Aihe: Kuinka moni miksaaja tunnustautuu pelimanniksi?
1 2
JoKo
19.03.2007 10:16:47 (muokattu 19.03.2007 10:19:06)
1. Soitatko itse jotain soitinta? Jos kyllä niin mitä?

Kitaraa, bassoa ja koskettimia.

2. Neuvotko pahassa tilanteessa artistia kyseisessä soittimessa?

En neuvo, ainakaan sellaisessa "besserwisser-hengessä", ennemminkin ehdotan (jos tyyppi on vastaanottavainen). Otan myös itse soittajilta ehdotuksia vastaan. Yhteistyössä hommat hoituu paremmin. Ehdotuksia ei tietenkään tarvi toteuttaa jos ne on älyttömiä, puolin ja toisin. Samassa veneessä kuitenkin ollaan, joten yhteistyö ja hyvä meininki takaa paremman lopputuloksen.

3. Onko soittamisesta hyötyä/haittaa duunissa?

Ei sinänsä. Tietysti elämä saattaa olla yksipuolisempaa kun työ ja vapaa-aika menee samoissa merkeissä huolestuttavan paljon.

4. Sävellätkö/sanoitatko/sovitatko?

En sanoita, muuten kyllä.

5. Oletko joutunut joskus "paikkaamaan" bändiin miksauspöydän takaa?

Joskus.

6. Mitä mieltä väitteestä: paras miksaaja on soittaja!

Vaikea sanoa. Hyvä miksaaja ymmärtää musiikkia kokonaisuutena, tietysti tämä kuuluu yhtälailla myös hyvän soittajan ominaisuuksiin. Kaikkia hyviä miksaajia, jotka mä tunnen, yhdistää intohimo musiikkiin. Kyllä ne kaikki yleensä jotain soittaa, jos ei instrumenttejä, niin levyjä ainakin.
Ylläri
28.03.2007 13:27:08

Bassoa. Kitarakin taipuu tarvittaessa. Arvan tapaan olen ennemmin satunnaisesti miksaava soittaja kuin päinvastoin.

Lähinnä soundin säätämisessä saatan hienovaraista vinkkiä aloittelijoille antaa. Muuten yritän vaan lähinnä kannustavassa hengessä tsempata:"makee basso","hyvä riffi siinä yhdessä biisissä"

Ainoa mieleen juolahtava mahdollinen haittapuoli on se, että "oma" soitin ehkä tuppaa hieman korostumaan muita bändejä miksatessa. En nyt niinkään tarkoita että se tuuttaisi lujempaa, mutta siihen tulee ehkä kiinnitettyä vähän enemmän huomiota kuin muihin.

Joskus.

En muuten kuin joskus soundcheckissä.

Enpä tiedä... useimmat miksaajat varmaan omaavat jonkinlaisen soittajataustan, vaikka sitten lapsuudesta. Mutta poikkeuksiakin on, eivätkä he varmaan keskimäärin ole sen huonompia miksaajia kuin soittavat kollegansakaan.

Enemmänkin ratkaisee yleinen musikaalisuus ja tyylitaju, eivätkä nämä suinkaan kulje aina käsi kädessä soittoharrastuksen kanssa. Maailma on täynnä epämusikaalisia soittoniekkoja ja toisaalta syvällisesti musikaalisia ihmisiä, jotka eivät soita itse mitään.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Sir Attila
29.03.2007 00:53:38

Kohtuullisesti bassoa sekä välttävästi aika montaa muuta soitinta. Miksauspöydän takaa tuntuu löytyvän aika paljon basisteja, johtuukohan se siitä ettei basistit ainakaan perinnesoundeilla soittaessaan saa kamarunkkausviettiään tyydytettyä oman soittimensa parissa niinkuin muut soittajat...

Soundi- ja lavavolumeasioissa neuvon aika aktiivisesti, mun mielestä se on osa miksaajan työtä. Mutta vaatii pelisilmää miten noita asioita voi kenellekin esittää.
Varsinaiseen soittamiseen en puutu jos ei erikseen kysytä.

Pelkkää hyötyä kunhan muistaa pitää mielensä avoimena muillekin kuin omalle lempisoittimelleen ja mielimusagenrelleen.

Kaikkiin kyllä, tosin nykyään aika vähän kun en oo enää studiohommissa

Soundcheckissä on tullut kokeiltua melkein joka tonttia, ja sitten jotain encorepelleilyjä varsinkin rundien viimeisillä keikoilla.

Taustoja on tullut tiskin takaa hoilattua, niin etu- kuin monitoripäästäkin.

Kerran hoidin ääntä ja valoa yhdessä tavaratalomuotinäytöksessä. Yks miesmalli putos huteralta pöydistä rakennetulta lavalta ja mursi jalkansa. Mä olin (niihin aikoihin) samankokoinen ja nähnyt koreografian pari kertaa. Se tuli paikattua, tosin paljain jaloin kun sillä mallikundilla oli mua kolme pykälää pienempi räpylä.

En allekirjoita väitettä mutta soittamisen kautta on helpompi päätyä miksaajaksi, ilman soittajataustaa miksaajaksi "ryhtyminen" melko vaikeaa. Miksaaminen ja siihen liittyvä muu kamon kanssa kikkailu on oma tekninen alueensa jolla ei oo sinällään mitään tekemistä soittamisen kanssa. Tärkeempää on osata laitteet ja miksaamisen tekniikka sekä jonkunlainen käsitys siitä musasta tai muusta projektista (teatterit yms) mitä milloinkin tehdään. Ja sitten pitää omata se hyvä psykologinen pelisilmä. Se meinaa välillä unohtua itseltäkin.
sikapetteri
18.05.2007 11:38:29 (muokattu 18.05.2007 11:39:45)

1. Kyllä. Kitaraa.

2. Kyllä. Ainoastaan neuvoa kysyttäessä. Eipä kukaan ole vielä kysynyt :D

3. Kyllä. Erilaisten soitinten jonkinasteinen hallinta, ja niiden tekniikan ymmärtämys on
eduksi tässä ammatissa

4. En. En. En. Ehkä joskus kun ehtii.

5. En, ja toivottavasti kukaan ei edes kysy moista. :)

6. Hyvä miksaaja, kuten edellä sanottuna, tuntee myös soittimet, mitä käsittelee.
tässä on eero. hän suorittaa gradua vasemman oikeistokompuran exponentialismista mitattuna räkkivalon värähtelytaajuuden synnyttämällä de-esserin induktioviiveellä. tässä on sika. sikaa ei kiinnosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)