Aihe: Huomiotalouden aamu sarastaa
1 2 3 4 5 610 11 12 13 14
MrQ
08.05.2007 14:36:16
Okei, whatever... Filosofiaa, juu. Kaikkeahan voi kutsua ihan miksi vaan, kun oikein ruvetaan pyörittelemään. Mulle musa on mysteeri, vaikka onhan siinä toki mukana aimo annos informaatiotakin. Ja länsimainen tekijänoikeusjärjestelmä nyt joka tapauksessa on pohjautunut siihen, että teokselle kuuluu tekijänoikeussuoja, toisin kuin tiedolle. Mutta ehkäpä jonkun valopään pitäisi nyt tässä kertoa päättäjille, että ei se kuulkaa näin menekään... tämä Fucking Styroxin kappale Pissing Toilet on meidän kaikkien yhteistä informaatiota.

en puolla tässä todellakaan sitä että kaikki kuuluu kaikille. Kommunismi on siitä paras järjestelmä että kuten mikä tahansa muukin orgaaninen... sekin hajoitti itse itsensä.
ja mulla on tapana ottaa historiasta oppia.

En ole tarkoittanut puhua sua hulluksi tai vääräksi tässä.

Toin vain esiin sen että teoksen arvo määräytyy sen käytön mukaan. Ei teoksen itsensä. Ja että mielestäni tämä on aivan perseestä.
M-Juhana
08.05.2007 14:50:19

Ilmaiseksi otetaan, mutta se ei ollutkaan asian ydin.

Puhuttiin monopoleista ja siitä miten kaksi eri lähihistorian monopolia ovat reagoineet markkinoille ilmestyneeseen häiriötekijään.

No ei mun näkulmasta ja oppimani etiikan mukaan varastaminen ja ilmaiseksi saaminen ole rinnastettavia asioita, tässäkään tapauksessa. Eli edelleenkään en näe warettamista ja linuxin lataamista toisiinsa verrattavina häiriötekijöinä.

Vastaava häiriö Pill Gatesille on esim. Venäjällä myytävät laittomat ohjelmistokopiot, eikö?

Katso myös: http://fi.wikipedia.org/wiki/Monopoli

Kyllä monopolit on mulle tuttuja. Täällä teollisuudessa on mm. monilla komponenttivalmistajilla alueellisia ja jopa globaaleja monopoleja.
If I get to drunk tonight, Jesus gonna drive me home. -Shooter Jennings-
reos
08.05.2007 15:00:09
Reos'ilta tekisi mieli kysyä että mitä tarkoitat tällä "Uskon että voidaan, sekä ennakkoo ja jälkikäteen. Eikös molempiin välineet ole ollut jo yhtä kauan kuin koko internet?"

Lähinnä tuli mieleen nuo teknisen puolen mahdollisuudet (en tiedä tarpeeksi tarkkaan eikä tämä ole ainakaan oikea foorumi aiheelle) ja Kiinan tyyli hoitaa hommat. Lähteestä riippuen 300 000 - 30 000 internet poliisia ja Yahoot ja Googlet mukana sensuroinnissa. Yahoon avullahan on jo oikeen yks aktivistiki napattu linnaan. Jos äärimmäisyyksin lähdetään niin on tuo sensuuri melko mahdollista, kaikkihan nyt periaatteessa on mahdollista.

Kiitos, oon taas hukannu koko keskustelun pointin, taidan siis hiljetä.
M-Juhana
08.05.2007 15:12:32

Viihdeteollisuuden reaktio suhteutettuna heidän osaamiseensa on ymmärrettävä. He osaavat tehdä viihdettä ja he osaavat käräjöidä - joskin ensi hätään näytetään kylläkin keskittyvän vain jälkimmäiseen.

