Aihe: Yllättävä tilanne äänenvahvistuksen kanssa-mistähän johtuu?
1 2 3
humppahanuristi
04.05.2007 11:33:57

Laitanpa nyt tällekin palstalle tämän asian:

Täytyy kertoa tarina eiliseltä.

Emännys on matkoilla ja muksujen kanssa tässä oltiin kotona. Päätinpä sitten soitella kitaralla. En viitsinyt alkaa tuota AC15:ta virittelemään soittokuntoon, kun soundcraftin mikserivahvistin on tuossa vieressä valmiina. Eikun piuhat kiinni ja kajareiksi vaan laitoin nuo homemade kitarapöntöt.
Ajattelin, että en uskalla masteria spiritistä avata kovin suurelleen. Sehän lykkää 2x300W 4Ohmin kuormalla ja 8Ohmillakin varmaan 200W:n paikkeilla. Ja V30 elementtinä kaapissa.

Ensimmäinen yllätys, kaikuohjelma 11 (lexicon sisäänrakennettu) on aika hyvä kitaralle.
Toinen yllätys, masteria saa vääntää todella isolle, että tässä makuuhuoneessakin saa kohtuulliset volyymit aikaiseksi. Gainit punaista vilkkuen ja masterissa +3db (0-taso on +4dBu) keltaiset välähtäen ja tämä vahvistin ei saa samanlaista mekkalaa aikaiseksi kuin AC15-klooni.

Tästäpä heräsi taas kysymyksiä, missä mättää? Kyllähän tuolla päätteellä pitäisi saada kitaraelementti niskoiltaan nurin mutta ei.
Tässähän kannattaisi ruveta katselemaan vaikka AC30 tyyppistä stereoksi rakennettua päätettä, jos kerran AC15 pesee tuon, niin 2x30W putkella on jo stadion tasoa.

Pikkaisen jo keikalla ihmettelin, kun kitarat tulee kaikesta yli vaikka laulussa alkaa olla kaikki potikat kaakossa (kitarat oli ihan omillaan ja laulu sekä haitari siinä tapauksessa PA:n kautta). Joskus kun on kuitenkin keikoilla ajeltu kaikki vehkeet tämän mikserivahvistimen kautta (spirit powerstation 600) ja mökää on riittänyt. Tosin subbareille on oma pääte jakosuotimen kanssa.

Kuka kertoo minulle syyn hiljaisuuteen?
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Jumina5/6
04.05.2007 12:25:38 (muokattu 04.05.2007 12:26:37)
Kuka kertoo minulle syyn hiljaisuuteen?

Jooh, muakin kiinnostaisi. Olen kokeillut 2x100w päätettä suoraan efektin perässä (line-out ulostulo), ja viimeisenä 4x12 kitarakaappi (stereo). Vahvistimen klippivalot alkaa vilkuttaa jo niin pienillä voluumeilla, että kerrostalokämpän naapurit ei edes häiriinny...

ED: Voiko tää johtua jotenkin siitä, että kitara-kaiuttimet leikkaa niin paljon taajuuksia? Vai mikä ihme?
Deep Blue Sheep.
Mike M. Hiirenloukku
04.05.2007 12:57:34
Voiko tässä olla kyse ensinnäinkii siitä, ettei välistä pois jäänyt di boksi ole tehnyt tehtäväänsä ja toisekseen siitä ettei ne mikserivahvarin watit oo "samanlaisia" watteja kun kitarastyrkkarin watit?
That's the spirit - Tuo on pirtua.
humppahanuristi
04.05.2007 13:12:23 (muokattu 04.05.2007 13:54:48)

Voiko tässä olla kyse ensinnäinkii siitä, ettei välistä pois jäänyt di boksi ole tehnyt tehtäväänsä ja toisekseen siitä ettei ne mikserivahvarin watit oo "samanlaisia" watteja kun kitarastyrkkarin watit?

Kyllähän watit pitäisi samanlaisia watteja olla molemmissa. Vai mitä meinaat tällä?

DI-boxin poisjättämisen aiheuttama? En näe mitään tarvetta tässä konstruktiossa DI-boxille.

