Aihe: Huomiotalouden aamu sarastaa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Neljä Ruuvia
10.05.2007 10:24:32
Tästä luultavimmin on ollut joskus keskustelua mutta mua silti kiinnostais että onko waretuksen puolustajien mielestä piraatti levikset ja dieselit ok?
Mä en nyt sotke waretusta ja varsinaista piratismia keskenään vaan kyselen ihan arvojen perään...Jos topiikki menee tästä sotkuun niin modet siirtäkööt!
jäykkis
10.05.2007 10:29:36
Minä ainakin olen tätä mieltä, jos se musiikki ammattina ei elätä. Sitten kouluttaudutaan toiseen ammattiin ja tehdään niitä töitä, että saadaan särvintä pöytään. Mielestäni tyhmyyttä on tuo "kituuttelen tässä väkipakolla niin pienillä tuloilla että hävettää... onneksi edes emäntä käy töissä"-asenne ja syyttely että se on muiden kuin itsensä vika (milloin piraatit, milloin warettajat, milloin hannu karpo ja milloin jäykkis). Ei sen musiikin tekemisen ja esittämisen tarvitse loppua vaikka alaa vaihtaisikin.

Niin, sulla on sana hallussa ja luontoa sanoa se. Mun sitten taas on vaikea "murskata" toisten unelmia. Mikä lie luonteen heikkous.

Eräs tuttuni joutui aivan äskettäin muuttamaan puolison työn takia Helsinkiin ja lähti matkaan täysin sokkona, ilman tietoa työpaikasta tai tulevasta ammatista.

Puolitoistaviikkoa muuton jälkeen hän allekirjoitti työsopimuksen ja duunit alkaa maanantaina. Palkka putosi n. 1000, elintaso sitäkin enemmän, mutta hänen asenteensa on se, että siitä viis, elämä on ja katsotaan nyt tämäkin rasti.

Viitisen vuotta sitten väitettiin, että nuoren ihmisen on oltava valmis vaihtamaan neljästi, viidesti ammatia elämänsä aikana. Oletan, että tänään ei sekään riitä.

Viihdeteollisuus, mukaan lukien nyt siis myös musiikintekijät, elää täysin jossain muussa ulottuvuudessa. Tietääkseni se on ainoa teollisuudenala joka on milloin tahansa valmis naulaamaan sekä nykyiset että tulevat asiakkansa ristiksi maksasiinin seinään.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Thomy
10.05.2007 10:32:49
Et sinäkään voi ihan kirkkain sinisin silmin väittää, että jokainen musiikkia tuottava/soittava taho eläisi sillä touhulla.

Enkä ole tällaista väittänytkään. Mutta minä elän kyseisellä touhulla, ja siksi hieman ihmettelin, kun vastasit kirjoitukseeni:

Mielestäni tyhmyyttä on tuo "kituuttelen tässä väkipakolla niin pienillä tuloilla että hävettää... onneksi edes emäntä käy töissä"-asenne

Ihmettelin siis siksi, koska en ole tällaista asennetta missään vaiheessa itsessäni havainnut. Mutta ilmeisesti vastailit sitten jonkun muun kirjoitteluihin...?
M-Juhana
10.05.2007 10:34:24

Tästä luultavimmin on ollut joskus keskustelua mutta mua silti kiinnostais että onko waretuksen puolustajien mielestä piraatti levikset ja dieselit ok?
Mä en nyt sotke waretusta ja varsinaista piratismia keskenään vaan kyselen ihan arvojen perään...Jos topiikki menee tästä sotkuun niin modet siirtäkööt!

No näiden arvojen perään mä ainakin olen tässä huudellut. Eli olen sen verran vanhan kasvatuksen saanut ja sen ohjeeksi itselleni asettanut, jotta minä ostan hyödykkeet jotka haluan. Jos ei ole rahaa, olen ilman. Tuotteen kiinostavuus ja "haluttavuus" ratkaisee. Musiikin suhteen tiedonjyviä saa sample-klikeistä, myspacesta mm. ja saman henkisiltä kavereilta.

Enkä mä nyt kuitenkaan mikään pulmunen ole. Varmasti olen noita arvojani vastaan toiminut ja "varastanut". Mutta lähtökohta on tuo mainitsemani.
If I get to drunk tonight, Jesus gonna drive me home. -Shooter Jennings-
j0nas
10.05.2007 10:36:37
Miten niin ei elätä ??? Mä en tietääkseni ole pätkääkään valitellut omia tulojani täällä (ihan kivasti menee, kiitos vaan).

Eli piratismi ei ole vaikuttanut sinunkaan tienesteihin. Silti ollaan täällä itkemässä. Kuten Heroin sanoi niin ensimmäisenä ollaa syyttämässä waretusta jos ei levyt myy.
Ja edelleenkään en itse warettele, mutta mua ärsyttää ihmisten tekopyhyys täällä.

