Aihe: Allergiset laulajat, hjelppinkivä!
1 2
kuunsirppi
07.06.2005 18:56:34
Heip!

Kertokaa kokemuksianne, miten selviätte allergianne kanssa, kun ääni tahtoo mennä, kurkkua saa rykiä koko ajan, kun limaa nousee keuhkoputkista ja valuu nieluun nenäonteloista (tai mistä lie tulee.o( )

Itselläni todettiin pari kuukautta sitten paha kosketushajusteallergia. Millekään heinille, tms. en ollut allerginen. Ainoastaan ruoka-aineista tomaatti ja maapähkinä antoivat pienet reaktiot.

Olen vaihtanut kaikki käyttämäni tuotteet hajusteettomiksi, mutta nyt on silti äänen kanssa oikeita ongelmia.

Käytössä on nyt Aerius-antihistamiini ja Rhinocort Turbuhaler.

Onko joku käyttänyt Emsin (?) suolaa? Entä jotain Kuusenkerkkäkarkkeja (pitäis kai poistaa limaa?)?

Miten siis pärjäätte ja saatte äänenne pysymään kunnossa?

Foniatri sanoi, että äänihuulet on vähän rasittuneen näköiset, mutta ei mitään hälyyttävää.

Kiitos kaikista vinkeistä!
meskalita
08.06.2005 01:24:53 (muokattu 20.06.2005 00:23:42)

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe, varsinkin näin siitepölyaikaan. Olisi helpottavaa kuulla muiden allergian uhriksi joutuneiden kokemuksia ja selviytymiskeinoja.

Itselläni on todettu lievät huone-, eläin- ja siitepölyallergiat. En syö säännöllisesti allergialääkkeitä ja harvoin muutenkaan, lähinnä jos tiedän olevani menossa yöksi paikkaan, jossa on useampia eläimiä. Itselläni allergiset oireet ilmenevät limakalvojen turvotuksena, kutinana ja aivasteluna - limaa ei mulla allergiaan liity, pikemminkin liiallista limakalvojen kuivumista.

Allergialääkkeet tuntuvat pääsääntöisesti tekevän enemmän hallaa kuin hyvää. Allergialääkkeiden suhteen ongelmaksi olen itse kokenut juurikin nielun/nenän liiallisen kuivumisen. Laulamisesta ei tule mitään kun suu on kuin beduiinin sandaali pari sekuntia vesilasillisen jälkeen. En ole laskenut kuinka montaa eri allergialääkettä on tullut testattua sekä nenäsuihkeen, että tablettien muodossa, mutta aika turhauttavaa se on ollut.

Tähän mennessä olen parhaaksi allergialääkkeeksi kokenut Kestinen. Se ei väsytä, eikä (mulla ainakaan) kuivata limakalvojakaan tarpeettomasti. Onko muilla kokemusta aiheesta?

Sen lisäksi olen löytänyt helpotusta ...NENÄKANNUSTA! Tunnetaan myöskin sarvikuonona. Aamuin illoin nenäonteloiden huuhtelu suolavedellä, ja olo ei tunnu läheskään yhtä kurjalta kuin pahimpina hetkinä saattaisi. Auttaa tehokkaasti nenään asumaan jääneen liman karkoittamisessa, ja toisaalta myöskin säilyttämään limakalvojen luonnollisen kosteuden. (toisin kuten esim. nenää kuivattavat suihkeet) Sarvikuonoa saa apteekeista. Uskallan suositella kokeilemaan, itse olen kuulunut sarvikuonon käyttäjiin kahden vuoden ajan.

TJEU http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/54

Kolmantena voisin vielä mainita vihreän teen ja auringonhattu-uutteen. Jos huomaan kurkun tuntuvan kuivahkolta miksaan itselleni vihreän teen sekaan 20 tippaa uutetta ja nautin ajan kanssa. Munkkitippoja on myös tullut käytettyä, mutta ne maistuvat paljon pahemmalle kuin auringonhattu-uute... ja minä en mitään pahanmakuista syö. :D Niin ja tosiaan, vihreää teetä siksi koska se on "pehmeämpää" kuin esim. peruspussitee.
sound in - pleasure out
solesurvivor
08.06.2005 07:34:16
Sen lisäksi olen löytänyt helpotusta ...NENÄKANNUSTA! Tunnetaan myöskin sarvikuonona. Aamuin illoin nenäonteloiden huuhtelu suolavedellä, ja olo ei tunnu läheskään yhtä kurjalta kuin pahimpina hetkinä saattaisi. Auttaa tehokkaasti nenään asumaan jääneen liman karkoittamisessa, ja toisaalta myöskin säilyttämään limakalvojen luonnollisen kosteuden. (toisin kuten esim. nenää kuivattavat suihkeet).