EDIT: lisää tein testejä ja eipä DI-boxillakaan ole mitään merkitystä. 4Ohmin kaapin kun pistää perään, niin sitten lähtee enempi mökää mutta pitää olla aika isollaan silti.
Ihme härveleitä. Aina näin välillä olisi kiva ymmärtää tuosta vahvistimen sisäisestä maailmasta jotain.
Heikki
04.05.2007 13:18:42

kannattaa muistaa, että myös jatsiwateilla ja rokkiwateilla on aika iso ero. Unohtamatta vielä linux-watteja ja windows-watteja
msormune
04.05.2007 14:43:31 (muokattu 04.05.2007 14:43:39)
Voisko yhtenä selityksenä olla, että kitarat, kitaravahvistimet, eikä myöskään kitarakaiuttimet toista kuin jostain 70hz - 7 khz? Kitarakaiuttimet ovat myös yleensä aika tehokkaita, kun ne on optimoitu juuri tuolle alueelle.
humppahanuristi
04.05.2007 14:58:41

Voisko yhtenä selityksenä olla, että kitarat, kitaravahvistimet, eikä myöskään kitarakaiuttimet toista kuin jostain 70hz - 7 khz? Kitarakaiuttimet ovat myös yleensä aika tehokkaita, kun ne on optimoitu juuri tuolle alueelle.

Mutku...

kaappina käytin siis kitarakaappia ja tuollaisen sub-taajuuksilta ylä-äänille tarkoitetun PA-laitteen kyllä pitäisi minun järjen mukaan 2x200-300 watilla pärjätä kaikilla äänialueilla kuitenkin 15watin kitaravahvistimelle.

Tai sitten en vaan ymmärrä.
Jumina5/6
04.05.2007 15:44:46
Mietin kanssa, että miksi 80w-trankkunupista tai 100w putkinupista lähtee niin paljon enemmän mökää samalla kaapilla, kuin ajettuna 2x100w päätteen läpi? Ja päättärin edessä olevasta vehkeestä se ei ole kiinni; jos päätteen volumet on täysillä ja sisääntulot alkaa klippaamaan silti jo pienillä volumeilla.

'Syökö' noi kitara-elementit sitten niin paljon tehoa leikatessaan taajuuksia? Normaali pa-kaiuttimien kanssa tuota ongelmaa ei kyllä esiinny, eli onko noissa päätteiden vahvistin-osioissa sitten käytännössä mitä/paljonko eroa?
Deep Blue Sheep.
Tubeman
04.05.2007 18:11:42 (muokattu 04.05.2007 18:11:55)
Mietin kanssa, että miksi 80w-trankkunupista tai 100w putkinupista lähtee niin paljon enemmän mökää samalla kaapilla, kuin ajettuna 2x100w päätteen läpi? Ja päättärin edessä olevasta vehkeestä se ei ole kiinni; jos päätteen volumet on täysillä ja sisääntulot alkaa klippaamaan silti jo pienillä volumeilla.

'Syökö' noi kitara-elementit sitten niin paljon tehoa leikatessaan taajuuksia? Normaali pa-kaiuttimien kanssa tuota ongelmaa ei kyllä esiinny, eli onko noissa päätteiden vahvistin-osioissa sitten käytännössä mitä/paljonko eroa?

Onkos tuossa stereopäätteessä siltauskytkintä takana jolla saa molemmat päätteet
yhdistettyä yhdeksi mono kanavaksi,ja tehoa myös lisää näin ollen?

Tämä nyt ihan mielenkiinnosta..
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
okabass
04.05.2007 19:02:13
MOI

Mihin sisäänmenoon tökkäsit kitaran?
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
humppahanuristi
04.05.2007 19:13:02

MOI

Mihin sisäänmenoon tökkäsit kitaran?

Jaa minä vai?

Minä tökkäsin ensiksi tietysti laiskana siihen line-liitäntään vaikka tiedän, että se ei ihan sopiva ole.
Kokeilin myös sitten myöhemmin erikseen etuasteella ja mikkiliitäntään. Ei ole ainakaan siitä kiinni. Ääntä ei lähde sen enempi.
okabass
04.05.2007 22:49:29 (muokattu 04.05.2007 22:51:25)
Jaa minä vai?

Minä tökkäsin ensiksi tietysti laiskana siihen line-liitäntään vaikka tiedän, että se ei ihan sopiva ole.
Kokeilin myös sitten myöhemmin erikseen etuasteella ja mikkiliitäntään. Ei ole ainakaan siitä kiinni. Ääntä ei lähde sen enempi.

MOI
Aha. Minusta jonkinlainen sovitusongelma input-osastossa, koska nuo päätteet jaksavat kyllä pukata noita kaiutinkaappeja. Tietysti olettaen, että muut kytkennät on ok.

Kitara on aika tarkka minkälainen input on. Ideaali impedanssi lienee n. 1Mohm huitteilla, kuten yleensä putkivahvareissa on.

XRL-mikki-input on niin matalaohminen -jotain pari kohmia- seuraa melkoinen vaimennus- ei hyvä kitaralle.

Line in taas vaatii matalaohmisen (esim. 100 ohm) lähteen ja joko -10dB tai +4dB signaalitason. Eli voltteina noin 0,3V tai 1,2V kun kitara antaa noin 0,1V
Mike M. Hiirenloukku
05.05.2007 12:11:13
kannattaa muistaa, että myös jatsiwateilla ja rokkiwateilla on aika iso ero. Unohtamatta vielä linux-watteja ja windows-watteja

No kun siis tällähän minä tarkotin sitä, että jos sulla on 2x50W mikserivahvistin ja 50W putkistyrkkari, niin ainakin minun housut lepattaa enemmän tuolla kitarastyrkkarilla ;) Windowswateista en oo kuullu, ja jatsiwatit on hattiwatteja :P

Se mitä sillä di boksilla hain, oli juurikin tuo kitarasignaalin muuttaminen linjatasoseks.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
SirElwood
05.05.2007 13:33:18 (muokattu 05.05.2007 13:42:45)
No kun siis tällähän minä tarkotin sitä, että jos sulla on 2x50W mikserivahvistin ja 50W putkistyrkkari, niin ainakin minun housut lepattaa enemmän tuolla kitarastyrkkarilla ;) Windowswateista en oo kuullu, ja jatsiwatit on hattiwatteja :P

Huoh.. Mikähän on optisen illuusion kuuloversio... Akustinen illuusio? Siitä nimittäin on kyse tuossa että putkivekottimet _kuullostaa_ kovempiäänisiltä. Watti on watti. Yksi watti putkikoneesta liikuttaa ilmaa yhtäpaljon kun yksi watti transistorikoneesta jos kaikki muut muuttujat (kaiutin jne.) on identtiset.

EDIT: Niijuu. Okabass on lienee oikeassa.
Jumina5/6
05.05.2007 14:54:31 (muokattu 05.05.2007 14:57:52)
Kitara on aika tarkka minkälainen input on. Ideaali impedanssi lienee n. 1Mohm huitteilla, kuten yleensä putkivahvareissa on.

Olen kokeillut seuraavalla setupilla: Kitara->Boss GT-6 (line out ulostulo)->pääte. Eli mistään impedansseista ei voi olla kyse. Ja toi Bossi ei tarvi olla läheskään täysillä kun alkaa jo päätteen sisäänmenojen klippi-valot vilkkua.

En meinannut aluksi uskoa kun joku sanoi, ettei 2x100w riitä ajamaan 4x12 kaappia. 3 eri päätteen ja 2 eri kaapin kokeilun jälkeen oli pakko uskoa. Edelleen on pieni mysteeri, että miksi soundi on ihan jees, mutta volumea ei vaan löydy paljon yhtään...

EDIT Onkos tuossa stereopäätteessä siltauskytkintä takana jolla saa molemmat päätteet
yhdistettyä yhdeksi mono kanavaksi,ja tehoa myös lisää näin ollen?

Joo, yhdessä noista joita olen kokeillut oli kyllä. Ei sen kyllä pitäisi mihinkään vaikuttaa. Kokeillut myös ajaa vain yhtä kanavaa mono-kaappiin, sama tulos.
Deep Blue Sheep.
humppahanuristi
07.05.2007 11:14:16

Huoh.. Mikähän on optisen illuusion kuuloversio... Akustinen illuusio? Siitä nimittäin on kyse tuossa että putkivekottimet _kuullostaa_ kovempiäänisiltä. Watti on watti. Yksi watti putkikoneesta liikuttaa ilmaa yhtäpaljon kun yksi watti transistorikoneesta jos kaikki muut muuttujat (kaiutin jne.) on identtiset.

EDIT: Niijuu. Okabass on lienee oikeassa.

