Aihe: Moniko täällä kuuluu Teostoon?
1 2 3 4
Virva Holtiton
08.05.2007 14:41:02
Olen sekä Teoston että Gramexin asiakas. Oman bändiprojektin ohella teen sanoituksia myös muille yhtyeille, sekä olen vieraillut muiden yhtyeiden levyillä.

Pelkästään omakustannepohjalla musiikkia tekevien ei vielä kannata liittyä minusta mihinkään, mutta jahka heti vähän isompiin piireihin päästään, niin paperit heti vetämään vaan. Oma potti kannattaa heti käydä korjaamassa pois, muuten jäävät hillot käyttämättä.

Ja mitä nuihin liittymismaksuihin tulee, niin todettakoon, jotta aika pian se maksaa jo itsensä takaisin - korkojen kera. Liityin Teostoon viime vuonna ja tästä on ollut itselle vain pelkkää hyötyä! :)
http://www.hirwenkota.tk
Assi
08.05.2007 21:36:18
(Kivi)
Teostoon kuuluminen on aika harvinaista (siihen vaaditaan henkilökohtainen merkittävyys musiikkielämässä), vaikka tiedänhän mä täältäkin aika liudan Teoston jäseniä. Teoston asiakkuutta varmaan kyselet? Kysy samalla Gramexiakin, niin tässä on jotain järkeä. Ja jäsen vai asiakas, on kans kiva kysyä.

Kyllä, mä olen Teoston, Gramexin ja muutamassa muussakin instanssissa Kopioston asiakas. Olenpa istunut hallintaneuvostossakin.

Joo, en koskaan muista että Teoston ASIAKAS on siis se jota tässä tarkoitin. Jäsenet on siis harvinaisempia, ... tunnen yhden. Olen vaan aina käyttänyt sanontaa "kuulun Teostoon" jolla siis tarkoita asiakkuutta.

Itse olen Teoston ja Gramexin ... ööö asiakas, mutta viime aikoina olen kuullut epäluotettavilta tahoilta että ei ole hyvä kuulua (olla asiakas) niihin, koska se rajoittaa promoamista.

Nyt kahden sivun keskustelussa ehkä 90% kuluu Teostoon, ja täälläkin (M.netissä) on varmaan aika suuri määrää jäseniä jotka ovat vain soittajia, eli eivät tietenkään kuulu, ole asiakkaita, eli aika moni siis näyttää kuuluvan Teostoon.

Kiitos tähän astisista :)
kivi
08.05.2007 21:47:35 (muokattu 08.05.2007 21:48:34)
mutta viime aikoina olen kuullut epäluotettavilta tahoilta että ei ole hyvä kuulua (olla asiakas) niihin, koska se rajoittaa promoamista.

Oikein ja ei silti oikein.

Syystä, että joillakin promoamiskanavilla on vaatimus promottavan "teostovapaudesta", mutta eihän sellaista oo olemassakaan, koska tekijänoikeus on joka tapauksessa olemassa. Eli jossain on ajateltu, että jos henkilö ei oo Teoston asiakas, niin hänen työtään voi käyttää ilmaiseksi, mutta eihän se oo niin. Tekijänoikeusmaksuja voi karhuta ilman Teostoakin.

Erillissopimuksia jonkin teoksen maksun määrästä toki on.

Toinen ongelmallinen tilanne on, että Teoston valvonta vaatii kyetäkseen erottelemaan laillisen nettilähteen laittomasta, että laillisen nettilähteen pitää olla tekijän oma ja selkeästi informoitu. Aika ymmärrettävää, vai mitä? Tässä on nyt kuitenkin hiljainen "syyttämättäjättämispäätös", eli MySpace- ja YouTube-promoamisiin ym. ei aiota puuttua, kunhan kysymys on tekijän hyväksymästä toiminnasta. Näin olen ymmärtänyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Thomy
08.05.2007 22:16:15
...mutta viime aikoina olen kuullut epäluotettavilta tahoilta että ei ole hyvä kuulua (olla asiakas) niihin, koska se rajoittaa promoamista.

Tähän on pakko sanoa (kaikella ystävyydellä - ja olen sanonut saman aiemminkin):

Promoa ikä kaikki !

