Aihe: Mallintava vai putki??
1 2 3 4
ministeri
01.05.2007 10:21:24
putki

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
hilipatihippan
-Cale
01.05.2007 10:59:57
putki

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Perusteluja?
ministeri
01.05.2007 11:13:12
Perusteluja?

No joo. Se tietty riippuu vähän mitä haetaan. Mutta mulla on sellainen kokemus noista mallintavista että bändimme toisella kitaristilla oli alkuun sellainen line6 sitä parempaa sarjaa oleva vahvari..sen soundit ei erottunut ollenkaan kun soitettiin, se ääni vaan katosi johonkin. Saman huomasin taannoin erään bändin keikalla jossa toisella kitaristilla mallintava ja toisella putki. Putkimiehen soundi soi hienosti ja erottui kun taas mallintavan soundi katosi johonkin.. Se ei vaan erottunut sieltä seasta.

Kotisoitteluun mallintava tosin voi olla parempikin vaihtoehto.
hilipatihippan
-Cale
01.05.2007 11:24:39
No joo. Se tietty riippuu vähän mitä haetaan. Mutta mulla on sellainen kokemus noista mallintavista että bändimme toisella kitaristilla oli alkuun sellainen line6 sitä parempaa sarjaa oleva vahvari..sen soundit ei erottunut ollenkaan kun soitettiin, se ääni vaan katosi johonkin. Saman huomasin taannoin erään bändin keikalla jossa toisella kitaristilla mallintava ja toisella putki. Putkimiehen soundi soi hienosti ja erottui kun taas mallintavan soundi katosi johonkin.. Se ei vaan erottunut sieltä seasta.

Kotisoitteluun mallintava tosin voi olla parempikin vaihtoehto.

Jees, allekirjoitan kyllä ton mitä sanoit. Mallintavissa verrattuna trankkuihinkin saattaa huomata tuon saman että trankku, useinmiten kauheasta saundista huolimatta erottuu selkeämmin mallintavan kanssa soitettaessa. Kyllähän mallintava kotisoitteluun on ihan omiaan, mullakin toi Pod on ja ihan hyvin on asiansa ajanut, mutta bändisoittoon mielellään jotain muuta.
mailbag
01.05.2007 12:31:26
ei sen trankun tarvitse olla mallintava..
humppahanuristi
01.05.2007 12:44:13

Omalla lyhyellä kokemuksella, lukematta muita viestejä, sanon, että mallintavista saa ihan asialliset soundit. Ja varsinaisia "oikeita" transistorivehkeitä en ole kokeillut, ei kun olihan minulla Vox PF10. Niin niistäkin saa kohtuullisen hyvän soundin.
Putkivehkeistä saa aivan varmasti hyvän soundin, joka myös miellyttää soittajaa.

Jos lähdetään keikalle tai jopa treeneihin, niin käytännössä kukaan muu ei välttämättä ilman visuaalista kontaktia vahvistimeen pysty sanomaan, onko se putki transistori vai mallintava transistori/putkihärveli. Väitetäänhän näistä kyllä ihan muuta mutta minä väitän näin.

Soittaja itse kyllä huomaa eron, ei välttämättä muun mökän seassa soundissakaan vaan siinä soittotuntumassa.
Mallintavassa tuntuu olevan aina sellainen pieni viive siinä syttymisessä. Putkivehje lähtee heti mukaan ja on kyllä mukavampi soitella kaikinpuolin.
Mutta varmasti pärjää kyllä muillakin vehkeillä.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Kirk_Hammett
01.05.2007 13:51:17
Tottakai putkipeli on bändin kanssa parempi kuin trankku. kuuluu paremmin eikä mene saundi puuroksi kovillakaan voluumeilla mitä tapahtuu huonoimmilla trankuilla
You know it's sad but true...
Antti1
01.05.2007 14:13:38 (muokattu 01.05.2007 14:21:45)
Tottakai putkipeli on bändin kanssa parempi kuin trankku.

Jestas sentään mitä hevonkukkua. Uskotko sä oikeasti tähän?

kuuluu paremmin eikä mene saundi puuroksi kovillakaan voluumeilla mitä tapahtuu huonoimmilla trankuilla

Huonoimmilla trankuilla? Entäpä huonoimmilla putkivahvareilla? Samaa paskaa nekin suoltavat ulos. Mitäs jos puhuttaisiin hyvistä trankuista ja hyvistä putkivahvareista?

