Aihe: Bassoa kitaravahvistimen kautta = Paukahtelua
1
Sabatto
04.03.2007 21:14:14
Hei kirjoittelen tässä ensi kertaa tällä foorumille ja minulla on sellainen ongelma että:
kun olen soittanut pitkän aikaa kuten esimerkiksi 2h bassoa kitara vahvistimen kautta syntyy suljettaessa massiivinen paukahdus, jollaista en ole muuten saanut kitaralla soittaessa aikaan. Eli onko jokin pielessä? Onko mahdollisesti jotain hajonnut bassolla raiskaamisen tuloksena? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille :D
poppamies
04.03.2007 21:51:58

Hei kirjoittelen tässä ensi kertaa tällä foorumille ja minulla on sellainen ongelma että:
kun olen soittanut pitkän aikaa kuten esimerkiksi 2h bassoa kitara vahvistimen kautta syntyy suljettaessa massiivinen paukahdus, jollaista en ole muuten saanut kitaralla soittaessa aikaan. Eli onko jokin pielessä? Onko mahdollisesti jotain hajonnut bassolla raiskaamisen tuloksena? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille :D

Ei tuolla paukahduksella ole mitään tekemistä sen kanssa soitatko bassolla vai kitaralla. Jos ei ole paukkunut kitaralla niin se on vain puhdas sattuma. Useissa (halvemmissa) vehkeissä verkkovirran katkaiseminen aiheuttaa tuon paukkumisen. Eihän se ole mukavaa eikä vahvistimelle välttämättä terveellistäkään ja jos ei masterinkaan vääntäminen nollaan ennen vahvistimen samuttamista auta niin saa luvan paukkua. Ei se vahvistin siitä paukkumisesta kuitenkaan hajoa mutta rasittaa kyllä elementtiä jos on mahdottoman kova.
G strings are for strippers!
PaavoMik
05.03.2007 20:24:09
Itse en bassoa bassoa ole kitaravahvistimen läpi paljoa soitellut, tietojeni mukaan kitaran vahvari ei oikein tykkää niin matalista äänistä. kaverilla/tutulla kerran räjähti (kirjaimellisesti! :D ) kitaravahvari kun soitteli sen läpi bassoa... En suosittele!
Dropped C
05.03.2007 20:50:22
Elementit tykkää pahaa, vaffari välttämättä ei. Itse olen kyllä vedellyt ihan 4 tunnin sessiotakin tuollaisella Ampekin 60W:n kitaranupilla bassokaappien läpi ja niin kovaa kun siitä järjellisillä säröillä lähtee. Kuumana se käy mutta mitään poksahteluja, yms ei ole ilmennyt.
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
patrikkivekas
23.04.2007 16:11:55

Kyllähän vahvarit välillä paukkuu suljettaessa, mutta ei kyllä kannata ainakaan kovin kovaa soitella kitarastyrkkarin läpi. Entinen basisti soitti reeniksellä Marshallin nuppi/kaapi-yhdistelmää, ja paskakshan ne elementit meni... :/
iron10
23.04.2007 16:43:53
Miulla on menny kahesta kitara composta kanavat paskaks. Kannattaa hommata pikimmiten basso compo
Tana
23.04.2007 18:08:38

Mä taasen olen soitellut craten 15-wattisen kitaracombon läpi bassoa Electro-harmonixin putkietuasteella. Se on loistava yhdistelmä kerrostalossa: soundi on lihava, muttei häiritse naapureita.

Ja vahvari on jo pari vuotta kestänyt hyvin, potikat vaan rohisevat. Mutta taitaa olla ton hintaluokan combossa ihan normaalia, ei liity bassonsoittoon. :)
Diiba daaba
Tatuo
23.04.2007 19:31:02
ei mullakaa mitää ongelmia ku soittellu kitara vaffun läpi mut kyl soundi sais olla läskimpi
www.yad.fi | et sillee
Sabatto
30.04.2007 22:23:36
Kiitos vastauskista!
Ja vielä muuten yksi kysymys:
Eli kumpaa suosittelette että kestää kauemmin bassolla rääkkäystä PA vaiko kitaravahvari?

Ainakin PA:sta lähtee puolet parempi saundi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)