,eli kyllä mun mielestä haitari on ihan jees,kunhan se ei ole äänessä koko iltaa elikkäs on esim. kiipparistin kakkossoitin tai päinvastoin,mitenkään aliarvioimatta kyseistä soitinta:-)

Ammattibändeistä löytyy kyllä toimivia esimerkkejä haitarin käytöstä harkitusti ja hyvällä maulla,sitten kun mennään harrastelijaosastoille niin soittimen/soittajan rajallisuus/ilmaisuvoima tulee hyvinkin äkkiä vastaan...
WanhaWetäjä
21.02.2004 11:09:38

Mutta vielä siitä hanurista, niin olen kyllä kuullut sen Johnny B Goodin alunkín soitettavan, eli ei se mahdottomuus ole, vaan se on soittajasta kiinni, siis ei pienestä ninkuin Samulilla.

Se on MAHDOTONTA soittaa tyylinmukaisesti,haitarillahan ei tietääkseni voi portaattomasti nostaa äänenkorkeutta eli venyttää kuten kitaralla?

Mutta kuten sanottu:tyylitajuttomuus on yleistä tällä alalla,varsinkin eräillä kurtunsoittajilla,olen sen kyllä usein saanut havaita;-)
KoskPaavo
21.02.2004 12:05:40
Apråpå, Hytösen Pentti Imatralta soitti Tallinnan illat-valssin intron tenorisaxilla, kysyi ensin mistä sävellajsta.
Soittaja selviää aina.
baron
21.02.2004 12:07:37

Apråpå, Hytösen Pentti Imatralta soitti Tallinnan illat-valssin intron tenorisaxilla, kysyi ensin mistä sävellajsta.

"Fakki-idiootti": Mun mielestä piano sopii kaikkeen, jos joskus ei, vika ei ole soittimessa vaan soittajassa!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
isojussi
22.02.2004 01:05:12

Sehän nyt toimiikin hyvin puupuhaltimilla - ja varsinkin huilulla.
Osta mut - ma olen kaupan!
Sertzo S
22.02.2004 11:09:19 (muokattu 22.02.2004 12:58:11)
Itse olen jonkin verran soitellut hanuria, vaikka basso taittuu paremmin. Pidän etenkin Viljasen Masan tyylisestä hanurinkäsittelystä: Masa hallitsi "tulikouran", eli miller-tyylisen soinnutuksen tyylikkäästi. Näitä klaviatuuri päästä päähän ja dimisointu- soittajia kyllä riittää ja ei se mitään , jos on tekniikkaa ja näppäryyttä. Tuo Säkkijärvi- tyyli kyllä välillä vituttaa, mutta kunnon säestys edellmainittuun miller- tyyliin uppoaa ainakin meikäläiseen harmonikalla. Olen itsekin ko. tyyliä kokeillut ja jopa sen mielestäni omaksunut kohtalaisesti.
c64
22.02.2004 19:39:45
Semmonen havainto, että vanhat kurttupierut vetää sitä melodiaa laulun päälle. Eivät osaa painaa sointua, vaan tilulilut siihen laulun päälle. Tulee vähän raskaan kuulosta...
Sertzo S
22.02.2004 20:29:07
Olet oikeassa. soinnutus on monelle vanhemmalle hanuristille suuri kompastuskivi. Se on vain sitä säkkijärvi-iltavälimerellä- osastoa noita sävellyksiä halveksimatta. Kaikki hemmot( vanhemmat osaajat ja nuoremmatkin) ovat ne levyttäneet, joka ihmetyttää minua kovasti.Ovat ilmeisesti "pakollisia" näyttöjä kurtisteille.
Niin hyvä hanuristi en itsekään ole, että nuo taittuisivat ilman kovaa treeniä. Ehkä soinnutus silti on vahvin puoleni hanurilla, mutta ei suinkaan huippuosaajien veroista.
U.Honey
23.02.2004 06:46:44
Haitarit suohon, sanon minä!!
Children of Baron, the ultimate musical experience!
Sertzo S
23.02.2004 08:06:18
Haitarit suohon, sanon minä!!

Kuulehan nyt hemmo: suvaitsevuuutta, mitä itse nyt sitten soitatkin!
Harmonikka on hieno soitin. Sillä ei mennä parin viikon harjoittelun jälkeen keikalle, niin kuin jotkut eka sähkökitaran ostajat potikat kaakossa vinguttamaan ja kuuloaisti kankaalla.
KB
23.02.2004 08:46:34
http://members.surfeu.fi/organ/haitari.jpg

(mulla on haitari jo valmiiks)
Tasan ei käy jalkapohjat™
WanhaWetäjä
23.02.2004 11:52:19

Semmonen havainto, että vanhat kurttupierut vetää sitä melodiaa laulun päälle. Eivät osaa painaa sointua, vaan tilulilut siihen laulun päälle. Tulee vähän raskaan kuulosta...

