Aihe: Jumbonauhat japsi-Stratoon
1 2
Arthur
02.05.2007 13:42:17
Minulla on '90-luvun alkupuolelta oleva Stratocaster, joka on valmistettu Japanissa. Itse olen omistanut kitaran noin seitsemän vuotta ja tuossa taitaa olla vielä alkuperäiset nauhat. Nauhat ovat kuitenkin melko kuluneet, ja tahtoisinkin vaihtaa paksumpiin nauhoihin, kun tuossa olevilla ohuilla nauhoilla soitto on melkko hankalaa verrattuna jumbonauhalliseen stratoon.

Alustavasti olen kysellyt hintoja ja melko kallista tuo nauhojen vaihto on, jos antaa ammattimiehen hoitaa tuon touhun. Noin kaksi ja puoli sataa erkkiä.

Onkos joku vaihtanut/vaihdattanut Stratoon jumbonauhat, jos on alunperin ollut ohuet nauhat? Ajattelin vain, että onko tuosta haittapuolia, jos vaihtaa jumboihin? Muuten tykkään Stratostani melko paljon. :)

Terv. Tommi

En ole huomannut minkäänlaisia huonoja puolia.Pelkää hyvää sanottavaa on vaihdosta jumbonauhoihin.
Itse vaihdatin jumbot Fender Stratocaster 62RI:n ,jossa oli alunperin vintagenauhat (loppuunsoitettu).
Venyttely on helmpompaa ja kitara soi paremmin yleisesti ottaenkin.
bluehippie
02.05.2007 14:05:12
Voi olla outoa aluksi, kun otelauta ei tunnukaan enää sormien alla. Soinnutkin painaa helposti epävireeseen, ainakin ohuemmilla kieliseteillä, mutta melko nopeasti tottuu.
Ze Kink
02.05.2007 14:14:26
Tokain Springyyn vaihdatin jumbot kuluneiden vintagenauhojen tilalle. Kitaran arvo ilmeisesti tippui (noita menee originaalikuntoisina lähes $2000 hintoihin eBayssä, hieman modattuna arvo laskee), mutta käyttöarvoa tuli rutosti lisää. Sustainia tuntuu olevan aavistuksen enemmän, ja tatsi on paljon parempi ainakin omaan käteen. Enpä keksi mitään syytä olla vaihtamatta, varsinkin jos jumbojen tatsi on enemmän mieleen. Tuo epävireisyys on ilmeisesti niille, jotka puristavat kaulaa rystyset valkoisena, itsellä ei ole koskaan ollut sellaista ongelmaa.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
t_hautakivi
02.05.2007 15:09:45
Hieno homma!
Tavoitteena olisi saada juuri venyttely ja soittaminen helpommaksi. Varsinkin kaulan loppupuolelta (>12) nopeasti soittaminen on hankalaa ohuilla, varsinkin kuluneilla nauhoilla. En viitsi itse lähteä nauhoja vaihtamaan, vaan annan ammattimiehen tehdä tuon operaation. Kerran se vain kirpaisee ja pärjää taas monia vuosia eteenpäin. Niin ja otelauta on ruusupuuta, jos se johonkin vaikuttaa.
Les Fender
02.05.2007 16:27:22
Hieno homma!
Tavoitteena olisi saada juuri venyttely ja soittaminen helpommaksi. Varsinkin kaulan loppupuolelta (>12) nopeasti soittaminen on hankalaa ohuilla, varsinkin kuluneilla nauhoilla. En viitsi itse lähteä nauhoja vaihtamaan, vaan annan ammattimiehen tehdä tuon operaation. Kerran se vain kirpaisee ja pärjää taas monia vuosia eteenpäin. Niin ja otelauta on ruusupuuta, jos se johonkin vaikuttaa.

Koskapa ruusupuuta niin voisit halutessasi samalla bendailua helpottaaksesi hiotuttaa siihen vaikkapa muuttuvan radiuksen esim. 9,5 ---> 12. Tuskimpa juurikaan nostaa vaihdon hintaa. Tiedä sitten mikä radius siinä nyt on, mutta senpä osaa kertoa sulle nauhojen laittaja. 6100 nauhaa tuetaan täältä.
"Living is easy with eyes closed!"
terry
02.05.2007 18:10:25
Mulla on Japanissa tehty SRV-stratocaster jumbonauhoilla ja tykkään tosi kovasti. Suosittelen.
t_hautakivi
02.05.2007 20:07:19 (muokattu 02.05.2007 20:07:37)
Koskapa ruusupuuta niin voisit halutessasi samalla bendailua helpottaaksesi hiotuttaa siihen vaikkapa muuttuvan radiuksen esim. 9,5 ---> 12. Tuskimpa juurikaan nostaa vaihdon hintaa. Tiedä sitten mikä radius siinä nyt on, mutta senpä osaa kertoa sulle nauhojen laittaja. 6100 nauhaa tuetaan täältä.

Mitäs tuo radius tarkoittaa? Toivottavasti noilla ammattikorjaajilla on erinauhaisia kauloja/kitaroita, jotta voi kokeilla mikä tuntuu parhaimmalle.
ReBeat
02.05.2007 20:19:30

Mitäs tuo radius tarkoittaa?

Otelaudan kaarevuutta sivusuunnassa. Mitä suurempi radius niin sitä tasaisempi otelauta. Vintage fendereissä 7,25", moderneissa 9,5", joissakin spesiaalimalleissa taitaa olla 12". Warmothin käyttämä compound radius on 10-16" eli satulan tienoilla otelauta on kaarevampi ja siitä runkoa kohti pikkuhiljaa tasaisempi. Hevikepeissä on radiukset monesti jotain 15-18" luokkaa ja Carvin Holdsworthissa taisi olla noin 20".
Mrezzye
03.05.2007 11:59:21

Ei tuo ole kuitenkaan mikään järkyttävän hintava operaatio. Teetä pois! Kerran kun jumboihin siirtyy, niin paluuta ei ole! Jumbot = parhautta.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

t_hautakivi
03.05.2007 12:49:26 (muokattu 03.05.2007 12:49:33)
Ei tuo ole kuitenkaan mikään järkyttävän hintava operaatio. Teetä pois! Kerran kun jumboihin siirtyy, niin paluuta ei ole! Jumbot = parhautta.

Jees jees. Soittelin toisellekin rakentajalle ja hänellä maksoi 220e +säätökulut. Toivottavasti on tuon arvoista.
Mrezzye
03.05.2007 12:55:33

Jees jees. Soittelin toisellekin rakentajalle ja hänellä maksoi 220e +säätökulut. Toivottavasti on tuon arvoista.

Takuulla on, jos tekijä vaan osaa.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

t_hautakivi
03.05.2007 14:34:49 (muokattu 03.05.2007 14:35:03)
Takuulla on, jos tekijä vaan osaa.

Oletan, että tapping onnistuu myös paremmin jumbonauhoilla? Ainakin tuolla lainassa olevalla Strato-kopiolla se on helppoa kuin heinän teko.

Kaulamikki vielä pitäisi vaihtaa nauhojen lisäksi, niin sitten olen enemmän kuin tyytyväinen tähän skittaan. Nyt tallamikkinä Seymour Duncan Hotrails. Mitenköhän Coolrails toimisi kaulamikkinä? :P
Sammo
03.05.2007 15:02:32
6100 nauhaa tuetaan täältä.

Mä suosittelisin melkeimpä 6105:ia; lähes yhtä korkeat kuin jumbot (6100), mutta kapeammat. Mun Tylerissä on 6105:t ja se tuntuu käteen aivan mainiolta, muistuttaa enemmän entisen straton vintagenauhoja. Ja mun käsittääkseni 6105:t ei kuluessa menetä intonaatiota aivan yhtä paljon kuin 6100:t. Ja samalla säästää pikkasen painossa (muistelen että kaverin strato muuttui selvästi kaulapainoiseksi jumboilla vintage-nauhojen jälkeen).

