baron 08.05.2007 19:30:14 | |
---|
Saatoipa joku vielä unohtuakin.. Gsus7#5!!!!!!. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 08.05.2007 21:47:25 | |
---|
Gsus7#5!!!!!!. Siinä on Dis eikä Es. (Onhan se eri asia asuuko Espoossa vai Dispoossa, totesi eräs mnettiläinen aikoinaan) Saiskos noista sävelistä muuten tällaisen veikeän turn aroundin ;) ? Eb6/9 - Cm7(add11) - F9sus4 - Bb13sus4 (viimeisessä mukana toki Bb ja Ab) eli I - VI - II - V Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Siinä on Dis eikä Es. (Onhan se eri asia asuuko Espoossa vai Dispoossa, totesi eräs mnettiläinen aikoinaan) Kiva kun edes nyt neuvoit mua. Viime humppakeikalla soitettiin "Pientä polkua", joka menee C-mollissa ja siinä oli sointu G7#5 ja mä tyhmyyttäni soitin siihen essin. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Dr Dominant 09.05.2007 12:30:49 | |
---|
Viime humppakeikalla soitettiin "Pientä polkua", joka menee C-mollissa ja siinä oli sointu G7#5 ja mä tyhmyyttäni soitin siihen essin. Nii-in. Tyhmyydestä ei onneksi sakoteta. Eikä vääristä äänistä, ainakaan vielä ... ;) "Dr. Dominant, I presume?" |
panadol 09.05.2007 13:38:38 | |
---|
Nii-in. Tyhmyydestä ei onneksi sakoteta. Eikä vääristä äänistä, ainakaan vielä ... ;) Olen kuullut, että edesmennyt Ray Charles kuulemma sakotti big bändinsä jätkiä $50 jokaisesta väärästä sävelestä. Harjoituksissakin. Ja Ray-setä kuulemma osasi sanoa tarkalleen kuka se siellä trumpettisektiossa taas tumpeloi. Pysyipä pojat varpaillaan ;) |
piiska2 09.05.2007 14:07:21 | |
---|
Olen kuullut, että edesmennyt Ray Charles kuulemma sakotti big bändinsä jätkiä $50 jokaisesta väärästä sävelestä. Harjoituksissakin. Ja Ray-setä kuulemma osasi sanoa tarkalleen kuka se siellä trumpettisektiossa taas tumpeloi. Pysyipä pojat varpaillaan ;) Siinä taisi olla kunnon soittopoliisi, kun kerta jakeli sakkoja. Ray tokaisi varmaan: "Näin, että soitit väärin" ;) Meikäläinen olisi varmaan joutunut ottamaan lainaa, jotta olisi saanut sakot maksettua. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Dr Dominant 09.05.2007 14:08:49 | |
---|
Olen kuullut, että edesmennyt Ray Charles kuulemma sakotti big bändinsä jätkiä $50 jokaisesta väärästä sävelestä. Harjoituksissakin. Ja Ray-setä kuulemma osasi sanoa tarkalleen kuka se siellä trumpettisektiossa taas tumpeloi. Pysyipä pojat varpaillaan ;) Juu, taisi olla tuo Buddy Richkin aika tiukka sälli tuon suhteen, ja James Brownin bändissä on sakkoa tullut väärästä ilmeestä naamalla etc. Eli perun siis puheeni - Baron, nyt tarkkana!! Kannattaa pitää päivätyö!! "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 09.05.2007 14:12:35 | |
---|
Juu, taisi olla tuo Buddy Richkin aika tiukka sälli tuon suhteen, ja James Brownin bändissä on sakkoa tullut väärästä ilmeestä naamalla etc. Eli perun siis puheeni - Baron, nyt tarkkana!! Kannattaa pitää päivätyö!! Ai että saa sakot maksettua? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 09.05.2007 21:27:05 | |
---|
Juu, taisi olla tuo Buddy Richkin aika tiukka sälli tuon suhteen, ja James Brownin bändissä on sakkoa tullut väärästä ilmeestä naamalla etc. Eli perun siis puheeni - Baron, nyt tarkkana!! Kannattaa pitää päivätyö!! Soittako Baron Buddy Richin kaa? Vai onko ne velat tullut jo James Brownin keikoilla ? Nimim. Sex Machine Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Dr Dominant 09.05.2007 21:40:36 | |
---|
Ai että saa sakot maksettua? Jep. Taiteen teko on kallista touhua. "Dr. Dominant, I presume?" |
Peter Spiegelmann 10.05.2007 16:06:11 | |
---|
Entä olisiko oikein sanoa, että Asus2=ABE ja Aadd9=AC#EB? Eli että add9, lisätään perussoinnun ylintä säveltä kvintin ylempi sävel. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
baron 10.05.2007 16:13:02 | |
---|
Entä olisiko oikein sanoa, että Asus2=ABE ja Aadd9=AC#EB? On oikein, mikäli tulkitaan että sus2 korvaa terssin eikä perussäveltä Eli että add9, lisätään perussoinnun ylintä säveltä kvintin ylempi sävel. Kyllä mikäli perussointu on kolmisointu ja perusasemassa. Jos noin haluaa ajatella, varmempaa olisi sanoa "kvintin kvintti" Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 10.05.2007 19:35:42 | |
---|
Entä olisiko oikein sanoa, että Asus2=ABE ja Aadd9=AC#EB? Eli että add9, lisätään perussoinnun ylintä säveltä kvintin ylempi sävel. Aadd9:ssä se B sävel on usein (popmusiikissa) terssin vieressä antamassa "värinää" eli ABC#E. Usein kolme viimeistä riittää oikeaan käteen, jos bassossa on A. Tästä Asus2:sta on eri näkemyksiä näillä sivustoilla, mutta kyllä olen Baronin kanssa samoilla sointuvesillä. elikkäs ABE Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Sertzo S 10.05.2007 20:54:57 (muokattu 10.05.2007 20:55:22) | |
---|
Aadd9:ssä se B sävel on usein (popmusiikissa) terssin vieressä antamassa "värinää" eli ABC#E.