Olet kyllä mestari provoamaan. Jos mun busineksen tekoa vaikeutettas laittomin keinoin (eli siis rikollisin), niin varmasti käräjöisin.
j0nas
08.05.2007 16:01:59
Kuinka monen tähän keskusteluun osallistuvan elintaso on laskenut waretuksen takia? Kenen taitelijan leipä on mennyt laittoman internetlatailun myötä? Mikseivät artistit avaudu näistä asioista Seiskassa tai muussa lehdistössä kun muuten ovat urku auki koko ajan? Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.

ps. Tässä keskustelussa on havaittavissa vahva nuori-vanha sukupolvi vastakkainasettelu.
marke-
08.05.2007 17:18:57
Kuinka monen tähän keskusteluun osallistuvan elintaso on laskenut waretuksen takia? Kenen taitelijan leipä on mennyt laittoman internetlatailun myötä? Mikseivät artistit avaudu näistä asioista Seiskassa tai muussa lehdistössä kun muuten ovat urku auki koko ajan? Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.

Tämä kiinnostaa myös. Oisi kiva saada just sitä ihan selkeetä infoa miten elintaso on muuttunut - Täytyy muistaa toki, että ei valmistajan elintason nousu/lasku oikeuta varastamiseen. Tehdystä musiikista kuuluu korvaus olla. Mutta eipä tätä kai sillä kysyttykkään joten.. (mä luulen että ajelisin nyt porchella tason jutut voi myös jättää pois9

ps. Tässä keskustelussa on havaittavissa vahva nuori-vanha sukupolvi vastakkainasettelu.

Sekin, ja myös artisti vs kuluttaja. Harmi, että molempia osapuolia loogisesti huomioivat mielipiteet on vähissä ja päästäisi lopulta siihen mikä on oikeasti järkevää eikä pysyttäis "mun" tai "sun" näkökannoissa.
Seksi
kivi
08.05.2007 19:31:38

Miten niin? Eiks Jäykkis oo vanhempi kuin Thomy ja mä, jotka ollaan samanikäisiä?
:-)

En nyt jaksa kommentoida Jäykkiksen viimeisintä diibadaabaa. Mulla on elämäkin. Ja uus auto, joka meni just äsken katsastuksesta läpi. Mä voisin nytkin olla kruisailemassa luu ulkona kauniissa kevätsäässä tän nettihöpinän sijaan, ja kuunnella kuinka V8 möyryää.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
j0nas
08.05.2007 19:40:20
Miten niin? Eiks Jäykkis oo vanhempi kuin Thomy ja mä, jotka ollaan samanikäisiä?

No sama vastakkainasettelu siinä silti on :)

Sinäkään et vastannut mun kysymykseen...Tuntuuko warettaminen sun lompakossa?
Karipiirto
08.05.2007 19:48:47

Ei vissiin ku uudella V8-autolla huruuttaa. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
kivi
08.05.2007 19:50:30 (muokattu 08.05.2007 20:56:11)

Kuulemma tuntuu.

Mä pistin juuri nettihaun mun uusimman levyn kuuntelutiedoista, ja jengi on aika paljon kuunnellut sitä - ja kokonaisia biisejä - netistä vaikkei siitä oo ladattavana kuin muutama näyte. Pistää miettimään.

Edellisestä levystä pistettiin promoversio nettiin hetkeksi. Se oli pakko ottaa pois, kun tuli joku ihan sairas määrä latauksia. Ei se sitten kyllä myynyt, et kaipa se vaikuttaa.

Mä oon epäonnekseni soittanut sellaisissa bändeissä joita bootleggataan /distrotaan ihan tavan mukaan. Yhtään niistä bootlegeista mullei oo ollu varaa ostaa, niin kalliita ne on.

Ei vissiin ku uudella V8-autolla huruuttaa. :)

Vanha se on. Mut terve ja ruosteeton General Motorsin tuote. Hiukka pähee. Renkaatkin tulee toistakymmentä senttiä ulos sivuilta, ja katsastusmies vaan nauro.

Edit: tää autoläppähän siis liittyi seuraavaan:

Heroin:(mä luulen että ajelisin nyt porchella tason jutut voi myös jättää pois9
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
j0nas
08.05.2007 21:24:09
Kuulemma tuntuu.

Mä pistin juuri nettihaun mun uusimman levyn kuuntelutiedoista, ja jengi on aika paljon kuunnellut sitä - ja kokonaisia biisejä - netistä vaikkei siitä oo ladattavana kuin muutama näyte. Pistää miettimään.

