Aihe: Kiinalainen viulusetti
1
Mare552
06.05.2007 22:55:49
Onko kenelläkään kokemusta kiinalaisisita viuluista? Olisi myytävänä uusi Steinbach 4/4 viulusetti jossa laukku, jousi ja hartsi.

Tekeeköhän tuolla laitteella mitään. En ole viulua soittanut, enkä aio viulustiksi, mutta sen verran tuo kaikenlainen korvakuulosoitto kiinnostaa, että olisi kiva muutamia melodioita joskus opetella.

Tällaista tarkoitusta vasten ei kannata isoja rahoja tuhlata.

Jostain luin että kiinalaisten vilujen ongelma on että kaksi kieltä soi väkisinkin samaan aikaan.
Eikös tämmöinen vika ole aika helposti poistettavissa viilaamalla varovasti tallasta reunimmaisia kieliä hieman alemmaksi.

Jos alle sadan euron tuommoisen ostaa ja jonkinlainenkin ääni niin luulisi että ei paha investointi.

Kitaraa etupäässä rämpyttelen ja kosketinsoittimella opettelen melodioita laulamista varten, joskus muutakin innostun soittamaan, mutta toisaikaisesti.

Mutta ei kai haittaisi vaikka hieman perehtyisi muihinkin soittimiin, sahakin minulla on, mutta vaimoa kamoittaa sen saundi, joten sen soittaminen on jäänyt vähiin.

Viulussa on myös se hyvä puoli, että kun soittaa ja lukitsee sormen määrättyyn säveleen, voi tarkistaa korvansa tarkkuutta viremittarista.
Se lienee suurin motivaatio viulun hankintaan.
Murgo
07.05.2007 08:32:08

Minulla on ollut tuollainen satasen kiinalainen syksystä lähtien ja olen ollut kovasti tyytyväinen, ainoa varsinainen vika mikä tuossa on ollut oli että talven kuivilla pakkaskeleillä lähti pohjan sauma aukeamaan yhdestä kohtaa, mutta se korjaantui liimalla helposti. En siis myöskään ole mikään vakavastiotettava viulisti, viulun soittamisen aloitin itseopiskellen 1,5 vuotta sitten Harley Benton-merkkisellä sähköviululla, mutta noin tusinan kappaletta osaan vinguttaa tunnistettavasti tälläkin harjoittelulla. Pienellä "säätelyllä" tuo kiinalainen on mielestäni tosiaankin hyvinkin hintansa arvoinen laite.Kielet omassanikin olivat alunperin liian korkealla eivätkä tarpeeksi "kaarella", mutta satulan ja tallan veistelyllä/viilauksella "actionin" sai helposti omaan käteen sopivaksi. Alkuperäiset kielet kannattanee vaihtaa parempiin, omassani on Thomastikin Dominantit, vaikka tietysti tuntuu hullulta ostaa 35 euron kielisetti satasen viuluun. Soittotuntuma ja soundi kuitenkin paranevat selvästi verrattuna alkuperäisiin rautalankoihin jotka olivat raskaat painella ja varsin räikeä-ääniset. Myös kummassakin viulussani mukana tullut hartsi oli turhan kovaa tms, jousi ei tahtonut kunnolla "pitää", joten parempaan hartsiin kannattaa myös sijoittaa muutama euro. Yksi hyväksi havaitsemani lisälaite on ns. tourte-tyyppinen sordiino eli tallaan kiinnitettävä kumikiekko, pehmentää ääntä ja vähentää "riipivyyttä". Viulu on kyllä todella mukava ja sävelkorvaa kehittävä soitin näin harrastelijallekin, joskus vielä haluaisin kokeilla myös selloa, siinä on vaan niin hieno ääni.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
piipo
22.05.2007 21:51:10
Soitinta ostaessa kannattaa tietty testata eniten sitä saundia mikä soittimesta tulee. Itte en oo ikinä perustanut muiden mielipiteistä, vaan soittanut sellaisella soittimella, joka soi omaan korvaan kauniisti.
Jousta valittessa voi kans noudattaa jossakin määrin omia mieltymyksiä. Itse olen enemmän raskaamman jousen ystävä, en osaa hirmu kepeillä jousilla tehä pal mittää.

Testaile, soittele, tunnustele ja kuuntele, kyllä se oma peli sitten löytyy! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)