Numb 09.05.2007 14:50:37 | |
---|
Minulla taas LP:ssä on akustisestikin aika kova ääni ja mukava soundi, ja vahvistimen läpi erottuu selvästi se kitaran oma ääni. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
fox 09.05.2007 14:51:10 | |
---|
Tämän olen myös minä itte huomannut. Lespa ei pärjänny akustisen soinnin "kovuudessa" ja pituudessa lähellekään explorerille, mutta annas kun töpseli lyötiin persuksiin niin asetelmat muuttui. Monesti nuo runkorakenteensa puolesta "raskaammat" kitarat ei juurikaan akustisilta ominaisuuksiltaan, vallankaan ohuemmilla kielillä, ole mitenkään "vaikuttavia" jos vertaa vaikka johonkin hyvään leppärunkoiseen, ehkä myös jousilla varustettuun kitaraan. Tai muuhun vastaavaan. 8) Juttu tosin kyllä sähköisesti muuttuu hetkessä. |
Bookkeeper 09.05.2007 14:52:29 | |
---|
Tuokaan ei kauheasti kerro mitään. Minun toinen Les Paul soi "unplugged" kovinkin heikon tuntuisesti. Plugattuna se on julma peli ja sustainia on täältä Ugandaan asti. Tämä "ominaisuus" on varsin yleistä Les Paulien keskuudessa, mitä olen foorumeita lukiessani saanut ymmärtää. Lueppas artikkeli kokonaan ;-) Kitara on nimenomaan osiensa summa, jolloin spekseilläkin on merkityksensä siinä yhtälössä. Turha niitä on väheksyä, joskaan ei tietysti liikaa korostaakaan. Sähkökitara on kuitenkin tarkoitettu soitettavaksi sähköisesti vahvistettuna. Itseasiassa jos ajatellaan niin kielet ovat yhtä tärkeä komponentti tuossa "soundiyhtälössä" kuin esim. mikrofonit, runko, kaula tai se piuha kitarasta vahvistimelle. Jokaisella on merkitystä soundin syntyyn ja jos niistä jonkun poistaa, ei kitara toimi oikein jos lainkaan. Jos poistan kitarastani vaikkapa mikit ja tallan niin eihän se kovin hyvin toimi. Pointti oli tämä: en ymmärtänyt viestiä jossa oli listattu speksejä tyyliin "tässä tämä, tuossa tuo, tämä halvempi = parempi". Ja huomaa: tässä ei olla vertailemassa laatuosia halpiksiin. Kitara on osiensa summa? Jos tähän sisällytetään esim. puumateriaalien ja ennen kaikkea työn laatu, olen samaa mieltä. Mutta nämä "speksit" eivät ole listattavissa tai mitattavissa tyyliin... A) EMG + OFR + Schaller + Earvana + abalone inlays B) EMG + OFR + Schaller + bone nut + plastic dots Hei, kitara A) on parempi. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Bookkeeper 09.05.2007 15:08:37 (muokattu 09.05.2007 15:10:27) | |
---|
Taas voisi todeta että subjektiivista. Niin kuin se kitaran hankinta useimmiten onkin. Laadullisesti nämä eivät ole kovin hääppöisiä seikkoja, mutta oman soittomieltymyksen ja soitettavuuden kannalta kylläkin. Vertaillaanko me nyt tässä soittimia ihan soittimina vaiko myös ihmisten käsityksiä ja mieltymyksiä? Jos soundin ja soittotuntuman vertailu on liian subjektiivista, miksi vertailla ollenkaan? Minusta olisi suunnattoman tylsää keskustella pelkästään siitä millainen viimeistely kitarassa X on verratttuna kitaraan Y. Tai kuinka hyvin kitara A pysyy vireessä verratttuna kitaraan B. Minusta soittimien (!) testaamiseen/arvioimiseen kuuluu nimen omaan soundin ja soittotuntuman vertailu. Silläkin uhalla ettei "paremmuus" ole tieteellisesti mitattavissa... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Ze Kink 09.05.2007 18:01:59 | |