Se mitä tällä tarkoitan on, että näissä hommissa tulee aina joku kertomaan että sun pitää tehdä sitä ja tätä ilmaiseksi, koska se on "hyvää promoa"... eikä siinä mitään. Monet asiat ovat. Mutta kannattaa muistaa että hyvin hoidetut hommat ovat joka tapauksessa ihan sitä samaa hyvää promoa, vaikka niistä maksettaisiin jonkinlainen korvauskin. Kannattaa siis oikeasti funtsia minkä verran on valmis sitä promoa ihan ilmaiseksi tekemään.

On totta, että monissa bändiskaboissa ja vastaavissa kisoissa nykyään jopa säännöissä edellytetään osallistujilta Teostoon ja Gramexiin kuulumattomuutta. Tämä kertoo aika paljon järjestävien tahojen intresseistä. Mutta tietysti ala on kova, ja tulijoita paljon...

Sinänsä en olisi pitemmällä tähtäimellä kovin huolissani tuosta Teoston vaikutuksesta esim."promoamiseen". Teosto ennenpitkää kuitenkin seuraa meidän musiikintekijöiden toiveita ja vaatimuksia kaikissa asioissa. Se on sen ainoa vaihtoehto.

Olen muuten Teoston jäsen ja Gramexin asiakas.
Sperm Donor
08.05.2007 22:19:49
Aika monta vuottakin on jäsenyyttä takana.
larinparaske
09.05.2007 09:27:20

Oikein ja ei silti oikein.

Syystä, että joillakin promoamiskanavilla on vaatimus promottavan "teostovapaudesta", mutta eihän sellaista oo olemassakaan, koska tekijänoikeus on joka tapauksessa olemassa. Eli jossain on ajateltu, että jos henkilö ei oo Teoston asiakas, niin hänen työtään voi käyttää ilmaiseksi, mutta eihän se oo niin. Tekijänoikeusmaksuja voi karhuta ilman Teostoakin.

Noilla netin promoamiskanavilla (mikseri ym) tuo teostovapaus-vaatimus on looginen sikäli, että noihin liittyessään 'allekirjoittaa' sopimuksen, jolla luovuttaa musat saitille ilman korvausta. Eli yleensä vaatimus on, että valvoo itse oikeuksiaan ts hyväksyy ehdot ja on ylipäätään asemassa hyväksyä ne.

Totta on, että moni (ehkä kokemattomampi) automaagisesti olettaa teostovapaan tarkoittavan että musaa voisi vapaasti käyttää.
I want to be the king and queen of cheese
Mikael
09.05.2007 13:18:49

Teosto & Gramex
Inhimillisyys on hyve.
Ukko
09.05.2007 14:59:36

Alas olet ajautunut sinäkin. :/

Tarkoitatko että sinäkin siis.......
Jackie
09.05.2007 15:05:13
Teosto ja Alko.
Hevipoikien matematiikkaa: Hyvä vahvistin + Ei oo varaa = Paska vahvistin
tse
09.05.2007 15:16:13
Teosto & Gramex

Kuten myös.
wine = water + jesus
Neljä Ruuvia
09.05.2007 15:29:55
Asiakkuus Teosto ja Gramex.
Jäsenyys Elvis r.y.
v_m_kangas
09.05.2007 15:53:51

Asiakkuus Teostossa ja Gramexissa.

Jälkimmäinenhän ei edes maksa mitään.

Tanssimusapuolella ainakin monet tekijät myöntävät sovituslupia ja myös prosentit niiden esittämisestä. Näin toimien he keräävät myös omille tileilleen rahaa Teostosta.
Humppaa tai soita humppaa
Assi
09.05.2007 16:46:53 (muokattu 09.05.2007 16:47:27)
(Kivi)

Toinen ongelmallinen tilanne on, että Teoston valvonta vaatii kyetäkseen erottelemaan laillisen nettilähteen laittomasta, että laillisen nettilähteen pitää olla tekijän oma ja selkeästi informoitu. Aika ymmärrettävää, vai mitä? Tässä on nyt kuitenkin hiljainen "syyttämättäjättämispäätös", eli MySpace- ja YouTube-promoamisiin ym. ei aiota puuttua, kunhan kysymys on tekijän hyväksymästä toiminnasta. Näin olen ymmärtänyt.