Okabass on yleensä hyviä neuvoja tarjonnut mutta nyt minä en ehkä täysin pysy kärryillä ja siksi junkaan vastaan.

15putkiwattia vastaan 600transistoriwattia ja putkiwatit voittaa.
Minun tapauksessa siis mikserivahvistin ja oli sisäänmeno sitten suoraan linjaan tai mikkietuasteen kautta tai erillisen etuasteen kautta, se korvin kuultavan äänenvoimakkuudeen määrä ei muutu.

Voiko transistorivehkeeseen tulla siis sellainen vika, että tehot häviää vai johtuuko tämä jostain muusta?
Arvailuja on tullut hyvin mutta sellaista vakuuttavaa selitystä ei.
Kefiiri
07.05.2007 12:25:32 (muokattu 07.05.2007 12:30:10)
Voiko transistorivehkeeseen tulla siis sellainen vika, että tehot häviää vai johtuuko tämä jostain muusta?

Omituinen on tapaus. En itsekään usko seuraavaan teoriaan, mutta tuli mieleen että voisiko transistorilaitteessasi olla jokin mystinen tehonrajoitusautomatiikka joka kytkeytyy päälle kitarakaiutinkomeron ollessa kuormana?

Omatekoiset TBA 810 -piirillä tehdyt patterivahvarini antavat joillain kaiutinelementeillä vain olematonta pihinää, vaikka impedanssi olisi ok ja kaiutin ehjä. En ole keksinyt muuta selitystä kuin jokin yliherkkä piirin sisäinen suojauskytkentä.

Niin juu, vielä tuli mieleen että jos kaiutinelementin navoista mittaisi kuinka suuri jännite sinne luukutettaessa tulee, niin siitähän pitäisi laskemalla selvitä paljonko watteja on liikkeellä.
okabass
07.05.2007 12:38:41 (muokattu 07.05.2007 12:49:39)
Okabass on yleensä hyviä neuvoja tarjonnut mutta nyt minä en ehkä täysin pysy kärryillä ja siksi junkaan vastaan.

15putkiwattia vastaan 600transistoriwattia ja putkiwatit voittaa.
Minun tapauksessa siis mikserivahvistin ja oli sisäänmeno sitten suoraan linjaan tai mikkietuasteen kautta tai erillisen etuasteen kautta, se korvin kuultavan äänenvoimakkuudeen määrä ei muutu.

Arvailuja on tullut hyvin mutta sellaista vakuuttavaa selitystä ei.

MOI

Kiitos vaan.
Onpa outo homma. Nimittäin: noiden kaiutinelementtien herkkyys on (ainakin Celestion) 100dB/1W/1m. Eli 1W teholla tulisi jo 100dB ääntä (1kHz). Sekin kuulostaa makkarissa jo melkoisen kovalta. Jos tuosta lasketaan, että aina tehon kaksinkertaistuessa vola nousee 3dB. Saadaan, että esim. 120dB saataisiin yhdellä kaapilla 128W Teholla. Tuo teho pitäisi kepeästi irrota tuosta päätteestä, ja tuolla dB-määrällä irtoaa myös vaikut korvista ja ehkä paikatkin hampaista. ;)
Olet ehkä jo maininnutkin, mutta miten kitara tulee muuten samoilla kytkennöillä ja asetuksilla mutta varsinaisilla PA kaapeilla?
humppahanuristi
07.05.2007 13:28:23

MOI

Kiitos vaan.
Onpa outo homma. Nimittäin: noiden kaiutinelementtien herkkyys on (ainakin Celestion) 100dB/1W/1m. Eli 1W teholla tulisi jo 100dB ääntä (1kHz). Sekin kuulostaa makkarissa jo melkoisen kovalta. Jos tuosta lasketaan, että aina tehon kaksinkertaistuessa vola nousee 3dB. Saadaan, että esim. 120dB saataisiin yhdellä kaapilla 128W Teholla. Tuo teho pitäisi kepeästi irrota tuosta päätteestä, ja tuolla dB-määrällä irtoaa myös vaikut korvista ja ehkä paikatkin hampaista. ;)
Olet ehkä jo maininnutkin, mutta miten kitara tulee muuten samoilla kytkennöillä ja asetuksilla mutta varsinaisilla PA kaapeilla?

En ole maininnut mutta täytynee testata eli hakea ne PA-kaapit varastosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)