Aihe: Tripillä tilutukseen..
1 2 3
Kasperi Tervonen
03.05.2007 21:55:40
Samaa kanssa ihmettelen, soitta sillä tavalla mikä on itselle helpointa. En varmaan edes tiedä mitä tuo koko economy tarkoittaa :D

Tuo analysoiminen on kato lahjattomien touhua. Pakko sitä on alkaa vähän miettimään mitä tekee, kun ei tilutukset muute ota irrotakseen. :) Jos mä nyt esimerkiksi saisin vedettyä kaikki samat jutut kuin Petrucci tai Friedman hyvällä tatsilla, niin paskat mä mitään mnetin tekniikkaa koskevia topicceja selailisin. :D
Oh, you ironic pop-rock fuck. Don't you fuck with METAL
Jzci
04.05.2007 14:09:24

Kyllä minä ainakin olen aina ajatellut tuon alternate pikkauksen tavallaan pohjana kaikelle soolosoittoon liittyvälle. Ajattelen asian samalta kantilta kuin rytmisoitossa, missä ainakin minun mielestäni se käden tasainen edestakaisin vatkaaminen on se kaiken lähtökohta mikä pitäisi olla hanskassa ennen kuin mitään hienoja aksentointeja millään perättäisillä downstrokeilla aletaan edes kokeilemaan. (hevijynkytykset sitten ihan asia erikseen ;) Tuo käden edestakainen liike kun on mielestäni helpoin ja "luonnollisin" tapa pysyä hyvässä timessä ja groovata musiikin mukana kun ei tarvi miettiä mihin suuntaan käden pitää liikkua. Ei siinä etteikö se harjoittelulla onnistuisi esim. jollain paradiddle patternilla (d,u,d,d,u,d,u,u), mutta kuten muissakin jutuissa, eikö olisi järkevintä lähteä liikkeelle niistä (näennäisen) helpoista perusasioista?

Ja mitä tuohon economy pikkaukseen tulee niin sen kunnollinen hallinta on kyllä mielestäni muutenkin aivan älyttömän paljon hankalampaa kuin tuon perinteisen vuoronäppäilyn. Tuon hankaluuden tuohon tuo ainakin omalla kohdallani juurikin se että kun normaalisti on tottunut siihen että esim. ykkösellä tulee se aksentti aina alas pikkattuna, niin economyä käyttäessä se aksentti saattaa tulla tilanteesta riippuen ylös tai alas. Jos sitten pitää jatkaa samantien soittoa niin alitajuisesti saattaa tulla sellainen "hetkinen" -ajatus (kun plektrakäsi ei automaattisesti tiedäkään mihin suuntaan liikkua), josta seuraa rävellystä :) Tottakai soittotilanteessa tulee aina kaikenmaailman poikkeuksia eteen, mutta kuten jo sanoin, ainakin minulla tuo vuoronäppäily toimii pohjana josta sitten tilanteen vaatiessa poiketaan. Jos tuota pohjaa ei olisi niin sittenhän koko soittoni olisi yhtä poikkeustilannetta :)
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Karipiirto
04.05.2007 21:13:44

Tottakai soittotilanteessa tulee aina kaikenmaailman poikkeuksia eteen, mutta kuten jo sanoin, ainakin minulla tuo vuoronäppäily toimii pohjana josta sitten tilanteen vaatiessa poiketaan. Jos tuota pohjaa ei olisi niin sittenhän koko soittoni olisi yhtä poikkeustilannetta :)

En tiedä onko itellä sellaista pohjaa ensinkään mutta en koskaan ole mitenkään pohtinut sitä miten pikkaan. Aluksi kaikki meni downstrokella kun ei oikein ollut mikään hanskassa ja sitten yhtenä päivänä vain havahduin kesken soiton siihen että soitin "eestaas ympäri hei!" riippuen siitä mikä tuntui luonnolliselta. Myöhemmin sitten kuullut että kyseessä economypicking. En kyllä sitä vieläkään ajattele kun itselle tärkeintä on enemmänkin se että saan haluamani äänen soitettua. Tähän asti olen saanut mutta jos rupeaa menemään liian hankalaksi niin sitten katsotaan mitä tehdä. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Paranoid Trooper
05.05.2007 13:44:56

Höh, luulin, että täällä vedetään tripit buustaamaan tilua.