Käsitinkö oikein että jos netissä haluaa levittää biisejä, jotka on ilmoitettu Teostoon, se on oikein tehdä siis niin että tekijä ITSE lataa nuo biisit sivustolle, eikä niin että jonkun tietyn sivuston pitäjä pyytää/saa biisit tekijöiltä, ja lataa ne sivustolle?

(Thomy)

On totta, että monissa bändiskaboissa ja vastaavissa kisoissa nykyään jopa säännöissä edellytetään osallistujilta Teostoon ja Gramexiin kuulumattomuutta. Tämä kertoo aika paljon järjestävien tahojen intresseistä. Mutta tietysti ala on kova, ja tulijoita paljon...

Totta. Mullakin on vähän sellanen ajatus että jos joku taho vaatii teostovapaata materiaalia, ei sitä oikein osaa ottaa kauhean vakavasti. ... tyyliin: mikäköhän koijaus tässä mahtaa olla takana...? paljonkohan nuo mahtaa rikastua mun biiseillä ...? vaikka ei suoraan, niin esim. mainostuloilla ...? mahtaako tästä tulla ikinä mulle mitään...? jne.

=====================

Hups, kiitokset moderaattorille :D Asiata on kuitenkin hyvä herättää keskustelua, koska Teostosta on ollut viimeaikoina puhetta että siihen kuuluminen on paha asia.
Sertzo S
09.05.2007 16:51:47
Tarkoitatko että sinäkin siis.......

En ehkä aivan vielä, mutta vaara on aina olemassa.
Teijo K.
09.05.2007 17:07:13

On totta, että monissa bändiskaboissa ja vastaavissa kisoissa nykyään jopa säännöissä edellytetään osallistujilta Teostoon ja Gramexiin kuulumattomuutta. Tämä kertoo aika paljon järjestävien tahojen intresseistä. Mutta tietysti ala on kova, ja tulijoita paljon.

Tuo ja lisäksi on tullut ihan omakohtaisesti jotain kokoelmalevyhässäkkää yms. vastaavaa missä vaatimus oli sama. Ei saa kuulua Teostoon. Tai olla asiakas. Samoin on täälläkin ilmoitellut parikin nettiradionsa kanssa ja niissäkin vaatimus Teostoasiassa. Asiakkuus estää. Tuntuu että lisääntyvässä määrin näin, nimenomaan.

No asiakas olen molemmissa, kun edellisen bändin rumpali painosti siihen. Melkein olen kait omillani tätänykyä. Tällä tietämyksellä en olisi kuitenkaan pitänyt niin kiirettä sen asiakkuuden kanssa. Sitten jos joskus olisi ollut jotain oikeaa saanut aikaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Sertzo S
09.05.2007 17:14:37

No asiakas olen molemmissa, kun edellisen bändin rumpali painosti siihen. Melkein olen kait omillani tätänykyä. Tällä tietämyksellä en olisi kuitenkaan pitänyt niin kiirettä sen asiakkuuden kanssa. Sitten jos joskus olisi ollut jotain oikeaa saanut aikaan.

No, olethan kuitenkin mukana edunvalvontajärjestössä asiakkaana, jos vaikka sitä "jotain oikeaa" saat piankin aikaan ja näin ollet etujasi noiden käytöstä valvoo Teosto.
panadol
09.05.2007 18:02:04 (muokattu 09.05.2007 18:13:46)
Mahtaako moinen syrjintä, ja vaatimus siitä ettei saisi järjestäytyä, olla oikeasti edes laillistakaan?

Edit: ja olen siis Teoston asiakas jo vuodesta x ennen Krist... eikun Internettiä.
PekkaM
09.05.2007 18:28:42
Mahtaako moinen syrjintä, ja vaatimus siitä ettei saisi järjestäytyä, olla oikeasti edes laillistakaan?

Kaipa sitä saa kaupallisissa kuvioissa yhteistyökumppanit valita...
Osta Ibanez Jem7BSB! Ilmoitus profiilissa.
Teijo K.
09.05.2007 22:17:10

Kaipa sitä saa kaupallisissa kuvioissa yhteistyökumppanit valita...

Meille pääsee kyllä duuniin, mutta ei saa kuulua liittoon.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)