Olen myöskin samaa mieltä siitä, että se on turha itkeä jos ei elä musiikilla. Alan vaihto on sallittua. Ehkä ei halua vain tunnustaa itselleen että rahkeet eivät riittäneet "ammattimuusikkona".
Thomy
10.05.2007 10:40:25
Eli piratismi ei ole vaikuttanut sinunkaan tienesteihin.

Sanoinko mä ettei se oie vaikuttanut ? En.
Thomy
10.05.2007 10:42:53
Olen myöskin samaa mieltä siitä, että se on turha itkeä jos ei elä musiikilla. Alan vaihto on sallittua.

Niin, ja ettei nyt tulisi väärä kuva tästä asiasta: Olen samaa mieltä.
j0nas
10.05.2007 10:44:42 (muokattu 10.05.2007 10:45:29)
Sanoinko mä ettei se oie vaikuttanut ? En.

Sanoit: "Miten niin ei elätä ??? Mä en tietääkseni ole pätkääkään valitellut omia tulojani täällä (ihan kivasti menee, kiitos vaan)."

Ja kun olet täällä kovaan ääneen rummuttanut miten waretus ajaa levy-yhtiöitä ja artisteja vararikon partaalle, niin mukavasti ovat nämä piraatit kiertäneet sinut kun olet konkurssilta säästynyt.

Edit:

Niin, ja ettei nyt tulisi väärä kuva tästä asiasta: Olen samaa mieltä.

Jostain edes :)
esprit de corps
10.05.2007 10:48:09
Minä ainakin olen tätä mieltä, jos se musiikki ammattina ei elätä. Sitten kouluttaudutaan toiseen ammattiin ja tehdään niitä töitä, että saadaan särvintä pöytään. Mielestäni tyhmyyttä on tuo "kituuttelen tässä väkipakolla niin pienillä tuloilla että hävettää... onneksi edes emäntä käy töissä"-asenne ja syyttely että se on muiden kuin itsensä vika (milloin piraatit, milloin warettajat, milloin hannu karpo ja milloin jäykkis). Ei sen musiikin tekemisen ja esittämisen tarvitse loppua vaikka alaa vaihtaisikin.

Totta, ja nyt on pakko sanoa, että jotkut todellakin elävät siinä "Musta tulee rock-stara"-ulottuvuudessa, jolla puolestaan oikeutetaan se, että ei tehdä mitään muuta kuin keskinkertaisia biisejä ja nostetaan mitätöntä sosiaaliturvaa, vain herätäkseen kymmenen vuoden päästä nuhjuiselta sohvalta, rahattomana, muniaan kaivellen ja katkerana. Se on hienoa siinä vaiheessa tajuta, että oikeesti se kitaran soitto oli paskaa, biisit kehnoja ja koskaan ei oikein saatu mitään järkevää aikaan. On muuten melkoisen absurdia alkaa väittämään, että kaikki johtui musiikkiteollisuudesta tai niistä kelvottomista kuluttajista, jotka ei vaan tajunnu suuren taiteilijan mielenliikutuksia. Ja tämä ei ole kirjoitus niille, jotka elävät musiikilla, vaan niille, jotka toivoisivat elävänsä. Joskus on vain nähtävä kulkevansa tyhjyyteen, pitäisikö silloin painaa kaasu pohjaan vai kenties jarrua? Musiikki on hieno harrastus, siihen toki lähes kaikilla on mahdollisuus, mutta tulevaisuuttaan ei kukaan pelasta ostamalla kitaran ja vetämällä rokkia.

Mutta onhan se helppoa sanoa, että oma maailmanvalloitus kaatui waretukseen ja musiikkiteollisuuden mätäneviin luihin. Vähän kuin sanoisi, että olisi minustakin tullut jotain suurta, mutta sitten muut sössivät koko homman.
Vähän niinku muumi.
Thomy
10.05.2007 10:55:40
Ja kun olet täällä kovaan ääneen rummuttanut miten waretus ajaa levy-yhtiöitä ja artisteja vararikon partaalle,

Arvostaisin, jos et jatkuvasti yrittäisi laittaa sanoja suuhuni. En ole tässä ketjussa kirjoittanut waretuksesta mitään.
leka
10.05.2007 10:56:55
Vaikka musiikkiteollisuus onkin mätä, se ei oikeuta warettamista.
Vaikka artistille ei koituisikaan merkittävää taloudellista menetystä, se ei oikeuta warettamista.
Vaikka musiikkibisneksen asiakaspalvelu tms. on luokattoman huonoa, se ei oikeuta warettamista.

