Aihe: Kielien vaihto
1 2
Paha Pectus
10.05.2007 15:58:58
Kuinka usein keskimäärin vaihdatte kieliä?
nro5
10.05.2007 22:49:11
Roundit n.6-8 kk välein.
Flattejä ei tarvi vaihtaa ollenkaan
Kodou
10.05.2007 23:18:20
Joka vuosineljännes.
JartZA
10.05.2007 23:40:41
Vaihdan jos kieli katkeaa(!), jatkuvaa epävireisyyttä alkaa ilmaantumaan tai jos alkaa soundi ketuttamaan liikaa.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Bläck Joutsen
11.05.2007 09:17:42
Elixir:t vaihtuvat 5-7 kuukauden välein. Muun merkkiset kielet 1-3 kuukautta.
JG1TR
11.05.2007 10:38:42
Jokaiselle keikalle uudet ja studioon vähintään 2-3 uutta settiä mukaan riippuen session pituudesta.
HeavyMachinery
11.05.2007 10:42:40

Jokaiselle keikalle uudet ja studioon vähintään 2-3 uutta settiä mukaan riippuen session pituudesta.

Joko keikkailette tosi harvoin tai oot kova jätkä vaihtaa kieliä....

Luulin vaihtavani usein mutten sitten vissiin niin teekkään. Yleensä noin 2-4kk kestää aihtasin useimminkin mutta olen liian laiska :)

Vaihto väli riippuu kielten emrkistä toi oli GHS:siä käyttäessä. Nyt siirryin kokeeksi taas ernie palloihin. Elixirejä en bassosa kokeilut, pitäs varmaan. Kitarassa vihasin niiden tatsia...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
JG1TR
11.05.2007 12:13:31
Joko keikkailette tosi harvoin tai oot kova jätkä vaihtaa kieliä....

Luulin vaihtavani usein mutten sitten vissiin niin teekkään. Yleensä noin 2-4kk kestää aihtasin useimminkin mutta olen liian laiska :)

Jos treenaa aktiivisesti kahden bändin kanssa yhteensä 3-5 kertaa viikossa ja keikat sun muut päälle, niin kyllä niistä kielistä se sointi häviää suht' nopeasti. Ja keikalla en ota riskejä, vaikka varabasso onkin aina mukana.
HeavyMachinery
11.05.2007 13:07:41

Jos treenaa aktiivisesti kahden bändin kanssa yhteensä 3-5 kertaa viikossa ja keikat sun muut päälle, niin kyllä niistä kielistä se sointi häviää suht' nopeasti. Ja keikalla en ota riskejä, vaikka varabasso onkin aina mukana.

Toi on totta.... Mutta keikalle en koskaan vaihtaisi tuoreita kieliä. Nimittäin mulla kieli katkeaa useimmiten heti tuoreimiltaan. Ja jos ei oo sisään soitetut kielt saa virittää koko ajan....
omarklah
11.05.2007 13:41:05

.....Nimittäin mulla kieli katkeaa useimmiten heti tuoreimiltaan. Ja jos ei oo sisään soitetut kielt saa virittää koko ajan....

Miten te oikein niitä kieliä röydätte - mulla on 35 soittovuoden aikana katkennut tasan 2 kieltä soittaessa ja munkaan tatsi ei ole mitenkään kevyt...
Mutta otsikkoon - pari kertaa vuodessa tulee vaihdettua kielet.
Tää sit sanois tälleen...
Wil-J
11.05.2007 14:40:19
Tosi harvoin vaihdan... Kun ei kiinnosta käyttää rahaa siihen niin hirveästi. Se alun kirkkaus häipyy kuitenkin jo viimeistään viikon jälkeen ja sit saundi pysyy samanlaisena ainakin mulla melko pitkään. Sitten kun menee ihan tuhnuksi saundi mä vaihdan. Katki en kyllä kieliä ikinä oo saanut.
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
Nieby
11.05.2007 15:16:41
Lievästi offtopiccina: voiko Elixir-kieliin laittaa sitä Dunlopin kieltenpuhdistusainetta? Tai onko siitä mitään hyötyä?
www.aleksi-nieminen.magix.net "Life suck's and then you fucking die." -Ozzy Osbourne | Mitään en oo ottanu, ikinä en oo mitää ottanu. Ja jos joku muuta väittää ni aijjaijjai! Perkele.
NYdoll
11.05.2007 15:18:22

