Aihe: Faradayn häkki?
1 2 3 4 5 6
Tympee Huttunen
07.05.2007 11:12:24
Tuo sun testis osoitti nähdäkseni ainoastaan sen, että jos kitarassa on jotain vialla, niin teippaus korjaa tätä vikaa.

Mutta kun ei voi olla vikaa, mitä korjata:) Alumiiniteippaus yksinkertaisesti vähentää häiriöitä.
Tubeman
07.05.2007 11:24:23
PodXT varmaan sulkee inputin, kun johto ei ole kiinni. Vaikka käden vie inputin lähelle, ei tule minkäänlaista ääntä, saati häiriösirinöitä. Kone on nimittäin täysin hiljainen. Vasta, kun laitan output-volumen maksimiin, tulee pienen pientä kohinaa.

Todennäköisesti,ja se on hyvä keino vähentää turinoita.
Katselin Charvel-Jackson kepin aktiivielektroniikkaa,näissä on vedetty tavallisella kytkentälangalla johdotus,mitens tälläisen surinat?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Insane Kane
07.05.2007 11:27:29
No en edes minä pysty teippailemaan kitaran sisuksia päin helvettiä, se kun ei ole kovin monimutkainen operaatio. Enkä mä ymmärrä, mitä syytä mulla olis tän perusteella miettiä osaamistani näissä kitaranrakennushommissa (muuten kyllä). Kaiken kaikkiaanhan se on niin, että sun tarttee teipata kitaroitas, että pääset häiriöistä - häiriöistä, joita mä en saa aikaan, vaikka katkoisin piuhan parilla peräkkäisellä futsilla.

Tuo sun testis osoitti nähdäkseni ainoastaan sen, että jos kitarassa on jotain vialla, niin teippaus korjaa tätä vikaa. Tai jotain. Mä en edes yritä enää arvata, mistä tuo räpsiminen ja kohina johtuu, kun kerran se kerran niin koville ottaa.

Tubeman tossa jo sitten selvittikin loput.

Taitaa olla se maadoittamaton pistorasia tässä nyt kyseessä...
Minä ainakin saan sellaisen kanssa vaikka mitä ääniä häiriöitä ja räpsyjä aikaan. Nämä taas eivät reenikämpällä tule vastaan jossa on maadoitetut pistorasiat.
Ja voin kertoa sulle että kitaroissa ei ole vikaa.
Ei näin! >=)
Tympee Huttunen
07.05.2007 12:02:13 (muokattu 07.05.2007 12:28:50)
Niin, kuten mainitsin täällä on maadoittamattomat pistorasiat, mutta alumiiniteippaus vähensi myös niistä epäsuorasti aiheutuvaa ritinää (eli varmaa ei voi olla, oliko ritinä edes suoraan niistä aiheutuvaa). PodXT toimii ihan muuntajan kautta, joka taas toimii eurolaattapistokkeella. Siinä ei auta vaikka olisi suojamaadoitettu rasia tms. PodXT on kuitenkin usb-kaapelin kautta yhteydessä tietokoneeseen, joka vaatisi suojamaadoituksen ja jonka läpi tulee häiriöitä. Perhana, kun tuli vasta nyt mieleen kirjoituksistanne tuo. Nappasin usb-kaapelin irti ja se vei tuon ritinän täysin suojatulla (olisi pitänyt tajuta kokeilla myös suojaamattomalla), mutta tuo kohinahäiriö säilyi lähes samanlaisena.

Toisaalta varmaa ei myöskään olisi, vähentäisikö suojamaadoitettu rasia tietokoneessa tuota ritinää. Myös näiden asioiden kanssa jossittelu on tässä yhteydessä sikäli turhaa, koska alumiiniteippauksen teho oli tutkinnan kohteena ja nimenomaan sen teho häiriöiden vähentämiseen (tuli se sitten pistorasiasta, näytöstä, monitoreista tai mistä vaan!) oli selvä. En ymmärrä, mikä asiassa on enää epäselvää.