Kääntää tämän jutun miten päin vain, toisten hengentuotteiden levittäminen ilman lupaa on väärin.
Neljä Ruuvia
10.05.2007 10:57:36 (muokattu 10.05.2007 10:58:54)
Totta, ja nyt on pakko sanoa, että jotkut todellakin elävät siinä "Musta tulee rock-stara"-ulottuvuudessa, jolla puolestaan oikeutetaan se, että ei tehdä mitään muuta kuin keskinkertaisia biisejä ja nostetaan mitätöntä sosiaaliturvaa, vain herätäkseen kymmenen vuoden päästä nuhjuiselta sohvalta, rahattomana, muniaan kaivellen ja katkerana. Se on hienoa siinä vaiheessa tajuta, että oikeesti se kitaran soitto oli paskaa, biisit kehnoja ja koskaan ei oikein saatu mitään järkevää aikaan. On muuten melkoisen absurdia alkaa väittämään, että kaikki johtui musiikkiteollisuudesta tai niistä kelvottomista kuluttajista, jotka ei vaan tajunnu suuren taiteilijan mielenliikutuksia. Ja tämä ei ole kirjoitus niille, jotka elävät musiikilla, vaan niille, jotka toivoisivat elävänsä. Joskus on vain nähtävä kulkevansa tyhjyyteen, pitäisikö silloin painaa kaasu pohjaan vai kenties jarrua? Musiikki on hieno harrastus, siihen toki lähes kaikilla on mahdollisuus, mutta tulevaisuuttaan ei kukaan pelasta ostamalla kitaran ja vetämällä rokkia.
Jazzmuusikoita vaivaa tuo sama tauti,ehkä jopa kaikkia tyylilajeja.

Mutta onhan se helppoa sanoa, että oma maailmanvalloitus kaatui waretukseen ja musiikkiteollisuuden mätäneviin luihin. Vähän kuin sanoisi, että olisi minustakin tullut jotain suurta, mutta sitten muut sössivät koko homman.

On se.Mutta ei tarvitse.Mulle riittää oikeastaan ihan nämä kotimaanmarkkinat.
Notefix
10.05.2007 10:57:54 (muokattu 10.05.2007 11:02:57)

Et sinäkään voi ihan kirkkain sinisin silmin väittää, että jokainen musiikkia tuottava/soittava taho eläisi sillä touhulla..

Ei elä, ja monista muista ammateista voisi sanoa samaa. Ja hyvin pieni vähemmistö edes tosissaan haluaa elää musiikilla. Suurimmalle osalle riittää se, että saa harrastaa. Mutta, se ei tarkoita sitä etteikö kuitenkin täällä olisi porukkaa, joka sillä elää. Jotkut jopa varsin hyvin.

Ei sen musiikin tekemisen ja esittämisen tarvitse loppua vaikka alaa vaihtaisikin.

Ei toki. Ja kuten sanoin, joillekin se riittää. Mutta tossa on juuri se sisäänpiilotettu arvotus, jonka mukaan musan tekeminen on jotain "oikeiden" töiden jälkeen tapahtuvaa harrastustoimintaa. Ja se mua suoraan sanoen vituttaa, varsinkin jos saa lukea tuollaista sen jälkeen kun on viikon tehnyt pitkään yli 12 tunnin työpäiviä. Ehkä jengi ei vaan tiedä ja aukoo päätään siksi.

Tulee mieleen se vanha koulukaveri, jonka tapasin jonkin aikaa sitten, joka tokaisi: "vieläkös sä vähän soittelet".
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
McNulty
10.05.2007 11:06:19

En puolusta waretusta, mutta kykenen arvioimaan sitä muutenkin kuin suoralta kädeltä tuomitsevasti. Vastaan kuitenkin, että minä EN hyväksy Elvi's tai Deisel-farkkuja. Ne ovat tuoteväärennöksiä. Pahimmassa tapauksessa lailliset brändit ja niiden laatu kärsivät, suoranaisten rahallisten tappioiden lisäksi.
this is how i disappear
j0nas
10.05.2007 11:19:52
Arvostaisin, jos et jatkuvasti yrittäisi laittaa sanoja suuhuni. En ole tässä ketjussa kirjoittanut waretuksesta mitään.

Olen pahoillani, tein omia päätelmiäni, että olisit täällä vastustamassa waretusta.

Leka:

Vaikka artistille ei koituisikaan merkittävää taloudellista menetystä, se ei oikeuta warettamista.
Vaikka musiikkibisneksen asiakaspalvelu tms. on luokattoman huonoa, se ei oikeuta warettamista.

Kääntää tämän jutun miten päin vain, toisten hengentuotteiden levittäminen ilman lupaa on väärin.

