Aihe: Kontrabasistit
1 2 3 4 5 6
Nieby
22.02.2006 16:14:16
no ei se sinäänsä vitsi ollu... mä en vaa tajuu kontrabassoja, en oo kyl ikinä kokeillukaa... no nii IhQd44
Karlsson
22.02.2006 16:18:07
no ei se sinäänsä vitsi ollu... mä en vaa tajuu kontrabassoja, en oo kyl ikinä kokeillukaa... no nii IhQd44

No niistä lähtee semmonen "pöm pöm" ääni ja ne tuntuu aika kivoilta omaa vartaloa vasten. Kapish?
Nieby
22.02.2006 16:18:49
kapish..
Niskamies
22.02.2006 21:40:16
juu pojat... ei tossa tei hommassa oo mitään järkee.. xD sähköbasso on kaiken a ja o.. vitsi vitsinä(tai ei)

Meeppä kokeilemaan onneas klasaribändiin sähköbasson kanssa. Ei luultavasti suju kovinkaan mallikkaasti.
More is more.
Tana
28.02.2006 23:18:50

Meeppä kokeilemaan onneas klasaribändiin sähköbasson kanssa. Ei luultavasti suju kovinkaan mallikkaasti.

Ei vittuilua, vaan silkkaa uteliaisuutta&tietämättömyyttä: Miksei suju? Jos nyt oletettaisiin, että ko. klasaribiisissä tarvittaisi jousta, vaan sen voisi soittaa sormin kokonaan, niin olisiko mahdollista käyttää nauhallista/nauhatonta sähköbassoa niin että tulos ei kuulostaisi paskalta?
Juu ei.
Niskamies
28.02.2006 23:26:26
Ei vittuilua, vaan silkkaa uteliaisuutta&tietämättömyyttä: Miksei suju? Jos nyt oletettaisiin, että ko. klasaribiisissä tarvittaisi jousta, vaan sen voisi soittaa sormin kokonaan, niin olisiko mahdollista käyttää nauhallista/nauhatonta sähköbassoa niin että tulos ei kuulostaisi paskalta?

No kyllä ne sävelet voisi sähköbassolla soittaa, mutta ei se hyvältä kuulosta. Ei sovi klasariäänimaailmaan sähköbasso, ja kun suurin osa stemmoista on tarkoitettu soitettavaksi jousella, ei sbassolla päästä lähellekkään.

Sävelet voi toki soittaa, mutta musaa ei.
More is more.
Tana
28.02.2006 23:29:26

No kyllä ne sävelet voisi sähköbassolla soittaa, mutta ei se hyvältä kuulosta. Ei sovi klasariäänimaailmaan sähköbasso, ja kun suurin osa stemmoista on tarkoitettu soitettavaksi jousella, ei sbassolla päästä lähellekkään.

Sävelet voi toki soittaa, mutta musaa ei.

Ok, kiitos sivistyksestä :) Ja onhan kontra reippaasti komiampi lavalla, ei siitä mihinkään pääse.
Juu ei.
kontrabasisti
01.03.2006 14:51:52

Klasaribändeissä kontrabassoa ei mikitetä ja pizzicato kuulostaa kovinkin erilaiselta kuin pop/jazzailuissa soitettuna. ylipäätään tatsi on kevyempi, samoin saundi ihan erilainen. sähköbasso on todella todella erilaisen kuuloinen. Eikä tarvittavia äänensävyjä saa esille sbassosta varsinkaan jousipaikoissa. Ei sitten millään...
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
rattledad
11.05.2007 23:21:18

Nostetaanpa vaikka tämä kun joku kontraketjua kaipaili. Ainakin alkupäässä on ihan asiaa.
ewq
12.05.2007 10:37:05
Moro!

Uteliaisuuttani kyselen, millaisia kontrabasisteja tällä foorumilla liikkuu.
Millainen tausta teillä on? Aloititteko kontrabassolla suoraan vai siirryittekö siihen jostakin toisesta soittimesta? Mikä on sähköbasson rooli kontrabasson rinnalla? Oletteko suuntaunut klassiseen, pop/jazz-musiikkiin, rockabillyyn vai johonkin muuhun vai kenties useampaan näistä? Entä millaista jousta käytätte, jos sellaisen omistatte?