Mäki. petyin kovasti, luulin tätä jopa kiinnostavaks aiheeks.
"As we both kept advancing til the final round, I knew I had to do something drastic... So I smashed my guitar to bits. I won!" -Marty Friedman
-J.-
07.05.2007 16:57:02
Mäki. petyin kovasti, luulin tätä jopa kiinnostavaks aiheeks.

No voi äeti teitä..... =D
If you're going to hell... Keep going. -Winston Churchill
blackorwhite
19.12.2007 18:29:21 (muokattu 19.12.2007 18:34:30)
Ajattelin laittaa tähän topikkiin muutamia kysymyksiä.

Onko teistä nopeampaa ja tarkempaa pikata kyynärvarrella? Tarkoitan, että käsi heiluu kyynärvarresta sormiin päin kokonaan. Itselläni on tuo ongelma, että kun pikkaan pelkällä ranteella niin tahtoo olla nopeus selvästi hitaampaa kuin pikatessa kyynärvarrella. Olen kuitenkin laittanut merkille, että soittaessani kyynärvarrella käsi väsyy helvetin nopeesti vaikka pikkaus on nopeampaa kuin pikatessani ranteella.

Ajattelinkin heittää kysymyksen, että mitenkäs muut tilua opiskelevat tai vaikkapa tilun taitajat pikkaatte? Pelkästään sormia liikuttamalla? Ranteella? Kyynärvarrella? Vai heiluuko peräti koko käsi? Minua on jäänyt vaivaamaan tuo, että kuinka kannattaa oikeasti pikata. Onko se oikea tapa mikä tuntuu itselle helpoimmalta? Kuitenkin olen kuullut puhuttavan, että ainoastaan ranteella tulisi pikata. Hakuun kirjoitin "pikkaaminen" ja taitaa tämä kuitenkin lähinnä aihetta oleva topikki olla.

EDIT: Jos tukee pikkurilliä bodyyn niin onko sillon mahdollista ees pikata pelkällä ranteella? Itse olen kokenut sen mahdottomaksi, mutta tällöin kyynärvarrella pystyy pikkaamaan (itselleni) todella nopeasti ja tarkkuus on hyvä kun en tue kättä tallaan.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
blackorwhite
19.12.2007 18:33:04 (muokattu 19.12.2007 18:34:11)
Äääh en näemmä enää muista miten tätä m.nettiä käytetään.
merirosvokissa
19.12.2007 21:49:03 (muokattu 19.12.2007 21:49:45)
Ajattelinkin heittää kysymyksen, että mitenkäs muut tilua opiskelevat tai vaikkapa tilun taitajat pikkaatte?

Ranteella alternate pickaten, mutta emmää mitään osaa soittaa.
http://www.myspace.com/arspraesagus - Hell Metal
Räkkipeli
19.12.2007 22:07:20 (muokattu 19.12.2007 22:08:39)
Ajattelinkin heittää kysymyksen, että mitenkäs muut tilua opiskelevat tai vaikkapa tilun taitajat pikkaatte? Pelkästään sormia liikuttamalla? Ranteella? Kyynärvarrella? Vai heiluuko peräti koko käsi? Minua on jäänyt vaivaamaan tuo, että kuinka kannattaa oikeasti pikata. Onko se oikea tapa mikä tuntuu itselle helpoimmalta?