Huomasin muuten että Warmothin ja Dunlopin 6105:t ei ole saman korkuisia.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Les Fender
03.05.2007 19:12:55
Ja samalla säästää pikkasen painossa (muistelen että kaverin strato muuttui selvästi kaulapainoiseksi jumboilla vintage-nauhojen jälkeen).

No höpöhöpö =) Punnitsin tuossa 6100 nauhat, tosin osa painosta menee hukkaan. Satsi painoi n. 50 grammaa (22-nauhaseen tarkoitettu satsi) ja vintits-nauhat ovat mitoiltaan n. 30-40 prosenttia pienemmät, enintään painon ero on 20 grammaa. Lisäksi straton 21 nauhasta on 9kpl hihnatapin bodyn puolella. Lavan puolelle tulee täten n.10-15g lisää kepukkaan joka painaa 3-4kg. Tuskimpa jumboja painon takia täytyy hyljätä.
"Living is easy with eyes closed!"
Sammo
03.05.2007 20:26:15
No höpöhöpö =) ... Tuskimpa jumboja painon takia täytyy hyljätä.

Seison siis korjattuna (paitsi sen suhteen että strato oli jumbojen kanssa mennyt tärviölle ... sen muistan varmaksi)
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Henko
05.05.2007 12:59:37

Mulla on kaks stratoa, joku 95- ohuilla nauhoilla, hiottu niin monesti ettei niitä juuri ole jäljellä, ja käsintehty, missä on jumbonauhat. Tykkään kovasti molemmista, vaikka tatsi erilainen onkin. Kaikki on kehuneet, että kaikki muuttuu paremmaksi ja elämä hymyilee, kun jumbot vaihtaa, mutta onkos täällä ketään, joka ei tykkää jumboista? Kai niille kapeillekin nauhoille joku syy luulis olevan?
Tie miehen sydämeen käy rintalastan läpi.
LamaAjanElvis
05.05.2007 13:18:36
Mulla on kaks stratoa, joku 95- ohuilla nauhoilla, hiottu niin monesti ettei niitä juuri ole jäljellä, ja käsintehty, missä on jumbonauhat. Tykkään kovasti molemmista, vaikka tatsi erilainen onkin. Kaikki on kehuneet, että kaikki muuttuu paremmaksi ja elämä hymyilee, kun jumbot vaihtaa, mutta onkos täällä ketään, joka ei tykkää jumboista? Kai niille kapeillekin nauhoille joku syy luulis olevan?

Mulla on sellainen homma, että pidän pienistä ja isoista nauhoista. Pikkunauhoilla vääntämisessä on kyllä hohtonsa, mutta välillä kelpaisi soitella sormi irti otelaudasta. Omaan Stratoon ajattelin vaihdattaa jumbot, kunhan jostain pieraisen ison kasan rahaa remppaan. Ainahan sitä voi hommata toisen vastaavan kaveriksi.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista.
LamaAjanElvis
05.05.2007 13:20:17 (muokattu 05.05.2007 13:24:20)

Aika halvalla menee. Vaahterakaulaisen remppa maksaa lähes tuplasti kaikkineen lakkauksineen. Ei oo helppoo.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista.
Dr. Muff
05.05.2007 13:45:17
Aika halvalla menee. Vaahterakaulaisen remppa maksaa lähes tuplasti kaikkineen lakkauksineen. Ei oo helppoo.

Vaahterakaulaisen nauhoittaminen on kalliimpaa jos kaula lakataan. Nauhojen vaihto varsinkin isompiin onnistuu valtaosassa ilman lakkausta. Oli miten hyvänsä ei hinta ole tuplasti. Tai jos on niin kannattaa harkita vievänsä kitara jollekkin muulle korjaajalle.
Olen kojootti. Älä koske.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)