Aihe: Mistä sitä aloittaa?
1 2 3 4
Ile-
27.04.2007 23:35:49 (muokattu 27.04.2007 23:44:19)
Tuo soittamisen ja laulamisen osaamisenkäsite on kuule niin laaja, että et kyllä ihan noilla perusteilla ainakaan minua onnistunut vakuuttamaan. :)
Jos kopioit tämän allekirjoituksen, olet idiootti.
BubbleBob
28.04.2007 05:11:15

Että kitarasta voi rämpytellä sointuja säröllä, ilman että osaa mitään ? Hmmm.. vielä kovaa kamaa, ja improna. Luovaa ?!

Innostus määrännee oppimisen nopeuden ja tason, eli kannattaa vaalia harrastustaan, eikä ikinä antaa sen muuttua umpipuuksi.
Floating out of the Screen..
musamies
30.04.2007 00:30:07
Kitara on kyllä helppo lärpytin päästä alkuun osaamatta mitään.

Mä olen eri mieltä, ehkä juuri siksi soitan pianoa ja erilaisia koskettimia kun niiden kanssa pääsin helpommin alkuun osaamatta mitään...

Kuka vaan nuottikorvaa omaava pystyy laulamaan mistä sävellajista vaan ja onpa hienoa ja täydellistä jos sattuu olemaan synnyinlahjana hyvä sointi äänessä.

Laulamisenkin koen omakohtaisesti hankalampana kuin pianon tai koskettimet.

Pianossa tai koskettimissa vaatimustasi kuitenkin kasvaa jos yrittää olla hyvä. Alkuun pääsee helposti.

Kitaran rämpytystaito ei vielä tee ketään muusikoksi.

En osaa ottaa edes C duuria kitaralla!
piiska2
02.05.2007 21:20:51
Tiedän eräänkin tunnetun naissolistin, joka ei osaa soittaa mitään instrumenttia. Mielestäni aika säälittävää olla titteliltään muusikko. Kitaran rämpytystaito ei vielä tee ketään muusikoksi. Niin- mitäs tahdoinkaan sanoa? Sitä, että MINÄ en arvosta ketään solistia tai soittajaa, joka ei ole opiskellut musiikkia ja on silti suosittu. Enemmän arvosta häntä, joka on edes yrittänyt olematta silti hyvä ja suosittu. Ja sitten on eri juttu, kuka tekee ihmisestä suositun. Iltalehti, tanssilavayleisö vai joku muu vielä vähempiarvoinen taho?PISTE!

Onko sillä väliä onko opiskellut 10 vuotta, jos soittaa tylsästi eikä kolahda keneenkään. Paul McCartney ei opiskellut musiikkia, mutta on tehnyt loistavaa musiikkia josta miljoonat pitävät.

Kyllä muakin tuo Idols-tökkii, mutta onhan niitä 50-luvullakin ollut Suomen Elvis Presley -kisoja.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
02.05.2007 23:52:05

joka ei ole opiskellut musiikkia ja on silti suosittu

Ei kun niitä pitää arvostaa jotka on opiskelleet musiikkia ja ovat epäsuosittuja!!
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Radiation
03.05.2007 21:31:42
Andrei: Tartteeko olla noin lannistava? Musiikin hienous ei piile missään mystisissä dogmissa joita noudatetaan maailman tappiin saakka, vaan vapaudessa ilmaista itseään parhaaksi näkemällään tavalla.
Musiikin voi ottaa samalla ihan helvetin vakavasti, mutta samalla myös helvetin rennosti, ja se on mielestäni hienoa. YOU'RE FUCKING IT UP!

Ketjun aloittajalle: Nuottikirjat esiin ja soinnut selville niin johan lähtee! Virtuoosiksi tuskin kumminkaan tulee ihan overnight, eli treeniä se vaatii. Mutta onhan meillä nuorilla aikaa. Tsemiä!
baron
04.05.2007 00:40:30

Mutta onhan meillä nuorilla aikaa. Tsemiä!