Niin. Vikaan kysymykseen vastaus on yleensä kyllä, jos nyt ei ihan epäterveellistä jyystötekniikkaa käytä, mikä vois jotenki oudolla tavalla rasittaa niveliä tai muuta..mut tuskin.
Sehän on selvä että kompatessa käsi soittaa yleensä hieman eri tavalla, kuin sitten vaikka tiluttaessa, milloin pikkaustyö on huomattavasti tarkempaa puuhaa. Eli se luonnostaan tuleva liike, millä tuntuisi olevan helpointa soittaa yläkielillä tarkasti ja suht nopeesti, on varmaankin se oikea. Siitä voi sitten itse seurata kuinka paljon siinä on mukana sormet, ranne, kyynärvarsi, käsi.. Mutta mitä tulee nopeuteen ja siihen käden väsymiseen, niin ethän sinä voi juostakkaan nopeasti kauan jos et harjottele sitä kestävyyttä. Sama pätee pikkaukseen; siinä käytät käden lihaksia, joiden kestävyyttä voi treenata ihan samalla periaatteella kuin muita kehon lihaksia. Eli kestävyyttä saat karkeasti sanottuna sahaamalla, tekemällä pikkausharjoituksia ja monipuolisesti nopeustreenejä. Sankarimme Ambitus taisi joskus sanoa että sai kestävyyttä pikkauskäteen yksinkertaisesti sahaamalla.
Joten eipä muuta kuin kokeilemaan ja treenaamaan!
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Ambitus
20.12.2007 01:53:35

Niin. Vikaan kysymykseen vastaus on yleensä kyllä, jos nyt ei ihan epäterveellistä jyystötekniikkaa käytä, mikä vois jotenki oudolla tavalla rasittaa niveliä tai muuta..mut tuskin.
Sehän on selvä että kompatessa käsi soittaa yleensä hieman eri tavalla, kuin sitten vaikka tiluttaessa, milloin pikkaustyö on huomattavasti tarkempaa puuhaa. Eli se luonnostaan tuleva liike, millä tuntuisi olevan helpointa soittaa yläkielillä tarkasti ja suht nopeesti, on varmaankin se oikea. Siitä voi sitten itse seurata kuinka paljon siinä on mukana sormet, ranne, kyynärvarsi, käsi.. Mutta mitä tulee nopeuteen ja siihen käden väsymiseen, niin ethän sinä voi juostakkaan nopeasti kauan jos et harjottele sitä kestävyyttä. Sama pätee pikkaukseen; siinä käytät käden lihaksia, joiden kestävyyttä voi treenata ihan samalla periaatteella kuin muita kehon lihaksia. Eli kestävyyttä saat karkeasti sanottuna sahaamalla, tekemällä pikkausharjoituksia ja monipuolisesti nopeustreenejä. Sankarimme Ambitus taisi joskus sanoa että sai kestävyyttä pikkauskäteen yksinkertaisesti sahaamalla.
Joten eipä muuta kuin kokeilemaan ja treenaamaan!

Sankarinne Ambitus vastaa:D:D

Tota ömmm...noihin pikkaushommiin kannattaa suhtautua aika vakavasti. Kerran opittu tekniikka on todella vaikea vaihtaa uuteen. Sen takia, jos vielä on mahdollista, niin kannattaa yrittää treenata samantien ns. "oikea tekniikka". Mä lähtisin treenaa sitä, et pelkkä ranne ja sormet tekis kaiken työn. Jos liike tulee aina olkapäästä kyynärvarren kautta, niin se ei ole kovin suotavaa. Tuollainen "rannelukko" tekniikka antaa kyl hetkeks aikaa nopeeta shittii mut ei oo todellakaan mitenkään tarkka tekniikka ja siihen myös lihakset väsyy todella nopeesti. Yks hyvä keino miten saada tuota peleissäkin kuuluisaa endurancea on vaan todellakin sahata hyvässä asennossa tuntikausia. Ota vaikka joku leffasarja tyyliin Lord of the ringsi ja sahaat koko leffan läpi yhtä kieltä HYVÄSSÄ asennossa metronomin kanssa. Jos pikkauskäsi alkaa väsyä, niin muuta asentoa hieman. Mä harrastin tota aika paljonkin ja tulokset tuntui jo muutamissa viikoissa.

Nykyään aika harvoin keskitytään soittoasentoon, mikä mun mielestä on tosi huono homma. Pitäis saada menee tempossa viistoistaziljardia biisit heti kättelyssä ja sahataan selkä ja posket lommoilla kitaraa vasen jalka oikeassa sieraimessa ja olkapäät korvissa. Ei siitä tuu hevonvittua...sano...Ekaks ennekuin alkaa treenaa niin keskittyy pelkästään soittoasentoon; kunnon ryhti, olkapäät alhaalla eikä jännittyineinä, pikkauskäsi rennosti bodyyn tai tremoloon tukemaan ja otelautakäsi kunnolla kiinni kaulaan ja peukalo kaulan taakse ja sit alkaa kelailee "et onks nyt hyvä alkaa soittaa?".
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
merirosvokissa
20.12.2007 09:56:55 (muokattu 20.12.2007 09:58:54)
Nykyään aika harvoin keskitytään soittoasentoon, mikä mun mielestä on tosi huono homma.

Totta, kaverini aloitti tuossa jokin aika sitten basson soiton ja tuli käymään kylässä ja pyysin tietysti että näytäppäs mitä osaat soittaa ja löin oman bassoni kouraan...

Piti kyllä heti ensimmäisenä älähtää että "miten helevetti sää pidät tuota bassoa?", instrumentti oli vaakasuorassa ja roikkui polvissa, ranteet niin mutkalla kuin mahdollista ja pickaaminen tapahtui kaikkea muuta kuin rannetta käyttäen, tämä tapaus ei siis vielä käytä sormia soitossa.

Kysyin kyllä heti että onko noin nyt oikeasti mukava soittaa, ja yritin neuvoa vähäsen, kuulemma oli kotona sitten hoksannut että sillä asennolla onkin merkitystä.

En tiedä sitten onko itselläni mitenkään erikoisen mahtava soittotekniikka tai mitään tämmöistä, mutta kuitenkaan en ole koskaan kärsinyt mistään muista soittokivuista kun alkuaikoina siitä että sormenpäät eivät olleet vielä tarpeeksi kovettuneet.

Eli sen kummempia pohtimatta olen säätänyt intrumentin semmoiseen kulmaan ja korkeuteen että saan pidettyä vartalon rentona ja ranteet suorassa, peukalokin ihan itsestään on pysynyt kaulan takana, ainoa milloin se karkaa välillä otelaudan reunalle on korkeissa ja pitkissä bendeissä, tässä tekniikka kyllä kusee vähän, ois fiksumpi pitää peukalo otelaudan takana ja käyttää bendiin enemmän sormia, en ole vain jaksanut tätä "vikaa" soitostani korjata.

Tärkein asia soitossa on mielestäni rentous, rentous on avain hyvänkuuloiseen soittoon, ja siihen rentouteen vaikuttaa moni asia.

Edit: Pitää mainita että eilen sain rentoimman tatsin ikinä juomalla puolikkaan tölkin Burgen Pils olutta, juomalla loput 1,5 tölkkiä nukuin kuin vauva.
http://www.myspace.com/arspraesagus - Hell Metal Avatarissani esiintyvä mieshenkilöni on minun BFF
blackorwhite
20.12.2007 11:52:32
Sankarinne Ambitus vastaa:D:D

Tota ömmm...noihin pikkaushommiin kannattaa suhtautua aika vakavasti. Kerran opittu tekniikka on todella vaikea vaihtaa uuteen. Sen takia, jos vielä on mahdollista, niin kannattaa yrittää treenata samantien ns. "oikea tekniikka". Mä lähtisin treenaa sitä, et pelkkä ranne ja sormet tekis kaiken työn. Jos liike tulee aina olkapäästä kyynärvarren kautta, niin se ei ole kovin suotavaa. Tuollainen "rannelukko" tekniikka antaa kyl hetkeks aikaa nopeeta shittii mut ei oo todellakaan mitenkään tarkka tekniikka ja siihen myös lihakset väsyy todella nopeesti. Yks hyvä keino miten saada tuota peleissäkin kuuluisaa endurancea on vaan todellakin sahata hyvässä asennossa tuntikausia. Ota vaikka joku leffasarja tyyliin Lord of the ringsi ja sahaat koko leffan läpi yhtä kieltä HYVÄSSÄ asennossa metronomin kanssa. Jos pikkauskäsi alkaa väsyä, niin muuta asentoa hieman. Mä harrastin tota aika paljonkin ja tulokset tuntui jo muutamissa viikoissa.

