Aihe: Jackson kitaraaa
1
Rothallar
06.05.2007 22:42:02
Elikkäs olen Jackson Rr3 hommailemassa sitä 600e maksavaa ehkä vähän enemmän, mutta yksi asia jäi askarruttamaan. Mitä tarkoitetaan kiinteällä tallalla ?? mitä muita sitten on kuin kiinteitä ja mitä ylipäätään tarkoitetaan sillä.

Ps. ei ole tuota tietoa noista floikista hommailtua kun ensimmäinen kitara oli sellainen missä sitä ei ollut.

Kiitos
Rothallar
06.05.2007 22:43:01
Lisäys mitä tämäkin tarkoittaa: "neckthru-body"
hullu_ukko
06.05.2007 22:45:33 (muokattu 06.05.2007 22:49:16)
Kiinteä talla on.. No kiinteä. Floikka ja straton perustalla esimerkiksi ovat ei-kiinteitä. Esimerkiksi Les Paulissa on kiinteä talla.
Muita tallaratkaisuja ovat sitten mm. kelluvat tallat kuten juurikin vaikka tuo floikka. Kiinteän tallan kanssa tuo vireensäätely yms. on ainakin omasta mielestäni selkeästi helpompaa kuin floikan kanssa.

E: Lisäys mitä tämäkin tarkoittaa: "neckthru-body"

Kaula on rakennettu rungon läpi. http://www.bass-lessons.com/gif/neckthru.gif
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Hallitus on myös vedonnut kansainvälisiin järjestöihin, kuten Euroopan neuvostoon ja Natoon, jotta nämä estäisivät virolaisten aikeet olla myymättä halpaa alkoholia suomalaisille.'' -Lehti
Rothallar
06.05.2007 22:53:59
No jos nyt ostan about 600e maksavan jacksonin missä on tuo floikka vaikuttaako se paljonkin vireeseen ja kieltenvaihteluun ? kuulemma vaikempaa vaihtaa kielet jos on tuo ja mites se " Lukko " juttu mikä pitää kielet paikoillaan tai sellainen juttu :D
hullu_ukko
06.05.2007 23:02:11
No jos nyt ostan about 600e maksavan jacksonin missä on tuo floikka vaikuttaako se paljonkin vireeseen ja kieltenvaihteluun ?

Ajan myötä vaikuttaa vireeseen aivan varmasti. Tuo joulutinasta kasattu lisenssifloikka alkaa mitä luultavimmin parissa vuodessa kulahtamaan siihen kuntoon, että vire ei pidä enää yhtään.

kuulemma vaikempaa vaihtaa kielet jos on tuo ja mites se " Lukko " juttu mikä pitää kielet paikoillaan tai sellainen juttu :D

Kielet on hankalampaa vaihtaa. Aina saa olla sorkkimassa ruuveja auki ja kiinni, että saa kielet kiinni tallaan. Virittämiseen floikka tuo oman kivan lisänsä, sillä yhden kielen löysäys/kiristys vaikuttaa tallan kulmaan ja sitä kautta muidenkin kielten jännitykseen. Floikan kanssa saa siis ainakin tottumaton tapella oikein kunnolla. Tosin eipä tuo floikan säätely itseltänikään suju, vaikka sen kanssa olen jo toista vuotta tapellut.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Hallitus on myös vedonnut kansainvälisiin järjestöihin, kuten Euroopan neuvostoon ja Natoon, jotta nämä estäisivät virolaisten aikeet olla myymättä halpaa alkoholia suomalaisille.'' -Lehti
Rothallar
06.05.2007 23:06:43
äh nyt pelottaa hommata kitaraa missä on floikka :S noh mutta voihan sen floikankin vaihtaa jos menee nyt sitten 2 vuoden sisällä " Vinoksi " ? ja eipä niitten ruuvien kanssa varmaan hirveen hankalaa voi olla yks pois kieli sisään ruuvi takas :D? ja aika opettaa eikö ?
Gizmo86
06.05.2007 23:12:49 (muokattu 06.05.2007 23:18:03)
Floikkaa kyl joutuu säätää enemmän mitä kiinteätallaista voihan tallan kyl aina blokata.Tarpeen mukaan kannattaa kyl ostaa noita keppejä.Itellä oli ensimmäisenä keppina floikallinen mut paljon halvempi mitä toi ja kyllästyin floikkaan jo alle kuukaudessa huonon vireen pitämisen/säätämisen takia.Blokkasin tallan soittelin puolisen vuotta ja ostin nyt tossa vähän aikaa sitten kiinteätallaisen kepin sopii meikäläiselle kun en floikkaa käytä/tartte.

edit:eka keppi oli tosiaan 250 € en tarkoita sitä et tossa ei pysyis vire.Luulis jo vähän paremmin pitävän virettä kunhan vaan saa säädöt kuntoon jne..
snpa
06.05.2007 23:16:20
ja aika opettaa eikö ?

Joo. Kunhan floikan kanssa vaan vähän aikaa leikkii ja tajuaa mistä on kysymys, niin kyllä sitä oppii säätelemään. Eri asia sitten tarvitseeko itse moista.
Räkkipeli
07.05.2007 12:01:40
Ajan myötä vaikuttaa vireeseen aivan varmasti. Tuo joulutinasta kasattu lisenssifloikka alkaa mitä luultavimmin parissa vuodessa kulahtamaan siihen kuntoon, että vire ei pidä enää yhtään.

Mulla on yhessä Jacksonissa lisenssi floikka ollu jo neljä vuotta kovassa käytössä ja pitää edelleen vireen varsin hyvin.

