Aihe: Omakustannetallenteen verotus
1
Johnny Buzz
06.05.2007 18:56:27

Kuinka omakustannelevyn tulot ja menot merkitään omaan verotukseen? Jos on puoliammattilainen, niin tarviiko koko levytystä mainita ollenkaan, jos kulut on tuloja isommat? Ja entä, katsotaanko minun myymäni levyt minun tulokseni, vaikka ne olisi mennyt bändin menoihin, jos ilmoitan ne omassa verotuksessani?

Riippuu paljon niitä tuloja on kertynyt. Itse en lähtisi turhaan ilmoittelemaan etenkin, jos kulut on isommat kuin tulot. Tuskinpa sinulta löytyy tarkkaa kirjanpitoa levyjen myynnistäkään?
Soulstab live 15.5. @ Pub On the Rocks, Helsinki w/ Danny Lips, Metrosexual Skeletor Motors
www.soulstab.com
weikka
06.05.2007 21:15:51
Kyllä löytyy tarkka kirjanpito. Mutta kuinka se omaan verotukseen merkitään, vai tarviiko merkitä ollenkaan?
Johnny Buzz
06.05.2007 21:28:22

Kyllä löytyy tarkka kirjanpito. Mutta kuinka se omaan verotukseen merkitään, vai tarviiko merkitä ollenkaan?

Valotapa sen verran, että miten suurista levymääristä on kyse?
Soulstab live 15.5. @ Pub On the Rocks, Helsinki w/ Danny Lips, Metrosexual Skeletor Motors
www.soulstab.com
kivi
06.05.2007 21:39:44
Valotapa sen verran, että miten suurista levymääristä on kyse?

300 kappaleeseen asti voidaan määritellä levy promoamiseksi, vaikka sitä olisi muutama hajakappale tullut myytyäkin.

300 kappaletta on vanhastaan se maksimimäärä, johon omakustannelevyn tekijä voi saada vapautuksen mekanisoimismaksusta. Nykyään saattaa kyllä olla, että mikäli levyn tekijä ja kustantaja ovat 100% samoja, eli levy on täysi omakustanne, että rahankeruuta olisi järkeistetty - eli ettei puhtaan omakustantajan tarvitsisi enää maksa itselleen viiveellä.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
M.Paisley
09.05.2007 09:43:35

Mulla olisi myös epäselvyyttä tästä, seuraavassa esimerkki, miten asia tulee noin suunnilleen menemään. Summat ja ja luvut vain summittaisia:

Yhtye X tekee omakustannepitkäsoiton(materiaali Teoston alaista), painokseksi otetaan 500kpl. Josta promoon menee 100kpl, levykauppojen kautta menee 100 levyä ja 300kpl kädestä käteen yhtyeen myymänä/keikkojen yhteydessä.

Levyn myyntihinta on 15€, eli levykauppojen levyistä jää n.9€ käteen. Siis kokonaistulot ovat luokkaa 5400€.

Levyn tekoon taas menee esimerkiksi 2000€ nauhoituksiin, 1000€ levyn painamiseen ja 400€ masterointiin. Eli yhteensä 3400€ + Teostoon menevät kulut.

Joten voittoa jäisi n.1500€, kun kaikki levyt olisi myyty. Miten kyseisessä tapauksessa verotekniset asiat pitäisi hoitaa jos on a)yksityishenkikö , b)yritys?

Entä kun myyntitulot jakautuvat usealle kalenterivuodelle, muuttaako se tilannetta? Neuvoja otetaan vastaan, eli miten homma hoituisi oikein ja toisaalta taloudellisesti.

ISOT kiitokset,
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)