Käsittääkseni nykyisin on sangen yleistä, että uuden sukupolven basistit ovat perehtyneet sekä kontra- että sähköbassoon.

Itse aloittelin sähköbassolla ja siirryin siitä kontrabassoon. Sähköbasson takia kontraankin tuli tutustuttua enemmän jazzin näkökulmasta, mutta kiinnostus klassiseen musiikkiin heräsi ja kasvaa jatkuvasti. Tällä hetkellä olen suunnilleen yhtä kiinnostunut niin jazzin, kuin klassisenkin soitosta. Klassiset jutut sahailen Paesoldin ranskalaismallisella jousella.

Vastataans nyt tähän ihan aloitusviestiin.

Eli itse olen siis alunperin trumpetisti ja torven ohelle sitten tuli musiikkiluokkapeeloilun johdosta sähköbasso (sähköbassosta en tosin ole ottanut tunteja, ens syksynä tarkoitus aloittaa). Sähköbassoa on "soiteltu" suurinpiirtein 4 vuotta ja sitten silleen pikkusen vakavammin 2 vuotta.
Tässä pari vuotta sitten innostuinkin kontrabassosta kun musiikkimaku laajeni myös perusjazzin ja klasarin puoleen. Noh, sitten vaan tunneilla ja ei muuta kun..

No nyt on sitten oma kontra ja kokopuinen sellainen, nyt juuri tähän hätään en kyllä edes muista minkä maalainen se on, mutta tuli kustantamaan 800€.
Pizzicato puoli alkaa olemaan kohtalaisesti siedettävässä kunnossa, jousella (ranskalainen) taas en ole vielä kauheasti soittanut.

Bändissä jossa kontraa soitan, on rummut, basso, kiippari (+laulu) sekä laulu. Biisejä on laidasta laitaan, poppia, funkvaikutteista jazzia, jazzia ja noh niin, kaikenlaista kivaa mitä tällä kokoonpanolla saadaan aikasiks.
Eli molemmille bassoille tulee käyttöä, ja sujuvasti kulkevat rinta rinnan.

Ja sellaista vielä, että nyt sitten odotellaan Shadowin tallamikkiä Thomannilta, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Onhan siinä kuitenkin 30 päivän palautusoikeus. Tämän mainitsin siksi, koska olen kuullut vähän ristiriitaista palautta Shadowin tuotteista.
Vire se on epävirekin.
ewq
13.05.2007 19:37:37
Terve!

En vielä kontraa omista enkä ole koskaan edes koittanut, mutta tarkoitus olisi semmoinen joskus ostaa.

Kuinkas paljon sellainen kohtalainen kontra maksaa? Halvin mitä oon tuolla torilla nähny ni on ollu jotain 700, mutta voiko sillä rahaa saada ihan soitettavan pelin?
ja eikös kontran kielet maksa aikas paljon enemmän kuin sähköbasson?
Ja onko jotain tärkeitä juttuja mitä kontraa ostaessa kannattaa huomioida/ kiinnittää enemmän huomiota? Niin ja tarviiko käydä jossain soitto opettajalla että oppii mitään kontralla soittaa?

Oma kontrani maksoi siis käytettynä 800€ ja on todella asiallinen peli. Soittomaikka sanoi, että hullu myyjä kun pyytää noin vähän noin hyvästä bassosta. Nojoo, asiaan.
Kontran kielet on kyllä paljon kalliimmat ja mikittämiseen ja vahvistamiseen saa myös kulumaan lantin jos toisenkin.

Kannattaisi tosiaan ottaa yhteyttä vaikka paikkakuntasi oppilaitoksiin (tai "mitä näitä nyt on") ja kysellä opettajaa, nimittäin ton soittamisen voi oppia niin väärällä tavalla jos ei ole opettajaa. Hyvällä tuurilla saat opettajan, sekä basson itsellesi lainaan, niin ei tarvitse hätiköidä oman kontran ostamisen kanssa.
Vire se on epävirekin.
ewq
15.05.2007 16:37:30
..joo ei tämä ketju ketään kiinnosta..