Tähän kyllä yhdyn. Itsellä paha siitepöly ja huonepöly allergia ja koko kesän ajan ääni hieman käheä ja nokka tukossa. Sarvikuonolla kun tosiaan päivittäin huuhtelee (pahaan aikaan kolmekin kertaa), on nenän tukkoisuus enää vain aamuisin. Lisänä kyllä syön aeriusta ja käytän kortisonipitoista nenäsumutetta, mutta kuivuus nenässä helpottunut huomattavasti myös.

Ei kosteutusnenäsuihkettakaan kulu enää niin paljon. Mikä myös on nopea pika-apu ollut minulle (Humidose), koska mukana myös suolaa, joten samalla kun kosteuttaa, myös huuhtelee, jos tupsauttaa reilummin nenään ja niistää. Eli usein käytän tätä päivällä tai sitten aamulla, jos jostain syystä ei kerkeä sarvikuonoa käyttää. Yleensä en sen käytöstä kyllä tingi!
"If you shake my hand, better count your fingers.."
Sandey
08.06.2005 11:01:19
Mä olen kanssa allerginen, pahimmin eläimille ja siitepölylle. Kaiken kukkuraks todettiin talvella astma. Loistavaa.. Käytän Rhinocort Aquaa ja astmalääkkeitä päivittäin. Vielä ei allergiaoireet oo pahimmillaan, mutta Aeriusta pistelen poskeen. Sen lisäks kestine ja heinix on ollu ihan hyviä. Auringonhattu-uute on joo ihan hyvä troppi. Mä laitan usein öisin ilmankostuttimen sängyn viereen. Tekee aivan sairaan hyvää muutenkin ku allergiakautena. Ainakin auttaa kuiviin limakalvoihin. Alkukevät on mulle kanssa äärimmäisen pahaa aikaa kun lumi on lähteny ja katupöly lentää ilmassa. Sillon ei sitte lauleta..
kuunsirppi
08.06.2005 11:10:43
Mulla on kyllä myös tuo sarvikuono, mutta oon ehkä vähän turhan laiskasti sitä käyttänyt. Pitää siis ottaa ihan säännölliseen käyttöön se.

Yksi, jonka ostin kanssa juuri, on tuollainen vesipiippu. Siihenkin laitetaan lämmintä suolavettä ja sitä sitten hengitellään. Se kostuttaa äänihuulia.

Näiden lisäksi ostin jotain Emsim-suolaa, joka on jotain kivennäissuoloja. Purkin kyljessä lukee, että ärtyneelle kurkulle ja käheyteen. Sitä kurlataan 1-3 krt/pvä. Pahaa, kun fan!

Nyt sitten "löysin" netistä jotain Äänenavaustroppia. Se on ihan tolla nimellä ja Luontokauppa myy sitä. Tilasin hätäpäissäni sitäkin. Se setä siellä kaupassa sanoi, että se irrottaa limaa ja laulajat juuri paljon sitä käyttävät. Let's see!

Eli kaikenlaisia poppokonsteja oon kokeillut, mutta mulla voi olla, että oon liian lyhytpinnainen noitten juttujen kanssa. Pitäis jaksaa vaan enemmän käyttää noita juttuja.

Antihistamiineista oon varmaan kans syönyt kaikki mahdolliset :o( Tällä hetkellä mullakin on Aerius ja nenään on sitten Rhinocort Turbuhaler, joka on onneksi miellyttävä käyttää, kun on semmosta jauhetta. Ainoa on se, että kun se on kortisonia, niin se kuivattaa. Siihen sitten oon perään ruikkinut tuota Nozoilia, eli öljyä.
Rhinocort on kyllä ensimmäinen, joka saa nenän pysymään suht auki, mutta silti sitä limaa valuu kurkkuun tuolta jostain.

Kuinka yhden ihmisen ropassa voikin olla niin paljon räkää :o(
Tellervo
09.06.2005 10:13:54
Mulla on jonkun sortin pölyallergia sekä kissa- ja koira-allergia, ja varsinkin keväisin pölyn vaikutuksen huomaa. Nytkin on kaikki tukossa kun satuin heti kadulle astuessa jonkun työkoneen nostattamaan pölypilveen. Saa jodlata ja kurlata tuntitolkulla että tästä äänestä tolkullisen saa. No, onneksi ei tänään tarvi.