Voit tulla kokeilemaan tuota mun trankkuläjää (Trace Elliotin 2x150W trankkupääte, H&K Tubeman II, Rocktron Voodu Valve ja pian vielä ENGL E530 etuasteina) ja jos saat sen vedettyä kuralle tai ei kuulu bändin joukosta, niin ostan sulle kopan kaljaa. Ei tuo mun Screamer selviydy yhtään sen paremmin bändin joukossa, eikä myöskään studiolta löytyvä 100W Marshall JMP Superlead, saatika toisen kitaristin Peavey Valveking.

EDIT 1: Ja mitä tulee tuohon soundin puuroutumiseen kovilla äänenpaineilla, niin suuritehoiset trankkuvahvarit puolustavat paikkaansa juurikin tuossa. Putkivahvari täysille vedettynä ei ole mikään selkeyden perikuva, tuli taas pari päivää sitten todistettua kun äänittelin JMP:tä kirjaimellisesti täysillä. Se on sitten taas täysin makuasia, että kuulostaako putkivahvarin päätesärö orgastisemmalta. Ei sovi moneen juttuun sekään.

Ihme gloriaa noiden ympärille yritetään rakentaa mututuntumalla... Jos ette osaa valita sopivia kamoja transistoreilla toteutetuista laitteista, niin ei se niistä huonoja tee. En lähtisi paljoa tekemään johtopäätöksiä niistä romukasoista, joita lähes jokaisella kitaristilla on ollut uransa alkutaipaleella.

EDIT 2: Sori tää vuodatus nyt, meni pahasti ohi aiheesta. Ärsyttää vaan, kun osa porukasta tuputtaa päätöntä skeidaa totuuksina. Monesti tuntuu, että nämä tyypit ovat niitä joilla ei juuri pahemmin kokemusta laitteista taida olla. Mitenkään edellistä kirjoittajaa siis leimaamatta, yleisestiottaen vain.
esprit de corps
01.05.2007 15:13:21
Voit tulla kokeilemaan tuota mun trankkuläjää (Trace Elliotin 2x150W trankkupääte, H&K Tubeman II, Rocktron Voodu Valve ja pian vielä ENGL E530 etuasteina) ja jos saat sen vedettyä kuralle tai ei kuulu bändin joukosta, niin ostan sulle kopan kaljaa.

Trankkuläjää?
Vähän niinku muumi.
Tami
01.05.2007 15:14:12

Jestas sentään mitä hevonkukkua. Uskotko sä oikeasti tähän?
Ihme gloriaa noiden ympärille yritetään rakentaa mututuntumalla... Jos ette osaa valita sopivia kamoja transistoreilla toteutetuista laitteista, niin ei se niistä huonoja tee. En lähtisi paljoa tekemään johtopäätöksiä niistä romukasoista, joita lähes jokaisella kitaristilla on ollut uransa alkutaipaleella.
EDIT 2: Sori tää vuodatus nyt, meni pahasti ohi aiheesta. Ärsyttää vaan, kun osa porukasta tuputtaa päätöntä skeidaa totuuksina. Monesti tuntuu, että nämä tyypit ovat niitä joilla ei juuri pahemmin kokemusta laitteista taida olla. Mitenkään edellistä kirjoittajaa siis leimaamatta, yleisestiottaen vain.

Mä olen ihan samaa mieltä. Useammin vika on kyllä soittajassa tai miksaajassa jos ei mallintava "kuulu" bändin seasta. Se olohuoneessa hyväksi säädetty V-scoop-soundi ei oikeasti kuulu sieltä bändin seasta riippumatta laitteesta. Kitaralle on äänikentässä se oma alue, basistin ja muun orkan hoitaessa omat alueensa.. Hassua että miten esim Marzi on tuupannut keikoilla flextone 2:lla loistavilla soundeilla ja täällä muusikoiden.netissä ei 16 vuotias ukko pysty soittamaan sillä edes kotona pimeässä kun se on NIIN muovinen...

Tällä foorumilla aika kuluu pätkittäin: hetki sitten tyrkytettiin classic 30 + bad monkey yhdistelmää, sitten screameria jokaiselle kitaristille, sitten tuli edition tube jne jne.

Se mikä luetaan netistä pitää ymmärtää toisena näkökantana omille kokemuksille. Kun on itse kokeillut laitetta niin on jotain pohjaa kommentoida. Ja se pikainen soittokerta musakaupassa tai soittokämpällä ei anna koko kuvaa laitteesta vaikka usein hyvin suuntaa-antava onkin...
Töissä intissä - vikaa vintissä
PIM
01.05.2007 15:20:36
TheStompBox.netistä löytyy muutama artikkeli, joista saattaa olla apua mallintaviensa kanssa tuskaileville. Mukavan tuntuinen saitti muutenkin, käykääpä tutustumassa ellette ole känyt jo aiemmin.

