Aihe: Mitä haluaisit kitaraltasi? Ehdotuksia kehitystyöhön.
1 2 3 4 5 6
SH1THEAD
07.05.2007 19:01:54 (muokattu 07.05.2007 19:03:59)
Floikkatalla, jossa muiden kielten vire ei laske yhtä kieltä bendattaessa? Jokaisella kielellä oma jousi? (edit:) Divebomb ja muut perinteiset floikkakikat onnistuisivat vaivatta, mutta samalla myös kiinteätallaisten kitaroiden vinguttelut, doublebendit jne. Kielen katketessa muiden kielten vire ei menisi överiksi? Maybe..

Miten olisi yleensäkin uusi muoto joka voisi olla tietyllä tapaa hevi, mutta ei silti käsittämättömän ruma? Alkuihastuksen jälkeen kävi oma Warlock oksettamaan ja sen seuraava sijoituspaikka on saunan uuni.
äsh :/
Antti1
07.05.2007 19:21:58
Floikkatalla, jossa muiden kielten vire ei laske yhtä kieltä bendattaessa? Jokaisella kielellä oma jousi? (edit:) Divebomb ja muut perinteiset floikkakikat onnistuisivat vaivatta, mutta samalla myös kiinteätallaisten kitaroiden vinguttelut, doublebendit jne. Kielen katketessa muiden kielten vire ei menisi överiksi? Maybe..

Tuohan on jo moneen kertaan ratkaistu ongelma. Ibanezin ZR-talla, Kahlerin jotkin mallit ja lieneekö joissain Steinbergereissäkin ollut tuollaisia. Tosin flutteriahan noista ei tietääkseni mikään mahdollista, joka sinänsä on aika selkeä miinus kikkailijoille.

Miten olisi yleensäkin uusi muoto joka voisi olla tietyllä tapaa hevi, mutta ei silti käsittämättömän ruma? Alkuihastuksen jälkeen kävi oma Warlock oksettamaan ja sen seuraava sijoituspaikka on saunan uuni.

Uusi heavy-tyylinen muoto ei kuulosta kauhean radikaalilta ja poikkeukselliselta, mutta toki sitä muotokieltäkin tulen miettimään. Varmaankin pienillä muokkauksilla varusteltua perinteistä linjaa, tai sitten jotain innovatiivista ja tosi erikoista.
masterhat
07.05.2007 19:45:09
Idea on kyllä todella mielenkiintoinen. Itse en kyllä keksi kitaroista mitään mitä muuttaa, toki vireen pitävyys jne, mutta ne on kuitenkin pikku ongelmia.

on kyllä vaikea kysymys, mitään ei tule ihmeemmin mieleen joten turha postaus. Tsemiä kuitenkin yritykselle
I am the Horsemaster
SH1THEAD
07.05.2007 19:51:51
Ant1n pitäs kyllä nostaa johonkin guruarvoon täällä, se oikeest tietää kaiken :D

Ei siinä, mieleeni juolahti sitten tuolta rakennuspuolelta poimitun topicin idea midiohjattavasta mikkiswitchistä, miksei koko elektroniikastakin? Tämähän olisi uusi suunta myös kitaroiden ulkonäölle, sillä kanteen ei tarvittaisi ollenkaan potikoita, halutun saundin tietyltä mikiltä saisi juuri tietyllä voimakkuudella suoraan ilman yhtään näpräystä. Pelkallä jalan polkaisulla..

Tosin vintagepuristit eivät ikinä tätä systeemiä hyväksyisi.
kojones
07.05.2007 19:54:47 (muokattu 07.05.2007 19:55:49)
En tiedä sitten miten hiilikuitu ja alumiini toimis runkomateriaaleina, mielelläni testaisin. Pulteilla alumiininpalasia kasaan... :D
Parkereissa tosin taitaakin jo molempia olla käytössä.

Kitarakaapin vielä joskus noista teen.

Ää, enpäs lukenu kunnolla. Mut alumiini on kuitenkin kohtalaisen kivaa työstää.
masterhat
07.05.2007 20:00:49
Ää, enpäs lukenu kunnolla. Mut alumiini on kuitenkin kohtalaisen kivaa työstää.

etenkin kun duunista löytyy sitä tonneittain ja muutama automaatti jyrsin ja csc-työstökeskus millä saa päivittäin telmiä:D mä oon kurkkua myöten täynnä alumiinia....
I am the Horsemaster
oiva tumpeloinen
07.05.2007 20:06:46
Ant1n pitäs kyllä nostaa johonkin guruarvoon täällä, se oikeest tietää kaiken :D

Ei siinä, mieleeni juolahti sitten tuolta rakennuspuolelta poimitun topicin idea midiohjattavasta mikkiswitchistä, miksei koko elektroniikastakin? Tämähän olisi uusi suunta myös kitaroiden ulkonäölle, sillä kanteen ei tarvittaisi ollenkaan potikoita, halutun saundin tietyltä mikiltä saisi juuri tietyllä voimakkuudella suoraan ilman yhtään näpräystä. Pelkallä jalan polkaisulla..