Kielet on hankalampaa vaihtaa. Aina saa olla sorkkimassa ruuveja auki ja kiinni, että saa kielet kiinni tallaan. Virittämiseen floikka tuo oman kivan lisänsä, sillä yhden kielen löysäys/kiristys vaikuttaa tallan kulmaan ja sitä kautta muidenkin kielten jännitykseen. Floikan kanssa saa siis ainakin tottumaton tapella oikein kunnolla. Tosin eipä tuo floikan säätely itseltänikään suju, vaikka sen kanssa olen jo toista vuotta tapellut.

Eiköhän nää ongelmat oo aika paljon riippuvaisia myös siitä mitä on hihnan ja kitaran välissä. Floikkaan tottuu nopeasti, ja kun se periaate tulee tutuksi (ajan kanssa väistämättä) on säätö, viritys ja kielien vaihto erittäin helppoa.

Ja floikassa on tosiaan se että kieliin syntyy parempi jännitys kuin monissa kiinteätallaisissa kitaroissa, etenkin normaalia matalammilla virityksillä. Eli floikka kannattaa hommata jos on yhtään käyttöä.

Pari hyvää syytä hankkia floikka:
-Kielet pysyy paremmassa jännityksessä matalammilla vireillä, kun monissa kiinteätallaisissa.
-Soolokitaristilla eritäin hyödyllinen. Mahdollistaa huomattavasti laajemman tekniikkavaraston kitaransoitossa.
-Kun on floikka kitarassa, on myös lukkosatula, joka lukittaa kielet niin, että ne pysyvät vireessä erittäin hyvin. Huomattava etenkin aggressiivisemmassa soitossa.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Räkkipeli
07.05.2007 12:02:53 (muokattu 07.05.2007 12:03:17)
äh nyt pelottaa hommata kitaraa missä on floikka :S noh mutta voihan sen floikankin vaihtaa jos menee nyt sitten 2 vuoden sisällä " Vinoksi " ? ja eipä niitten ruuvien kanssa varmaan hirveen hankalaa voi olla yks pois kieli sisään ruuvi takas :D? ja aika opettaa eikö ?

Kerropa Rothallar, vähän että millasta musaa meinaat soittaa (aggressiivista? rauhallisempaa fiilistelyä?). Ja meinaatko soolokitaristiksi?
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Werde
07.05.2007 12:04:48
Pari hyvää syytä hankkia floikka:
-Kielet pysyy paremmassa jännityksessä matalammilla vireillä, kun monissa kiinteätallaisissa.

Nyt kumoat fysiikan lakeja. Jos virität tietyn kielen tietylle sävelkorkeudelle tietyllä skaalalla, niin jännitys on täysin sama olipa tallana mitä tahansa.
Räkkipeli
07.05.2007 12:14:58
Nyt kumoat fysiikan lakeja. Jos virität tietyn kielen tietylle sävelkorkeudelle tietyllä skaalalla, niin jännitys on täysin sama olipa tallana mitä tahansa.

Meinasin sitä että floikassa ne ovat jousen varassa, joka joustaa, toisin kuin kiinteässä. Jännitys on erilainen, ei ERISUURUINEN!
Sir Härö
07.05.2007 13:28:48 (muokattu 07.05.2007 13:28:55)
Meinasin sitä että floikassa ne ovat jousen varassa, joka joustaa, toisin kuin kiinteässä. Jännitys on erilainen, ei ERISUURUINEN!

Tä?
Turpa kiinni ja kuuntele!
pekurides
07.05.2007 13:47:12

Tatsi tuntuu erilaiselta jännitys ei muutu miksikään, vähän sama kuin tunematicissa säätelee takakappaleen korkeutta.

Hienoviritys ruuvit ovat kyllä hyvät tarkoissa paikoissa varsinkin matalalla vireellä.

hmm. tuolla +600e budjetilla voisi kyllä löytää torilta ihan orkkisfloikallisia ja läpirungon kepukoitakin.... tai sitten RR5.
Tunteella päin vittua.
Werde
07.05.2007 13:51:09

Jahas. Kyllähän ne jouset sieltä bendatessa antaa periksi, mutta se ei suinkaan paranna toimintaa alavireillä vaan huonontaa sitä. Alavireissä kielet on keskimäärin löysempiä kuin stankkuvireessä ja siten herkempiä vireen heilahtelulle pienenkin jännityksen muutoksen ilmetessä (talla jää joko hiemen etu- tai takakenoon kammen käytön jälkeen). Tästä syystä kiinteä talla on paljon parempi vaihtoehto todella mataliin vireisiin mentäessä.
Rothallar
07.05.2007 19:49:35
Räkki peli soittelemme bändin kanssa sellaista melodista metallia black / dark metal vaikutteista. Sooloja tulee vedettyä jos itse jaksan niitä tehdä :D "vink vink" mutta joo demppailen paljon ja sahailen paljon.
Räkkipeli
07.05.2007 21:21:34
Räkki peli soittelemme bändin kanssa sellaista melodista metallia black / dark metal vaikutteista. Sooloja tulee vedettyä jos itse jaksan niitä tehdä :D "vink vink" mutta joo demppailen paljon ja sahailen paljon.

No sittehän se floikka on hyvä! Ei sitä kannata pelätä, päinvastoin! Itse en pystyisi soittamaan ilman sitä kunnolla. Se antaa niin paljon enemmän mahdollisuuksia käyttää kitaraa. Believe me dude! Kunnon sguiileja ja vingutus baareja! =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)