Tä? Suomalaisen miehen odotettavissa oleva elinikä on 75, naisen 82, kelläs tässä kiire muka olisi?
aaro
04.05.2007 14:30:09
Tä? Suomalaisen miehen odotettavissa oleva elinikä on 75, naisen 82, kelläs tässä kiire muka olisi?

Se on kato tää nykyajan elämänrytmi ja -tyyli joka aiheuttaa kiireitä! Välillä on niinkin että vaikkei oo mitään työn alla taikka mitään menoa niin "on olevinaan kiire" tehä jotain...

eipä ihan kuulu asiaan mutta kuitenkin...

Ite oon opiskellu musiikkia yli 10 vuotta mutta oon mielestäni pianistina ihan huono. Sitten pistää miettimään kun oon reenannu iteopiskellen pianohaitaria pari vuotta ja kehutaan että vitsi kun toi näyttää helpolta(ja ilmeisesti kuulostaa hyvältä).
Siinä tulee sitten vähän ristiriitanen tunne...
baron
04.05.2007 15:24:16

Ite oon opiskellu musiikkia yli 10 vuotta mutta oon mielestäni pianistina ihan huono.

Ai, mä oon käynyt 3 vuotta pianotunneilla ja oon mielestäni hirveän hyvä!
piiska2
04.05.2007 20:58:56

Itse olen soittanut 33 vuotta ja vain silloin tällöin kehtaan tituleerata itseäni pianistiksi. Muutenhan mä tiedän kaikesta kaiken ;)
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
aaro
04.05.2007 21:06:33

Mä oon vaan alkanu kyllästyä klasaripianoon vähitellen. Haluisin kovin pitää taitoja yllä mutta treeniaika menee enemmän nykyiseen pääsoittimeen kirkonurkuihin. Ja sitten tietenkin aika ajoin jammailen pianolla jotain ja lauleskelen hörhöjuttuja päälle :D
Kirkonurkusoitoista on siinä mielessä hyötyä että voin "peittää" huonon pianistisuuden sanomalla että pitää keskittyä niihin. Oikeastihan jos meinaa että on huono jossain niin se pitäisi tietenkin parantaa eikä vaan vaihtaa johonkin kiinnostavampaan. Ajattelin kyllä vaihtaa joksikin aikaa popjatspianopuolelle jos se musaopistossa on mitenkään mahdollista. Se voisi antaa tukea tuleville bändijutuille ja sitten taas vaihto takasin klasaripuolelle on miellyttävä..

Sekin tossa klasaripuolella ärsyttää kun se ei tunnu hyödyttävän mitään. Siihen menee sitten motivaatio jos ei ole aikomusta esittävään säveltaitoon tai jotain.

mutta tuo taitaa olla taasen eri juttu kuin mistä pitäisi puhua....
baron
04.05.2007 22:07:33

Itse olen soittanut 33 vuotta ja vain silloin tällöin kehtaan tituleerata itseäni pianistiksi. Muutenhan mä tiedän kaikesta kaiken ;)

Mä voisin kyllä rehellisyyden nimissä täydentää, että en mä kenenkään muun mielestä ole hyvä, mutta So What, kuten Miles Davis sanoisi:-)
musamies
04.05.2007 23:33:12 (muokattu 04.05.2007 23:38:12)

Olen oikea pianisti silloin kun olen liikkeellä pianistin ominaisuudessa. Eipä sitä pianistiuttaan tule välttämättä muissa yhteyksissä niin korostettuakaan. En tiedä onko väliä sillä onko hyvä vai ei jos on kuitenkin ainoa käytettävissä oleva pianisti nimenomaisessa keikkatilanteessa?

Mä voisin kyllä rehellisyyden nimissä täydentää, että en mä kenenkään muun mielestä ole hyvä

On teikäläisellä pakko olla jotain hyviä puolia jos keikalla kuitenkin käyt.

