Aihe: akg vai Audio Technica
1
Hateme
26.12.2003 16:04:31
Olen ostamassa kahta samanlaista 200 euron hintaluokassa pyörivää konkkamikkiä
tarkoituksenani tehdä äänityksiä esim. rumpujen overhead, akustinen kitara, laulut, jne..
Olen miettinyt joko AKG C1000S MKIII tai AUDIO TECHNICA AT3035.
AKGtä olen päässyt testaamaan, mutta tuosta AT3035sesta ei ole mitään tuntumaa,
mutta siinä on hintaluokkaansa nähden erittäin hyvät ominaisuudet
mm. 20 Hz - 20 KHz ja alhainen kohinataso. Onko kellään kokemuksia näistä mikeistä
että osaisi vertailla.

Tai suositelkaa mitä tahansa saman hintaluokan mikkejä jotka sopii myös lauluun kuin rumpujen overheadeiksi.
KaljaMaha
06.01.2004 19:32:47
AKG C1000 on ihan kelvollinen peruspuikko. Kokonsa puolesta ehkä hieman hankala. Ei sovi muihin adaptereihin vaan vaatii omansa. Plussaa on patteritoimivuus ja kestävyys. Tylsä saundi, eli varsin hyvä perusäänitykseen. Laululle toimii myös, mutta kannattaa hankkia siihen tarkoitukseen pop-suoja joutsenkaulalla. Itselläni on AKG C3000 ja tykkään kovasti.
Rantsu
06.01.2004 19:45:16
AKG C1000 on ihan kelvollinen peruspuikko.

Karu soundi ja kehno alapään vaste. En suosittele ainoaksi konkkamikiksi. Halpahan se tosin on.
kivi
06.01.2004 21:43:54
Karu soundi ja kehno alapään vaste. En suosittele ainoaksi konkkamikiksi. Halpahan se tosin on.

Hyvin se C1000S toimii tummemmassakin rumpusoundissa, jopa bassarin edessä. Alapään huonoutta en oo huomannut, pikemmin toisin päin, siis että sointi alhaalla on aika hyvä. Sen sijaan siinä on rumaa käreää soundia ja piikkiä noin 6-8kHz alueella, joka tekee hyvin kihinää pelteihin mutta saattaa laulussa raapia rumasti.

Hyvä mikki moneen käyttöön, ei paras mihinkään. Overheadina rokkaa kyllä, ja moneen mäkin sitä käytän.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabbe
07.01.2004 14:57:22
Mitenkäs olisi Röden NT-1000 tai NT-3? NT-1000 on aika samanlainen ton AT3035:n kanssa, itse hain just äsken sellaisen testattavaksi, ja AT pitäisi saapua tällä viikolla. NT-3 taas on tietääkseni aika samanlainen kuin C1000, oon tota vähän käyttänyt ja ihan hyvältä mikiltä vaikuttaa. Mut kuten kivi tosta C1000:sta sanoi, vähän sama fiilis et ei välttämättä mikään loistava mihinkään, ei oikein tiedä mihin käyttäisi...

Mutta nyt testailemaan NT-1000:a. Sanokaas mitä kokeilisi äänittää?
My name is Baron, Jabbe Baron.
bize
07.01.2004 20:12:31 (muokattu 07.01.2004 20:17:28)
No nyt tulee joku tästä Röde NT1:n terävästä soundista napisemaan, mutta tuohon samaan hintaluokkaan sekin menee. Kannattaa ainakin kokeilla. Kirkas ja herkkä se tosiaan on, ja joku mainitsi että ottaa paljon setin yleissoundia sekä tilaa. Ja se onkin sitten enemmän mieltymys-/tilakysymys, että onko se hyvä vai huono.

NT1 ei sovi oikein naisäänelle oman kokemukseni mukaan, ensisijaisesti useimpien naispuolisten laulajien terävän s-kirjaimen lausunnan vuoksi :-) Miesäänelle tuo kuitenkin on tähän mennessä sopinut hyvin tai ainakin välttänyt, naisäänen kanssa saa enemmän kallistella ja säätää, mutta kyllä sieltä ainakin tyydyttävän tuloksen saa.

Niin, ja tästä loogisen aasinsillan kautta pääsen kysymykseen, että mitkä tekijät vaikuttavat konkkamikkien keskinäiseen pehmeyseroon? Se kun tuntuu olevan niin henkimaailman juttu, että ässät saa siististi talteen äänen "ilman" ja klarienssin siitä kärsimättä. AKG:n C4000 ja C414 ainakin tekee ton useimmiten, mut siihen mun tietämys sit rajoittuukin. Kummallista kyllä, olen huomannut että jopa monilta pro-pajoilta tulee äänitteitä ulos ihan kamalilla vokaalien ässillä höystettynä. Onko toi vaan se juttu, että kun TLM103 on talon kallein mikki, niin sillä pitää kaikki vokaalit äänittää?

EDIT: Tästä mulla ei oo varmaa tietoa, lienee tapauskohtaista. Mut selkein pesäero c1000:n ja AT3035:n välillä on, että ensimmäinen on pienikalvoinen ja jälkimmäinen laajakalvoinen konkka. Mulla on ainakin sellanen käsitys, että lähes poikkeuksetta laulun äänitykseen käytetään laajakalvoista, mutta rummuissa käyttö vaihtelee enemmän. Harrastelukäyttöön AT olisi siinä mielessä monipuolisempi.
Janne sanoo: ei enää jatsia Janne sanoo: parempi kun en yritäkään. tulee vaan vitutus ja angsti
Jabbe
07.01.2004 21:08:08 (muokattu 07.01.2004 21:12:12)
Onko toi vaan se juttu, että kun TLM103 on talon kallein mikki, niin sillä pitää kaikki vokaalit äänittää?

MediaWorksilla on tosin U67... ;)

Harrastelukäyttöön AT olisi siinä mielessä monipuolisempi.

Joo, samaa mieltä. Mieluiten ottaa kotikäyttöön laajakalvoisen konkan, sille on enemmän käyttöä. Mieluummin tarjoaa laulajalle tollaista kuin jotain pikkupuikkoa. Ja sopii muuhunkin. Jos pitäis 2 mikkiä valita kotikäyttöön (siis jos ei rumpuja äänitä) niin ne olis joku isokalvoinen herttakuvioinen konkka ja SM57. Itse varmaan tuon AT3035:n otan, halvempi kuin NT-1000 ja saa shockmountin kaupan päälle.
My name is Baron, Jabbe Baron.
Mikael
08.01.2004 12:22:23 (muokattu 08.01.2004 12:22:56)

Mutta nyt testailemaan NT-1000:a. Sanokaas mitä kokeilisi äänittää?

Hyvä akustinen kitara tai mandoliini ovat hyviä vertailusoittimia. Ja varmaan teikäläisen osalta se oboe vois olla hyvä kun ainakin tiedät miltä sen pitäis soundata. Tamburiini on myös hyvä testihommiin ja yllättävän hankala monille mikeille.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)