Eikös se ole vain hyvä asia? Harvemmin sitä ihmiset ostaa jonkun tuntemattoman bändin levyä kuuntelematta ainuttakaan biisiä. 10-60 sekunnnin näytteet biiseistä eivät anna juuri minkäänlaista kuvaa itse bändistä vaan alkavat lähinnä vituttamaan. (tämä juttu liity sinuun vaan näytteisiin siis yleensä)

Edellisestä levystä pistettiin promoversio nettiin hetkeksi. Se oli pakko ottaa pois, kun tuli joku ihan sairas määrä latauksia. Ei se sitten kyllä myynyt, et kaipa se vaikuttaa.

Tämäkään nyt ei oikein ollut vastaus siihen mitä hain. Yritän muotoilla vielä paremmin: Sinäkin olet käsittääkseni tehnyt pitkän uran, joten laihduttiko internetin tuleminen ja sen kautta laiton lataaminen tilipussia?
M-Juhana
08.05.2007 21:26:12

En nyt jaksa kommentoida Jäykkiksen viimeisintä diibadaabaa. Mulla on elämäkin. Ja uus auto, joka meni just äsken katsastuksesta läpi. Mä voisin nytkin olla kruisailemassa luu ulkona kauniissa kevätsäässä tän nettihöpinän sijaan, ja kuunnella kuinka V8 möyryää.
:-D

Luovuit mersusta..kääk..:-)
jäykkis
08.05.2007 21:28:29

Vähän nihkeesti tulee vastauksia? Niin tekee ja ilmeisesti tiedät myös syyn.

Tämä asia ja keskustelu on täynnä harhaanjohtamisia, sumuttamista ja suoranaisia valheita. Kysymäsi asia on yksi niistä, suurimpia kaikista.

Vähän mutkat suoraksi-mentaliteetilla voisi sanoa, että suomessa levymyynnillä ei ole musiikkipiireille tuon taivaallista merkitystä.

Voit todeta asian myös itse.

Tiedät, että äänilevystä jää tekijöille keskimäärin ehkä 7 prosenttia, joka karkeasti ottaen jaetaan tekijöiden kesken. Siitä pois verot jne. Levyjä myydään keskimäärin ehkä muutamia tuhansia - tarkkoja lukuja en jaksa kaivella.

Vaikka silloin tällöin levy käväisisi listan piikkipaikalla, niin niillä rahoilla ei herran huonetta rakenneta.

Miksi sitten poru?

Siksi, että levy-yhtiö takaa (takasi) artisteilleen näkyvyyden ja täytti keikkakalenterin.

Se pitää huolen siitä, että tarjontaa ei ole liikaa ja että "suurin piirtein kaikille riittää töitä". Viihdeteollisuus toimii kuten asiansa osaavan monopolin pitääkin toimia: Säätelemällä tarjontaa se samalla säätelee tuotteen hintaa.

"Piraattipiirit" puhuvat kontrolloidusta niukkuudesta, joka itse asiassa onkin melko kuvaava nimitys, vrt. meiltä puuttuvat nettiradiot, kännytteeveet jne.

Musiikkipiirit puolestaan puhuvat tekijänoikeudesta kun tarkoittavat suljettuja markkinoita, keinotekoisesti korkealla pidettyjä hintoja, hintakartellia ja sovittuja markkina-alueita. Olen alkanut epäillä, että itse asiassa he eivät edes tiedä mikä on tekijänoikeus.

Levymyynnin tuotot käärivät firmat ja muusikot keräävät välilliset hyödyt. Molemmat ovat loisia toisilleen, kuluttaja sitä samaa molemmille.

Epäilen, että et tule koskaan saamaan tämän täsmällisempää vastausta kysymykseesi.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
kivi
08.05.2007 21:30:15 (muokattu 08.05.2007 21:38:46)
Luovuit mersusta..kääk..:-)

En oo vielä luopunu. Osta pois, se on ihan kunnossa ja leimaa elokuun loppuun.

Paljon ajettu, ruma, mutta varma peli. MB309D suoraan ajosta, vm 84, 5+1, tv, videot, pehmeät penkit, nopeampi maantieperä (pääsee vaikka sataaneljääkymppiä jos uskaltaa), menee backline ja pikku-pa, B-kortti käy.

Ei niin että mainostaisin.
;-)

Jäykkis:
Levymyynnin tuotot käärivät firmat ja muusikot keräävät välilliset hyödyt. Molemmat ovat loisia toisilleen, kuluttaja sitä samaa molemmille.

Täh?

Tuota lois-juttua en nyt ymmärtänyt. Muun osan ymmärsin, ja se oli ihan loogisesti päätelty mutta silti aivan väärin kuten helposti käy jos päättelemisen aloittaa keksityistä asioista eikä faktoista, mutta tuo... Tuo meni ihan tajunnan ulkopuolelle!
(Handsome Dick Manitoba)
M-Juhana
08.05.2007 21:55:44 (muokattu 08.05.2007 21:58:00)

Vähän nihkeesti tulee vastauksia? Niin tekee ja ilmeisesti tiedät myös syyn.

Tämä asia ja keskustelu on täynnä harhaanjohtamisia, sumuttamista ja suoranaisia valheita. Kysymäsi asia on yksi niistä, suurimpia kaikista.

Vähän mutkat suoraksi-mentaliteetilla voisi sanoa, että suomessa levymyynnillä ei ole musiikkipiireille tuon taivaallista merkitystä.

Voit todeta asian myös itse.

Tiedät, että äänilevystä jää tekijöille keskimäärin ehkä 7 prosenttia, joka karkeasti ottaen jaetaan tekijöiden kesken. Siitä pois verot jne. Levyjä myydään keskimäärin ehkä muutamia tuhansia - tarkkoja lukuja en jaksa kaivella.

Vaikka silloin tällöin levy käväisisi listan piikkipaikalla, niin niillä rahoilla ei herran huonetta rakenneta.

Miksi sitten poru?

Siksi, että levy-yhtiö takaa (takasi) artisteilleen näkyvyyden ja täytti keikkakalenterin.

Se pitää huolen siitä, että tarjontaa ei ole liikaa ja että "suurin piirtein kaikille riittää töitä". Viihdeteollisuus toimii kuten asiansa osaavan monopolin pitääkin toimia: Säätelemällä tarjontaa se samalla säätelee tuotteen hintaa.

"Piraattipiirit" puhuvat kontrolloidusta niukkuudesta, joka itse asiassa onkin melko kuvaava nimitys, vrt. meiltä puuttuvat nettiradiot, kännytteeveet jne.

Musiikkipiirit puolestaan puhuvat tekijänoikeudesta kun tarkoittavat suljettuja markkinoita, keinotekoisesti korkealla pidettyjä hintoja, hintakartellia ja sovittuja markkina-alueita. Olen alkanut epäillä, että itse asiassa he eivät edes tiedä mikä on tekijänoikeus.

Epäilen, että et tule koskaan saamaan tämän täsmällisempää vastausta kysymykseesi.

Tällä Jäykkiksen päätelmällä voi koko tämän keskustelun siirtää koskemaan kaikkea tuntemaamme länsimaista businesta.

ns. "mutkat suoriksi-mentaliteetilla"

lis. esim. lääketeollisuus pelaa jopa härskimillä säännöillä, siellä on sentään toisella puolella inhimillinen hätä.

Money talks, bullshit walks.
j0nas
08.05.2007 22:28:11 (muokattu 08.05.2007 22:29:27)
Täh?

Tuota lois-juttua en nyt ymmärtänyt. Muun osan ymmärsin, ja se oli ihan loogisesti päätelty mutta silti aivan väärin kuten helposti käy jos päättelemisen aloittaa keksityistä asioista eikä faktoista, mutta tuo... Tuo meni ihan tajunnan ulkopuolelle!

Mun tajunnan ulkopuolelle menee se, että mitä tahansa Jäykkis sanoo, niin joku tulee paikalle ja sanoo et sä oot väärässä: Se siitä, ei selityksiä. Minun ja varmasti monen muunkin "hiljaisen sivustaseuraajan" sympatiat on Jäykkiksen puolella, koska hän on ainoa joka jaksaa esittää omia teorioita ja kyseenalaistaa nykyistä (imo: läpimätää) systeemiä. Muut keskittyvät lähinnä lapsellisiin "ole hiljaa sä olet väärässä senkin paska piraattihinttari"-tyylisiin lausuntoihin. Minusta tässä keskustelussa ei voi olla oikeassa tai väärässä, kaikki ovat mielipideasioita. Kyse on siitä kuka pitää omaa mielipidettään oikeana ja muita parempana.