Mutta silti; nyt tuli Shadowin tallamikki ja tossa äsken sitä laittelin kiinni, vaikuttaa lupaavalta tähän asti. Kunhan pääsee testamaan viel kunnon vahvarilla ja silleen. Eli en osaa vielä sanoa mitään viisasta siitä.
Vire se on epävirekin.
Haitaristi
15.05.2007 17:32:37
Oma kontrani maksoi siis käytettynä 800€ ja on todella asiallinen peli. Soittomaikka sanoi, että hullu myyjä kun pyytää noin vähän noin hyvästä bassosta. Nojoo, asiaan.
Kontran kielet on kyllä paljon kalliimmat ja mikittämiseen ja vahvistamiseen saa myös kulumaan lantin jos toisenkin.

Kannattaisi tosiaan ottaa yhteyttä vaikka paikkakuntasi oppilaitoksiin (tai "mitä näitä nyt on") ja kysellä opettajaa, nimittäin ton soittamisen voi oppia niin väärällä tavalla jos ei ole opettajaa. Hyvällä tuurilla saat opettajan, sekä basson itsellesi lainaan, niin ei tarvitse hätiköidä oman kontran ostamisen kanssa.

Ok. Kiitti. Pitääpä selvittää että mihin vois päästä opetukseen.
kontrabasisti
04.08.2007 22:08:17
Kyllä ne kontran kielet maksaa siinä sadan euron luokkaa... Ite pitäs alkaa kontraa etsimään kun ei kehtaa tuolla entisellä raadolla soittaa. :) Jos tiedätte jonkun hyvän ja halvan niin ilmoitelkaa... :D
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
doktorkoo
06.08.2007 11:17:01
..joo ei tämä ketju ketään kiinnosta..

Mutta silti; nyt tuli Shadowin tallamikki ja tossa äsken sitä laittelin kiinni, vaikuttaa lupaavalta tähän asti. Kunhan pääsee testamaan viel kunnon vahvarilla ja silleen. Eli en osaa vielä sanoa mitään viisasta siitä.

Joko oot viisastunu? Eli mitkä on kokemukset Shadowsta, ja mikä oli se tarkka malli?
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
root daddy
24.09.2007 21:37:25
No kontran soittajat. antakaa vihjeitä hyvästä vahvistimesta, mulla on kokopuinen kontra loota, Shadow 950 mikki, ja soitin pari keikkaa Gallen-grukerilla, olisiko ollut 120w kombo, hyvin toimi mutta mulla on polytone kombo mutta joka ei siinä oikein toimi, tarviiko etusta,,,tai muuta härpäkettä..
Karlsson
25.09.2007 09:02:54
No kontran soittajat. antakaa vihjeitä hyvästä vahvistimesta, mulla on kokopuinen kontra loota, Shadow 950 mikki, ja soitin pari keikkaa Gallen-grukerilla, olisiko ollut 120w kombo, hyvin toimi mutta mulla on polytone kombo mutta joka ei siinä oikein toimi, tarviiko etusta,,,tai muuta härpäkettä..

Polytone on osoittautunut suoraansanoen vähän onnettomaksi kontran kanssa. Sähköbassolla tai kitaralla se kevyesti nasaalisoundi toimii tosi hyvin, mutta kontralla lähinnä aiheuttaa kierto-ongelmia.

Gallien-Kruger toimii huomattavasti paremmin.
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
kouranka
25.09.2007 09:56:30

Juu no ei mitää.. Kontran soitto kiinnostais ihan helvetisti, mutta ei oo Savonlinnassa ketään opettajaa niin ei oo chäänssejä.
Nyt herkutellaa!
Karlsson
25.09.2007 10:23:54
Juu no ei mitää.. Kontran soitto kiinnostais ihan helvetisti, mutta ei oo Savonlinnassa ketään opettajaa niin ei oo chäänssejä.

http://www.sln-musiikkiopisto.fi/yleista.htm

Tuonne ilmoitustaululle ilmoitus, niin eiköhän jotain löydy.
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)