---|
Jos soundin ja soittotuntuman vertailu on liian subjektiivista, miksi vertailla ollenkaan? Minusta olisi suunnattoman tylsää keskustella pelkästään siitä millainen viimeistely kitarassa X on verratttuna kitaraan Y. Tai kuinka hyvin kitara A pysyy vireessä verratttuna kitaraan B. Minusta soittimien (!) testaamiseen/arvioimiseen kuuluu nimen omaan soundin ja soittotuntuman vertailu. Silläkin uhalla ettei "paremmuus" ole tieteellisesti mitattavissa... Näin juuri. Harley Bentonit on maailman parhaita kitaroita! "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular |
Iron Horse 09.05.2007 21:25:55 (muokattu 09.05.2007 21:26:32) | |
---|
Screaming! Screaming for vengeance! |
LamaAjanElvis 09.05.2007 21:44:18 (muokattu 09.05.2007 21:45:53) | |
---|
|
fox 09.05.2007 22:58:55 | |
---|
|
J_Mantyla 09.05.2007 23:21:50 | |
---|
Minun toinen Les Paul soi "unplugged" kovinkin heikon tuntuisesti. Plugattuna se on julma peli ja sustainia on täältä Ugandaan asti. Tämä "ominaisuus" on varsin yleistä Les Paulien keskuudessa, mitä olen foorumeita lukiessani saanut ymmärtää.
Kerran olen pitänyt käsissäni eeceetonnia, ja koska akustinen sointi ei vakuuttanut ripustin sen saman tien standiin takaisin. Olisi kai pitänyt testata styrkkarilla, mutta vanhan kansan ihmisenä ennakkoluuloista ei taida päästä eroon. Omistamissani Les Pauleissa kaikissa yhtä Gibsonin Studiota lukuunottamatta akustinen sustain on kyllä ollut kohillaan. Saamari että se yksi EG59 Greco piti mennä myymään ... ... jaanytvai ? |
Zakk 10.05.2007 13:00:33 (muokattu 10.05.2007 13:29:47) | |
---|
Mullakin on nyt käyny toi EC-1000 hankkiminen mielessä, koska ei tunnu muut kuin noi LP malliset kitarat sopivan käteen, enkä halua noita mun Gibsoneita alkaa rukkamaan alkuperäisestä pois. Tää vois olla sopiva vaihtoehto mikkien, nauhojen ja painonsakkin perusteella. Hintakaan ei päätä huimaa, ja ESP Eclipseen en vain halua sijoittaa, koska on jo hyvät Gibat. Mut en oo tosiaan viel käynyt edes testaamassa, ja jos se nyt ihan ritsalta tuntuu, niin eihän siihen tonnia voi laittaa. "Where there's a whip there's a way" |
MTM 10.05.2007 14:19:29 (muokattu 10.05.2007 14:20:40) | |
---|
Itse en Eclipseä ole koskaan ajatellutkaan hankkia, mutta EC-1000 kiinnosti kyllä kun nykyistä kitaraani valitsin. Päädyin kuitenkin sitä vielä edullisempaan EC-400AT-malliin, joka on noita kahta perinnehenkisempi: runko on paksumpi ja ilman ergonomiaviisteitä, mikit ovat passiiviset Seymour Duncanit, nauhoja on 22. Hardware-puolella on myös hiukan tingitty, mutta ei dramaattisesti. Riittää näillä taidoilla minulle. Vuoden 2007 mallistossahan näiden tilalla ovat EC-400VF ja EC-500 -sarjat: http://www.musamaailma.fi/epages/mu … n=View&ObjectID=6785&Page=2 |
MTM 11.05.2007 09:32:45 | |
---|
|
