Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 10 kitaran kunnossapito-ohjetta
1 2
MTM
10.05.2007 09:20:13 (muokattu 10.05.2007 09:51:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei näitä nyt kannata liian tosissaan ottaa, mutta silti:
 
http://www.electric-guitar-review.c … ld-always-follow-but-probably-dont/
 
Itse rikon ainakin kohtia 1,3 ja 5 ja 10.
 
kojones
10.05.2007 09:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekat viisi jää kyllä tekemättä tulevaisuudessakin.
 
duc
10.05.2007 09:25:44 (muokattu 10.05.2007 09:27:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rikon kaikkia kohtia. No kutosta en kun käytän aina samaa kielisettiä.
 
Umas
10.05.2007 09:26:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyviä vinkkejä mutta aikas pilkun viilausta. Sitten ehkä ymmärtäisin paremmin jos omistaisin 1000e-> arrvoisen kepin. Mut kukin tyylillään. Kyllä se ajan patinakin siihen kitaraan kuuluu. Ei sitä nyt jokaista naarmua pidä varoa.
T: "erittäin kuluneen Tokai SG:n omistaja"
 
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
oiva tumpeloinen
10.05.2007 09:40:15 (muokattu 10.05.2007 09:40:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tahtoisin tietää, että milläs sitä kitaran otelautaa huolletaan, jos aina pitää vaihtaa yksi kieli kerrallaan. Luulisi, että sen otelaudan huolto on joskus tärkeämpää, kuin se että kaulaan tulee hetkeksi erilainen jännite.
 
Kyllähän osa noista vinkeistä on tasoa: älä koskaan poistu pehmustetusta huoneesta, niin sinulle ei satu tapaturmia.
 
Jesmies
10.05.2007 09:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse toteutan vain ohjeita 6-9.
 
Tukeva ote munasta niin kaikki sujuu
weelie
10.05.2007 09:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökitaran kohdalla kyllä kaikkia sääntöjä on tullut rikottua.
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
McNulty
10.05.2007 10:02:08 (muokattu 10.05.2007 10:02:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on vissiin mietitty kohtalaisen reilulla prosentilla myös akkaria.
Muutenkin nuo ohjeet on tehty just sellaselle "opistosoittajalle" joka ei tee skeban kanssa muuta kuin nyplää reenatessaan. Itsehän istun, nukun, syön yms. kitara sylissä/kaulassa... ja osaan suorittaa huoltoja omatoimisesti. Enpä tuosta ohjeesta kovin orjallisesti noudata yhtään mitään kohtaa.
 
this is how i disappear
Tietysti Pauligin
10.05.2007 10:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, kohtia 1 ja 2 taidan noudattaa. Kädet pesen aina ja ainakin pidemmän soittelun jälkeen pyyhkäisen jollain liinalla vähän rojuja pois.
 
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Les Fender
10.05.2007 12:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noudatan kaikkia ohjeita kaikkien kitaroitteni kanssa orjallisesti. Tämän johdosta olen joutunut ajanpuutteen takia jättämään työni, vaimon ja perheen. En enään poistu talosta. Ruokatarvikkeet minulle tuodaan ilmastoituun eteiseen josta noudan ne kun ulkoilman kosteus ja lämpötila on siellä tasaantunut. Jokaisella kitaralla on soitettava vähintään tunti/vrk. tuohon päälle putsaukset, huollot, pakkaaminen.... Tiukkaa tekee.
 
"Living is easy with eyes closed!"
oiva tumpeloinen
10.05.2007 12:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noudatan kaikkia ohjeita kaikkien kitaroitteni kanssa orjallisesti. Tämän johdosta olen joutunut ajanpuutteen takia jättämään työni, vaimon ja perheen. En enään poistu talosta. Ruokatarvikkeet minulle tuodaan ilmastoituun eteiseen josta noudan ne kun ulkoilman kosteus ja lämpötila on siellä tasaantunut. Jokaisella kitaralla on soitettava vähintään tunti/vrk. tuohon päälle putsaukset, huollot, pakkaaminen.... Tiukkaa tekee.
 
Osta pari luuttua lisää ja katso, miten mojon käy, kun tunnit loppuu päivästä kesken. Kaatuuko koko korttipakka kerralla.......
 
Vilhelmus
10.05.2007 12:53:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rikon kaikkia kohtia. No kutosta en kun käytän aina samaa kielisettiä.
 
Sama. Ihan hienoa, jos ihmiset pitävät kitaroistaan huolta, mutta ei tuollainen sievistely rokille haise.
 
Kuuntelehan aitoa heviä: Burning Winter
MTM
10.05.2007 13:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kaverihan myöntää olevansa kitaroidensa suhteen "anal-retentive", ja mitä se sitten tarkoittaa, voipi katsoa täältä:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive
 
Volle
10.05.2007 13:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla akustisen ohjeet tosiaan enemmän, joten ei noita paljoa tule noudatettua. Onhan mulla kovat laukut, mutta tossa ne kitarat pyörii jaloissa. Kieliä mä sentään vaihtelen, tosin yleensä kaikki kerrallaan. Ja soitankin, jos en joka päivä, niin jonkun verran kuitenkin. Lisäksi toisinaan öljyän/rasvaan metalliosia kuten virittimiä tai floikkakoneistoa, mikä tuolta jampalta on näemmä unohtunut.
 
