Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumepotikka/killswitch
1 2
Jake.e
25.04.2007 19:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen etten osaa otsikoida.
 
Kysymykseni on lyhyt, onko kukaan valmistaja tehnyt potikkaa jossa olisi ns. nappulana toimiva killswitch? Eli luultavasti kaikki tietävät sellaisen bucketheadin nappulana toimivan killswitchin. Olen miettinyt että eikö tässä olisi markkinarako. Siis potikka jota kääntämällä saa volumen pienemmäksi/suuremmaksi/pois kokonaan ja samaa potikkaa painamalla alaspäin se toimisi killswitchnä.
 
Tarkennan jos ette ymmärtäneet.
 
Shredaholic
Hanok
25.04.2007 20:05:52 (muokattu 25.04.2007 20:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisikos sen killswitchin toteuttaa vetopotikalla? Sitä ei ainakaan laittaisi kovin helposti vahingossa päälle. En silti oikein ymmärrä mihin sellaista kytkintä tarvitaan. Itse ainakin olen tottunut vetämään rutiininomaisesti volume-potikan nollille aina kun en soita. Varsinkin yhden volumen kytkennöissä tuo on aika huoleton tapa.
 
Jake.e
25.04.2007 20:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisikos sen killswitchin toteuttaa vetopotikalla? Sitä ei ainakaan laittaisi kovin helposti vahingossa päälle. En silti oikein ymmärrä mihin sellaista kytkintä tarvitaan. Itse ainakin olen tottunut vetämään rutiininomaisesti volume-potikan nollille aina kun en soita. Varsinkin yhden volumen kytkennöissä tuo on aika huoleton tapa.
 
Joo, sinänsähän joillekkin killswitch on turha kapistus ja käyttäjäryhmä melko marginaalinen. Kuitenkin esimerkiski Tom Morellon soitossa on paljon kytkimen käyttöä : http://youtube.com/watch?v=7LFUva7Xe94
 
Lähinnä itseä kiinnostaa kuitenkin buckethead, koska killswitchin käyttö on vikkelempää ja se on nappula -> http://youtube.com/watch?v=pytlmRmxZkA
 
Jos tarkkailette oikeaa kättä, ymmärrätte varmasti miksi ko. idea ei onnistuisi pelkällä vetopotikalla. Olen kaavaillut lähinnä seuraavaan customiini moista volume/killswitchiä, mutta jos sellaista ei kerran ole pitänee varmaan tyytyä tuohon nappulaan.
 
Shredaholic
Jake.e
25.04.2007 22:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita killswitch-kytkin tonen tilalle niinku naamarihemmolla näyttäs olevan.
 
Nyt tulevaan kustomiin on tulossa vain takamikki ja volari. Seuraavaan customiin olisin visioinut etumikki + takamikki, volari (tässä olisi hyvä se killswitch nappula samassa) ja sitten 3-asentoinen mikkiswhichi. Miksi siis volari ja killswitch samaan nappulaan? Ihan esteettisistä syistä.
 
Kuitenkin onko kellään minkään näköistä havaintoa kyseisestä volari + killswich yhdistelmästä, vai pitäisikö alkaa suunnittelemaan itse? :)
 
Shredaholic
Volle
25.04.2007 22:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tossa yhdistetyssä potikassa ja nappulassa on mun nähdäkseni helposti semmonen probleemi, että volapotikan asento voi kääntyä vahingossa, kun nappia renkkaa. Toi bucketheadin nappi on siinä mielessä kivempi. Matkimista tai ei, toi videopätkä kuulosti ihan vängältä ja taidan omaan keppiini väsätä moisen, kun siinä on muutenkin tonepotikka irti kytkennästä.
 
Piis
Jake.e
25.04.2007 23:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tossa yhdistetyssä potikassa ja nappulassa on mun nähdäkseni helposti semmonen probleemi, että volapotikan asento voi kääntyä vahingossa, kun nappia renkkaa. Toi bucketheadin nappi on siinä mielessä kivempi. Matkimista tai ei, toi videopätkä kuulosti ihan vängältä ja taidan omaan keppiini väsätä moisen, kun siinä on muutenkin tonepotikka irti kytkennästä.
 
Aivan, tuo potikan asennon kääntyminen voipi olla pientä miinusta. Alan selvittämään, kuka on tehnyt switchin vatipään customiin. Luulisi noita saavan ihan "stockina", koska esim. bucketheadin custom jacksoneissa on kyseinen potikka myös.
 
Suosittelen tutustumista Bucketheadin tuotantoon. Soittaa Les Claypoolin Big Eyeball in the sky levyllä muutamia raitoja (Primukselta löytyy jopa biisi ko. miehestä Ballad of Buckethead). Tehnyt musiikkia myös anagrammina Death Cube K. Discographia on todella mittava.
 
Kiitoksia ylläpidolle: rölötysviestien poistosta ja ketjun uudelleen aukaisemisesta.
 
Shredaholic
Insane Kane
25.04.2007 23:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan, tuo potikan asennon kääntyminen voipi olla pientä miinusta. Alan selvittämään, kuka on tehnyt switchin vatipään customiin. Luulisi noita saavan ihan "stockina", koska esim. bucketheadin custom jacksoneissa on kyseinen potikka myös.
 
Puhut nyt potikoista ja swiduista ja potikkaswiduista?
Tuolla fakin ämpäripäällähän on tuossa ihan simppeli momentaryswitsi
 
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/51.pdf
 
Tuossa ylhäällä keskellä. Saa ihan värinkin valita kitaran mukaan =)
 
Kytket silleen että jakille menevästä kuumasta "hyppylanka" tuohon toiseen jalkaan ja maa toiseen.
Kun painat nappia -> kuolee
sormi pois napilta -> elää
momentarypotikkaswitsiä en ole ikinä nähnyt.
 
Ei näin! >=)
Jake.e
25.04.2007 23:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhut nyt potikoista ja swiduista ja potikkaswiduista?
 
Eli idea oli löytää killswitch joka toimii painamalla. Tämän killswithin lisäksi sen "päällä" oli si volari jota pyörittämällä volume säätyy.
 
Tuolla fakin ämpäripäällähän on tuossa ihan simppeli momentaryswitsi
 
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/51.pdf

 
Taisit juuri tienata plussan :).
 
Kun painat nappia -> kuolee
sormi pois napilta -> elää

 
Eli se ei lukitu kuin esim. kuulakärkikynän "nappi"?
 
Shredaholic
Insane Kane
25.04.2007 23:39:35 (muokattu 25.04.2007 23:51:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli idea oli löytää killswitch joka toimii painamalla. Tämän killswithin lisäksi sen "päällä" oli si volari jota pyörittämällä volume säätyy.
 

 
Taisit juuri tienata plussan :).
 

 
Eli se ei lukitu kuin esim. kuulakärkikynän "nappi"?

 
Juu, siinähän lukee 1 x off-on (mom) = momentary
 
E: Perhana... Tuohan on oikeestaan hauska kikka ja LTD:ssä on 1 kolo auki... Nooh jos huomiseen malttas oottaa =)
 
Ei näin! >=)
Insane Kane
26.04.2007 12:31:29 (muokattu 26.04.2007 12:35:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin,nyt kitarassani on tapponappi.
Homma ei vaan toimi niinkuin haluaisin.
Tuo mun säläloota-nappi kytkeytyy vasta kun nappi on ihan pohjassa. Tämän vuoksi nopeat säkytykset ei onnistu.
Eli jos joku tuota väkertää, napin pitää olla sellainen joka "hipaisusta" kytkeytyy... Aloitan napin etsimisen =)
E: Tuo mun nappi on tuollainen SPE:n sivulta löytyvä pienoispainonappi...
 
Ei näin! >=)
Jake.e
26.04.2007 13:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, Insane_kane. Onko nappula jotenkiin raskas painaa pohjaan asti, pitääkö sitä pitää vielä pohjassa vai missä vika? Kyllähän se aika itsestään selvää on ettei se aivan hiaisusta signaalia katkaise. Kun tuota bucketheadin Jordania katselee niin kyllähän herra suht näpäkästi nappiaan painaa. Minkäslaiseen kitaraan kytkit?
 
Shredaholic
Insane Kane
26.04.2007 14:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, Insane_kane. Onko nappula jotenkiin raskas painaa pohjaan asti, pitääkö sitä pitää vielä pohjassa vai missä vika? Kyllähän se aika itsestään selvää on ettei se aivan hiaisusta signaalia katkaise. Kun tuota bucketheadin Jordania katselee niin kyllähän herra suht näpäkästi nappiaan painaa. Minkäslaiseen kitaraan kytkit?
 
Ei se raskas ole. Se vaan pitää painaa ihan pohjaan ja helevetin hidas reagoimaan.
Kitara on LTD MH-400.
Niitä on kaiken näköisiä kytkimiä... Myös hipaisukytkimiä. Eppäilen että tuollainen naksulla varustettu kytkin saattaisi toimia paremmin... Missä liikerataa ei ole paljo paskaakaan.
Mulla on tuossa kasa tuollaisia piirilevylle laitettavia pikku naksuttimia... Kuhan kerkeen niin testaan toimisiko tuollainen naksullinen paremmin.
 
Ei näin! >=)
Insane Kane
26.04.2007 16:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu-u, nyt on tetattu.
Tulin siihen tulokseen että jos tuo ekana testaamani nappi olisi parempilaatuinen niin se olisi tuohon hyvä.
Tuollainen piirilevynaksunappi toimi ihan komeasti, mutta siihen ei oikein saanut hyvää tatsia. Ja joutuu soveltamaan melkoisesti, että sen saisi tuohon kitaraan järkevästi kiinni =)
 
Ei näin! >=)
Iron Horse
26.04.2007 17:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin BFG Les Paulissa on:
http://www.gibson.com/Products/Gibs … 20Guitars/LesPaul/Les%20Paul%20BFG/
 
Screaming! Screaming for vengeance!
Jake.e
26.04.2007 17:28:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin BFG Les Paulissa on:
http://www.gibson.com/Products/Gibs … 20Guitars/LesPaul/Les%20Paul%20BFG/

 
Mikäs siinä on? " kill switch toggle" Eli sellainen kapula jota saa venkuloida. Nyt on nappula hakusessa ja jos oikein tuuri kävisi killswitch potikkanappula.
 
Shredaholic
huokaus
28.04.2007 16:15:40 (muokattu 28.04.2007 16:18:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan.
 
Eli onko joku löytänyt nyt ylläpuhutuntyylistä painettavaa nappia? Tuollainen kuin herra B-päällä. (momentary? on-off? mikä? eli juuri sellaista joka ei jää pohjaan kuin kuulakärkikynän nappi) Pitäisi olla nopea reagoimaan toisin kuin insane_kane valitti omaa nappiaan.
 
Urlia kehiin välittömästi jos tietoa on.
 
Edit: Ja jos joku haluaisi selvittää tuon on-off on-on mysteerin, olisin kiitollinen. Eli mitä ne nyt sitten tarkottaa, kun itsellä on _on-on_ 2asentoinen _switchi_ joka toimii kyllä moitteetta, mutta Bucketheadin nappia mäkin himoitsen.
 
Les Paul
29.04.2007 12:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Mulla on tuossa mun SG:ssä sellainen kytkentä, että molempien mikkien omat volumet puolittavat ko mikit. Tallamikin tone toimii vaiheenkääntäjänä molemmille mikeille. Kaulamikin tone asettaa mikit sarjaan/rinnan, mutta jos mikkiswitchilä on valittu pelkästään tallamikki, niin potikkaa painamalla saa koko kitaran mutelle. En nyt tiedä että tarkoittiko kysyjä juuri tätä asiaa, mutta itse olen ainakin todennut kyseisen nappulan hyödylliseksi. Ja kaikki on siis toteutettu push/push-potikoilla.
 
Toivottavasti ymmärsitte sekavaa selitystä.
 
t:Kimi
 
www.miragehome.net // www.myspace.com/miragelicious
Insane Kane
29.04.2007 13:33:40 (muokattu 29.04.2007 13:38:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostan.
 
Eli onko joku löytänyt nyt ylläpuhutuntyylistä painettavaa nappia? Tuollainen kuin herra B-päällä. (momentary? on-off? mikä? eli juuri sellaista joka ei jää pohjaan kuin kuulakärkikynän nappi) Pitäisi olla nopea reagoimaan toisin kuin insane_kane valitti omaa nappiaan.
 
Urlia kehiin välittömästi jos tietoa on.
 
Edit: Ja jos joku haluaisi selvittää tuon on-off on-on mysteerin, olisin kiitollinen. Eli mitä ne nyt sitten tarkottaa, kun itsellä on _on-on_ 2asentoinen _switchi_ joka toimii kyllä moitteetta, mutta Bucketheadin nappia mäkin himoitsen.

 
Eli tässähän tarvittiin sellainen painonappi joka on on-off (momentary) ja kytkee jalat kun nappia painetaan. Tuo mom. tarkoittaa että se ei jää pohjaan.
 
Tuo minun nappi on jostakin ala-aste ajoilta teknisentyön yövalo-projektista.
Eli ikää yli 15 vuotta. =)
Hankkikaa laadukas nappi, niin uskon että se ajaa asiansa. Sain tuon toimimaan toisinaan oikein mukavasti, mutta se vaati tuunausta ja säätöä + PRF:ffäää
Mistä tuntee laadukkaan napin? Se on jonku merkkinen ja ei heilu holtittomasti se nappi jne. Kyllä sen tuntee ku fiilistelee >=)
Kunhan tuossa ensiviikolla menen tuonne speleektroniikkaaan niin voin vähän testailla noita nappeja.
 
E: tuossa off-on tai on-off napissa on 2 jalkaa, jotka on joko yhessä tahi ei.
on-on vivussa on 3 jalkaa. keskimmäinen on yhteinen ja sitten se yhdistyy jompaankumpaan laitajalkaan riippuen kytkimen asennosta. Toimii toki myös on-off switsinä.
plä plä.
 
Ei näin! >=)
Insane Kane
03.05.2007 15:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolrait. Tuo iso painonappi spelektroniikasta toimii vallan mukavasti.
 
Ei näin! >=)
zedder
02.11.2011 11:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämä otsikonmukainen kapine ja sellainen versio että sopii "heittämällä" EMG:n aktiivimikeillä varustetun kitaran voluumipotikan paikalle:
 
http://www.thomann.de/fi/shadow_sh12425_kill_pot.htm
 
Onko jollakulla kokemuksia tuon toiminnasta ja kestosta?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «