Aihe: E-kieli tukkoon äkkiä
1 2
Maisteri
05.05.2007 13:01:04
Tere.

Mulla on sellanen ongelma, oikeestaan ollu lähestulkoon aina vähän, että E-kieli menee saundiltaan liian tukkoon ihan sairaan nopeesti muihin verrattuna.

Vajaa kuukausi sitten vaihdoin studioon uuden setin. Tuon jälkeen kielet oli toki vielä ok, kun vain 2 biisiä soitettiin stuodiossa. Sen jälkeen soitettu 1-2 treenit ja keikka ja E on ihan tukossa. Aivan tumpstumps-kontrasaundi. Treenien en ole huomannut kuluttavan kieliä tukkoon läheskään niin pahasti kuin keikan. Mutta vituttaahan tuo jos vaan yhen keikan pysyy E-kieli ok kuosissa! Onko se sitten se järjetön hikoilu, mikä tukkii just E:n noin pahasti? Vai mikä? Mutta miks just E-kielen?

Kielien kirkkausate on aika lailla suoraan verrannollinen siihen paljonko niitä soitan. G on vieläkin ihan uutuudenkirkas kun sitä tulee soitettua niin sairaan vähän muihin verrattuna. D on ihan mukavan sisäänsoitetun kuulonen, ei niin kirkas kuin G. Sitä soitetaan aika paljon toki, muttei kuitenkaan yhtä paljoa kuin E:ta ja A:ta. A ja E ovat siis kuitenkin selkeästi eniten käytössä (A ehkä ihan hitusen enemmän) ja saundikin on näissä sitten tukkoisin, mutta E on sietämättömän tukossa aina ekana kun A vielä kuitenkin "ihan suht ok".

Mikäpä neuvoksi? Kielten pyyhkiminen pyyhkeellä keikan jälkeen ei ole juurikaan auttanut asiaa. Onko jollakulla muulla samatyyppistä ongelmaa?
www.trauma.tk www.thegeorgedoubleuse.com
iron10
05.05.2007 13:27:38
Joo, miulla on sama ongelma, aika äkkiä tuppaa menemään tumuks tuo E, vaikka A-kieltä soitankin eniten :/
sunder
05.05.2007 13:59:01
Mitä kieliä käytät ja onko ongelma sama kaikilla merkeillä? Yhessä rotosoundin setissä oli E-kieli valmiiksi kuollut.
mr.bungle
05.05.2007 15:53:54

Putsaa kieli spriillä tai keitä se => saundi on kuin uudella. Loputtomiin tätä ei voi tietenkään jatkaa, koska kieli myös venyy ja kuluu ajan myötä.
bassolla hanuriin
Niskamies
05.05.2007 16:39:35
Kokeile ihmeessä Elixirejä. Mulla ne ratkaisivat kielten kesto-ongelman.
Karlsson
05.05.2007 17:07:38
Hakuammuntaa, mutta kannattaa tsekata, että kieli lepää kunnolla satulassa ja tallapalassa ja että nuo kummatkin ovat kunnolla paikoillaan.

Joskus on tullut vastaan tapauksia, joissa yksi kieli ei soi lain ja syy on ollut sitten esmes väärin paikoillaan olevasta tallapalasta, joka syö kaiken värähtelyn. Ihan uusilla kielillä homma on ollut todennäköisesti vielä ihan ok, mutta kun se ensikirkkaus häviää, niin häviää se sustainkin...
Lisää hifimpää!
Rantsula
05.05.2007 19:09:59
Ite oon huomannu että käsien peseminen vaikuttaa tuohon kielten kestoon. Mutta eipä aina ehdi käsiä pesemään. Ehkä kielet pitäisi pinnoittaa jollain likaa hylkivällä aineella, niin soundi pysyisi paremmin..
Bassomaanikko
pardy
05.05.2007 19:17:23

Ite oon huomannu että käsien peseminen vaikuttaa tuohon kielten kestoon. Mutta eipä aina ehdi käsiä pesemään. Ehkä kielet pitäisi pinnoittaa jollain likaa hylkivällä aineella, niin soundi pysyisi paremmin..

Nyt sen keksin! Mitä jos kielen päällystäis Gore-texilla, tuolla kosteutta ja likaa hylkivällä aineella!? Silloinhan käyttöikä pitenisi kun hiki ja muu näpeistä irtoava kuona ei vetäisi kieliä hetimmiten tukkoon kun niitä koskettaa. Taidankin rynnätä patenttitoimistoon saman tien.

En sitten tiiä, niistä saattais tulla ehkä normaalikieliä hitusen kalliimpia, voisi nousta sinne 50e/setti jopa se hinta. Söisiköhän se sitten asiakkaita... En tiiä, sen näkee sitten. Nimeäkin pitäisi ruveta miettimään tuolle mun uudelle maailmaa mullistavalle tuotteelle. Hmm, miten olis..... Elixir? Tajuutteko, niinku eliksiiri! Elämän eliksiiri, eli elää pitempään ku normaalisti!

