Aihe: Pienet vs. isot levy-yhtiöt
1 2 3
Notefix
03.05.2007 11:53:58 (muokattu 03.05.2007 11:54:26)

Sillä taas ei oo mitään väliä, onko musa itselle mieleistä vai ei, eikä se ainakaan saa olla mikään syy antaa pisteitä. Jo siitäkin syystä, että jos antaa oman maun vaikuttaa, alkaa helposti elätellä ajatusta siitä että jonkun pitäis olla suosittua koska m i n ä pidän siitä. Ja näinhän ei oo. Oma diggailu voi olla vaikka kuinka esoteerista.

Jep, juuri noin. Ja täytyy muistaa että "hyvä" tosiaan on hyvin suhteellinen käsite. Ja se ei aina ole synonyymi sanalle "hitti". Oikeasti kellään ei ole varmaa reseptiä siihen, miten joku nousee koko kansan suosikiksi. Siihen vaaditaan monia tekijöitä, jossa musa on vain yksi.

Ja kyllä se on niin että pakosta ei mistään tule hittiä. Monta kertaa jotain juttua on median toimesta melkein väkisin yritetty ajaa läpi, mutta sitten sivulta tulee joku Sunrise Avenue, joka korjaa potin. Jos niiltä kysyy, niin nyt eletään musabisneksen parasta aikaa, ja muiden luuserien ja has been:ien on turha kitistä. Muutaman vuoden päästä tulee taas seuraava...jne.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
ile.pop
03.05.2007 13:49:29
Ei olisi.

Varmasti on tapahtunut ennenkin.

Kuka olisi se niin tyhmä henkilö/bändi, että antaisi levyn myydä tommosia määriä ilman tietoa mistään sopimuksesta? Siinähän sit yrittää saada jotain rahojaan pois. Aikamoista sanon minä.
On guuluu...
ile.pop
03.05.2007 13:54:53
No, aika läheltä olen seurannut toimintaa ja mm. listojen manipulointia, sekä ulkomaisten levytyssopimuksien faktoja. Ja erilaisten radioiden suosikkilistoja (ym) on pommitettu kavereiden lisäksi myös itse. Mutta tämähän on aika yleistä muutenkin.

Mutta tämä tästä asiasta omalta puoleltani...

Tähänhän on olemassa ihan kaupallinen taho, joka myy tuotetta nimeltä street team. Eli siinä värvätään nuoria tai ei niin nuoria tekemään katutason mainostusta juurikin äänestämällä tms. Palkkioksi tästä työstä annetaan sitten jotain bändiin liittyvää materiaalia. Voitte käydä ihan itse katsomassa mitkä kaikki artistit/bändit kyseistä palvelua ovat käyttäneet. http://www.urbanited.com/frontpage/index.php?lang=fi
On guuluu...
ile.pop
03.05.2007 15:53:03
Street team -markkinointi ei rajoitu nuorisoon eikä bändeihin. Sillä on jo 1950-luvulta markkinoitu lehtitilauksia, kosmetiikkaa ja taloustavaroita (ns verkostomarkkinoinnin oheistoimintana), ja esimerkiksi Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjan olennainen osa oli nettisivustojen soluttaminen Niinistön street-teamiläisillä, mikä näkyi täälläkin. Niinistön street team -kampanjointi käytiin sittemmin läpi Image-lehdessä varsin perusteellisesti hyvänä esimerkkinä innovatiivisesta mielipiteenmuokkauksesta.

Nykyään omia street teameja kokoavat kaikenlaiset tahot, alasta ja iästä riippumatta.

No eikös esimerkiksi Eppu Normaali ole tehnyt koko uransa ilman levytyssopimusta?

En mä mistään mitään tiedä, mutta olen aina luullut, että Poko liittyy jotenkin heihin, vai onko peräti heidän perustamansa firma? Tuo levytyssopimusjuttuhan on nykyään aika erikoinen termi, koska niin paljon tehdään kaikkia erikoissopimuksia, kuten masterdiilit, joint venture, lisensointi yms, jotka eivät ole varsinaisesti tosiaan levytyssopimuksia. Mutta jollain tavalla Epuillakin joku sopimus joskus on ollut. Kai?

Tässä jutussa on nyt mennyt vähän muna ja kana sekaisin. Koko lausahduksella ajoin takaa vain sitä, että kuka antaisi jonkun toisen firman julkaista omaa tuotettaan ilman mitään sopimusta.
On guuluu...
kivi
03.05.2007 16:55:57 (muokattu 03.05.2007 17:01:30)
En mä mistään mitään tiedä, mutta olen aina luullut, että Poko liittyy jotenkin heihin, vai onko peräti heidän perustamansa firma?

Jep, liittyy (mutta ei oo perustamansa vaikkakin Juha Torvinen työskentelee nykyään Pokolla) mutta samalla tavalla: ei kai se Sunrise Avenuenkaan levy tyhjästä tullut?

Helppo on kohista siitä kuinka "bändi myi kultaa ilman sopimusta" vaikka oikeasti asiassa ei oo mitään epätavallista. Uutinen on tapa sanoa asioita niin että ne kuulostavat poikkeuksellisilta. Oikeammin olisi voinut sanoa "Kultalevyn myyneen bändin seuraava julkaisija vielä avoinna!" mutta ketä se olisi hätkäyttänyt?

Koko lausahduksella ajoin takaa vain sitä, että kuka antaisi jonkun toisen firman julkaista omaa tuotettaan ilman mitään sopimusta.

Kaikki sellaiset, joiden edustama musiikinlaji vetoaa "distroihin" ja piraatteihin. Äärimetallistit ja punkit ja muut idealistit. Eivät tosin omasta halustaan, onpahan vain kyseessä genren tapa jota vastaan tappeleminen on tuomittu epäonnistumaan. Näillä laitumilla ainoa tapa pitää julkaisu kurissa on antaa jotain julkaistavaksi ilman tietoa lopputuloksesta.

Jos taas kysyt, kuka antaa julkaista levynsä sopimatta rojalteista - monikin. Varsinkin siinä vaiheessa kun tietää sen oman myynnin pienuuden, on yleensä aika iloinen jo siitä että levyjä yleensä saa ulos.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
ile.pop
03.05.2007 18:56:37
Jep, liittyy (mutta ei oo perustamansa vaikkakin Juha Torvinen työskentelee nykyään Pokolla) mutta samalla tavalla: ei kai se Sunrise Avenuenkaan levy tyhjästä tullut?

Onkos kukaan näin väittänyt? Otas Kivi nyt ihan rauhassa.

Helppo on kohista siitä kuinka "bändi myi kultaa ilman sopimusta vaikka oikeasti asiassa ei oo mitään epätavallista. Uutinen on tapa sanoa asioita niin että ne kuulostavat poikkeuksellisilta. Oikeammin olisi voinut sanoa "Kultalevyn myyneen bändin seuraava julkaisija vielä avoinna!" mutta ketä se olisi hätkäyttänyt?

Nythän me ulos aiheesta mentiinkin. Kukaan ei vissiin oo väittäny(puhumattakaan, että siitä olisi kohistu), että bändi myi kultaa ilman sopimusta. Mun pointti oli vaan se, että tuskin EMIkään olisi antanut ton jutun mennä noin pitkälle ilman minkäännäköistä sopimusta. Siinähän ei vaan ole mitään järkeä. Ymmärrän toki, että materiaalia pistetään ulos ilman minkäänlaista sopimusta ihan vain julkaisun ilosta. Mut kyllä säkin varmaan haluaisit jotain lappua etees, kun alkaa näyttää siltä, että 100000 levyä on menny ulos. Alkuperäiseen juttuun palaten, bändihän solmi ulkomaan sopparin ennenkuin levy julkaistiin Suomessa. Sitä en tiedä, mistä Rockster on saanut päähänsä, ettei heillä ole sopimusta.

Kaikki sellaiset, joiden edustama musiikinlaji vetoaa "distroihin" ja piraatteihin. Äärimetallistit ja punkit ja muut idealistit. Eivät tosin omasta halustaan, onpahan vain kyseessä genren tapa jota vastaan tappeleminen on tuomittu epäonnistumaan. Näillä laitumilla ainoa tapa pitää julkaisu kurissa on antaa jotain julkaistavaksi ilman tietoa lopputuloksesta.

Jos taas kysyt, kuka antaa julkaista levynsä sopimatta rojalteista - monikin. Varsinkin siinä vaiheessa kun tietää sen oman myynnin pienuuden, on yleensä aika iloinen jo siitä että levyjä yleensä saa ulos.
On guuluu...
Notefix
03.05.2007 20:19:18 (muokattu 03.05.2007 20:21:10)

Nythän me ulos aiheesta mentiinkin. Kukaan ei vissiin oo väittäny(puhumattakaan, että siitä olisi kohistu), että bändi myi kultaa ilman sopimusta. Mun pointti oli vaan se, että tuskin EMIkään olisi antanut ton jutun mennä noin pitkälle ilman minkäännäköistä sopimusta. Siinähän ei vaan ole mitään järkeä.

Jep, eiköhän siinä ole ihan sellaiset perheraamatun paksuiset nivaskat kyseessä, jossa niitä nimiä on vähän enemmänkin. Kansainväliseen tyyliin.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)