Tosin vintagepuristit eivät ikinä tätä systeemiä hyväksyisi.

Onhan nota täysn midin varassa olevia kitarasysteemejä. Esimerkkinä mainittakoon Rolandin kitarasynat.

Mua kiinostaisi kompensoitu lukkosatula (Buzz Feiten ratkaistaan vissiin jotenkin eri tavalla?). Tai mahdollisesti jokin ratkaisu yhtälöön lukkotalla, lukkovirittimet ja lukoton satula. Ratkaisuna metallista sorvattu satula (kompensoitu?), mikä luistaisi luista paremmin? Kieltenohjureille jotain erikoista?
vahimaa
07.05.2007 20:08:08
Minä yleensä koen ongelmaksi sen, että harvoissa kitaroissa on tarpeeksi massaa ja liian harvoin tuntuvat olevan suunnitellut paksuille kielille. Usein jään kaipaamaan noiden yhdessä tuottamaa napakka sustainia.

Meikäläiselle vielä tuo ylimmille nauhoille pääseminen on vielä usein sivuseikka, yleensä ainoastaan sliden kanssa tulee niitä käytettyä.

En siis taida olla sinulle unelma-asiakas...
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
ballfish
07.05.2007 20:08:13
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
SH1THEAD
07.05.2007 20:30:59
Onhan nota täysn midin varassa olevia kitarasysteemejä. Esimerkkinä mainittakoon Rolandin kitarasynat.

On toki, mutta eivätkös nämä nojaa muutenkin omaan systeemiinsä, omiin mikkeihin jne? Kitarasynia en ole tavannut, mutta esim line6:n variaxhan on riippuvainen omasta systeemistään. Lähinnä ajattelin, että komponentit olisi saatavilla kaikille ja toimisivat perinteisillä kitaramikeillä, oli sitten kyseessä perus kolmen yksikelaisen strato tai kolmen humpparin SG.
JarnoH
07.05.2007 20:46:41

http://www.liquid-fire.co.uk/musegear/musegear/blackbody.jpg

Jotain tuon tyylistä. ;)

Minua taas kiinnostaisi mahdollisimman yksinkertaistettu, mutta toimiva kitara. Ja jos se voisi vieläpä olla kuitenkin monipuolinen, kuten kirkassoundinen puhtailla, mutta tummempi ja voimakas säröpuolella.

Yhdessä kitarassani on pelkkä volumepotikka ja kolmeasentoinen mikkivalitsin. Se tuntuukin mukavalta kaikessa yksinkertaisuudessaan. En tiedä sitten olisiko järkeä lähteä tuosta pelkistetympää tekemään (esim. pelkästään 1 mikki, tai kaksi mikkiä, mutta kaksiasentoinen valitsin, ei vibrakampea, kenties volumekin on turha --> killswitch? jne).

Tällaista ajatuksenjuoksua. Toisaalta omaan kustom-kitaraanhan voisi työntää huikeankin määrän kaikkea, mutta käytännössä olen huomannut monen asian olevan turhuutta.

Muotoilussa lähtisin kenties perinteisestä liikkeelle lisäten kuitenkin jonkin oman säväyksen.

Summa summarum, laittaisin ne ominaisuudet, jotka todella tarvitsen ja jättäisin kaiken muun surutta veks.
Röytäen eteenpäin.
Karipiirto
07.05.2007 20:50:05

Korukuvioi siihen kaiverrettuna jotain siron kaunista minkä sitten varjostat maalaamalla.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Antti1
07.05.2007 20:53:48 (muokattu 07.05.2007 20:56:55)
Täällähän on tullut jo ihan oikein ideoitakin, mainiota. Näyttää siltä, että kampimiehiä kiinnostaa kehitystyö perinnehemmoja enemmän ja lieneekö toi edes ihme. Vanhat parrat ovat tyytyväisiä perinteisiin soittimiin, ehkä syystäkin. Näitä totaalisia uudistuksia on vaikea perustella järkisyillä, koska myös vanhat ratkaisut toimivat mainiosti.

Onko teillä jotain sanomista suosituimpien kitaroiden ergonomian suhteen? Pitäisikö kaulaa saada vaikka eri asentoon, tai jotain? Olisiko kenties helpompi soittaa, jos otelautaa kääntäisi soittoasennossa muutaman asteen kohti lattiaa? Siis niinku pituusakselinsa suuntaisesti. Menisikö kielien suunta sitten ihan mahdottomaksi plektrakädelle, kun paksummat tulevat ohuempien tielle? Jotain muuta vastaavaa ideaa? Mä olen miettinyt vähän sellasta ergonomiaihmettä, joka ei väkisin muuttaisi ihmisen luontaista asentoa niin paljoa (rannekulma jne.).

Pitäisikö kitaralla pystyä tekemään jotain muutakin, kuin soittamaan? Tai siis, olisiko esimerkiksi mielekästä ympätä joku yksinkertainen kontrolleri kitaraan, vai jääkö se taas harvojen ufoiluksi? MIDI-ohjattavia laitteita kun ei kaikilla ole ja tuskin tuleekaan olemaan.

EDIT: Mutta korostan sitä vielä, että mun ei ole nyt tarkoitus rakentaa unelmieni custom-kitaraa. Sen mä voin aloittaa jo vaikka huomenna, tämän suunnittelemiseen on aikaa vielä 1,5 vuotta ennen varsinaista toteutusta. Eli ideoita saa ja kannattaa heittää. Jos keksitään yhdessä jotain uutta ja toimivaa, niin rupean kyllä ilomielin jakamaan tietoa muille rakentajille, jotta kaikki saisivat mahdollisuuden mielekkäämpiin soittimiin.
kojones
07.05.2007 21:00:48
Pitäisikö kitaralla pystyä tekemään jotain muutakin, kuin soittamaan? Tai siis, olisiko esimerkiksi mielekästä ympätä joku yksinkertainen kontrolleri kitaraan, vai jääkö se taas harvojen ufoiluksi? MIDI-ohjattavia laitteita kun ei kaikilla ole ja tuskin tuleekaan olemaan.

Tähän täytyy vielä sanoa, että kyllä mä ainakin tykkäisin thereministä kitarassa.
SH1THEAD
07.05.2007 21:02:48
Näyttää siltä, että kampimiehiä kiinnostaa kehitystyö perinnehemmoja enemmän ja lieneekö toi edes ihme.

Minun Edge Pronii on lukittuna, olen vain kiinnostunut.

Onko teillä jotain sanomista suosituimpien kitaroiden ergonomian suhteen? Pitäisikö kaulaa saada vaikka eri asentoon, tai jotain? Olisiko kenties helpompi soittaa, jos otelautaa kääntäisi soittoasennossa muutaman asteen kohti lattiaa? Siis niinku pituusakselinsa suuntaisesti. Menisikö kielien suunta sitten ihan mahdottomaksi plektrakädelle, kun paksummat tulevat ohuempien tielle? Jotain muuta vastaavaa ideaa? Mä olen miettinyt vähän sellasta ergonomiaihmettä, joka ei väkisin muuttaisi ihmisen luontaista asentoa niin paljoa (rannekulma jne.).

Tuo olisi vähintäänkin kokeilemisen arvoinen idea ainakin stratojohdannaisissa kitaroissa, joissa on kyynärvarrelle loivennus. Itse olen ainakin havainnut, että loivennus ei oikeastaan paljon mitään hyödytä, koska käsi pitäisi tuoda liian takaa tallan lähettyville. Tässä ratkaisussa voisi myös tallan eteenpäin tuominen kokeilemisen arvoista, jotta komppikäsi saataisiin mahdollisimman rentoon asentoon. Kaula muutama astetta alaspäin helpottaisi myös matalien kielien hiplailua ylänauhoilta millä kaularakenteella tahansa.
Krice
07.05.2007 21:04:05

Suunnittelin joskus oman kitaramallin, tosin nyt kun tuota katsoo niin parantamisen varaa löytyisi.. napit on sijoitettu mihin sattuu ja yläosaan pitäisi saada viistettä. Muotojakin voisi vähän kehitellä.

http://koti.mbnet.fi/paulkp/pics/po3d/fire2.jpg
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
arppah8
07.05.2007 21:04:35

Mua kiinostaisi kompensoitu lukkosatula (Buzz Feiten ratkaistaan vissiin jotenkin eri tavalla?). Tai mahdollisesti jokin ratkaisu yhtälöön lukkotalla, lukkovirittimet ja lukoton satula. Ratkaisuna metallista sorvattu satula (kompensoitu?), mikä luistaisi luista paremmin? Kieltenohjureille jotain erikoista?

Earvanalta pitäisi olla tulossa kompensoitu lukkosatula. Jonkun aikaa ollut sivuillaan jo coming soon-tilassa.
May your dogs colon be familiar with the warmth of your breath!
papitsu
07.05.2007 21:12:40
Otsikon kysymykseen: Toimivuutta, yksinkertaisuutta, soitettavuutta ja soundia.

Mitään mullistavia suunnitelmia kyllä minulla ei ole. Joku tuommoinen ergonomiaihme voisi olla ihan siisti, tyyliin:
http://rekguitars.com/katalog/9/1.jpg
http://rekguitars.com/katalog/9/9.jpg
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Insane Kane
07.05.2007 21:17:13
Les Pauliin kunnolla muotoiltu kaulan "käyttöliittymä"
Onnistunee set-thru / neck-thru liitoksella. Tuo set-neck on vaan kömpelö.
ESP custom eclipsestä tosin löytyy neck-thru vaatimattomaan 4000€ hintaan.
Taakse röllöviiste ála Alakuha http://koti.japo.fi/~jsoittim/lespaultaka.jpg
Muutenhan tuo onkin aika hyvä kitara >=). "Terävä" etureuna hankaa hieman ranteeseen, mutta sen kestää kun muuten tulisi jo yleisöpuolen ulkonäkö muutoksia.
Ei näin! >=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)