Sen lisäksi luulin, että sinussa Kivi olisi ollut miestä myöntää ettei waretus ole vaikuttanut sinun tilipussiisi pätkän vertaa. Vai onko peräti niin, että bisneksesi on jopa hyötynyt internetin tarjoamasta ilmaisesta julkisuudesta ja promoamisesta? Sitähän tämä meidänkin väittely tavallaan on.

edit:

Ja tuosta vielä hymiö :-)
kivi
08.05.2007 22:46:45 (muokattu 08.05.2007 22:55:53)
Mun tajunnan ulkopuolelle menee se, että mitä tahansa Jäykkis sanoo, niin joku tulee paikalle ja sanoo et sä oot väärässä: Se siitä, ei selityksiä. Minun ja varmasti monen muunkin "hiljaisen sivustaseuraajan" sympatiat on Jäykkiksen puolella, koska hän on ainoa joka jaksaa esittää omia teorioita ja kyseenalaistaa nykyistä (imo: läpimätää) systeemiä. Muut keskittyvät lähinnä lapsellisiin "ole hiljaa sä olet väärässä senkin paska piraattihinttari"-tyylisiin lausuntoihin. Minusta tässä keskustelussa ei voi olla oikeassa tai väärässä, kaikki ovat mielipideasioita. Kyse on siitä kuka pitää omaa mielipidettään oikeana ja muita parempana.

Tuossa olet väärässä. Tässä nimen omaan ei puhuta mielipideasioista ollenkaan, vaan asioista joista on olemassa totuus.

Jäykkiksen omat teoriat ovat omia teorioita, kyllä, mutta esimerkiksi se mitä Thomy tai mä olemme sanoneet, on yleensä parhaisiin saatavissa oleviin faktoihin nojaavaa tietoa, jo työnkin puolesta. Meidän kuuluu tietää tästä asiasta, tosin kummankin eri syistä, ja sitä ylellisyyttä että voisin laukoa mielipiteitä mulla ei ole.

Se mitä mieltä mä olen itse, on toissijaista. Tällaisissa asioissa mulla ei oe varaa hetkeäkään ajatella siltä kannalta, miten mä ehkä haluaisin asian olevan, vaan puhun sen pohjalta miten tutkimusteni perusteella uskon asian olevan, halusin sitä tai en.

Jäykkis on jatkanut tuota paskanjauhantaansa jo useamman vuoden. Onko ihme, jos esitettyään kaikki faktat uudestaan ja uudestaan, rautalangasta vääntäen, lopulta ärähtää että "turpa kiinni".

Sen lisäksi luulin, että sinussa Kivi olisi ollut miestä myöntää ettei waretus ole vaikuttanut sinun tilipussiisi pätkän vertaa. Vai onko peräti niin, että bisneksesi on jopa hyötynyt internetin tarjoamasta ilmaisesta julkisuudesta ja promoamisesta? Sitähän tämä meidänkin väittely tavallaan on.

Ei todellakaan ole hyötynyt, päin vastoin. Mä en saa levyistä tai keikoista pennin jeniä enkä ole koskaan saanutkaan (tää vaatii varmaan selityksen niille jotka eivät ole soittaneet bändissä: soittamisen kulut kasvavat rajusti suosion myötä, ja varsinkin rundaaminen saattaa olla hyvinkin kallista vaikka keikkaa olisi paljonkin, ja tilanne siis köyhempi verrattuna vaikkapa omassa maakunnassa harvakseltaan keikkailevaan orkesteriin jolta jää koko ajan rahaa säästöön), ja näen omien levyjeni bootlegeita keräilijälistoilla 350 dollarin hintaan. Nyt uuden levyn tiimoilta jouduin ottamaan yhteyttä erilaisiin bootleg-jakelijoihin ja käytännössä lahjomaan heitä tekemään ennemmin yhteistyötä kuin luvattomia levyjä.