Noin mä ainakin soittaisin eli C# terssinä sointuun mukaan. Merkkaisin kuitenkin sointuna Asus2, koska se on B on A-duurin toinen ääni. Eikos Aadd9 tarkoita sitä, että sointu on ilman seiskaa eli G-ääntä eli nelisointuna A, C#, E, B. |
baron 10.05.2007 21:33:54 | |
---|
Aadd9:ssä se B sävel on usein (popmusiikissa) terssin vieressä antamassa "värinää" eli ABC#E.} Jos mä haluaisin noin, merkkaisin Aadd2. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Sertzo S 11.05.2007 08:19:38 | |
---|
Jos mä haluaisin noin, merkkaisin Aadd2. Toimii toki ja on mielestäni loogisempikin. |
Schnowotski 11.05.2007 11:34:22 | |
---|
Jos mä haluaisin noin, merkkaisin Aadd2. Kerran olin tällaista sointua merkitsemässä ja ohjeistettiin ettei addilla ole hyvä oliko se nyt oktaavia vai sekstiä pienempiä intervalleja merkitä. Onko maailma muuttunut tämän suhteen vapaamielisemmäksi tässä parin kuukauden aikana? Joka tapauksessa looginenhan tuo on, vaikka lopulta ei voi olla varma, että kertooko se voicingista tai yhtkikäs mistään yhtään enempää. Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..." Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä. |
baron 11.05.2007 11:47:18 (muokattu 11.05.2007 11:52:37) | |
---|
Kerran olin tällaista sointua merkitsemässä ja ohjeistettiin ettei addilla ole hyvä oliko se nyt oktaavia vai sekstiä pienempiä intervalleja merkitä. Onko maailma muuttunut tämän suhteen vapaamielisemmäksi tässä parin kuukauden aikana? Joka tapauksessa looginenhan tuo on, vaikka lopulta ei voi olla varma, että kertooko se voicingista tai yhtkikäs mistään yhtään enempää. No pistä AaddH, saa vapaasti itse valita intervallin vaikka kolme oktaavia ylempää tai alempaa! Mä oon nähnyt livenä add2 merkinnän piisissä, jossa oli myös pianonuotit ja sillä nimenomaan tarkoitettin, että perussävel, sekunti ja terssi nipussa. Edit: Kävin lunttaamassa: Se oli Delilah'in intro jossa sointu Cm(add2) ja voicing C, D, Eb, G Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Sertzo S 11.05.2007 11:58:37 | |
---|
Edit: Kävin lunttaamassa: Se oli Delilah'in intro jossa sointu Cm(add2) ja voicing C, D, Eb, G Aivan oikein! |
Schnowotski 11.05.2007 12:13:35 | |
---|
No pistä AaddH, saa vapaasti itse valita intervallin vaikka kolme oktaavia ylempää tai alempaa! Mä oon nähnyt livenä add2 merkinnän piisissä, jossa oli myös pianonuotit ja sillä nimenomaan tarkoitettin, että perussävel, sekunti ja terssi nipussa. Edit: Kävin lunttaamassa: Se oli Delilah'in intro jossa sointu Cm(add2) ja voicing C, D, Eb, G Tuolla tavalla kyllä minäkin tuon merkinnän ymmärtäisin, ja soisin kyllä yleistyvänkin, sillä kuten todettua, se on kiva sointi. Tarkoitin vain että ainahan (reaali)sointumerkeissä on tietty epävarmuustekijä mukana. Mistä ei toki kannata välittää. Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..." Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä. |