Esim.
http://www.thestompbox.net/ViewArticle.aspx?ArticleID=36
http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=4634
http://www.thestompbox.net/ViewArticle.aspx?ArticleID=19
Werihukka
01.05.2007 15:25:50

Mulla on Johnson J-Station ja POD XT Live enkä kummassakaan ole havainnut mitään hidasta syttymistä. Voihan se olla niinkin että olen niin hidas näpeistäni.

Ei sitä havaitsekkaan. Sen tuntee, kun kokeilee putki ja trankku/mallintavaa vuoron perään. Tuntuma on erilainen, mutta ei sitä viiveeksi tunnista.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
Antti1
01.05.2007 15:47:21
Trankkuläjää?

No myönnettäköön, onhan siinä aika iso läjä putkia etuasteissa. :) Monet kuitenkin määrittelevät mööpelit vielä transistorikamoiksi siinä vaiheessa, kun ei päätteestä löydy putkia. Ei liene Valvestate monen mielestä putkivahvistin?
Ukko
01.05.2007 15:54:14

Ei sitä havaitsekkaan. Sen tuntee, kun kokeilee putki ja trankku/mallintavaa vuoron perään. Tuntuma on erilainen, mutta ei sitä viiveeksi tunnista.

Ei ole noin. Keskiverto trankku suoraan etuseen kepilla soitettaessa on kolkkosoundisempi kuin putkivehje mutta ääni lähtee yhtänopeasti kummallakin. Sen soittajan osuus on kuitenkin prosessissa aika iso. Tää on vaan mun kokemus asiasta mutta yksi pisara lisää meressä.
Werihukka
01.05.2007 16:03:45 (muokattu 01.05.2007 16:04:19)

Ei ole noin. Keskiverto trankku suoraan etuseen kepilla soitettaessa on kolkkosoundisempi kuin putkivehje mutta ääni lähtee yhtänopeasti kummallakin. Sen soittajan osuus on kuitenkin prosessissa aika iso. Tää on vaan mun kokemus asiasta mutta yksi pisara lisää meressä.

No mallintavissa nyt ainakin on viive. Johtuu siitä, että niissä on AD/DA muunnos (poikkeuksiakin löytyy). Se on vain niin pieni, että sitä ei edes huomaa. Analogisissa trankkuvehkeissä tuskin mitään huomattavaa eroa kuitenkaan putkivehkeisiin on. Saattaa eroa olla, mutta ei niin, että sitä nyt hirveän hyvin huomaisi. Tatsi on silti erilainen.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
ministeri
01.05.2007 16:47:43 (muokattu 01.05.2007 16:49:24)
Kyllä varmasti trankku vehkeissäkin on ihan hyviä. Lujilla voluumeilla se vaan vaatii aika isot wattimäärät. Transistorivahvistin ei mun kokemuksen mukaan kuulosta hyvältä luukutettuna.

Se riippuu varmaan myös siitä että minkälaista musaa soittaa...Mallintavista saa varmasti joihinkin juttuihin tosi hyviä ja monipuolisia soundeja mutta meidän retrorock hommissa se ei ajanut asiaansa kun taas sitten putkivahvistin toi heti sen mitä tarvittiin. Ja vaikka ne vox ja fenkku mallinnokset kuulosti itsekseen ihan hyviltä niin ne ei erottuneet muiden soittimien seasta tarpeeksi. Jäi jotenkin voimattomaksi ja ponnettomaksi se soundi.

Silti edelleen...mulle kelpaisi kotiin hyvin joku mallintava ja jossain vaiheessa varmaan hankinkin..luultavasti ihan softapohjaisen.
hilipatihippan
-Cale
01.05.2007 16:50:23
Ei liene Valvestate monen mielestä putkivahvistin?

Ei niin, se on hybridi.
antti2
01.05.2007 19:29:09
ehdottomasti putkivahvistin, ja siihen joku nauha kaiku ja kitaraan vielä punottu G. Jos haluaa vain hyvät delay ja reverb systeemit, niin siinä tapauksessa malintava transistori.
mailbag
01.05.2007 19:39:37
viimeaikoina olen vasta tullut tietoiseksi putkivahvistinten ominaissoundista, käytettyäni muutaman vuoden trankkuja ennen tätä. jokaisessa kokeilemassani putkipelissä on sellainen ohut ja tasainen "lanka" siinä soundin "keskellä", kun taas trankuissa sellainen koko alueelta muhea ja mehukas soundi :) puhun nyt siis varsinkin hi-gain soundista, molemmilla tekniikoilla toteutetuissa vahvareissa löytyy sitä potkua kuitenkin, mutta se on usein hieman erilaista
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)