Niin on ihmisen tappaminenkin, mutta ei kukaan valittanut kun natseja lahdattiin.
Jep, jep, mut onneksi karmapoliisi on paikalla.
Janus
10.05.2007 11:21:41
Niin on ihmisen tappaminenkin, mutta ei kukaan valittanut kun natseja lahdattiin.
Jep, jep, mut onneksi karmapoliisi on paikalla.

Tästä vois kyllä jakaa jo jonkunlaisen "All Time Analogy Award":in.
McNulty
10.05.2007 11:29:42 (muokattu 10.05.2007 11:31:33)

Niin, verkkolatailusta kun on tehty laitonta, niin sitä ei oikeuta silloin mikään. Ei tässä nyt ole kyse siitä, että onko se laillisesti ja/tai moraalisesti oikein, vaan että mistä se johtuu ja mikä meidät kuluttajat on siihen tilaan ajanut... ja miten tästä nykytilanteesta olisi mahdollista päästä pois tai edes asteen paremmille vesille.

Tietyllä tavalla tuo musabisneksen nykyinen toimintamalli on nimenomaan huomiotaloutta. Haetaan huomiota medioissa erinäisin seikoin perusteluksi omalle surkealle toiminnalle. "Oh, look at me! Look at me now!"

Tulee väkisinkin mieleen nämä ala-asteen tapauksen kun 1. luokalla oleva lapsi huutaa 6. luokalla olevalle törkeyksiä ja sitten luikkii pakoon. Seuraavana päivänä 6. luokkalainen tuleekin koulun käytävällä vastaan todeten että "mitäs ajattelit tehdä?" tai pahimmassa tapauksessa toteaa vasta sen jälkeen kun ekaluokkalainen on jo saanut kuuppaansa. Musabisnes lällätteli aikansa sieltä luutornista ja valtaistuimelta, sitten tulikin isompi kaveri vastaan ja nyt on otettu pataan oikein kunnolla. Itketään, vingutaan, kiemurrellaan, syytellään, maristaan, sivuutetaan kehitys, sivuutetaan tuleva teknologia jne. Todetaan vain lopuksi, että:"se oli sen kuudesluokkalaisen vika täysin 100%, mä en tehny mitään väärin!"

Musabisneksen surma on ollut pitkälti heikoissa julkaisuissa ja siinä että tuote on hinnoiteltu ja jaettu kuluttajien saataville väärin. Ei ole kovin kauaskantoista bisnestä, jos ajatellaan vain hetkittäisiä rahastuksia ja kassavirtoja näiden one-hit-wondereiden ja smurffilevyjen avulla. Yksinkertaisesti useiden kassavirtoja elvyttävien teoksien sisältö on kertakäyttökamaa, sillä se on nimenomaan rakennettu RAHAN, eikä kulttuurin/intohimon/halun/rakkauden tms. pohjalta. Artistien hengentuotokset ja intohimo musiikkia kohtaan kääntyy musabisneksessä kyynisesti tuotteiksi joita alipalkattu työväki valmistaa. Tuotteistettu musabisnes elää 100% rahasta, eikä siellä yksittäiset työläiset (siis ne jotka ihan oikeasti musiikkia rakastavat) paina vaakakupissa yhtään mitään.

Siksipä itsekin haluan tukea artisteja, auttaa ja tsempata heitä... he ovat mielestäni musiikkibisneksen sielu ja itse bisnes, eikä tämä nykyinen kylmä ja kyyninen bisnesyhtiö joka vain tuotteistaa ja markkinoi saavuttaakseen itselleen maksimaalisen voitin toisten kustannuksella. Tokihan liikkeellä on artisteja ja tuottajiakin jotka vain haluavat rahastaa, tuotteen sisällöstä viis. Kurjaan malliin on mennyt kehitys kun sitä ohjaa vain ja ainoastaan raha.
this is how i disappear
Jäärä
10.05.2007 11:49:23
Kokeeko kaikki muusikot oikeasti, että heidän tekemä työnsä on saman arvoista kuin naapurin? Soitan yhtä sointua vartin ja kutsun sitä taiteeksi niin olen oikeutettu samaan korvaukseen kuin Metallica? Tässä on se ristiriita.

Kuulijat määrittelevät se työn "arvon". Jollekin joku Metallica voi olla ihan turhanpäivästä mökäepämusaa, jolla ei ole tälle kuulijalle mitään arvoa. Sama kuulija voi sitten leijua jossain nirvanassa kuullessaan tätä yhden soinnun soittoa.

Ei siinä ole minkäänlaista ristiriitaa.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Neljä Ruuvia
10.05.2007 11:50:20
Kurjaan malliin on mennyt kehitys kun sitä ohjaa vain ja ainoastaan raha.

Onko niin että ubiikissa ei ole rahaa ollenkaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)