Thet 01.05.2007 15:09:09 (muokattu 01.05.2007 15:19:39) | |
---|
Alkaa vähitellen kyllästyttää etsiä hyvää säröä kotivempeleillä, koska millään ei saa kunnon saundia aikaseksi. Ongelmana nyt on lähinnä se, että saundista tulee yleensä vain kauheaa fuzz suhinaaa ja rohinaa kun pitäisi saada tasainen ja maukas särö. Niin teiniltä kuin se kuulostaakin niin tykkään Metallican saundeista, etenkin ..And justice for all albumilta. Myös Van halenin saundit ovat mahtavat, esimerkiksi Panamassa ja samoin tykkään ZZ topin My heads in missisippi saundista. Onhan noi kaikki erilaisia mutta varmaan suuntaa-antavia. Voinko Cube 30 kanssa saada aikaseksi hyvää saundia jonkun pedaalin kanssa vai onko ainoa ratkaisu uusi vahvistin, mihin ei ole varaa. Tarkoitus on myös nauhoitella, joten olisi mukava saada kuunneltavia saundeja. :) Hyvä esimerkki nykyisistä saundeista löytyy musanäytteen ja kotisivun kautta. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
fox 01.05.2007 15:15:44 | |
---|
Voinko Cube 30 kanssa saada aikaseksi hyvää saundia jonkun pedaalin kanssa vai onko ainoa ratkaisu uusi vahvistin, mihin ei ole varaa.. Tuota, kyllähän noilla kotivehkehilläkin hyvää soundia on mahdollista saada, mutta mutta.. ei oo tuollasiin erittäin hyvin tuotettuihin levysoundeihin kyllä oikein mahdollista. Se täytyis aina tunnustaa itselle. Otat pikkuisen aikaa ja haet niistä vehkeistä sitä soundia oikein tosissaan, voi olla hyvin käytettyä aikaa sellanen. Saattaa varsin todennäköistä olla, että vaikka olis valtava budjetti, jolla ostella kitaroita ja vahvistimia, se jäis se soundin tarkka kopio saavuttamatta kuitenkin. 8) |
Thet 01.05.2007 15:17:53 | |
---|
Saattaa varsin todennäköistä olla, että vaikka olis valtava budjetti, jolla ostella kitaroita ja vahvistimia, se jäis se soundin tarkka kopio saavuttamatta kuitenkin. 8) Kyllähän mä sen ymmärrän että ei noilla kotivehkeillä mitään loppuunhiottuja saundeja saa aikaseksi, eikä tarkotus olekkaan kopioida saundeja vaan löytää vähän vastaavaa. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
fox 01.05.2007 15:24:24 | |
---|
Kyllähän mä sen ymmärrän että ei noilla kotivehkeillä mitään loppuunhiottuja saundeja saa aikaseksi, eikä tarkotus olekkaan kopioida saundeja vaan löytää vähän vastaavaa. Tiesin, että tiedät, vaan kirjoitin kumminkin.. ;) Ei pahalla, vaan lähinnä toisia varten. Tuo soundin hakeminen voi tuntua tyhmältä ja aikaavievältä, sillä se jää aika monelta tekemättä. Oikeesti siihen kandee paneutua, toki on kovastikin eri moisia "asetus-karttoja" pitkin nettiä, mutta kun ne välttämättä ei toimi ihan sinällään.. Sellanen pointti mulla tuossa oli myös, että kun sitä kitaraa ja vahvaria on tosiaan ajatuksella ruuvaillu reilumman aikaa, niin siitä rupee jo vähän tietämään, mitkä asetukset mihinkin vaikuttaa.. Toki voin vinkata, että "laita middlet kasiin, bassot 3:n ja trebleä avaat ihan vähän, ja ostat Bad Monkeyn! Niin ja vaihdat kitaraas xx:n mikit!" mutta onko mitään takeita siitä, että se sopii sun soittotyylille esim.. 8) |
Thet 01.05.2007 15:28:34 | |
---|
Näihän se on. Joskus tulee sellasia päiviä että tää saundi on järkyttömän hyvä, mutta seuraavana päivänä se on liian ohkanen ja kirkas ja huono. :D Ei ollut tarkotus tosta edellisestä viestistä tulla mitenkään ärtyisä. :) Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
Krice 01.05.2007 19:09:22 | |
---|