Huomattavaa oli myös, että tämä Les Paul yhä on häiriöherkempi, mitä esim. Aria Pro2 Pe1000 (ZZ customin mikeillä). Erona on toki se, että Arian sai teipattua kokonaan ja varmasti yhdistettynä teippaukset toisiinsa. LP:ssä on mahdollista, ettei juuri esim. mikkivalitsimen häiriösuojaus onnistunut yhtä hyvin (koitin käyttää hyödyksi sinne tulevan johdon häiriösuojasta ja yhdistää sen mikkivalitsimen suojaukseen. En vielä tiedä onnistuiko. Helppo tämäkin on mitata). Myös kitaroiden mikkien outputissa on eroa ja tämäkin tuo eroa noiden häiriöiden kuuluvuuteen. Mutta vaikka alumiinivuoraus ei olisi edes kunnolla onnistunut, oli sillä merkitystä häiriöiden vähentämiseen.

Sekin pitää sanoa alumiiniteippausten vastustajien puolesta, että testissä ei ollut a) optimiolosuhteet b) optimisoundit c) noise-gatea. Mutta sekin pitää muistaa, että harvalla voi olla kotona optimiolosuhteet tai tarpeeksi hyvä äänityskalusto. Kitara-PodXT-Tietokone, on varmaan melko yleinen "joka kodin" kalusto. Noise-Gate (vaikka sellainenkin XT:stä löytyy) olisi taas suoranaista huijausta tälläisessä tutkimuksessa.
Tubeman
07.05.2007 12:28:00
Niin, kuten mainitsin täällä on maadoittamattomat pistorasiat, mutta alumiiniteippaus vähensi myös niistä epäsuorasti aiheutuvaa ritinää. PodXT toimii ihan muuntajan kautta, joka taas toimii eurolaattapistokkeella. Siinä ei auta vaikka olisi suojamaadoitettu rasia tms. PodXT on kuitenkin usb-kaapelin kautta yhteydessä tietokoneeseen, joka vaatisi suojamaadoituksen ja jonka läpi tulee häiriöitä. Perhana, kun tuli vasta nyt mieleen kirjoituksistanne tuo. Nappasin usb-kaapelin irti ja se vei tuon ritinän täysin suojatulla (olisi pitänyt tajuta kokeilla myös suojaamattomalla), mutta tuo kohinahäiriö säilyi lähes samanlaisena.

Toisaalta varmaa ei myöskään olisi, vähentäisikö suojamaadoitettu rasia tietokoneessa tuota ritinää. Myös näiden asioiden kanssa jossittelu on tässä yhteydessä sikäli turhaa, koska alumiiniteippauksen teho oli tutkinnan kohteena ja nimenomaan sen teho häiriöiden vähentämiseen (tuli se sitten pistorasiasta, näytöstä, monitoreista tai mistä vaan!) oli selvä. En ymmärrä, mikä asiassa on enää epäselvää.

Sekin pitää sanoa alumiiniteippausten vastustajien puolesta, että testissä ei ollut a) optimiolosuhteet b) optimisoundit c) noise-gatea. Mutta sekin pitää muistaa, että harvalla voi olla kotona optimiolosuhteet tai tarpeeksi hyvä äänityskalusto. Kitara-PodXT-Tietokone, on varmaan melko yleinen "joka kodin" kalusto. Noise-Gate (vaikka sellainenkin XT:stä löytyy) olisi taas suoranaista huijausta tälläisessä tutkimuksessa.

En usko että täällä varsinaisesti kukaan vastustaa teippausta,jokainenhan saa vetää vaikka eristysnauhaa kitarankaulaan ja kielien yli jos tuntuu kivalta. ;D

Mutta tuo itse ongelma,olen sitä mieltä että pitäisi olla tiedossa koko laiteketju
kitaran ja ämyrin väliltä,muuten joku puhuu jauhoista ja toinen vellistä,näin netin kautta kun yrittää hahamottaa kokonaisuutta,putoaa kärryiltä äkkiä kun uusia laiteosioita alkaa paljastua kun tarina etenee.

