Otto.a 14.04.2007 21:23:36 | |
---|
Mistä puusta kannattaisi tehdä haaparunkoiseen telecasteriin kaula. |
the TT Allan 14.04.2007 22:13:47 | |
---|
Minä tein telen aikoinani haavasta niin bodyn kuin kaulanki koivu otelaudalla. Kyl se siitäkin tulee, mut jos toistamisiin tekisin niin liimaisin ainakin kahdesta palasta ja kaksitoimisella kaularaudalla sekä vaahtera otelaudalla. Kahdesta palikasta niin varmaan vähän jämäkämpi. Mut kyllä vaahterasta varmaan parempi tulee, mut se taasen on ilkeän painava bodyyn verrattuna ja painopiste kepissä tulee vähän huonompaan paikkaan. http://www.telemail.fi/timo.tuovinen |
Deranged 15.04.2007 08:34:55 (muokattu 15.04.2007 08:35:47) | |
---|
ilkeän painava bodyyn verrattuna ja painopiste kepissä tulee vähän huonompaan paikkaan. Jos tekisi neck-thru mallin, niin tuo ei ole niin iso ongelma. Tasapainoa voi tietysti muuttaa vaikka siirtämällä hihnatappien paikkaa ja/tai poraamalla hieman isomman elektroniikkakolon ja laittamalla koloon elektroniikan lisäksi kiven/lyijymötikän/raskaamppa puuta tms. |
Otto.a 15.04.2007 09:08:06 | |
---|
Haapa on aika vetelää mut toimii varmasti. jos teen kahesta palasta niin liimaanko sen joustavalla liimalla vai jollain titepondilla tai muulla kovaks kuivuvalla liimalla. |
Numb 15.04.2007 11:31:00 | |
---|
Kovalla liimalla. Soittimissa aina kovat liimat. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
takape 15.04.2007 12:18:04 (muokattu 15.04.2007 12:19:08) | |
---|
Jos et vaahteraa saa niin kokeilla voi myöskin koivua. Itse tein yhden kaulan koivu.mahonki-mahonki-koivu elikkä neljästä palasta, nyt on tulossa yhteen kitaraan neljästä palasta koivua. (molemmissa ruusupuuotelauta.) Koivu-mahonki on ainakin toiminut hyvin eikä ongelmia ole ollut. Tuossa siitä jokunen kuva http://www.netikka.net/takamaa/telecoustic/ edit: niin ja titebondilla on liimattu pekka |
jarkko l 30.04.2007 22:57:46 | |
---|
Vaahtera toimii kyllä parhaiten toillaisessa pulttikaulaisessa kitarassa, toki edellä mainitut muutkin puut kyllä mutta ei kyllä kannata pelkästään koivusta sitä tehdä.. koivu on puu joka tahtoo kyllä elää niin kauvan kun sinäkin! Toki jos koivu on LÄMPÖKÄSITELTY se toimii. Tein muuten ekan liimakaulaisen kitaran kaulan nyt lämpökäsitellystä haavasta ja täytyy sanoa että TOIMII!! =) käykaahan katsomassa http://www.woodyguitars.com/guitarstosell_eng.htm Ja muuten muistakaa aina puun syyt kitaran kaulan päästä katsottuna niin että syy kulkee ns. vaakaan ja vielä niin että puun sydän puoli otelautaan päin. |
MPU 01.05.2007 10:39:30 | |
---|
Miksi syyt vaakaan? Eikö pystysyinen kaula toimi yhtä lailla? Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
->Pystysyinen toimii ihan yhtälailla. On itseasiassa jäykempikin. Ja se on ihan paskapuhetta, ettei koivusta stabiilia ja hyvää kaulaa pysty tekemään. Oon monella soittanut, ja muutaman tehnyt itsekin. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Kefiiri 01.05.2007 19:08:26 | |
---|
Ja se on ihan paskapuhetta, ettei koivusta stabiilia ja hyvää kaulaa pysty tekemään. Oon monella soittanut, ja muutaman tehnyt itsekin. Samat sanat. Tämä yleinen koivukammo on hämmentävää. |
jarkko l 01.05.2007 23:00:00 | |
---|
Mistä syystä vaakaan.. no siitä että kaulan säätö on varsinkin kaksitoimisella kaularaudalla tarkenpaa ja toiseksi näin päin puu ei lähde menemään niin herkästi ropeliksi. On toki totta että puu on ns. pysty syisenä jäykenpää. Mitä tulee koivun käyttöön soitin puuna niin käytän sitä itse tosi paljon soittimissani mutta, en lähtisi siitä kyllä kaulaa tekemään, toki hyvällä onnella saat sellaisen koivu palan kaulaan missä ei mitään vääntöjä ole mutta itse en sitä koivusta tekisi. olen itse ollut puu alalla jo reilut 20v ja soittimien kanssa pelannut noin 12 vuotta ja nähnyt miten koivu käyttäytyy. Koivu on kaunis puu ja soveltuu kansipuuksi, otelautaan ja moneen muuhun juttuun kyllä mainosti! |
kulmahiomakone 02.05.2007 18:58:15 | |
---|
Mistä syystä vaakaan.. no siitä että kaulan säätö on varsinkin kaksitoimisella kaularaudalla tarkenpaa ja toiseksi näin päin puu ei lähde menemään niin herkästi ropeliksi. On toki totta että puu on ns. pysty syisenä jäykenpää. Ihan hyvä näkökohta. Kuitenkin esim. Hiscock suosittelee kaulassa käytettäväksi pystysyistä puuta, koska se on noin neljänneksen vahvempaa kuin vaakasyinen. Kochin opusta ei ole tässä käsillä, mutta muistaakseni hän toteaa, että vaahteraa on traditionaalisesti käytetty kaulassa vaakasyisenä, mahonkia pystysyisenä. Vaahtera on riittävän jäykkää puuta, että sitä voi kaulassa vaakasyisenä käyttää. Mitä tulee koivun käyttöön soitin puuna niin käytän sitä itse tosi paljon soittimissani mutta, en lähtisi siitä kyllä kaulaa tekemään, toki hyvällä onnella saat sellaisen koivu palan kaulaan missä ei mitään vääntöjä ole mutta itse en sitä koivusta tekisi. olen itse ollut puu alalla jo reilut 20v ja soittimien kanssa pelannut noin 12 vuotta ja nähnyt miten koivu käyttäytyy. Koivu on kaunis puu ja soveltuu kansipuuksi, otelautaan ja moneen muuhun juttuun kyllä mainosti! Mulla on sitten käynyt kolme kertaa putkeen hyvä onni kaulakoivun kanssa. Lisäksi on noita laminaattikauloja koivusta, mutta laminaatissahan on melko yhdentekevää, mitä puuta käyttää - rakenne kompensoi materiaalin heikkouksia. Mutta toivotaan, että onnea on jatkossakin. En ole ollut vuottakaan puualalla, enkä puista muutenkaan mitään ymmärrä. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
beorn 03.05.2007 10:22:51 | |
---|
Mä tein 8-kieiliseen bassoon wenge-puisen kaulan, syyt pystyssä ja ei muuten taivu niin yhtään mihinkään. Vaikka kielissä on yhteensä vetoo jotain reilu 170 kg. Oon jopa harkinnu, että kaapisin kaulasta sitä puuta lisää pois, että taipuis vähän enemmän... Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Ladatkaa Interspectionalin Demo#2 |