Mitään lääkkeitä en syö muuten kuin eläinpaikoissa yöpyessä, mutta auringonhattu-uutetta kuluu. Hyvä tietää että tuollainen sarvikuono on olemassa, itse olen joskus hoitanut asian käsipelillä hankalammin. Tuota huuhtelua ilmeisesti kannattaisi kyllä tehdä ihan säännöllisesti, se estää myös flunssaa ja muita pöpöjä pesimästä onteloihin. Täytynee ottaa tavaksi.

Puhtaassa ja raikkaassa ilmassa äänikin pysyisi varmasti terveempänä kuin täällä katu- ja kivipölyn keskellä :( Kyllähän se kaikinpuolinen terveys ja kunto äänessä heijastuu, se on selvää. Mulla on ollut muista terveydellisistä syistä vähän ongelmia kestävyyden ja hapen haukkomisen kanssa, mutta asia on toivottavasti paranemaan päin...
"Miksi kiroat kun voisit sanoa ihania asioita?" – jogo2000
kultakutri
16.06.2005 12:04:40
Minulla on tehonnut Kestine-allergialääke siitepölyallergiaan eli kurkkukipu on pois, nenässä kulkee ilma taas eikä silmiä kutita enää. Olen koettanut huolehtia riittävästä nesteen juomisesta ja teen resonansi-harjoituksia niin lima lähtee irtoamaan paremmin.
NIIL7BQ
17.06.2005 15:28:20
Suosittelen reseptillä saatavaa DUACTia. Se mulla on helpottanut oloa jopa vartissa. Koska se sisältää pseudoefedriiniä, se antaa positiivisen tuloksen mahdollisessa dopingtestissä (eipä ole pelkoa sellaiseen joutumisesta). Perustuu siihen, ettei se väsytä eikä kuivata limakalvoja, mutta saa hengitystiet pysymään auki. Mutta niinkuin kaikki lääkkeet, vaikutus on yksilöllistä.
Jos nenän tukkeutuminen (vain toinen sierain "vetää") on riesana, kannattaa kokeilla nenänvarsilaastaria jota saa sekä apteekista että urheilutarvikeliikkeistä. Eikä kannata popsia kaikkea mitä tohtorit kirjoittaa. Jos mixaa eri valmisteita, ei itse pirukaan ota selvää mikä on se, joka auttaa ja mikä pahentaa mm kuivumista.
kite
19.06.2005 19:11:51
Moi Laulaja!

Noi lääkkeet mitä sulla on käytössä on todella hyvät. Rhinocort Turbuhaler on kortisonilääke. Aerius on antihistamiini, ja ihan uudemmasta päästä. Molemmat vähentää/poistaa allergisen reaktion.

Noilla kahdella (kortisoni- nenäsuihke/nenäjauhe + antihistamiini) kannattaa jatkaa. Voi kai kokeilla eri valmisteita (joillakin toinen toimii paremmin kuin toinen):

- ilman reseptiä saa:
Flixonase nenäsumute (kortisonisuihke)
Beconase ( --- ii --- )

Kestine (antihistamiini)
Xyzal ( --- ii --- )

Myös suolavesihuuhtelu irrottaa limaa.

Voi hyvin !

Kerro miten homma jatkuu. Jos noista ei apua, kannattaa ottaa yhteyttä osaavaan kurkkulääkäriin, joka tuntee laulajan pulmat.
meskalita
20.06.2005 00:36:08

Suosittelen reseptillä saatavaa DUACTia. Se mulla on helpottanut oloa jopa vartissa. Koska se sisältää pseudoefedriiniä, se antaa positiivisen tuloksen mahdollisessa dopingtestissä (eipä ole pelkoa sellaiseen joutumisesta). Perustuu siihen, ettei se väsytä eikä kuivata limakalvoja, mutta saa hengitystiet pysymään auki.

Mä taas en suosittelisi duactia allergikoille.

Oloa se helpottaa nopeasti jos on aivan tukossa, mutta vaikutus perustuu nimenomaan pseudoefedriiniin, joka itsessään ei auta allergiaan mitenkään. Pseudoefedriini vain laajentaa hengitystiehyitä ja esim. allergiaan liittyvää kurkun limakalvojen kutinaa se ei lopeta. Limakalvoja pseudoefedriini kuivattaa samasta syystä kuin muutkin piristeet (kahvi jne).

Toisaalta jos on joka rööri täynnä räkää, surkea olo, kuumetta jne. niin pseudoefedriini auttaa tilanteessa jossa esiintymättä jättäminen ei ole vaihtoehto.
sound in - pleasure out
kuunsirppi
23.06.2005 12:33:01
Moi Laulaja!

