Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 518 19 20 21 2225 26 27 28 29
sofianmaailma
10.05.2007 16:56:44
Kuuntele itse se tekemäsi klippi. Siinä liikutaan tasan kahdessa oktaavissa.

Joo. Kuuntelin juuri (päivällä en voinut). Siinä liikutaan neljässä oktaavissa (ainakin f2-f5). Laulun sävelpuhtaudesta voidaan olla montaa mieltä.

Don't shoot me, I'm just an amateur ;-)
Laula, älä sodi.
sofianmaailma
11.05.2007 08:33:21
Voisiko kyse olla siitä, että kun vaihdat pianossa oktaavialaa matalammaksi, kuvittelet myös laulavasi oktaavia alempaa, vaikka todellisuudessa äänenkorkeus pysyy samana?

Naulan kantaan! Ilmeisesti en voi enää matalissa äänissä (joissa hertsierot ovat aika pieniä) uskoa korvaani vaan kroppaani. Ja kiitos muillekin - aiheesta! - epäilleille tuomaille. Olen teille kiitollinen siitä, että olette osoittaneet, että vahvoiksi luulemani alaäänet kaipaavatkin rutkasti kuritusta ja treeniä. Onko jollakulla muuten hyviä treeni- ja lauluvinkkejä kakkosoktaaville?

Sitä kakkosoktaavia (uusi yritys), sehän on oikeasti selvästi matalampaa bassoilua:
http://www.saunalahti.fi/~severink/NAYTTEET/NAYTE_kakkosoktaavia.mp3 (30 s.)

P.S. Tästä "male soprano"-nimityksestä olen erittäin ylpeä. Minua on nimittäin tämän vuoden aikana haukuttu bassoksi ja baritoniksi...
Laula, älä sodi.
paavi
11.05.2007 10:44:32

P.S. Tästä "male soprano"-nimityksestä olen erittäin ylpeä. Minua on nimittäin tämän vuoden aikana haukuttu bassoksi ja baritoniksi...

Edellisellä sivulla Kolly viittasi male sopranolla tähän:

http://www.myspace.com/lordcastrato

Ei siis sinuun. Olen Kollyn kanssa muuten samaa mieltä kyseisestä kastraattiherrasta. Mitä sinuun tulee, mielestäni olet baritoni, mutta kuten on tuotu esille monta kertaa, kouluttamattoman äänen fakkia on vaikea arvioida. Neuvoisin sua menemään rohkeasti laulutunneille tai vaikka ottamaan pikaviestillä yhteyttä tämän palstan laulun ammattilaisiin / laulunopettajiin, kuten tanjuliin tai fifiin. Niiltä saat hyvää ja asiantuntevaa henkilökohtaista palautetta varmasti.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
sofianmaailma
11.05.2007 11:44:48
Edellisellä sivulla Kolly viittasi male sopranolla tähän:

http://www.myspace.com/lordcastrato

Ei siis sinuun.

Damn! ;-)

Neuvoisin sua menemään rohkeasti laulutunneille tai vaikka ottamaan pikaviestillä yhteyttä tämän palstan laulun ammattilaisiin / laulunopettajiin, kuten tanjuliin tai fifiin. Niiltä saat hyvää ja asiantuntevaa henkilökohtaista palautetta varmasti.

Hyviä ajatuksia. Tosin laulutunteihin ei juuri nyt ole varaa, siispä voisin vaivata ammattilaisia. Juu, ja minulle voi ihan vapaasti laittaa yksityisviestiä, jos jollakulla on jokin laulamiseen(i) liittyvä vinkki. Minulla kun on vain yksi - näköjään huonosti toimiva - korvapari (terveisiä yläasteen musaopelleni, jonka mielestä minulla oli absoluuttinen sävelkorva - ei ollut, eikä ole)...
Laula, älä sodi.
YaOoh
11.05.2007 14:18:49
Molemmissa esimerkeissäsi oli myös sellaista havaittavissa, että soitat pianolla asteikkoa alemmaksi kun mitä pystyit laulamaan. Esim. kakkosnäytteen lopuksi vedit pompom pompom pompom "pompom pom". Nuo lainausmerkissä olevat pompomit olivat samaa ääntä kuin aikaisempi pompom vaikka pianolla soititkin matalammalle.

Olen töissä, joten en pysty tarkistamaan missä alueella näytteesi kulki, mutta neljän oktaavin alueella ei kumpikaan näytteesi käynyt lähelläkäään.. Lauloit suuresta oktaavista (AMER: 2. oktaavista) yksiviivaisen oktaavin (AMER: 4. oktaaviin). Paavin arvio F (AMER: F2) - f' (AMER: F4) on varmasti aika lähellä ekan näytteesi äänialaa (kävin jopa tarvikevarastossa hoilottamassa arvioidakseni sen.. hehe).

