Aihe: Vialliset kielet?
1 2
JCM
01.05.2007 12:38:27 (muokattu 01.05.2007 12:40:00)

Luulisi, että uudessa kielipaketissa olevat kielet ovat toimivia kieliä.

Näin ei vain aina ole. Olen bongannut tänä vuonna kahdesta uudesta setistä vialliset kielet.

Eka kerta oli kun ostin 2*DR nylon-kielet, High Tension setit.

Toisessa paketissa oli viallinen G-kieli, se kerta kaikkiaan soi epävireisesti koko kielen matkalta. Kokeilin sitä kahdessa kitarassa ystäväni kanssa eikä kummatkaan kuultu harhoja. Vaihdoin vanhasta setistä G-kielen tilalle ja heti soi kunnolla. Päällisin puolin siinä kielessä ei ollut mitään vikaa.

Toinen kerta nyt, kun aloin säätämään vähän aikaa lainassa ollutta ESP:tä. Kaveri oli vaihtanut siihen uudet kielet, kun pyysin häntä niin tekemään. Ei siinä, ihmettelin kun intonaatio ei ole kohdallaan ja aloin säätämään sitä enkä saanut millään A-kieltä soimaan vireisesti. Sama homma kuin edellisessä tapauksessa, soi koko matkalta todella epävireisesti. Taas ---> Vanhasta setistä A-kieli tilalle ja homma ok.

Ja ihan mittarin kanssa huolellisesti säädin. Tässä sähkiksen tapauksessa A-kielen vire ei muuttunut mihinkään suuntaan millään tavalla, vaikka kielen soivaa pituutta säätelinkin koko tallapalan mitalta.

Huolestuttaa, jos hakee ennen keikkaa uuden setin, vaihtaa sen paikalleen paria päivää ennen ja huomaa liian myöhään että kyseessä on susikielet. ..sekin on mahdollista.

Kielten pitää soida "tautisesti tuuttiin"!

Onko vastaavia tapauksia muilla paljon?
Kirk_Hammett
01.05.2007 13:29:55 (muokattu 01.05.2007 13:30:06)
no mulla sattu huono setti käteen ja kun olin laittamassa kieliä kiinni ja viritin vireeseen niin paksuin kieli paukahti poikki. ja niin EI pitäisi käydä uudella setillä

E:typoja
You know it's sad but true...
P2
01.05.2007 13:42:09
no mulla sattu huono setti käteen ja kun olin laittamassa kieliä kiinni ja viritin vireeseen niin paksuin kieli paukahti poikki. ja niin EI pitäisi käydä uudella setillä

E:typoja

Jos et sitten virittänyt oktaavia ylävireeseen, niinkuin eräskin m.nettiläinen.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Kirk_Hammett
01.05.2007 13:44:54 (muokattu 01.05.2007 13:45:49)

Ihan perus vireeseen viritin. Vielä virittimen kanssa ja olisin kyllä kuullut jos olisi kielen ääni mennyt liian korkealle

E: ja alemman kommentin luettua täytyy vielä sanoa että huono setti oli minulla juuri DR
You know it's sad but true...
joukov
01.05.2007 13:45:02
Muutama huono setti löytynyt DR:ltä.
SWR: An army of rats ate your gear. Stanley Clarke: Yeah. Its amazing.
hullu_ukko
01.05.2007 13:49:36

Kuten minä :)

Itselläni sattui kohdalle melkoisen susi Ernie Ballin 0.09 paksuinen kieli. Virittelin kitaran normaalisti ja kaikki meni hyvin kielilukkojen kiinnittämiseen asti. Sitten kiristin kolmannen kielilukon ja ylä-e napsahti satulan vierestä poikki. Myöhemmin samaa ongelmaa ei ole esiintynyt, joten syytän kieltä.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Hallitus on myös vedonnut kansainvälisiin järjestöihin, kuten Euroopan neuvostoon ja Natoon, jotta nämä estäisivät virolaisten aikeet olla myymättä halpaa alkoholia suomalaisille.'' -Lehti
Jarsan
01.05.2007 14:41:09
Kyllähän kieliin saattaa tulla sekuda kappaleita tehtaalla, niinkuin kaikkiin muihinkin tuotteisiin..

Itellä pari viimeisintä Elixirin settiä on ollu täyttä "sutta ja sekundaa". Kiristys vaiheessa yks kieli rullautu irti sieltä pallukasta. Siitä suivaantuneena mailasin valmistajalle, että onko tämä yleinen vika? Vastaus tuli suht.nopeesti ...we are sorry to hear the problems you are having, but are grateful that you are sharing them with us. We take all complaints very serious, and track them in a database in order to improve our products, all the time. The problem you have experienced is not common, it must be some kind of production error. I will send a replacement to you today. Siinä mieles asiallista toimintaa, että korvasivat viallisen tuotteen ilman mitään napinoita.
JoeHans
01.05.2007 17:21:24
Itsellä napsahti juuri uusi ernie ballin 009-kieli kun venyttelin löysiä kevyesti. Dean Markleyn kans oli taannoin A-kielien kans ongelmia. Kahdessa perättäisessä setissä oli susi A-kieli. Ernie Ballit ovat tähän mennessä kuitenki vaikuttaneet luotettavimmilta, mutta näemmä näissäkin susia on.
Trying is the first step towards failure.
_oSKu_
01.05.2007 17:24:11
100% ostamistani DR:n seteistä on ollut susia. Ostin kerralla 2 settiä ja kummastakaan ei saanut D-kielen intonaatiota kohdalleen. Lisäksi toisen setin D-kielestä katkesi punos kolmannen nauhan kohdalta. Minkään muun valmistajan kielten kanssa ei ole ollut ongelmia.
"Strato on kyl niinku lapio. Sillä lapioidaan turvetta."
Ze Kink
01.05.2007 17:35:43
DR:llä ja Dean Markleyllä on tullut vastaan noita kieliä, joiden intonaatiota ei saa säädettyä, ja jotka ovat koko kaulalta ihan epävireessä (Dean Markleyllä tosin vain yhden kerran). Kaiken huippu oli DR:n extra life -setti, eli sellainen värillinen. Molemmat E-kielet menivät poikki virittäessä, ennen kuin olin edes saanut niitä oikeaan säveleen asti. DR:ää en enää käytä, koska noita susikieliä on sattunut jo niin usein. Toimiessaan ihan hyvät kielet kylläkin.

Kerran oli GHS:n setissä taittunut kieli. Kaulamikin kohdalla kieli teki terävän ">" muotoisen mutkan. Se oli aika kummallinen, ja häiritsi soittoa jonkin verran, mutta muuten kieli toimi täysin normaalisti.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Werde
01.05.2007 17:36:25
100% ostamistani DR:n seteistä on ollut susia.

Mulla on ollut ongelmia DR-kielten kanssa vaikken ole niitä käyttänyt kuin muutaman setin. Vaikuttavat todella epätasalaatuisilta vehkeiltä.
Painajaismainen
01.05.2007 18:42:11
Ernie Ball-setin kanssa kävi kerran huonosti. Juoksin viime tipassa musiikki-liikkeeseen ostamaan kielet ennenkuin pulju sulkeutuu, kipitin kotiin ja vaihdoin kielet. Lämmittelin kieliä soittelemalla jotain kevyttä. Sitten aloitin mättämään. Yksi pitchi matalalta E:ltä (52) ja naps, kieli levisin käsiin. Musiikkiliike aukeaisi vasta parin päivän päästä juhlapyhien takia. Arvaatkaapas nakertiko? Ghs Boomersien kanssa ei ole ikinä tapahtunut mitään vaikka tieskuinkamones setti meneillään.
"Kuka haluaa kuunnella kitaraa joka kuulostaa nussivilta norsuilta?!?! En minä ainakaan!!" - Dave Mustaine
Vainhaalee
01.05.2007 19:50:01