Noi lääkkeet mitä sulla on käytössä on todella hyvät. Rhinocort Turbuhaler on kortisonilääke. Aerius on antihistamiini, ja ihan uudemmasta päästä. Molemmat vähentää/poistaa allergisen reaktion.

Noilla kahdella (kortisoni- nenäsuihke/nenäjauhe + antihistamiini) kannattaa jatkaa.
Myös suolavesihuuhtelu irrottaa limaa.

Voi hyvin !

Kerro miten homma jatkuu. Jos noista ei apua, kannattaa ottaa yhteyttä osaavaan kurkkulääkäriin, joka tuntee laulajan pulmat.

Kiitos, tällä hetkellä itseasiassa olo on aika hyvä! Olen jatkanut säännöllisesti noilla Rhinocortilla ja Aeriuksella. Lekuri sanoi, että käytä nyt ihan ilman taukoa vuosi ja katsotaan sitten.
Kävin foniatrillakin varmuuden vuoksi ja hän sanoi, että ei ole mitään sellaista rakenteellista vikaa, eikä kyhmyjä äänihuulissa (onneksi!).
Hän sanoi laittavansa vielä lähetteen korvaklinikan puheterapeutille, joka katsoo sitten vähän vielä tuota äänenmuodostusta, ettei sen kanssa mennä metsään.

Eiköhän tämä tästä!

Mukavaa juhannusta!
Generic L
23.06.2005 19:06:43
Itse en mitään salaisuuksia omista miten tämän ongelman korjata mutta näistä kirjoituksista otetaan oppia kiitokset!
"vuuuuui saatana" -S. Tervo-
d-iivil
23.06.2005 21:09:15
Allergiat on kieltmatta saatanasta... tana kevaana ekan kerran iski mullekkin kunnolla tuo kirottu raka-ilmio. Vituttaa kun joutuu joko olemaan nokka tukossa, tai sitten kurkku kuivana :(
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
Puavali
23.06.2005 22:44:33 (muokattu 25.06.2005 21:03:03)
...Sen lisäksi olen löytänyt helpotusta ...NENÄKANNUSTA! Tunnetaan myöskin sarvikuonona. Aamuin illoin nenäonteloiden huuhtelu suolavedellä, ja olo ei tunnu läheskään yhtä kurjalta kuin pahimpina hetkinä saattaisi. Auttaa tehokkaasti nenään asumaan jääneen liman karkoittamisessa, ja toisaalta myöskin säilyttämään limakalvojen luonnollisen kosteuden. (toisin kuten esim. nenää kuivattavat suihkeet) Sarvikuonoa saa apteekeista. Uskallan suositella kokeilemaan, itse olen kuulunut sarvikuonon käyttäjiin kahden vuoden ajan.

TJEU http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/5

Tuota on suositeltu mullekin. Puhdistaahan se nenäkanavat. Taidan jopa hankkia sellaisen.

Asuin joskus homevauriotalossa (putkia haljenu seinän sisään, portaissa kasvoi homekasvusto, ja sen jälkeen olen herkistynyt kaikenlaisille kosteusvaurioille. Jopa siinä määrin, että oli pakko heittää kaikki vanhat hometalossa olleet tekstiilit (vaatteet, lakanat, sänky) pois, kun niiden käytöstä sai hengitysvaikeuksia ja nivel- ja rintakipuja. No, onpa nyt uudet vaatteet, eikä ole kaapin täydeltä "tää kelpaa vielä maalaushommiin"-vaatteita.

Nyt on vaan niin, että on virallisen terveystarkastajan tarkistamia ja terveelliseksi hyväksymiä taloja, joissa edelleenkin saan oireita. Ja yhtenä oireena, laulamisen kannalta pahimpana on se, että ääni lakkaa soimasta. Ja samalla katoaa äänestä myös voima. Minkäs teet näille rakennuksille? Omistajalla on paperi, jossa on leima ja nimikirjoitus. Ei ole pakko korjata. Ei auta kuin muuttaa pois.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
duane
26.06.2005 03:08:29
Mäkin taidan hankkia nenäkannun, vaikken laulaja olekaan (vaikka monitorimiksaajana yritänkin ajatella kuin laulaja)... Allergia-aika on paikoin aika heviä, varsinkin jos joutuu oleen paljon ulkosalla... jospa tuosta olisi sitten apua...

Kiitoskia vinkeistä:)
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
moraalienkeli
26.04.2007 21:39:42
Hyvä nostaa tätäkin ketjua nyt ajankohtaiseen aikaan.