Tässäkin episodissa lienee ongelmana ollut puutteellinen maadoitusketju.. :/
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Tympee Huttunen
07.05.2007 12:32:13
Tässäkin episodissa lienee ongelmana ollut puutteellinen maadoitusketju.. :/

Kuten kerroin, ainoastaan ritinä lähti pois, kun kytkin PodXT:n irti tietokoneesta. Muut häiriöt pysyivät samanlaisina. Alumiiniteippaus vähensi ritinää, mutta myös muita häiriöitä. Tuossakaan tilanteessa ei voi olla varma, että maadoitettu rasia olisi yhtään auttanut. Voin senkin testata tänään jatkojohdolla.
kulmahiomakone
07.05.2007 13:43:05
...Myös näiden asioiden kanssa jossittelu on tässä yhteydessä sikäli turhaa, koska alumiiniteippauksen teho oli tutkinnan kohteena ja nimenomaan sen teho häiriöiden vähentämiseen (tuli se sitten pistorasiasta, näytöstä, monitoreista tai mistä vaan!) oli selvä. En ymmärrä, mikä asiassa on enää epäselvää.

Epäselvyyttä aiheutta lähinnä se, ettei testistäsi voi mitenkään päätellä, johtuuko häiriöiden vähentyminen siitä, että teipatessa tulit kohentaneeksi jotain maadoitukseen liittyvää epäkohtaa, vai siitä, että faradayn häkin sovellus ehkäisee ulkopuolisia häiriösignaaleja. Ts. testi pitäisi tehdä ensin kitaralla ja laitteistolla, jossa maadoitus on varmasti kunnossa ja sen jälkeen vuorata kitaran onkalot foliolla ja ihmetellä eroja. Siten saisi selville, onko foliovuorauksella merkitystä häiriönehkäisyssä vai ei, toimiiko faradayn häkin teippisovellus kitarassa vai ei.

Luulin, että edellinen oli jo selvää.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Tympee Huttunen
07.05.2007 14:12:37 (muokattu 07.05.2007 14:16:46)
Epäselvyyttä aiheutta lähinnä se, ettei testistäsi voi mitenkään päätellä, johtuuko häiriöiden vähentyminen siitä, että teipatessa tulit kohentaneeksi jotain maadoitukseen liittyvää epäkohtaa, vai siitä, että faradayn häkin sovellus ehkäisee ulkopuolisia häiriösignaaleja.

Itseasiassa mun veikkaus ei ollut tuo tietokoneen oleminen suojaamattomassa pistorasiassa vaan pikemminkin sen huono USB-portin tms. eristävyys. Laitoin Podin kiinni kannettavaani ja kokeilin. Jälleen sama tulos, kosketusritinä esiintyy, mutta kun ottaa USB-johdon pois, vähenee myös ritinä. Maadoitetulla rasialla ei näemmä ole tekemistä asian kanssa ollenkaan ja jos olisi ollut, olisi kyllä ollut aika outoa, että alumiiniteippaus olisi sen aiheuttamiin häiriöihin auttanut. Oli pakko koittaa läppärillä ja sen eurotöpselillä, kun en tarpeeksi pitkää jatkojohtoa löytänyt, mutta ei hätää: hankin sen kyllä:) Jollakin tapaa tuo USBin max 4v (?) signaali vahvistaa ritinää.

Lähinnä mua huvittaa, että oli häiriöiden syy missä tahansa, ei uskota että alumiiniteippaus auttaa, vaan veikataan sen edelleen parantavan jotakin maadoituksen epäkohtaa (tällä tarkoitetaan itse kitaran maajohtoja) ja vedotaan ettei tietokone ollut maadoitetussa pistorasiassa. Testissä kuitenkin selvästi tuli ilmi, että häiriöt alumiiniteipillä vähenivät huomattavasti, eikä sillä ollut mitään tekemistä itse kitaran maadoitusten kanssa, kuten jo monen monta kertaa olen sanonut.