Ethän nyt sekota sitä että jos laulat amerikan systeemin mukaan 4. oktaavissa, että sinulla olisi 4 oktaavin ääniala. Jos matalin äänesi on amerikan merkintätavan mukaan suunnilleen F2 (tai E2) ja korkein äänesi F4, niin se on 2 oktaavia. Jotta laulaisit 4 oktaavin alueella sinun olisi täytynyt laulaa myös F6 (f''') eli yli sopraanon korkean c:n. Eli saman äänen joka on korkein ääni yön kuningattaren aariassa... :D
sofianmaailma
11.05.2007 15:24:09
Eilinen näyte luokiteltiin kaksioktaaviseksi (f3-f5). Tässä nyt on kuitenkin 2. oktaavi messissä? Tai sitten mä en tiedä enää mistään mitään, olenhan amatööri.

Molemmissa esimerkeissäsi oli myös sellaista havaittavissa, että soitat pianolla asteikkoa alemmaksi kun mitä pystyit laulamaan.

Olen samaa mieltä, että en täysin laula sitä mitä koskettimista tulee (en kuule!). Lauleskelin vain max. 2 minuuttia ihan kylmiltään, sillä oli kiire, kun lätkämatsi oli juuri alkamassa. Sain kuitenkin siinä suurinpiirtein demottua kakkosoktaavin (ehkä c2 ei tullut)? Niinpä olen aika luottavainen, että pienellä lämmittelyllä ja lisätreenillä _ainakin_ koko kakkosoktaavi tulee ja puhtaasti. Yläpäässä g5 näyttäisi myös olevan tuloillaan. Yeah, olen optimisti!

Yhteenveto: Eikös koko näytteen ääniala, mukana mahdollisesti falsettoa, ole tuossa nyt ainakin d/e2-f5?

Siitä olen yhtä mieltä sinun ja Paavin kanssa, että tämänhetkinen soiva alueeni kuulostaa baritonilta.

Pannaas pari yleisempää linkkiä aihealueeseen liittyen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vocal_ … records_and_extremes_of_vocal_range (Tämän mukaan naisten ME on 8, miesten 6 oktaavia)

http://youtube.com/watch?v=LFbjtmubBFQ (ME-mies Tim Storms)

http://youtube.com/watch?v=P6wSyIdwCFM (ME-nainen Georgia Brown)

Minä saan ainakin hyviä viboja Stormsin matalista äänistä...
Laula, älä sodi.
YaOoh
11.05.2007 15:48:10
E2 tai D2 oli pohjalla F4 korkealla, ei missään tapauksessa F5. F5 on tenorin korkeaa C:tä korkeampi. Jos teet sellaisen harjoituksen että vedät pianon kanssa E2 asteikkoa ylospäin ilman mitään hyppyjä, niin huomaat itsekin, että kyseessä on F4 ei F5. :D
kolly
11.05.2007 17:58:39
Hohhoijaa, kun alotin laulamaan niin tein pianolla ihan samalla lailla ja luulin et perhana mullahan on uskomaton ääniala, mut pian selvisi et painelin ihan pitkin vittua ja en kuunellut. Koita vaikka sillä tavalla et pom-pottelet sukkana alhaalta ylös ja ylhäältä alas ilman taukoja, yhteen hengenvetoon niin äskeisen perusteella 2 oktaavia menee ja sit koita sama pärisyttämällä huulia niinkun leikkisit leikkiautolla niin ehkä se falsettikin löytyy.

Mä tykkään vetää korkeelta ja rinta-ääni loppuu n. gis1 kohdalla, sit on vedettävä päällä, falsetolla ja mixailemalla niitä, eli siis jos haluat saada laajuuttaa niin eti keskustelua pää-äänestä, falsetosta jne.
sofianmaailma
11.05.2007 19:37:50
Koita vaikka sillä tavalla et pom-pottelet sukkana alhaalta ylös ja ylhäältä alas ilman taukoja, yhteen hengenvetoon niin äskeisen perusteella 2 oktaavia menee ja sit koita sama pärisyttämällä huulia niinkun leikkisit leikkiautolla niin ehkä se falsettikin löytyy.

2 oktaavin mies kiittää vinkeistä! Huulitäry on kyllä jo käytössä. Tämän "pom-pomin" alaäänissä vaihdan kyllä vaikka do(h)-äänteeseen, sillä ensin mainittu taitaapi olla ns. glottaaliklusiili ja siten erittäin huono valinta treenaamiseen (äänihuulet eivät tykkää).

Kokeilenpa kuunnella kosketinsoittimia luurien kautta, jospa se oikea vire löytyisi paremmin. On kyllä hieman pelottavaa, jos en erota esimerkiksi keski-c:tä tai c5:sta toisistaan (matalissa äänissä sen jotenkin vielä ymmärtää, kun oikeassa korvassa on tinnitus). Pitää tarkistaa virettä vaikka spektrogrammilla.
Laula, älä sodi.
sofianmaailma
12.05.2007 11:45:07
E2 tai D2 oli pohjalla F4 korkealla, ei missään tapauksessa F5. F5 on tenorin korkeaa C:tä korkeampi.

