Aihe: Kielien vaihto
1 2
Meegs86
12.05.2007 18:09:02

Niinkin kornilta kun kuulostaa niin ala vireet aiheuttaa kielten katkeilua joissain bassoissa. Johtuu siitä että kieli joutuu taipumaan rajusti ylöspäin kun tallapalat joutuu intonaation takia vetämään aivan tappiin...

Varmasti.

Itselläni tosin on aina normi E-A-D-G-vire, ja E-kielet paukkuu vähän väliä. G-kielet joskus släppäilyssä, tosin johtuu täysin tekniikasta. H-kieltä en ole saanut koskaan poikki vitosesta, vaikka kuinka olen rankaissut.
"Live slow, die young anyway"
Tatuo
12.05.2007 23:45:33
mää vaihan varmaan vuoden välein koska tykään siitä kuluneitten kielien soundista :D
www.yad.fi | et sillee
poppamies
13.05.2007 10:48:53

Miten te oikein niitä kieliä röydätte - mulla on 35 soittovuoden aikana katkennut tasan 2 kieltä soittaessa ja munkaan tatsi ei ole mitenkään kevyt...
Mutta otsikkoon - pari kertaa vuodessa tulee vaihdettua kielet.

Mulla vähän sama homma. Soittamalla ei ole koskaan katkennut. Itsestään laukussa on katkennut kerran tai pari. Pari kertaa vuodessa tulee vaihdettua. Viimeksi vaihdoin muutama kuukausi sitten kun halusin kokeilla light settiä. Olen aina käyttänyt paksuja kieliä aikaisemmin. Lighteissa jollain tavalla tarkempi ja täsmällisempi ääni.
G strings are for strippers!
Riku Rotten
24.10.2008 12:30:44
Huom! Olet kirjoittamassa yli 530 päivää vanhaan ketjuun!

Kitarasta ymmärrän enemmän kuin bassosta, mutta silti julkesin suosittaa basistillemme kieltenvaihtoa, kun arvelin niiden olevan hivenen vanhoja. Vastaus yllätti ällikällä: Ei näissä nauhattomissa tarvii.

Utelin vähän lisää ja näin on marjat: Ibanez on 4 kielinen nauhaton, kaula läpi basson ja malliston yläpäästä silloin kultaisella 80-luvulla. Siis aito japsivintage, kelpais minullekin. Kielet on vaihdettu viimeksi 1987, joten kieletkin on melkoisen vintage. Bändin uudestisyntämän johdosta vanha luuttu kaivettu sukulaisten komerosta esiin...

Soitin vietiin erääseen vanhempaan ja arvostettuun helsinkiläiseen musiikkiliikeeseen säädettäväksi. Basistimme oli tietysti pyytänyt kieltenvaihtoa samaan syssyyn. Vastaus: Ei näis nauhattomissa tarvii vaihtaa kieliä ja vanhat on parempia.

TÄH?? Minä en tuota vastausta kyken purematta nielemään. Valaistusta pyydän, kiitos.

Kielistä en pysty varmasti sanoo onko hiotut vai tavalliset vaikka itse pompottelin kys bassoa yksissä treeneissä pari minuuttia. Jos astalolla uhattaisiin, niin veikkaisin rosomallia.
Johannes_t
24.10.2008 12:40:49

Enemmän asia liittyy niihin hiottiuihin kieliin. Niitä ei tarvitse vaihdella, jos siltä tuntuu ;)
L.Ruoska
24.10.2008 14:25:32 (muokattu 24.10.2008 14:38:02)

Elixir:t vaihtuvat 5-7 kuukauden välein. Muun merkkiset kielet 1-3 kuukautta.
Aikalailla samoin. Nyt oli jotkut vuoden tai pari vanhat ellut alla ja kun vaihdoin ni johan kirkastu soundi. Elixireistä sen näkee helposti siitä, että kun se pinnoite on ihan repaleina kummankin käden puolella niin on kaiketi aika vaihtaa. Puolisen vuotta on sellanen maksimi terävän soundin kannalta.

Studioon joka kerta uusi kielisetti, jotta saa sen parhaan mahdollisen levysaundin.
Elixirit on asia erikseen, kirkas saundi tosiaan pysyy pitkään, mutta jotenkin epäilen niiden kestävyyttä...

Siis ENNEN studiota joka kerta uusi kielisetti..itse ainakin vaihdan aina silleen että keritään vielä treenaamaan pari kertaa ennen studiota. Ei tartte sitten murehtia kokoajan sen viritysmittarin kanssa siellä studiossa kun uudet kielet löystyy jne jne.

Elixirejä en oo koskaan saanu poikki, olet nyt neljä tai varmaan viisi settiä parin vuoden aikana lätkinyt soittimiini plus tietysti kitaroihin kanssa Elixirejä. Ikuna ei oo katkennu. Edellinen joka laukes oli muistaakseni DR:n Black Beauties E-kieli, räjähti keikalla heti ekan tai tokan biisin aikana kun showmielessä tuli välillä vähä taottua sitä instrumengiä. Damned.

Ainiin, disclaimer:
Soitan plekulla ja röytämismusaa. Pistän sen piikkiin noi muutamat alkuaikoina katkeilleet kielet.
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
Riku Rotten
24.10.2008 21:00:30
Enemmän asia liittyy niihin hiottiuihin kieliin. Niitä ei tarvitse vaihdella, jos siltä tuntuu ;)

Pikkusen informatiivisempi vastaus olis voinu olla. Olisko vaikka antaa linkkiä, josta asia valkenis? Kiitos ny kumminki.
hollstro
24.10.2008 21:12:10

Pikkusen informatiivisempi vastaus olis voinu olla. Olisko vaikka antaa linkkiä, josta asia valkenis? Kiitos ny kumminki.

nauhaton basso ei vaikuta siihen onko kielet syytä vaihtaa vai ei. Normaalit punotut (round woud) kielet menettävät sointiaan oli sitten basso nauhaton vai ei. Jos tykkä tumppusaundista niin sitten sillä ei ole väliä kuinka vanhat ne kielet on. Hiotut kielet (sileät, eli flat wound, ne tunnistaa tasaisesta pinnasta) on eri juttu. Niiden sointi on tumppu jo alusta lähtien ja vaihto voi tulla eteen vasta kun kielen pinta menee rikki tai se katkeaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Muusikonrenttu
25.10.2008 15:44:31 (muokattu 25.10.2008 15:46:28)

Viimeksi vaihtanut presariin kielet reilu vuosi sitten, ja sillonkin vaan ohuempaan settiin.
Nauhattomaan tein saman tempun ikuisuus sitten eikä tosiaan ole sen jälkeen tarvinnut vaihdella.
Ei se uusien kielten kolina oikeen iske. Tumpumpi parempi.

Ja mitä kielten katkeamiseen tulee, olen jokusen g-kielen saanut katkottua ja 6-kielisen ylimpiä kieliä basson ollessa e-a-d-g-c-f-vireessä.
Aika vintage..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)