Aihe: Oktaavereista ja basso synista.
1 2 3
balzary
19.04.2007 22:17:15

Onko sulla joku jakari vai ihan noin fiilis jako :D

Mulla on DI-boksi ekana sitten splittaan kahteen ja sen vielä kahteen ja niistä neljän summa :D Toi olisi tarkoitus.... saa nähdä kuin onnistuu

Välillä mulla on Eq siellä välissä, mutta ei aina. Lähinnä vaan jaoteltu erityyppiset efektit eri joukkueisiin.

Kyllähän tollanen bassosyna + oktaaveri + muut pedaalit yhdistelmä syö aika paljon tilaa, mutta niillä jyrskäytelläänkin harvoihin paikkoihin missä ei hirveesti toiset soittele. Eikä meidän bändissä mitään alavirekitaroita ole häiritsemässä muutenkaan. Biisien välisissä dub-pätkissä mä olen noita joskus enemmän käyttänyt, nykyään maustelen lähinnä joitakin biisejä vaan Iban SB7:llä ja oktaavereilla. Lisäksi noita filtteripedaaleita on hyvä lainailla rumpalille virvelin kanssa käytettäväksi.
HeavyMachinery
19.04.2007 22:27:10

Välillä mulla on Eq siellä välissä, mutta ei aina. Lähinnä vaan jaoteltu erityyppiset efektit eri joukkueisiin.

Kyllähän tollanen bassosyna + oktaaveri + muut pedaalit yhdistelmä syö aika paljon tilaa, mutta niillä jyrskäytelläänkin harvoihin paikkoihin missä ei hirveesti toiset soittele. Eikä meidän bändissä mitään alavirekitaroita ole häiritsemässä muutenkaan. Biisien välisissä dub-pätkissä mä olen noita joskus enemmän käyttänyt, nykyään maustelen lähinnä joitakin biisejä vaan Iban SB7:llä ja oktaavereilla. Lisäksi noita filtteripedaaleita on hyvä lainailla rumpalille virvelin kanssa käytettäväksi.

Näinpä ei noi efektit oikein heviin taivu. Tuollaisessa poppi rockissa ne on omiaan :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
aho
20.04.2007 10:14:51
Ei mekään hevanderia olla vedetty, mutta skittamiehet on ollu sellasia innokkaita alan opiskelijoita;) Yks oma proggis on sellanen laika-henkinen rautalankapändi www.myspace.com/boristheconductor jossa olen rohjennut käyttämään jo hieman oktaaveria ja säröäkin.... Siinä kitaristi ja urkuri antaa ihan mielellään tilaa. Olen pyrkinyt pitämään niitä vain mausteina.
vähemmän on vähemmän
HeavyMachinery
20.04.2007 10:40:06

Ei mekään hevanderia olla vedetty, mutta skittamiehet on ollu sellasia innokkaita alan opiskelijoita;) Yks oma proggis on sellanen laika-henkinen rautalankapändi www.myspace.com/boristheconductor jossa olen rohjennut käyttämään jo hieman oktaaveria ja säröäkin.... Siinä kitaristi ja urkuri antaa ihan mielellään tilaa. Olen pyrkinyt pitämään niitä vain mausteina.

Diggailin noista biiseistä :D

Mulla on tarkoitus toimia tavallaan "urkurina" kaikkineen efekteineen....
balzary
20.04.2007 11:46:00

Unohtui sanoa ton kahden signaalin systeemin paras pointti. Oktaaveri ja muut efektit ei sotke toistensa toimintaa, joten mun korvaan kokonaisuus kuulostaa huomattavasti paremmalta siihen verrattuna, että kaikki efektit olisi kytketty peräkkäin. Lisäksi esim kitarapedaaleita voi käyttää enemmän, kun alapään häviäminen "yläsignaalin" pedaaleilla on tässä systeemissä ihan positiivinen juttu.
balzary
30.04.2007 12:24:13

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=325698

Ko. ketjussa on parin häiskän luonnehdintaa eri bassosyntsista.
mr.bungle
30.04.2007 15:06:05

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=325698

Ko. ketjussa on parin häiskän luonnehdintaa eri bassosyntsista.

Mä oon omistanut EHX:n Bass Microsynthesizerin, Korg G5:n ja Boss SYB-5:n.

EHX:n plussat menee filtterille ja täysanalogisuudelle. Saundit on todella meheviä. Triggauksessa on joidenkin bassojen kanssa ongelmia, mutta en ole vielä koittanut säätää laitteen pohjassa olevaa gain-ruuvia. Bass Microsynth on tästä kolmikosta paras.

Korg:n plussat menee monipuolisuudelle. Hyviä saundeja on useita ja ne saa kiinnitettyä muistipaikkoihin. Pitkä miinus filtterille, joka on resonanssin kanssa melko onnetonta vikinää. Miinusta muistaakseni myös kehnohkosta bypass-saundista. Toiselle sijalle.

Bossin plussat on autenttisessa synteesissä, ääniä ei siis muodosteta waveshaperilla (paitsi parissa viimeisessä moodissa) vaan ne syntetisoidaan DSP:n voimalla. Saundit on siis ehtaa synakamaa, mutta tosi steriiliä sellaista ja soiton nyanssit ei syntetisoituihin ääniin välity. Myös tracking on tästä johtuen hidasta. Filtteriä ei saa kontrolloitua riittävästi, esim. hitaasti aukeava filsu ei onnistu. Bossia en oikein saanut skulaamaan bändikontekstissa, ja pistin pedaalin lihoiksi melko nopeasti sokko-ostoksen jälkeen.