Eikö todisteeksi toimivuudesta käy esim. lukuisat kitaranvalmistajat, jotka itse joko alumiiniteipillä ja/tai johtavalla maalilla vuoraavat pesät?
Jack_J
07.05.2007 14:45:05
Tämä ketjuhan rupeaa olemaan niin kuin paska mythbustersin jakso.

Eikö todisteeksi toimivuudesta käy esim. lukuisat kitaranvalmistajat, jotka itse joko alumiiniteipillä ja/tai johtavalla maalilla vuoraavat pesät?

Taas riippuu minkä toimivuudesta. Häiriönpoiston? Kyllä riittää. Sinäkin sen oikein hyvin todistit. Häiriöt vähenevät. Faradayn häkin? Ei. Tuskin semmoista kitaranvalmistajat ovat halunneet tehdä.

Moni asia vaikuttaa hurinoihin ja tirinöihin kitarassa, juurikin maadoituksen puutteellisuus, staattinen sähkö, sähkökentät, magneettikentät, jne. mutta mielestäni normaalioloissa nuo sähkö- ja magneettikentät muodostavat aika häviävän pienen osan näistä harhaäänistä.

Tuo tekemäsi testi oli sen verran puutteellinen että se ei juurikaan mitään todistanut FARADAYN HÄKIN toiminnasta kitarassa.

Jos kitaraan jostain syystä kohdistuu jonkinlainen sähkökenttä aiheuttaisi se tirinän ja paukahtelun sijasta hurinaa taajuudella x, joka voimistuisi sähkökentän lähdettä lähestyttäessä. Todennäiköisyys, että kaikkialle minne menet kitarasi kanssa vallitsisi tasainen sähkökenttä joka muodostaisi tasaisen hurinan kitarastasi on todella pieni.

Joten, mitä yritän sanoa? En muista enää. Mutta jos järjestät testin, missä ensin ilman teippausta lähestyt suurta sähkökentän lähdettä ja se aiheuttaa tällaisen kasvavan huminan kitaraasi, jonka jälkeen teippaat kitaraasi ja teet samat temput ja hepskukkuu jos hurinat katoavat ja vaimenevat HuomattavastI olen valmis sanani syömään ja myönnän kantasi oikeaksi.
Itse luulen, että jos et mikkejä teräslaatikkoon laita niin hurinat jatkuvat.
"Liha on hyvää!" -Au Pair
Tubeman
07.05.2007 15:00:50
Itseasiassa mun veikkaus ei ollut tuo tietokoneen oleminen suojaamattomassa pistorasiassa vaan pikemminkin sen huono USB-portin tms. eristävyys. Laitoin Podin kiinni kannettavaani ja kokeilin. Jälleen sama tulos, kosketusritinä esiintyy, mutta kun ottaa USB-johdon pois, vähenee myös ritinä. Maadoitetulla rasialla ei näemmä ole tekemistä asian kanssa ollenkaan ja jos olisi ollut, olisi kyllä ollut aika outoa, että alumiiniteippaus olisi sen aiheuttamiin häiriöihin auttanut. Oli pakko koittaa läppärillä ja sen eurotöpselillä, kun en tarpeeksi pitkää jatkojohtoa löytänyt, mutta ei hätää: hankin sen kyllä:) Jollakin tapaa tuo USBin max 4v (?) signaali vahvistaa ritinää.

Lähinnä mua huvittaa, että oli häiriöiden syy missä tahansa, ei uskota että alumiiniteippaus auttaa, vaan veikataan sen edelleen parantavan jotakin maadoituksen epäkohtaa (tällä tarkoitetaan itse kitaran maajohtoja) ja vedotaan ettei tietokone ollut maadoitetussa pistorasiassa. Testissä kuitenkin selvästi tuli ilmi, että häiriöt alumiiniteipillä vähenivät huomattavasti, eikä sillä ollut mitään tekemistä itse kitaran maadoitusten kanssa, kuten jo monen monta kertaa olen sanonut.