Piis
LaXu
10.05.2007 13:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo "älä koskaan ota kaikkia kieliä pois" vinkki on kyllä melkoista paskaa. Vuosikaudet olen kaikista kitaroistani ottanut jokaisen kielen pois kieliä vaihtaessa tai muuta tehdessä eikä mitään ongelmia ole tuosta aiheutunut. Kitarani ovat myöskin vuoden ympäri esillä eikä sekään ole mitään pahaa tehnyt.
Johann Onn
10.05.2007 14:21:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite noudatan osaa noista, vähän kitarasta riippuen.
 
Mites musaliikeet ?
 
Onko jotain vaadittu pesemään käsiään, ennen soittimen testaamista ?
 
Tai talvella seisottu tuulikaapissa, ettei tule liian suuria lämpövaihteluita ?.
 
Onko näyteikkunat ollu peitettyitä, kun aurinko on paistanut ikkunasta suoraan soittimiin ?.
 
Vaihtaako ne kieletkin niihin soittimiin joskus ?
 
oiva tumpeloinen
10.05.2007 14:23:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo "älä koskaan ota kaikkia kieliä pois" vinkki on kyllä melkoista paskaa. Vuosikaudet olen kaikista kitaroistani ottanut jokaisen kielen pois kieliä vaihtaessa tai muuta tehdessä eikä mitään ongelmia ole tuosta aiheutunut. Kitarani ovat myöskin vuoden ympäri esillä eikä sekään ole mitään pahaa tehnyt.
 
Äläs nyt. Kyllähän tältäkin palstalta on saanut lukea, miten kaularauta voi "hypätä" pois paikoiltaan, kun kaikki kielet riisuu samaan aikaan...
 
McNulty
10.05.2007 14:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jotain vaadittu pesemään käsiään, ennen soittimen testaamista ?
 
Eipä ole, mutta joskun olen nähnyt että junnuja on pyydetty riisumaan niittivyötä tms. kun ovat soitinta halunneet testata.
 
Tai talvella seisottu tuulikaapissa, ettei tule liian suuria lämpövaihteluita?.
 
Ei kyllä ole... täällä paikallisessa on huoltaja omasta takaa niin hän fiksailee ja säätää kyllä soittimet kohdalleen jos jotain "ilmastosta johtuvia" muutoksia soittimissa tapahtuu.
 
Onko näyteikkunat ollu peitettyitä, kun aurinko on paistanut ikkunasta suoraan soittimiin ?
 
Muistaakseni Downtown Guitarsissa aikanaan oli... mutta siitä on tosiaan joku 11-12 vuotta aikaa :)
 
Vaihtaako ne kieletkin niihin soittimiin joskus ?
 
Vaihtaa joskus, mutta aika harvoin. Pari kertaa olen kyllä huomauttanut, että johonkin skebaan voisi laittaa uudet narut tilalle.
 
this is how i disappear
Tympee Huttunen
10.05.2007 14:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äläs nyt. Kyllähän tältäkin palstalta on saanut lukea, miten kaularauta voi "hypätä" pois paikoiltaan, kun kaikki kielet riisuu samaan aikaan...
 
No Floyd-kitaroihin tuo neuvo on ihan hyvä. Kyllä minä muutenkin aina yksitellen kielet vaihdan, ellen sitten otelautaa puhdista. Eipä tuo pahemmin tuota urakkaa hidasta tai nopeuta. Kädetkin koitan usein pestä, koska ne ovat niin paskaset ja hikiset aina. Treeneissäkin saatan kielet soiton jälkeen pyyhkäistä, jos kielet ovat vähän uudempaa sorttia. Joku laukussa pitäminen tai kostutuslaitteet ovat aika hanurista. Kannattaa ostaa vanhoja soittimia, niin ei tule yllätyksiä kovankaan talven jälkeen.
oiva tumpeloinen
10.05.2007 14:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Floyd-kitaroihin tuo neuvo on ihan hyvä. Kyllä minä muutenkin aina yksitellen kielet vaihdan, ellen sitten otelautaa puhdista. Eipä tuo pahemmin tuota urakkaa hidasta tai nopeuta. Kädetkin koitan usein pestä, koska ne ovat niin paskaset ja hikiset aina. Treeneissäkin saatan kielet soiton jälkeen pyyhkäistä, jos kielet ovat vähän uudempaa sorttia. Joku laukussa pitäminen tai kostutuslaitteet ovat aika hanurista. Kannattaa ostaa vanhoja soittimia, niin ei tule yllätyksiä kovankaan talven jälkeen.
 
Miten kielien poiston järkevyys liittyy erilaisiin talloihin tai eri tallat kaularautaan?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «