Aihe: Vireen pitävyyteen liittyvä kysymys lukkiutuvista talloista
1
Kuno
02.05.2007 20:17:56
Eli floikista, tai oikeastaan kahlereista kyselisin. Eli Adrian Belewilla, tuttu mm. King Crimsonista, on kaksi custom-stratoa, joissa on kahlerin vibrakoneisto, mutta ainakaan toisessa ei ole silmieni mukaan lukkosatulaa ollenkaan:

http://img58.exs.cx/img58/1800/abelewguitars22rr.png

Miten kyseinen vehje mahtaa pitää virettä ilman lukkosatulaa, ja miten se vaikuttaa floikan heiluttamiseen, oli kyseessä sitten kahler tai vaikkapa lisenssifloikka? Belew tuntuu käyttävän omaa vibrakampeaan melko rankasti, mutta ei vain mahdu päähän että miten voisi vire pitää ilman lukkosatulaa kunnolla? Lukkiutuvat virittimet, kenties? Käsittääkseni kuitenkin se satula sen vireen kannalta on se tärkeämpi? Itse olen harkinnut mahdollista makeoveria yhdelle kitaralleni, eli laittaisin lisenssifloikan tai kahlerin tallan paikalle, mutta mietin tässä että kuinka oleellista on vaihtaa tuo satula, etenkin tuossa kahlerin tapauksessa..
Paskakitaristi #4
ballfish
02.05.2007 20:41:44
Tuossa voipi hyvin olla lukkovirittimet.
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
Ze Kink
02.05.2007 20:47:19
Jos ei divebombaile, niin ihan hyvin se vire pysyy, varsinkin lukkovirittimillä. Itse olen joskus pitänyt floikallisesta ex-Carvinistani lukkosatulaa auki, ja ihan hienosti pysyi vireessä.

Esim. Chris Broderick on yksi jannu, joka ei myöskään käytä lukkosatulaa.
http://www.sevenstring.org/chris/broderick_custom.jpg
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
ReBeat
02.05.2007 20:56:56

Kieltenohjaimet näytti olevan vaihdettu grafiittisiin ja syytä onkin. Ei toimi dive bombailu minkään vintage-kourujen kanssa.
oiva tumpeloinen
03.05.2007 08:55:56
Jos haluaa kitaran pysyvän vireessä on se lukkosatula pakollinen. Kahler antaa kyllä enemmän anteeksi kielten jännityksen muuttumisen kuin floikka, laiha lohtu silti.

Tästä päätellen sulla on kokemuksia hyvästä normisatulasta ja lukittavista virittimistä floikan kanssa?
Kuno
03.05.2007 20:14:41
Jos ei divebombaile, niin ihan hyvin se vire pysyy, varsinkin lukkovirittimillä. Itse olen joskus pitänyt floikallisesta ex-Carvinistani lukkosatulaa auki, ja ihan hienosti pysyi vireessä.

Esim. Chris Broderick on yksi jannu, joka ei myöskään käytä lukkosatulaa.
http://www.sevenstring.org/chris/broderick_custom.jpg

Määrittele vielä nyt tuo tarkemmin, mitä tarkoitat sillä että "jos ei divebombaile", koska jotkut mnettiläisistä tuntuvat pitävän jo pientä kammella tehtyä vibratoakin "kauheana divebombailuna". Chris Broderick vaikutti ihan kiinnostavalta jannulta, mutta en löydä mitään näytettä siitä kun hän käyttää kampea, joten suhtaudun hieman varauksella. Belew saa vireen ainakin Crimsonin dvd:llä pysymään hyvin, vaikka käyttääkin kampea paljon enemmän kuin minä, mutta kun sen dvd:n lainasin kirjastosta, ja katsoin, paljon ennen kuin kiinnitin tuohon satulaan huomiota, en osaa nyt sanoa oliko siinä stratossa mitä hän soitteli kyseisissä biiseissä, lukkosatulaa. Lukkovirittimet niissä 99% varmuudella kyllä on. H. Corruption kyllä joutuu kertomaan perusteluja väitteilleen, siis.

Kyllähän myös peruslaatuinen vintage tremolo pitää vireen varsin hyvin, ainakin sellaisessa käytössä mihin se minun kanssani voisi joutua, mutta olen lukkiutuvat systeemit vain huomannut omaksi jutukseni, ja pidän mahdollisuudesta nostaa kampea vähän enemmän ylöspäin kuin esim. vintage-tremoloissa. Pelkäänkin tämän takia että jos jätän lukkosatulan pois, kielet pomppaavat satulasta irti. Pitää testata, kunhan kerkeän, tuolla Charvelillani.
Paskakitaristi #4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)