Behringeriltä on tulossa SYB-5 -kopio. Se varmaankin kantsii tsekata jo hinnan vuoksi. Lisäksi bassosynien ehdotonta aatelia voisi olla SWR:n Mo'Bassin etusen räkkiversio, jos sellaisen jostain löytäisi.
bassolla hanuriin
Pirkka
30.04.2007 21:22:53 (muokattu 30.04.2007 21:23:02)
Behringeriltä on tulossa SYB-5 -kopio. Se varmaankin kantsii tsekata jo hinnan vuoksi.

Nyt mä kyllä epäilen taas vahvasti miten toi toimii. Noi Behringerin pedaalit ei oo mun mielestä ollu ykskään hyviä vaan ihan hirveetä scheissea, muuttavat soundia ja jopa soittotuntumaa tosi ihmeellisesti, true by passista siinä ei ainakaan paljoo puhuta. Kun pelkkä preamp booster ei onnistunut niin saa nähdä miten synapedaali.
absqua
30.04.2007 22:29:10
Nyt mä kyllä epäilen taas vahvasti miten toi toimii. Noi Behringerin pedaalit ei oo mun mielestä ollu ykskään hyviä vaan ihan hirveetä scheissea, muuttavat soundia ja jopa soittotuntumaa tosi ihmeellisesti, true by passista siinä ei ainakaan paljoo puhuta. Kun pelkkä preamp booster ei onnistunut niin saa nähdä miten synapedaali.

Nyt ollaan muuten 100% samaa mieltä!
Ja faktahan on se että paskaa ei kannata ostaa, ei edes halvalla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
mr.bungle
01.05.2007 18:53:18

Behringerin pedaaleista ei ole kokemusta kuin niiden Sansamp-kopiosta, joka oli ihan yhtä hyvä saundiltaan kuin aito Sansamp (molemmat olen omistanut). Ihan hyvä että polkevat hintoja. Pedaalit on aika ylihinnoiteltuja ylipäätään.
bassolla hanuriin
HeavyMachinery
01.05.2007 21:26:11

Laatu maksaa... Kun yks asia mikä vaikuttaa pedaalien hintoihin on se, säilyykö soundi muuttumattomana silloin kun pedaali on välissä muttei päällä. Ainakin B:n preamp booster huononsi soundia ihan koko ajan. En usko noiden muovilaatikoiden vaikuttavan muiden pedaalien hintoihin.

Boosterit onkin hankalia rakentaa , on oikeasti tosi hankala tehdä boosteri joka ei värittäisi soundia pilalle.

Noiden syna spedujen "ominaisuuksiin" kuuluu "pilata" soundi joten uskon b:n onnisutvan siinnä jotenkin :D
Pirkka
02.05.2007 13:08:12
Boosterit onkin hankalia rakentaa , on oikeasti tosi hankala tehdä boosteri joka ei värittäisi soundia pilalle.

TJEU: MI audio Boost 'n' Buff

http://www.miaudio.com/BNB1.htm

Noiden syna spedujen "ominaisuuksiin" kuuluu "pilata" soundi joten uskon b:n onnisutvan siinnä jotenkin :D

Mitäs ihmettä toi tarkottaa? Mä oon koko ajan puhunu täs siitä että pelkkä Behringerin välissä olo huononsi soundia mulla. Silloinkin kun se ei ollu päällä. Ja miten synaspedujen "ominaisuuksiin" muka kuuluu soundin "pilaaminen"? Mun mielestä pedaalilla on joku tehtävä mikä sen pitää täyttää ja kun sitä ei tarvita sen olemassaoloa ei pitäisi edes huomata. Sekavaa tekstiä tuli mut kuitenkin...
nahkaruoska
07.05.2007 11:08:25
Nyt menee vähän ohi hilseen ;D mitä tälläinen oktaaveri tekee ? siis nostaako se säveltä oktaavin tai sävelaskeleen hä?
4-, 5-, 6- Stringers world union.
absqua
07.05.2007 11:46:54
Nyt menee vähän ohi hilseen ;D mitä tälläinen oktaaveri tekee ? siis nostaako se säveltä oktaavin tai sävelaskeleen hä?

Laskee oktaavilla ja/tai kahdella.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
nahkaruoska
07.05.2007 15:13:45
Laskee oktaavilla ja/tai kahdella.

jeessöör
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
4-, 5-, 6- Stringers world union.
el_hefe
07.05.2007 19:04:12
Kai se nostaakin? vai onko se sitten octavia? eikö ne ole sama asia?
http://www.turkoosi.com http://arminen.blogspot.com
HeavyMachinery
08.05.2007 00:54:52

Riippuu oktaaverista. Yleensä laskee vaan. Taas sitten on esim whammy jolla saa valittua laskeeko vai nostaako ja kuinka monta okataavia....
pardy
08.05.2007 01:03:04

Mun mielestä oktaaveri sanan perinteisessä merkityksessä tarkottaa vimpainta, joka laskee joko yhden tai - niin kuin jotkut hurjat modernit vekottimet - jopa kaksi oktaavia. Jos se on jotain muuta ni sit se on vaikkapa se octavia tai pitch shifter tms.
HeavyMachinery
08.05.2007 09:46:09

Mun mielestä oktaaveri sanan perinteisessä merkityksessä tarkottaa vimpainta, joka laskee joko yhden tai - niin kuin jotkut hurjat modernit vekottimet - jopa kaksi oktaavia. Jos se on jotain muuta ni sit se on vaikkapa se octavia tai pitch shifter tms.

Ei ei voi pojat... :D

Oktaaveria on sellainen joka laskee tai nostaa tarkan oktaavin tai kaksi, siis oktaaveja. Taasen octavia on roger mayerin malli http://www.stevesmusiccenter.com/RMOctavia.html

Pitchsifter on taasen kuten whammy, eli whammyhän on vain digitechin malli pitchsifterille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)