Haa, olen nero!
Rantsula
05.05.2007 20:05:30
Goretexkin on muovi siinä niinkuin teflonkin, teflon voisi toimia pinnoitteena myös. Samoin esimerkiksi titaaninitridi, se estäisi osaltaan lian tarttumista. Tiedä sitten paljonko tollainen pinnoistu maksaisi ja tulisiko halvemmaksi ostaa ne uudet kielet.
Bassomaanikko
pardy
05.05.2007 20:58:07

Jaha, sarkasmi meni näköjään kaukaa yli...
Rantsula
06.05.2007 02:25:21 (muokattu 06.05.2007 02:26:23)
Heh, eipä mennyt. Jatkoin vain näyttämälläsi linjalla. :D
Bassomaanikko
sunder
06.05.2007 04:51:49
Nykyään GHS Boomerseja taas. Vähän aikaa ennen sitä käytin myös Rotosoundeja. Ja on sitä kokeiltu Daddariot, DR:t sun muut, eli eipä tuo merkistä riippuvaista oo. Toki jos niitä Elixirin päällystettyjä kieliä kokeilis... Mutta ihan perkuleen kalliitahan ne on. 45e thomannilla.

Elixirit on kyllä hintansa arvoset, jos tahtoo et kielet pysyy uuden kuulosina. Mua taas alko pänniin kun muutaman kuukauden vedin elixireillä, eikä se kilinä tahtonu lähtä millään. Kielistä alko se päällyste vähän kariseen ihme hapsuina, mutta saundi pysy siltiki tuoreena.
Tatuo
06.05.2007 12:56:56
mul menee ekana D ja G tumpuiksi ku lätkytän ja paljon nii :D
mut ei mul ainakaa noi nopeesti mene tumpuksi mikään kieli menee ainaki kuukausi tai kaks
www.yad.fi | et sillee
absqua
06.05.2007 13:03:41
Tässä asiassa kannattaa huomioida myös se seikka että e-kieli tuppaa ainakin perus fendereissä olemaan muutenkin soinniltaan vähän mutainen. Ihan tuliterälläkin kielisetillä huomaa sen, ja vaikutelma tehostuu kun kielet vähän kulahtavat.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
2541
06.05.2007 13:38:18

Tässä asiassa kannattaa huomioida myös se seikka että e-kieli tuppaa ainakin perus fendereissä olemaan muutenkin soinniltaan vähän mutainen. Ihan tuliterälläkin kielisetillä huomaa sen, ja vaikutelma tehostuu kun kielet vähän kulahtavat.

Thunderbirdissä olen huomannut hieman samaa. Tuliterällä setillä ei niinkään, mutta E-kieli tuppaa menemään ekaksi ns. loppuun. Thunderbirdistä oli ilmeisesti kyse, Maisteri?
piivei
06.05.2007 16:37:37

Oletko keksinyt mitään "lääkkeitä" tuohon? Olen huomannut kans saman ja se on oikeastaan ainoa pikku heikkous jazzissa. Kaksi 2000-luvun American Jazzia ja yhden Roscoe Beckin olen omistanut ja kaikissa oli tuo sama juttu; muuten soi kuin unelma mutta E-kielellä esiintyy sellaista mutaisuutta ja soundi on vähemmän "kiinteä" kun muilla kielillä. Muuten ovat kuitenkin loistosoittimia.
absqua
06.05.2007 19:17:57
Oletko keksinyt mitään "lääkkeitä" tuohon? Olen huomannut kans saman ja se on oikeastaan ainoa pikku heikkous jazzissa. Kaksi 2000-luvun American Jazzia ja yhden Roscoe Beckin olen omistanut ja kaikissa oli tuo sama juttu; muuten soi kuin unelma mutta E-kielellä esiintyy sellaista mutaisuutta ja soundi on vähemmän "kiinteä" kun muilla kielillä. Muuten ovat kuitenkin loistosoittimia.

Mun mielestäni kyse on ominaisuudesta, eikä niinkään viasta. Asian kanssa oppii elämään. Lisäksi tuossa suhteessa bassoyksilöidenkin välillä on selkeitä eroja.
piivei
07.05.2007 17:21:00
Juu, heikkous oli ehkä vähän liian jyrkkä sana ja kyllä sen kanssa hyvinkin elämään pystyy.
Totta varmasti sekin että yksilöiden välillä eroja löytyy kovastikin.
Täällä oli joskus juttua että presareissa on tämä sama ominaisuus ja se olisi niissä vielä enemmän läsnä kuin jazzeissa.
absqua
07.05.2007 17:26:41
Juu, heikkous oli ehkä vähän liian jyrkkä sana ja kyllä sen kanssa hyvinkin elämään pystyy.Totta varmasti sekin että yksilöiden välillä eroja löytyy kovastikin.Täällä oli joskus juttua että presareissa on tämä sama ominaisuus ja se olisi niissä vielä enemmän läsnä kuin jazzeissa.

Mä en ole havainnut p-basson ja jazarin välillä mitään eroa tuossa suhteessa. Enkä kyllä tajua mistä se ero edes syntyisi, sen verta samanlaisia ovat konstruktioiltaan ja mittasuhteiltaan tuo kaxikko.
Ilmiön huomaa akustisesta soinnista joten mikityserot eivät minusta merkitse nyt mitn.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)