Ongelmana nyt on lähinnä se, että saundista tulee yleensä vain kauheaa fuzz suhinaaa ja rohinaa kun pitäisi saada tasainen ja maukas särö. Tuo on mallintavissa monesti ongelmana. Hyvää soundia lähdetään rakentamaan oikealla vahvistimella (ei mallintavalla), sitten pedaaleilla ja myös kitaran mikit vaikuttavat varsinkin jos kitarassa on halvat mikit ja vähän outputtia. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Swan 01.05.2007 19:31:13 | |
---|
Millä asetuksilla Cube on tuossa musanäytteessä? Onko vedetty recording outilla suoraan koneelle vai onko mikitetty? Veikkaisin sirinästä, että ei ole mikitetty, koska itse muistan Cuben ihan toisen kuuloisena. Metal-mallinnusta käyttämällä olen joskus saanut ihan siedettävän kotisoittosaundin juurikin kasariheviä ajatellen. Oma metodini on pitää gain järkevissä lukemissa sekä luukuttaa middleä niin paljon kuin lähtee. |
LamaAjanElvis 01.05.2007 19:42:58 (muokattu 01.05.2007 19:43:40) | |
---|
Pod XT tai vastaava HYVÄ mallintava siihen Rolandin eteen. Kaverillakin on juuri tuo cube30 ja ei siitä yksinään sellaista kunnon laulavaa lead soundia irtoa, vaikka noi rollot ovatkin ehkä pienten trankkuvahvareiden parhaimmistoa hinta/laatu mittarilla. Kyllähän noista ihan kivat puhtaat ja komppirosot irtoaa, mutta ei minun mielestä muuta. Mullakin on vain Fenkun trankkucombo puhdas kanava päällä ja Pod XT:stä tulee kaikki mallinnokset, säröt, efektit ja kumppanit. Ei tulisi mieleenkään käyttää tuon vaffarin omaa rätinäsäröä. Podilla on myös helppo äänitellä. |
Thet 01.05.2007 19:46:18 (muokattu 01.05.2007 19:58:45) | |
---|
Itseasiassa tossa nauhotuksessa on boss ds-2 pedaalina. Tossa musanäytteessä on vähän erikoisesti asetukset kun on siitä säröpuolelta acoustic päällä ja sitten pedaalista säröä. Unohtu tosiaan mainita että on säröpedaali vieressä. Täytyy koetella. Millä asetuksilla Cube on tuossa musanäytteessä? Onko vedetty recording outilla suoraan koneelle vai onko mikitetty? Mikillä nauhotettu. Sanottakoo vielä, että kotoota löytyy Boss me-50, mutta en ole hirveesti tutustunu, josko sillä ois mahdollisuus saada edes nauhotuksiin siedettävä saundi. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
Swan 01.05.2007 20:03:40 | |
---|
Mikillä nauhotettu. Mikä mikki? |
Thet 01.05.2007 21:10:37 | |
---|
Enpä tiiä mikä mikki, on joku vanha. Mutta saundihan on ihan samanlainen "livenäkin". Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
Tietysti Pauligin 01.05.2007 21:34:10 | |
---|
Aika pahan kuuloinen soundi kyllä, luulisi siitä Cubesta jo itsessään saavan vähän munakkaampaa. Ensimmäisenä nappaisin trebleä _reilusti_ pois, vähän ilkeän kuuloista sirinää. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
tommiot 01.05.2007 21:45:37 | |
---|
Enpä tiiä mikä mikki, on joku vanha. Mutta saundihan on ihan samanlainen "livenäkin". Joku perus tietokonemikki? |
Thet 01.05.2007 21:49:35 | |
---|
Joku perus tietokonemikki? Laulumikki taitaa olla. Mutta tässä tapauksessa mikillä ei varmaan oo paljoakaan asian kanssa tekemistä koska saundi on samanlainen vahvistimesta ulos tullessaan. Täs on joku riffiskaba veto missä on pelkillä cuben säädöillä nauhotettu. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=257829 On toikin kyllä parempi kuin mitä tossa musanäytteessä. Muuten se sitten onkin ihan surkea. :D Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
tommiot 01.05.2007 21:56:06 | |
---|
Laulumikki taitaa olla. Mutta tässä tapauksessa mikillä ei varmaan oo paljoakaan asian kanssa tekemistä koska saundi on samanlainen vahvistimesta ulos tullessaan. Täs on joku riffiskaba veto missä on pelkillä cuben säädöillä nauhotettu. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=257829 On toikin kyllä parempi kuin mitä tossa musanäytteessä. Muuten se sitten onkin ihan surkea. :D Niin no... Studiohommia jonkin verran tehneenä voin kyllä sanoa että sillä mikillä on aivan helvetisti merkitystä... Sen lisäksi vielä mikin sijoittelullakin on merkitystä... Kyllä mä oon Cubesta hyviä saundeja saanu ulos, ja tolta en oo saanu sitä mitenkään kuulostamaan... |
Thet 01.05.2007 21:59:20 | |
---|
Tottakai se on noin ja varmasti olet ihan oikeassa, mutta mun tapauksessa en ainakaan itse huomaa eroa live ja nauhotetun soiton välille. Pakko mennä sitä vahvistinta säätämään. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
tommiot 01.05.2007 22:02:48 | |
---|
Tottakai se on noin ja varmasti olet ihan oikeassa, mutta mun tapauksessa en ainakaan itse huomaa eroa live ja nauhotetun soiton välille. Pakko mennä sitä vahvistinta säätämään. Koita vaikka pistää vähän säröä pois ja soittaa rankemmalla tatsilla. Ja trebleä pois ja middleä tilalle. Kyl siitä hyvää saundia saa ulos, mä löysin siitä ihan hyvät saundit helpolla. |
Thet 01.05.2007 22:15:26 (muokattu 01.05.2007 22:15:46) | |
---|
Koita vaikka pistää vähän säröä pois ja soittaa rankemmalla tatsilla. Ja trebleä pois ja middleä tilalle. Kyl siitä hyvää saundia saa ulos, mä löysin siitä ihan hyvät saundit helpolla. Kyllähän siitä ihan mukavat saundit sai taas pitkästä aikaa kokeiltuani, mutta ei ne silti aivan sellaset ole mitä toivoisin. Aina ei saa mitä haluaa. Juurikin tota middle-treble säätöä koitin. Quidquid latine dictum sit, altum videtur. |
Quu 01.05.2007 22:41:43 (muokattu 01.05.2007 22:42:35) | |
---|
Tuo on mallintavissa monesti ongelmana. Hyvää soundia lähdetään rakentamaan oikealla vahvistimella (ei mallintavalla), sitten pedaaleilla ja myös kitaran mikit vaikuttavat varsinkin jos kitarassa on halvat mikit ja vähän outputtia. Tämähän nyt ei ole tähtiin kirjoitettu (DIO - Don't talk to strangers), se riippuu paljon enemmän siitä mistä itse tykkää. Olen saanut hyviä soundeja sekä mallintavilla (Digitech RP-100 & Pod XT) sekä oikealla vahvistimella (Laney TF200). Ketjun aloittajalle: Ainakin itse tykkään kovasti siitä soundinruuvausprosessista, oikein mukavaa ja palkitsevaa hommaa. Ei muuta kun tutustut siihen ME-50:een ja tuohon Kuutioon ja ruuvaat niitä, kyllä se soundi sieltä vielä löytyy. Ei sen löytämiseen muu auta kuin ruuvaaminen, sitä soundia joutuu ruuvaamaan, oli sulla mitkä kamat tahansa. Sori toi DIO-kekeily, mutta oli pakko :) E: Lainausmerkit pois. Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan. |
Tuo on mallintavissa monesti ongelmana. Hyvää soundia lähdetään rakentamaan oikealla vahvistimella (ei mallintavalla)... Kerro tuo Meshuggahin pojille :) Mun mielestä nämä mustavalkoisen yksiselitteiset "totuudet" vaikkapa trankkupelien ylivoimaisuudesta mallintaviin nähden voisi kyllä jättää vähemmälle, noita laitteita kun on niin moneen lähtöön. Ite näkisin kyllä noiden mallintavien vaan nostavan tulevaisuudessa enemmän päätään (ja suosiota)... Mutta ainakin hyville putkimyllyille löytyy varmasti myös tilausta, ehkä niille trankuillekin ;) P.S. Mikä on "oikea vahvistin"? Myspace.com/Crookmachine |