Aihe: Oppisopimuksella soitinrakentajaksi??!?
1 2
Rockabilly
05.01.2004 15:30:27
Onko kellään tietoo tai omakohtasta kokemusta että onnistuuko tommonen soitinrakenteja oppisopimus?
Let's get ready to RUMBLE!
Miikathebest
05.01.2004 21:32:32

Onko kellään tietoo tai omakohtasta kokemusta että onnistuuko tommonen soitinrakenteja oppisopimus?

Miksi ei onnistuisi. Mitään virallisia sopimuksia siinä tarvita. Etit vaan jonkun äijän joka osaa opettaa miten niitä hyviä kitaroita väsätään, ja sitten loppu on siitä kiinni kuinka hyviä saat niistä tehtyä.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Solex
05.01.2004 21:42:22
Minä taas veikkaan että nykyään on suomalaisilla soitinrakentajilla niin tiukkaa alalla ettei ole mahdollisuuksia pitää oppisopimusta yllä. Jos nyt jotain järjestetään niin luulenpa että kokemus on ainakin yksi tärkeä kriteeri.
Väkivalta Lopettaa Vittuilun.
Billsner
05.01.2004 23:10:42
Minä taas veikkaan että nykyään on suomalaisilla soitinrakentajilla niin tiukkaa alalla ettei ole mahdollisuuksia pitää oppisopimusta yllä. Jos nyt jotain järjestetään niin luulenpa että kokemus on ainakin yksi tärkeä kriteeri.

Eihän niillä työnantajilla tarvitse paljoa maksaa palkkaa oppisopimusopiskelijalle. Suurimman osan maksaa kai joku kaupunki/valtio tjsp.
Kyykyssä olevaa kääpiötä ei näe.
KoskPaavo
05.01.2004 23:16:47
Itse olen jo vuosia harrastellut putkivahvistimien tekoa, ja onnistunut mielestäni oikein hyvin.Olen myös saanut nuoria , n. 16v kitaristipoikia innostumaan ko. hommaan ja tuntuu ihan mukavalta. Tosiasiahan on että tietoa (ja taitoa) jakaessa se oma tieto ei vähene pikemminkin myös lisääntyy.Voi olla joskus 40 vuoden kuluttua olla kova juttu osata tehdä vaikka 5 Watin kitaravahvistin jostakin vanhasta radionromusta.
superfly
05.01.2004 23:45:55
Eihän niillä työnantajilla tarvitse paljoa maksaa palkkaa oppisopimusopiskelijalle. Suurimman osan maksaa kai joku kaupunki/valtio tjsp.

Ei se ihan noinkaan mene, kyllä työantaja suurimman osan palkasta maksaa työvoimakuluineen. Ei ole halpaa tuo.
Harppu on alaston piano
Billsner
06.01.2004 12:26:08
Ei se ihan noinkaan mene, kyllä työantaja suurimman osan palkasta maksaa työvoimakuluineen. Ei ole halpaa tuo.

Copy/pastea www.oppisopimus.net

Työnantajan saama rahoitus
Koulutuskorvaus kuukaudessa
Tutkintoon johtavissa oppisopimuksissa 0-250 euroa/kk (jopa 330 euroa/kk)
Lisäkoulutuksessa 0-170 euroa/kk

Työllistämistuki
Mikäli oppisopimuskoulutukseen otetaan työtön henkilö, voi työnantaja saada myös työvoimahallinnon maksamaa työllistämistukea. Tarkista työllistämistuen edellytykset paikkakuntasi työvoimatoimistosta. Työllistämistuen suuruus on n. 420 euroa/kk.

Tästä minulla on varmaan jäänyt se mielikuva, että työnantajalla ei tarvitse maksaa kovin paljoa itse.
Kyykyssä olevaa kääpiötä ei näe.
superfly
06.01.2004 18:37:51
Ei ole työnantajalle kovin iso summa joku 300 euroa kuussa. Ihan olematon raha muiden kulujen rinnalla. Enemmän toki saa jos sattuu saamaan työllistämistuenkin, itse en saanut.
Harppu on alaston piano
d-e
07.01.2004 09:35:05
Valitettavasti tuo soitinkorjaushomma on sen luontoista että
300 eggee on ISO raha yrittäjälle.Kannattaa toki kysellä
paikallisilta soitinkorjaamoilta mahdollisuutta työllistyä mutta
epäilen että ainakaan pieneen yritykseen ei ehkä pääse jos
ei ole mitään näyttöä alalta (esim. kurssi Ikaalisissa...).En
ainakaan itse ottaisi nöössipoikaa jalkoihin pyörimään...
Kassu
07.01.2004 19:36:21
Eikös tää Ruohokangas Guitars ole aika suuri firma?

(Ei mitään hajua, ajattelin vaan kun keppejä pyörii joka kaupassa.. Korjatkaa jos olen väärässä)

Olisi se kyllä aika namua päästä tollaiseen.
superfly
07.01.2004 19:38:38
Ruokangas vois olla lähempänä.
Harppu on alaston piano
d-e
08.01.2004 18:00:38
Joo miinusta tollasesta ,hyi hyi...; )
Congi
08.01.2004 18:21:35
Ruokangas on varmaan viimeinen suomalainen soitinrakentaja joka ottaisi kokemattoman 16v sällin töihin.

Mutta aina kannattaa yrittää ;)
T.Congi
superfly
08.01.2004 18:34:23
Haha, kyseinen pulju on kuuluisa ammattimaisuudesta sekä työn jäljen äärimmäisestä tinkimättömyydestä. Ruokangas on varmaan viimeinen suomalainen soitinrakentaja joka ottaisi kokemattoman 16v sällin töihin.
Ainiin, pelkkiä puruja lakaisemalla ei soitinrakennuspapereita ansaita.

Edit: Onnistuin nakkisormillani laittamaan tuon ylimääräisen viestin. Napsutelkaas varoitusta.

Onhan se kuitenkin niin, että soitinrakennus on nimenomaan työ joka opitaan tekemällä. Oppisopimus on parhaimmillaan juuri tälläisten ammattien kanssa. Toki voi olla aika vaikeaa herra Ruokangasta saada moista diiliä tekemään, jos ei mitään näyttöä ole. Ikaalisten koulunpenkille ensin ja sitten vois olla jo paremmat mahkut.
Harppu on alaston piano
Shaft
08.01.2004 18:49:25 (muokattu 08.01.2004 18:49:58)
Eikös tää Ruohokangas Guitars ole aika suuri firma?

Eihän se enää mikään yhden miehen pulju ole, mutten silti sentään menisi suuresta firmasta puhumaan..

Minäkin suosittelisin ensin jotakin koulua, jos alalle tähtää tosissaan. Ei kai tuo oppisopimuskaan ihan mahdoton ajatus ole, mutta varmaankin jotain on syytä jo osata ennen kuin lähtee paikkaa etsimään.
askomiko
08.01.2004 19:15:28
Rautian pajalla ainakin jossain vaiheessa pyöri joku ylimääräinen heppu, ja näytti siltä että se saa tehtäväkseen helpompia perushommia. Eli voi jonnekin päästäkin.
Myytävänä pari kitaraa ja Orange Ad30? Myykääs joku mulle 4x12" greenbackeillä.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Antti1
08.01.2004 19:26:11 (muokattu 08.01.2004 19:28:01)
Eihän se enää mikään yhden miehen pulju ole, mutten silti sentään menisi suuresta firmasta puhumaan..

Ruokankaalta joskus kun kaikkea kyselin, niin muistaakseni koko pulju pyörii viiden, kuuden tyypin voimin. Kaikilla on omat erikoisalueensa ja jätkillä on varmasti rautainen ammattitaito. Hiljaista voi olla sinne pääsemisen kanssa, kun on tuollainen eliittifirma.

Kannattaisiko ensin kysellä joltain soitinkorjaajalta oppipoika duunia, tai yrittää Ikaaliseen hankkimaan hiukan ammattitaitoa?

EDIT: Poistin turhaa paasausta. Kai jätkä ite tietää mitä aikoo..
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
HeavyMachinery
20.01.2004 20:49:43

Rautian pajalla ainakin jossain vaiheessa pyöri joku ylimääräinen heppu, ja näytti siltä että se saa tehtäväkseen helpompia perushommia. Eli voi jonnekin päästäkin.

työ harjoittelia ikaalisista !
First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery
HeavyMachinery
20.01.2004 20:52:20

Ruokangas guitars 1 miehen täysin työllistävä firma osa hommista vaan on ulkopuoleistettu...verkostoitumista nääs.
First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)