Tuo Podi on mulle tuntematon lelu,eli siksi kysymys:Onko tuossa PODissa
Input Kitaralle, ja miten output,tuleeko PODin kautta vahvarille,vai PC:n äänikortinkautta?
Tympee Huttunen
07.05.2007 15:01:17 (muokattu 07.05.2007 15:15:22)
Taas riippuu minkä toimivuudesta. Häiriönpoiston? Kyllä riittää. Sinäkin sen oikein hyvin todistit. Häiriöt vähenevät. Faradayn häkin? Ei. Tuskin semmoista kitaranvalmistajat ovat halunneet tehdä..

Kiitos! Tuon halusin kuulla. Minähän kerroin olevani tekemässä alumiiniteippiviritelmää, jonka toimivuuteen ei uskottu. Alumiiniteippi toimi ja sen halusin todistaa.

Mulla oikeasti sappi kiehui täällä ja on yhä todella lähellä, että lähden repimään noi teipit helkattiin ja tekemään koko paskan uudestaan:) Hitto, kun on niin selvä homma kun voi olla: Vähemmän häiriöitä teipin jälkeen.
Tympee Huttunen
07.05.2007 15:03:15 (muokattu 07.05.2007 15:05:43)
Tuo Podi on mulle tuntematon lelu,eli siksi kysymys:Onko tuossa PODissa
Input Kitaralle, ja miten output,tuleeko PODin kautta vahvarille,vai PC:n äänikortinkautta?

No, piti jo lähteä keskustelusta:)

Siis PodXT on ulkoinen äänikortti, joka toimii muuntajan perässä 9V jännitteellä. Se on kiinni tietokoneessa vain USB-portin välityksellä. PodXT:ssä on input vahvarille. PodXT on siis mallintava lelu ja ulkoinen äänikortti, jolla voi suoraan äänitellä helposti kovalevylle ja sen kautta voi myös omat tuotoksensa kuunnella.
Jack_J
07.05.2007 15:07:02
Kiitos! Tuon halusin kuulla. Minähän kerroin olevani tekemässä alumiiniteippiviritelmää, jonka toimivuuteen ei uskottu. Alumiiniteippi toimi ja sen halusin todistaa.

Mulla oikeasti sappi kiehui täällä ja on yhä todella lähellä, että lähden repimään noi teipit helkattiin ja tekemään koko paskan uudestaan:) Hitto, kun on niin selvä homma kun voi olla: Vähemmän häiriöitä teipin jälkeen.

Oman mielenterveyteni ja näennäisen rauhallisuuteni takia siirryn nyt tästä keskustelusta sivuun. Jos on jotain kysyttävää tai lisää parkumista joka johtuu heikosta lukutaidosta tai muuten vaan vittumaisesta luonteesta tms. niin pistäkää pikaviestiä.

Hahah. Musta tuntuu, että oltas säästytty neljältä sivulta väittelyä jos otsikkona olisi ollut "Häiriön poisto alumiiniteipillä". Käsitteistähän tässä tapellaan.
"Liha on hyvää!" -Au Pair
Tubeman
07.05.2007 15:08:46 (muokattu 07.05.2007 15:10:14)
No, piti jo lähteä keskustelusta:)

Siis PodXT on ulkoinen äänikortti, joka toimii muuntajan perässä 9V jännitteellä. Se on kiinni tietokoneessa vain USB-portin välityksellä. PodXT:ssä on input vahvarille. PodXT on siis mallintava lelu ja ulkoinen äänikortti, jolla voi suoraan äänitellä helposti kovalevylle ja sen kautta voi myös omat tuotoksensa kuunnella.

Oolrait,tämä selvensi mistä on kyse.Tuollaisen lisukkeen ollessa kyse,kannattaa kaivaa se maadoitettu jatkojohto esiin,pysyy laite ehjänä.

Edit: Joo,eiköhän tämä ole jo käsitelty,mutta hienoa vääntöä ,eikö ! ;D
Tympee Huttunen
07.05.2007 15:19:57 (muokattu 07.05.2007 15:20:17)
Hahah. Musta tuntuu, että oltas säästytty neljältä sivulta väittelyä jos otsikkona olisi ollut "Häiriön poisto alumiiniteipillä". Käsitteistähän tässä tapellaan.