Olkoon sitten niin. Tein kyllä esimerkiksi alkuviikosta Run To the Hills -biisiin reilun viiden sekunnin "rokkilopetuksen", missä ääneni on spektogrammin mukaan melko tasaisesti n. 740 hz+-jotain (vrt. F# = 739.99 hz). (Seuraavana päivänä en sitten laulanutkaan...)

http://www.saunalahti.fi/~severink/NAYTTEET/spektrogrammi_F%23.jpg

Kiitän keskustelijoita ja päätän tämän aiheen osaltani tähän. Keskityn jatkossa oman kahden oktaavin ääneni kehittämiseen. Siinäkin on ihan riittävästi hommaa...
Laula, älä sodi.
miredritr
12.05.2007 16:15:59
Alin ääni itsellä on jossain E:n tienoilla, joskus pääsyt jopa D:hen. Yläpäässä toimivaa johonkin g':hen saakka, sitä ylemmäksikin ääntä riittää johonkin e'':n tienoille, mutta tarttee vielä kyllä paljon treeniä että vois niitä ääniä vetää uskottavasti. Falsettivinkumiset ei tästä paljon korkeammalle mene.
MightyQuinn
01.06.2007 13:40:28
Nainen olen.
pieni c-es2 eli aika matala ja suppea on..
Testattiin kerran opettajan kanssa ja se sanoi, että olisin kuulemma kuumaa kamaa naiskuoroissa.
Morus Bassanus
09.03.2010 09:18:09
http://www.youtube.com/watch?v=HZsBL4d1Eus

Tuli vaan mieleen tuosta äänialan mittaamisesta. Loppu on ihan huikea, kun jätkä pimputtaa pianoa koko ajan ylöspäin, mutta laulaa samaa nuottia... :D
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young
mannerheim666
23.05.2010 02:43:46 (muokattu 23.05.2010 02:50:39)
http://www.youtube.com/watch?v=wxS_B1P0qec&feature=related

mariah carey pistää aivan biisin loppuun kolmiviivasen b:n aikas hienosti.

Tässä urheillaan oikein kunnolla;
http://www.youtube.com/watch?v=P6wSyIdwCFM
Valtz0r
23.05.2010 11:16:47
Mulla aika perustenori. H2 alempaa en ainakaan akustisesti saa nuotteja kunnolla. F4 on peruslauluissa hyvä korkein nuotti, mutta G4 tulee myös ongelmitta. Siitä ylemmäs alkaa ongelmat. Mulla on aavistus, että muutaman vuoden sisällä myös nuotit G4-D5 pitäisi tulla ilman ongelmia kuitenkin.
http://www.mikseri.net/valzum Omia sähellyksiä ;) lähinnä midilaatua
*kaamos*
08.06.2010 23:25:22 (muokattu 08.06.2010 23:41:53)

Vaihdoin juuri klassisessa laulussa mezzosta sopraanoksi. Tällä hetkellä laulan E-dis'''

Kevyessä en osaa sanoa, koska en ole koskaan testannut kuinka korkealle pääsen periaatteessa belttaamalla. Käsittääkseni aika korkealle. :D

edit. Heh.. olinkin jo tähän kerran aikaisemmin vastannut. Mutta tosiaankin.. näin nää hommat kehittyy.

editin editti. Ja taas kirjottelen mitä sattuu siis pieni e-dis'''
Uutta mutaa kuonoon, sanoi sarvikuono!
pietari-poika
09.06.2010 00:18:52
Lauleskeltua tullut "kunnolla" (äänenavauksien kera jne.) kolmisen kuukautta, muutama laulutunti otettu. Pää-äänellä en saa vielä kuin pari hassua vokaalia laulettua, sanat ei siis sovi sinne ja kontrollikin on vielä aikalailla hukassa.

Rintaäänellä menee about C - d#1. Falsetti on sitten alueelta a - e2. Päärekkari about c1-c2. Huilurekkari e1-g2. Huilurekkarilla sisäänpäinlaulaen pääsen vielä c3 asti mutta sitä ei varmaankaan lasketa.

Eli siis kaikin mahdollisin keinoin C - c3. Kerran pääsin kontra-beehen mutta normaalisti ei onnistu. Myöskin noi sisäänpäinlauletut korkeimmat äänet on aikalailla tilanteesta kiinni.
Loijaa
04.08.2010 13:41:55

olin viime syksyn laulutunneilla first time in my life ja sanottiin, että yli 3 oktaavia menee helposti..pääsen todella matalalle.
You know that I would be a liar
Paupali
02.09.2010 08:41:48
En oo tainnut vastata tähän vielä.

Basson ja baritonin välillä seilailen. Tenori en tasan ole. Sääd. Not. :)

Tällä hetkellä ambitus ois - ei-niin-huonona päivänä - sieltä pienestä c#/d:stä tuonne 2-viivaiseen f#/g:hen. Myös korkeampia ääniä löytyy muttei tällä käytössä olevalla klasaritekniikalla oo vielä löytynyt keinoja niitä valjastaa käyttöön.
"Epäilen kykyjäni, en usko itteeni mutta oon silti ylpee ja seison tekojeni takana. Olisi täydellistä jos saisi painella menemään sen vanhan kunnon kaverin, uhon kanssa. Vitut muista, vittuun kaikki. Täältä pesee."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)