Ja stanan raskasta laulaa...yleensäkin pelkkä haitari/basso/rummut "perinneryhmä"on murhaa sille joka tässä tapauksessa todellakin JOUTUU laulaan ja sointupohjana on vain se haitarin usein sangen epävireinen/yksitoikkoinen saundi ;-I

Puhumattakaan siitä jos kurtisti sattuu olemaan yksi näistä jatkuvaa "taustatukea"laulumelodialle antavista
taiteilijoista!Ei juma......

Kyllä tälläsessä bändissä tulee SELKEITÄ piano/kitara -harmonioita ikävä!!

Onneksi näitä puhtaasti haitaribändejä on enää vähän jos ollenkaan, onhan näitä "kärsitty" omakohtasesti jo ihan tarpeeksi;-)

PS latotansseissa toimii;-)))
vanhami
23.02.2004 15:57:03
Kyllä tälläsessä bändissä tulee SELKEITÄ piano/kitara -harmonioita ikävä!!

Mitä tekemistä kitaralla ja pianolla on tanssimusiikin kanssa, menkää helvetti rokki ja jatsipalstoille mellastamaan koko sakki.

Kitaraa ei kertakaikkiaan ole tarkokitettu tanssimusiikkiin, eikä kyllä siihen jhonny b goodiinkaan. Taidettiin sekinvetää alunperin pianolla.

Jos kitaristin orpopirun joutuu laittamaan soittamaan tanssimusiikkia, jossa se ei saa sooloilla, ollaan heti valittamassa, että komppi ei kuulu ja muut soittaa liian lujaa. Sitten kun annat vähän tilaa, ei kuulu, kuin kitaran tylsä votkotivotkoti komppi.

Pinaisti tunkee taas sitä helvetin selkeää harmoniaa koko perkeleen ilman niin täyteen, että edes basistin krapulapieru ei pääse tunkemaan sen läpi. ollaan niin kymmensormimiestä, niin kymmensormimiestä. Ja valitetaan, en kuule omaa soittoa, monitorointi ei pelaa monitorointi ei pelaa. Sitten kn sille lyödään napit korvaan, niin sitten sen soitto ei kuulu laintaan. Parempi tilanne itseasiassa sekin.

Jos sen taas antaa soittaa rokkia, niin sitte se valittaa, että muut soittaa liian lujaa, että kitara ei kuulu. Ollaan sitten elviksenä lavan reunalla ja yritetään silmäpeliä alkuillasta kapakan hehkeimpien neitojen kanssa ja sitten loppuillasta vanhojen kotkien kanssa, mutta ei, puutteeseen saa jäädä, kun roudaritkin on mediaseksikkäämpiä, kuin kitaristit. Hanuristi haalaa takahuoneeseensa taas illan näteimmät misut ja heittää sydäntäsärkevästi "suuaa vaaaiin ylii kaaiiiken mä raaakaastaan siiinää oonneeni päälllää maaaannn" kitaristi yrittää tulla vonkaamaan valkoisen fenderinsä kanssa, mutta ei onnistu, kun se squieri jäi sinne kotiin. Pianisti taas tuumaa, että kyllä mäkin soittasin, mutta kun ei o pianoo.

Onko tämä sitten ihme, kun koko ikänsä puutteessa olleet pianistit ja kitaristit valittaa yhteen ääneen, kuinka epäseksikäs soitin haitari onkaan ja aika on ajanut sen ohi.

Mika
baron
23.02.2004 16:27:53

Onko tämä sitten ihme, kun koko ikänsä puutteessa olleet pianistit ja kitaristit valittaa yhteen ääneen, kuinka epäseksikäs soitin haitari onkaan ja aika on ajanut sen ohi.

Mika

Missäs niitä haitareita taas myytiikään??
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
Fuzzy Boner
23.02.2004 16:31:07
Mitä tekemistä kitaralla ja pianolla on tanssimusiikin kanssa, menkää helvetti rokki ja jatsipalstoille mellastamaan koko sakki.

Poika, rauhoitu.

Pinaisti tunkee taas sitä helvetin selkeää harmoniaa

oot tainnu olla jonkun ässän kanssa keikalla? En myönnä, en. hoho

Hyvä puhe!! Mitä on tapahtunut? Nappi jumissa hanurissa?`
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)