En vaihda nykyään ollenkaan, koska flättejä käytän ja niissä ainakin mun mielestä soundi vaan paranee mitä vanhemmat ne on. En tosin ole muutenkaan kovin ahkerasti vaihdellut. Ekassa bassossa taisi olla viisi vuotta samat roundit...
-It's always better to be out of tune than out of feeling-
elais
11.05.2007 19:40:20
Vaihdan kun vanhasta setistä katkeaa yksi tai useampi kieli. Tai jos on ylimääräistä rahnaa.
Seba
11.05.2007 22:44:00

Kyllä niitä aina muutaman vuoden välein tulee vaihdettua :)
Uudet saundaa puhtaasti pari viikkoa ja sen jälkeen tuntuu olevan suht sama saundi vaikka vetäis 5 vuotta putkeen..

Ikinä en katki ole saanut kieliä, vaikka välillä tulee aika rankallakin kädellä soitettua.

Ammattilaisten hifistelyä ;)
sunder
11.05.2007 23:35:35
Elixirejä mun ei varmaan tarvis vaihtaa koskaan niitten tumppuuntumisen takia, päinvastoin. Vaihdoin ne pois kun se kilinä ei lähteny kulumallakaan :) Kai meikä niin kauan soittelee roundeilla kun ne kestää, eli katkee tai sointi huononee huomattavasti.
Groovelover
12.05.2007 09:45:35 (muokattu 12.05.2007 09:48:20)
Miten te oikein niitä kieliä röydätte - mulla on 35 soittovuoden aikana katkennut tasan 2 kieltä soittaessa ja munkaan tatsi ei ole mitenkään kevyt...
Mutta otsikkoon - pari kertaa vuodessa tulee vaihdettua kielet.

Samaa itsekin ihmettelin tätä ketjua lukiessa - takana 25 soittovuotta eikä ole kertaakaan katkennut bassonkieli. No, itse soitan suht kevyellä tatsilla eli siinä syy, kai. Nykyään kielet vaihtuu aina vaan harvemmin, kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä sitten kun eivät enää pidä kunnolla virettä. Se ideaali olisi kielisetti joka ihan freesinäkin kuulostaisi ja tuntuisi hyvin sisäänsoitetulta... joskus muinoin nuorena kundina kielet vaihtui vähintään kerran kuussa, aika usein parin viikon välein. Silloin tuntui olevan liikaa ylimääräistä fyrkkaa ja se ihannesoundi oli Squire/Entwistle-osastoa, erityisesti Entwistlen soitto ja soundi oli kova juttu silloin.

Tai onhan nuo kovia soittajia joita arvostan edelleenkin, mutta en mä sellaista soundia enää halua tai edes tarvitse; se yläpääkilinä ihan häiritsee nykyisin, tonepotikkaa en käännä ikinä auki enempää kuin puoleenväliin ja jos vastaan tulee bassokaappi jossa on pilli niin sen napsautan pois päältä, en ole keksinyt sellaiselle mitään järkevää funktiota.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Meegs86
12.05.2007 10:48:45

Studioon joka kerta uusi kielisetti, jotta saa sen parhaan mahdollisen levysaundin. Eli kirkkautta, erottelevuutta ja selkeyttä, vähän kihinääkin. Saisi olla jopa enemmänkin kihinää. Jos studioita ei oteta huomioon, niin 1-2kk vetää yksillä kielillä, riippuen kielistä. Esimerkiksi EBS saundaa pitkään hyvältä ja toisaalta taas Rotot menee tukkoon samantien. Elixirit on asia erikseen, kirkas saundi tosiaan pysyy pitkään, mutta jotenkin epäilen niiden kestävyyttä... Mulla meni ekassa Elixir-setissä kieli poikki alle kuukaudessa. Tosin todennäköistä on, että oli vaan huonoa tuuria. Ja kieliä menee poikki suhteellisen tiuhaan, en tiedä onko tatsi huono vai tallamurheita. Varabasso aina mukana.
"Live slow, die young anyway"
HeavyMachinery
12.05.2007 14:11:48

Ja kieliä menee poikki suhteellisen tiuhaan, en tiedä onko tatsi huono vai tallamurheita.

Niinkin kornilta kun kuulostaa niin ala vireet aiheuttaa kielten katkeilua joissain bassoissa. Johtuu siitä että kieli joutuu taipumaan rajusti ylöspäin kun tallapalat joutuu intonaation takia vetämään aivan tappiin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)