Jos piraatteja myydään tuhansia ja virallista levyä 50 kappaletta, se ei voi olla vaikuttamatta tilipussiin. Noinkin on käynyt, tosin jonkin aikaa sitten.

edit:

Pidä hymiösi. Edit: ...ole hyvä.
(Handsome Dick Manitoba)
M-Juhana
08.05.2007 22:53:30

edit:

Varmasti kokemus on kuten sanoit. Ja munkin pitäis olla Jäykkiksen kannalla, olenhan vaan kuluttaja. Mutta, kun mun pirtaan ei käy, että varastaminen on sallittua, koska en halua maksaa. Se on tässä ainakin omalta kohdaltani pointti. Siksi en noita Jäykkiksen teesejä ja perusteluita ymmärrä ja hyväksy. Se onko systeemi oikea vai mätä on tässä yhteydessä minun näkökulmasta yhdentekevää, koska minä olen sen kannalla, jotta lakia ja olemassa olevaa järjestelmää pitää kunnioittaa. Varastaminen ei ole ratkaisu, vaan ihan demokraatinen päätöksen teko.

Jos kerran musabusiness on mätä, niin äänestetään me kuluttajat lompakollamme ja etiikallamme. Emme osta, emmekä wareta, johan luulis tapahtuvan.

..olipahan pilvilinnaisia ajatuksia..:-)
j0nas
08.05.2007 23:08:13
Tuossa olet väärässä. Tässä nimen omaan ei puhuta mielipideasioista ollenkaan, vaan asioista joista on olemassa totuus.

Tyhmä minä. Olisihan mun nyt pitänyt tajuta, että mä olen väärässä. Pakkohan mun on kun olen sinun kanssasi eri mieltä.

Jäykkiksen omat teoriat ovat omia teorioita, kyllä, mutta esimerkiksi se mitä Thomy tai mä olemme sanoneet, on yleensä parhaisiin saatavissa oleviin faktoihin nojaavaa tietoa, jo työnkin puolesta. Meidän kuuluu tietää tästä asiasta, tosin kummankin eri syistä, ja sitä ylellisyyttä että voisin laukoa mielipiteitä mulla ei ole.

Sananvapaushan meillä täällä, anna tulla vain! Sun kirjoituksestasi voisi jo melkein päätellä että taistelet piratismia vastaa jossakin salaisessa lahkossa :)

Jäykkis on jatkanut tuota paskanjauhantaansa jo useamman vuoden. Onko ihme, jos esitettyään kaikki faktat uudestaan ja uudestaan, rautalangasta vääntäen, lopulta ärähtää että "turpa kiinni".

Täällä on paljon ensikertalaisia ja aloittelijoita, joten kun valitetaan miten nuoret ei tiedä asioista niin kyllä, silloin tuollaisten oikeuden puolesta taistelijoiden pitää pystyä parempaan kuin "turpa kiinni".

Ei todellakaan ole hyötynyt, päin vastoin. Mä en saa levyistä tai keikoista pennin jeniä enkä ole koskaan saanutkaan (tää vaatii varmaan selityksen niille jotka eivät ole soittaneet bändissä: soittamisen kulut kasvavat rajusti suosion myötä, ja varsinkin rundaaminen saattaa olla hyvinkin kallista vaikka keikkaa olisi paljonkin, ja tilanne siis köyhempi verrattuna vaikkapa omassa maakunnassa harvakseltaan keikkailevaan orkesteriin jolta jää koko ajan rahaa säästöön), ja näen omien levyjeni bootlegeita keräilijälistoilla 350 dollarin hintaan. Nyt uuden levyn tiimoilta jouduin ottamaan yhteyttä erilaisiin bootleg-jakelijoihin ja käytännössä lahjomaan heitä tekemään ennemmin yhteistyötä kuin luvattomia levyjä.

Tähän en voi ottaa kantaa kun en tiedä mistä bändistä puhutaan.

Jos piraatteja myydään tuhansia ja virallista levyä 50 kappaletta, se ei voi olla vaikuttamatta tilipussiin. Noinkin on käynyt, tosin jonkin aikaa sitten.

Mutta vieläkään sä et vastannut mun kysymykseen, eli meneekö sulla nykyään taloudellisesti huonommin kuin esim. 80-luvulla, kun internet ja NETTIpiratismi ei kukoistanut?

Tarjoan edelleen:
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)