Itsekin parin huonon setin jälkeen vaihdoin Ernie Balleihin, joissa on ainoastaan kerran saattanut olla valmistusvirhe (punos pallopäästä aukesi), mutta saattaa myös mennä setin vanhuuden piikkiin...
Carry My Urn To Ukraine
Tatuo
01.05.2007 20:05:47 (muokattu 01.05.2007 20:06:23)
mullaki ollu pari huonoa kieltä mut se oli ernieballeissa ja sit vaihoin rotosoundeihi ei oo tullu yhtään huonoa kieltä kahteenvuotee

EDIT: typoja
www.yad.fi | et sillee
Rämppy
01.05.2007 21:11:00
Silloin tällöin susikieliä tulee vastaan. Pari vuotta siten DR:llä oli isompaa laatuongelmaa -ilmeni nimenomaan intonaatiopulmina. Taisi olla joku valmistuserä viallinen. Viime vuonna vein Rotosoundin bassonkielet takas kauppaan, kun G-kieltä ei saanut hienovireeseen. Myös kalliinpuoleisissa Pyramid Maximum Performanceissa on pariinkin otteeseen tullut vastaan kelvotonta tavaraa. Eli kyllä jopa kitarankieli voi olla viallinen ihan uutenakin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Cadaver
01.05.2007 21:28:06

Sama juttu, A-kielten intonaation kanssa on ollut eniten ongelmia. Jostain syystä floikkakitaroissa tuntui pärjäävän paremmin, mutta ei-floikkatallan kanssa rupesin suosiolla käyttämään esim. D'Addario:ta.
Metelin eri muotoja: Agent Metal Revenant Riivaaja Sodomia
Krice
01.05.2007 22:22:17

Miten nuo vialliset kielet vaikuttaa intonaatioon?
Eipä muuten ole ollut minulla ikinä ongelmia kielten kanssa, varmaan hyvää tuuria. GHS:t olen kyllä todennut laadukkaiksi, ja erskat.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
TvA
01.05.2007 22:36:07 (muokattu 01.05.2007 22:39:37)
Miten nuo vialliset kielet vaikuttaa intonaatioon?

Kieli ei värähtele samalla tavalla koko matkallaan, jolloin sen värähtelytaajuus (=> sävelkorkeus => intonaatio) heittelehtii.

D'Addarion kielissä ei ole tullut vielä viallisia vastaan, olen käyttänyt niitä jo yli 20 vuotta. Nykyään menee kolmella kitaralla keskimäärin viisi satsia kuussa.

Fenderin Aerodyne Jazz Basson tehdasoriginaali E-kieli kuulosti analogiselta syntikalta ("opening envelope filter" soundi) eikä sitä saanut vireeseen, kun sävelkorkeutta ei kunnolla kuullut, ei edes viritysmittari... Vaihto D'Addarion settiin (ylläri) korjasi ongelmat.
...vapaa-ajan muusikko...
LamaAjanElvis
01.05.2007 23:00:33 (muokattu 01.05.2007 23:01:32)
Mulla on ollut aina tuuria kielten kans, kun jo seitsemäs (tai kuudes) soittovuosi menossa ilman ensimmäistäkään katkennutta kieltä ja noita kun on tullut ruuvattua E-vireeseen ihan kasisetistä kaksitoistaseen. Erään 12-setin B-kieli oli rullattu väärin pussiinsa ja siinä ollut terävähkö kulma vähän jännitti vireeseen vetäessä, mutta sekin sitten kesti. Ei ole merkilläkään juuri väliä ollut, kuitenkin yleensä GHS:ät käytössä.
Häröilyä. Kevyet MULLET-The Darkest Night Sormet lähtee soundista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)