Nykyään aika harvoin keskitytään soittoasentoon, mikä mun mielestä on tosi huono homma. Pitäis saada menee tempossa viistoistaziljardia biisit heti kättelyssä ja sahataan selkä ja posket lommoilla kitaraa vasen jalka oikeassa sieraimessa ja olkapäät korvissa. Ei siitä tuu hevonvittua...sano...Ekaks ennekuin alkaa treenaa niin keskittyy pelkästään soittoasentoon; kunnon ryhti, olkapäät alhaalla eikä jännittyineinä, pikkauskäsi rennosti bodyyn tai tremoloon tukemaan ja otelautakäsi kunnolla kiinni kaulaan ja peukalo kaulan taakse ja sit alkaa kelailee "et onks nyt hyvä alkaa soittaa?".

Heti alkuun kiitoksia myös räkkipelille mukavasta vastauksesta.

Tuohon alkupätkään jos ymmärsin oikeen niin olen ilmeisesti omaksunut ns. "oikean tekniikan" heti alusta pitäen kun alotin kolme vuotta sitten soittamaan. Aloin pikkaamaan ranne tallaa vasten leväten ja ranteella siitä sitten. Nyt ku mulla on keskisormi paketissa ni on hyvää aikaa harjotella tuota pikkausta. Meinaa vähän syyä miestä ku muitakaan sormia pysty kunnolla liikuttamaan. Noh, käännetään tappiot voitoiksi ja reenataan nyt sitten kunnolla pikkausta :D Meinasin tuossa eilen jo lipsua vanhasta tekniikastani ja alkaa pikkaamaan kyynärvarrella, mutta muistin että olisit joskus maininnut jostain energian kulutuksesta. Että mitä pienempi liike sitä vähemmän kuluttaa energiaa ja pystyy tiluttaa kauemmin kun taas isompi liike vie enemmän energiaa ja väsähtää nopeammin. Silloin ajattelin, että eipä oijota ja reenataan nyt tällä ranteella vaan :D Eilettäin tuossa sahailin jonku vartin putkeen ranteella ja sit kokeilin kyynärvarrella ni käsi väsähti n. 15 sekunnin kuluttua. Ranteella pikaten ei mitään ongelmaa eikä käsi ollut kipeänä eikä väsähtänyt eikä mitään. Sahailu on siis tapahtunut luonnollisesti metronomin kanssa.

No mutta tuo soittoasennon hakeminenhan on minusta tärkeintä, että soittaminen tuntuu mukavalta ja hyvältä. Kyllä minä tietokoneellakin kirjotellessa mieluummin istun tämmösessä sohvatuolissa ku seisaaltaan kirjottelen. Tiedän, et tätä varmasti minulle pelkästään sanonut vaan monelle muulle, mutta minulla tämä on mielestäni hanskassa. Yksi ainoa ongelma on: se että kun nostan kitaraa ylemmäs on älyttömän rentoa pikata nopeasti ja sormet yltää E-kielelle korkeiltakin nauhoilta. Ongelma on tässä asennossa, että komppaaminen on hankalaa ja jännitän kompatessa kättä. Noh, sitten kun lasken kitaraa alemmas, pikkaaminen on edelleen nopeata ja rentoa, mutta sormet eivät yllä E-kielelle enää jostain 17-19 nauhan kohdalta :( Taitaa olla lyhyet sormet. Komppaaminen on tässä asennossa taas rentoa ja helppoa. Nyt on käsitelty kitara ylhäällä ja kitara alhaalla asennot. Noh, laitetaan kitara keskiväliin niin sillon on semmonen tunne, että vittu eihän tästä asennosta voi soittaa mitään :D Mulla ku on tuo tilumaha niin hyvässä kuosissa että se kitara kääntyy silleen härskisti kallelleen että on paska soittaa mitään :D