Ei näin! >=) |
MTM 11.05.2007 09:56:48 (muokattu 11.05.2007 10:12:53) | |
---|
|
duc 11.05.2007 09:58:30 | |
---|
|
McNulty 11.05.2007 11:07:41 | |
---|
Ulkonäön perusteella tonnisista oma suosikkini on tämä vintage honeyburst: http://www.carlinoguitars.com/images/Picture_2176.jpg EDIT: lisää kuvia toiselta saitilta: http://elderly.com/new_instruments/items/EC1000-VHB.htm Minulla oli tuollainen... myin sen kuitenkin joku aika sitten eteenpäin. Varsin hyvä skeba, mukava soittaa jne. mutta eipä kuitenkaan ollut tarvetta kolmannelle LP-tyyliselle soittimelle niin paljoa kuin ensin kuvittelin. Hyvää tuossa skebassa oli soundi, viimeistelyn laatu ja soitettavuus. Kaula ei ollut liian ohut, mutta ei myöskään liian paksu. Varmasti miellyttää monia. Toisekseen tuo satiinilakkaus rungossa ja kaulassa tuntui hyvältä. Eron tämän VHB:n ja sen mustan (kiiltävälakkaisen) EC-1000:n välillä huomasi kyllä. Tosin, olihan toisessa EMG:t ja toisessa Duncanit, joten osa eroista johtui varmasti niistäkin. Ei minulla ainakaan ollut moitittavaa tuosta... mitä nyt olisivat saaneet laittaa ihan oikean vaahterakannen siihen. Tai sitten edes ilmoittaisivat sivuilla Jacksonin tavoin että kyseessä on "veneer" eli viilu. Hyvältä se kuitenkin näyttää ja soundaa... toivottavasti uusi omistaja on enemmän kuin tyytyväinen. Sai halvalla hyvän skeban kera kovan laukun + muiden hilujen. this is how i disappear |
MTM 11.05.2007 11:27:17 | |
---|
Kaula ei ollut liian ohut, mutta ei myöskään liian paksu. Varmasti miellyttää monia. ESP:n ja LTD:n kitaroissa kaulaprofiili on "thin U", eli litteämpi kuin vaikkapa Gibsonilla tai Japanin Tokailla. Minusta se sopii kyllä tuollaiseen LP-tyyliseenkin soittimeen ja omaankin kouraani hyvin. Oman EC:ni kaula on kyllä miellyttävä, mutta sen suhteellinen litteys saattaa kukaties olla osasyyllinen siihen, että otekäden kämmen pyrkii joskus vähän kramppaamaan peukalon ja etusormen tyvestä. Paksumpi kaula ehkä tukisi kämmentä enemmän? |
Nacher 11.05.2007 12:18:17 | |
---|
*provo* Hyvin yllättävää huomata, että kahden eri EMG-81 tallaisen kitaran välillä ei havaittu juurikaan mitään soundieroa vahvistimen lävitse... *provo* |
McNulty 11.05.2007 12:20:05 | |
---|
*provo* Hyvin yllättävää huomata, että kahden eri EMG-81 tallaisen kitaran välillä ei havaittu juurikaan mitään soundieroa vahvistimen lävitse... *provo* Häh? Jos tarkoitit minun testiä EC1000VHB vs. EC1000BLK, niin kyllä VHB:ssä on ihan Duncanin JB ja BLK:ssa EMG81 tallamikkinä. Siinä on kyllä eroa... this is how i disappear |
oiva tumpeloinen 11.05.2007 12:52:11 | |
---|
Häh? Jos tarkoitit minun testiä EC1000VHB vs. EC1000BLK, niin kyllä VHB:ssä on ihan Duncanin JB ja BLK:ssa EMG81 tallamikkinä. Siinä on kyllä eroa... Tarkoitettiin varmastikin tuota otsikon asetelmaa. Mut provo tai ei, mun mielestä niillä kahdella yksilöllä, mitä kokeilin, ei ollut soinnillisesti mitään eroa tallamikin osalta, eikä akustiselta soinniltaankaan. Kaulamikin kohdalla eroa sitten luonnollisesti tuli. |