Itse epäilen tällä hetkellä vähän nenäsuihkeiden käyttöä. Paha allergia rassaa lääkityksestä huolimatta, kurkku kutiaa ja sekin ärsyttää limakalvoja myös nielussa ja ylähengitysteissä, kun niistää jatkuvasti. Nenäsuihketta käyttäessä kurkku taas kirvelee, kun lääkettä joutuu ärtyneisiin kohtiin. Kaksi vuotta sitten nenäsuihketta hakiessani farmaseutti kysyi apteekissa, käytänkö ääntäni paljon, mihin vastasin laulavani. Hän suositteli käytettäväksi eri valmistetta kuin se, mihin minulla oli resepti, mutta en nyt kuollaksenikaan muista kummankaan valmisteen nimeä.

Vastaavia kokemuksia kenelläkään? Olen kaikista muistamistani nenäsuihkeista (Lomudal nasal, Flixonase, Beconase, Nasonex) googlettanut pakkausselosteita ja lukenut haittavaikutuksia. En haluaisi nyt riskeerata mitään.
fifi
27.04.2007 18:57:10

Hyvä nostaa tätäkin ketjua nyt ajankohtaiseen aikaan.

Itse epäilen tällä hetkellä vähän nenäsuihkeiden käyttöä. Paha allergia rassaa lääkityksestä huolimatta, kurkku kutiaa ja sekin ärsyttää limakalvoja myös nielussa ja ylähengitysteissä, kun niistää jatkuvasti. Nenäsuihketta käyttäessä kurkku taas kirvelee, kun lääkettä joutuu ärtyneisiin kohtiin. Kaksi vuotta sitten nenäsuihketta hakiessani farmaseutti kysyi apteekissa, käytänkö ääntäni paljon, mihin vastasin laulavani. Hän suositteli käytettäväksi eri valmistetta kuin se, mihin minulla oli resepti, mutta en nyt kuollaksenikaan muista kummankaan valmisteen nimeä.

Vastaavia kokemuksia kenelläkään? Olen kaikista muistamistani nenäsuihkeista (Lomudal nasal, Flixonase, Beconase, Nasonex) googlettanut pakkausselosteita ja lukenut haittavaikutuksia. En haluaisi nyt riskeerata mitään.

Näistä on ollut ennenkin jossain yhteydessä puhetta. Olen itse kokenut, kun yleislääkäri sanoi, että "tätä nenäsuihketta voi käyttää miten paljon vain". Kortisonipitoinen nenäsuihke valui liman mukana nenänportin kautta nieluun ja sitä kautta kurkkuun ja aiheutti selvää äänen käheytymistä, kuivuutta ja todella inhottavan tunteen kurkkuun. Tiedän useita muitakin laulajia, jotka ovat kokeilleet "näitä-voi-käyttää-vaikka-joka-päivä-nenäsuihkeita", ja ovat huomanneet aivan saman. Äänen käheys poistui muutamassa päivässä, kun suihkeen käytön lopetti. Joten en suosittele. Käyttäkää nenäkannua (sarvikuonoa) mieluummin. Buranalla saa turvotuksen äänihuulista laskemaan.
Ad surdas auras canere
moraalienkeli
28.04.2007 23:33:39
Tänään lopetin nenäsuihkeen käytön, kun sain sarvikuononi tänne uuteen kotiin. Kurkku tuntuu nyt paremmalta, mutta ei vielä normaalilta. Nenän huuhtelemisen lisäksi olen nyt käyttänyt Nasaleze-jauhetta. Se on selluloosajauhetta, jota laitetaan nenään ja joka estää allergisoivien aineiden pääsyn limakalvoille. Tuntuu aika hyvältä aineelta, mutta oli kallista, 18 euroa. Suosittelen kokeilemaan!
brn2sk8
01.05.2007 18:31:48
Viski avaa äänen kun äänen, ja carmolis... En kyl ite hörpi kun en laula, mutta allergikko oon ja ite syön lääkkeitä aika paljon kaikkeen, silti kurkku on kyl tosiaan aina täynnä limaa, mutta mä vedän siihen sitä carmolista, sillä on jonkinlainen vaikutus ja viski tosiaan on yks mutta en mä sitä paljoo kun en mä saa sitä mistään koskaan, se menee kaikkeen muuhun kun kurkun virvotukseen, mut kyllä se äänenavauksen hoitaa... Kannattaa kokeilla sitä carmolista
I get sick of eating so much placebos...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)