:) Editoin tekstiäni vähän ja tulin vielä hetkeksi mukaan. Ei sinun silti pidä lainausta muuttaa, ettei ihan tarkoitusperät katoa.

Tubeman: Jatkojohto olisi kyllä hyvä idea periaatteessa, mutta se on vastoin sähköturvallisuuslakeja. Huoneeseen, jossa ei ole suojamaadoitettuja rasioita, ei saa tuoda mitään suojamaadoitettua jatkojohtoa jostain muusta huoneesta (jossa siis on suojamaadoitetut rasiat). En myöskään usko laitteen Podin hajoamiseen tuossa käytössä ollenkaan. Luulisin USBin lähdön olevan hyvin eristetty mahdollisilta kotelon jännitteiltä. Nollata nuo rasiat pitäisi:/

Joo ja vääntö oli tosiaan:)
Tubeman
07.05.2007 15:29:23
:) Editoin tekstiäni vähän ja tulin vielä hetkeksi mukaan. Ei sinun silti pidä lainausta muuttaa, ettei ihan tarkoitusperät katoa.

Tubeman: Jatkojohto olisi kyllä hyvä idea periaatteessa, mutta se on vastoin sähköturvallisuuslakeja. Huoneeseen, jossa ei ole suojamaadoitettuja rasioita, ei saa tuoda mitään suojamaadoitettua jatkojohtoa jostain muusta huoneesta (jossa siis on suojamaadoitetut rasiat). En myöskään usko laitteen Podin hajoamiseen tuossa käytössä ollenkaan. Luulisin USBin lähdön olevan hyvin eristetty mahdollisilta kotelon jännitteiltä. Nollata nuo rasiat pitäisi:/

Joo ja vääntö oli tosiaan:)

Joo,olet oikeassa,en vaan tiennyt millainen sähköistys teillä on.
kulmahiomakone
07.05.2007 17:42:29

Alumiiniteippaus ei auta silloin kun vikaa ei ole. Nuo tallentamasi häiriöt eivät kännykkäujelluksia lukuunottamatta ole sähkömagneettisesta säteilystä johtuvia, vaan luultavasti paskasta maadoituksesta johtuvia. Foliovuoraus näyttää auttavan ongelmaan, mutta kunnolla tehdyssä ja kelvollisia osia käyttävässä kitarassa se on turha. Palaan asiaan kesäkuussa. Etsin jostain käsiini vertailukohteeksi kaupan kitaran, josko sen kanssa saisi noin paskan signaalikohinasuhteen aikaan.

Kitaran valmistajat nyt tekevät mitä hyvänsä tai jättävät tekemättä, jos se tuo kuluttajan silmissä kitaralle lisäarvoa, jolla voi rahastaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Tubeman
07.05.2007 19:38:21
Ei tuossa pitäis mitään outoa olla, tuo alumiinivuoraus tunnetaan nimellä Faradayn Häkki ja sillä estetään ulkoisia EMC-pulsseja ja säteilyä pääsemästä sisään ja induktoitumasta johtimiin ja elektroniikkaan. En edes tajua miksi hitossa tästä väitellään, koska tuota menetelmää hyödynnetään hieman korkeammalla tasollakin kuin pelkässä kitaroiden suojaamisessa.

Voin kyllä paljastaa mikä tuon kuvaamasi ja täälläkin riidan aiheena ollut suojaus on nimeltään,se on staattinen suoja. Odottelin että joku sen sanoo ääneen,mutta
ei kuulunut.
Twinkle
07.05.2007 21:47:36
Voin kyllä paljastaa mikä tuon kuvaamasi ja täälläkin riidan aiheena ollut suojaus on nimeltään,se on staattinen suoja. Odottelin että joku sen sanoo ääneen,mutta
ei kuulunut.

Sillä on yllättävän monta nimeä, muun muassa faraday shielding on ollut käytössä useissa yhteyksissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)