Onhan niitä työkoneitakin vaikka kuinka hyviä ja tehokkaita, mutta eipä niistä ole iloa jos ne ei ole käytössä siihen hommaan mikä sillä kertaa kyseessä. Kuulin, että yhdellä meidän kylän metallipajalla on käytössä laserleikkuri, joka leikkaa paremmin kuin meikäläisen rälläkkä, mutta eipä siitä paljon iloa minun harrasteprojekteihin ole...
baron
05.05.2007 08:16:16

On teikäläisellä pakko olla jotain hyviä puolia jos keikalla kuitenkin käyt.

Mä ensiksi aloin keikkailun ja huomasin, että se on joteskin helpompaa, jos osaa soittaa ja aloitin sitten harjoittelun ja pianotunnit.
Eddy
05.05.2007 08:27:29 (muokattu 05.05.2007 08:28:51)
Mä ensiksi aloin keikkailun ja huomasin, että se on joteskin helpompaa, jos osaa soittaa ja aloitin sitten harjoittelun ja pianotunnit.

Tolla metodilla hommasta katoaa se haasteellisuus!
Koskettelen soittimia...
musamies
05.05.2007 11:11:39 (muokattu 05.05.2007 11:44:27)

Mä en oo ollu yhdelläkään pianotunnil ;-) Koulussa ajettiin pois musanluokasta jos välitunnilla halus harjoitella pianon soittoa. Oon sitä mieltä, ettei keikkailua opi kuin keikkailemalla. Kylhän jonkinlainen taitotaso auttaa jos sen avulla pystyy esittämään niitä biisejä mitä haluaa.

Viimeksi keikalla kyseltiin olenko kenties joku musiikinopettaja tai muuten vaan alaa opiskellut. Oli arvaukset aika kaukana siitä mitä on todellisuus. Tottahan se kuitenkin on, että opiskelen sitä, mutta ei ole mitään instituutioita apuna tai onhan esim. kunta ja seurakunta ollut apuna, mutta homma on niin omaehtoista, ettei opiskelu kuulosta kovin hyvin sopivalta sanalta.
R.Syke
05.05.2007 13:44:55
Mä en oo ollu yhdelläkään pianotunnil ;-) Koulussa ajettiin pois musanluokasta jos välitunnilla halus harjoitella pianon soittoa. .

Soitatko pianoa keikalla?
musamies
05.05.2007 15:50:17 (muokattu 05.05.2007 15:53:50)
Soitatko pianoa keikalla?

Jos sähköiset versiot lasketaan! Viimeksi akustinen versio oli Yamahan flyygeli.

Periaatteessa mitä tahansa, jossa samanlaiset koskettimet kuin pianossa. Toinen rajaus tulee ehkä siitä, että ymmärrän nuotteja vain rajoittuneesti enkä täydellisesti. En välttämättä tunne kaikkia yksittäisiä nuotteja, mutta tajuan niitä jotenkin kokonaisuutena. Tämä kehittyy vähitellen, mutta pelkästään nuottilähtöinen lähestymistapa ei kovin hyvin kohdallani toimi vaan vapaa tulkinta ja improvisointi.
R.Syke
05.05.2007 16:09:56
Jos sähköiset versiot lasketaan! Viimeksi akustinen versio oli Yamahan flyygeli.

Periaatteessa mitä tahansa, jossa samanlaiset koskettimet kuin pianossa. Toinen rajaus tulee ehkä siitä, että ymmärrän nuotteja vain rajoittuneesti enkä täydellisesti. En välttämättä tunne kaikkia yksittäisiä nuotteja, mutta tajuan niitä jotenkin kokonaisuutena. Tämä kehittyy vähitellen, mutta pelkästään nuottilähtöinen lähestymistapa ei kovin hyvin kohdallani toimi vaan vapaa tulkinta ja improvisointi.

Mitä tarkoittaa ymmärtää nuotteja vain rajoittuneesti?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)