Tuottaako porukalle todellisia ongelmia kielen vaihdot? Itselläni jos täytyy pikata kaksi nuottia per kieli niin se tuntuu ihan mahottomalta :( Kolme nuottia per kieli alkaa jo kuitenkin jollain tapaa luonnistumaan ja neljä ja viisi ja kuusi, mutta että kaksi niin huh huh. Muutenkin itselläni nuo kielten vaihdot ovat todella epävarmoja ja tuntuu, että vauhti ikäänkuin hidastuisi hetkellisesti siinä kohtaa kun kieltä vaihdan :S Esim. metronomi tikittää 100bms ja tarkoitus on pikata 16-osia sekstoleina kolme nuottia per kieli. En kerkiä mitenkään kun sahaan e ja b kieliä niin ei mitekään kerkiä tuohon vauhtiin noita kieliä pikata. Tuohan on kuitenkin 150bms jos pikkaa pelkästään 16-osia ja kyllä minä mielestäni saan pikattua 180 tempoon 16-osia. Vai kuulenko väärin? Onko se mahdotonta kolme vuotta soittaneelta? Nuo kysymykset ihan vaan ettei porukka ala kinuamaan ääninäytettä. Tuo nopeus mitä pikkaan ei ollu se olennainen asia niin pudotetaan se vaikka 160. Olennainen asia varmasti kävi ilmi tuossa :)

Yhteenvetona taidan sanoa, että olen tässä tripillä tilutukseen, mutta monen vuoden päästä pitäisi tulosta näkyä mikäli olen tehnyt asiani oikein. Tosiaan kun kolme vuotta vasta soittelua takana.
Jzci
20.12.2007 15:51:26

Tuottaako porukalle todellisia ongelmia kielen vaihdot?

Mitään kantaa oikein mihinkään muuhun ottamatta, tuo kielten vaihtaminenhan se on nopeassa pikkauksessa juuri se vaikein asia.

150bms

Ja ihan mielenkiinnosta, mitähän mahtaa tarkoittaa lyhenne "bms"? :)
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
blackorwhite
20.12.2007 16:08:15 (muokattu 20.12.2007 16:09:27)
Ja ihan mielenkiinnosta, mitähän mahtaa tarkoittaa lyhenne "bms"? :)

En tiiä mut eikö sitä käytetä tuossa metronomin tempoissa? Jos ei niin anteeksi turha merkintäni. En tiiä mut eikö sitä käytetä tuossa metronomin tempoissa? Jos ei niin anteeksi turha merkintäni. Se saattoi olla kyllä jokin muukin kirjain yhdistelmä. Ilmeisesti väärä kirjainyhdistelmä iskostunut takaraivooni :)
blackorwhite
20.12.2007 16:09:03 (muokattu 20.12.2007 16:09:52)
EDIT: käytän surkeasti tätä nettisivua ku aina painan väärästä kohasta.
opuh
20.12.2007 16:29:36
En tiiä mut eikö sitä käytetä tuossa metronomin tempoissa? Jos ei niin anteeksi turha merkintäni. En tiiä mut eikö sitä käytetä tuossa metronomin tempoissa? Jos ei niin anteeksi turha merkintäni. Se saattoi olla kyllä jokin muukin kirjain yhdistelmä. Ilmeisesti väärä kirjainyhdistelmä iskostunut takaraivooni :)

Tarkoitit varmaan BPM eli "beats per minute".
Hahahah
blackorwhite
20.12.2007 18:01:34
Tarkoitit varmaan BPM eli "beats per minute".

Ahaa noniin hienoa enää en siis sotke asioita, kiitän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)