Aihe: Röytöä
1
tommiot
20.04.2007 07:30:08 (muokattu 20.04.2007 07:37:28)
Meillä oli tässä koululla kolme päivää klubeja putkeen iltaisin. Napattiin studiosta Soundcraft Ghost, kun Mackien 24.4 tuntui vähän liian pieneltä, räkkiin muutama kaiku, delay, kuusi kompuraa (jäi kaksi varalle), CD-soitin ja master-EQ ja pari langatonta (kitaroille =), olin itsekin soittamassa). PA oli alitehoinen, jotkut Peaveyn subbarit ja EV:n SX200 yläpäät muistaakseni. Peaveyn päättäri 800 wattia neljään ohmiin (joo, kaapeista tuli se 2,6?ohmia per puoli, subbari oli 4 ohmia ja yläpää kahdeksan. Jakosuodinta oon ruikuttanu että hommattaisiin). Meidän lukion tapauksessa puhutaan jo kuitenkin aika järeästä kalustosta kun paikkana on koulun ruokala.

Kaikki toimi hyvin ekat kaksi päivää.

Eilen oli sitten heviklubi, ja jokin korkeampi voima oli selvästi sitä vastaan. Keikka oli sovittu alkamaan klo 18, ja kun edellisiltä päiviltä kaikki oli suunnilleen pystyssä (kamat vaan laitettu sivuun ja ruokapöytiä paikalleen että mahtui syömään), sovittiin että aletaan neljältä laittamaan kamoja pystyyn, viideltä soundcheck. No, eihän nyt äänimiehet oppitunneille jaksa mennä, menin pystyttämään kamoja yhden aikaan. Kaikki oli valmiina noin klo 16 (tuli aika paljon lisää kamaa, rumpusetti vaihtui jne). Tässä vaiheessa taustalla soi Tarotin Follow Me Into Madness-levy jota oon menossa laittamaan pois että voidaan tsekata rumpusaundit. Jään kuitenkin jotain paskaa jauhamaan siihen valomiesten kanssa kun oltiin niin paljon etuajassa.

Yhtäkkiä huomaankin ettei PA:n yläpäistä tule yhtäkkiä enää paljon mitään. Ylempiä taajuuksia irtosi kyllä jos buustasi oikein kunnolla mikseristä. No, ei siinä mitään, kokeilin sammuttaa mikserin ja päätteen pari kertaa, ei mitään apua. Jäin sitten hetken siinä raapimaan päätäni, ihmettelin mm. miksei EQ:ssa ole virta päällä vaikka siinä vielä äsken oli. Pyörin siinä mikserin luona kunnes kuuluu huutoa että räkki savuaa aivan HELVETISTI. Äkkiä kaikki virrat pois kaikesta. Lexiconista ja TC:stä tuuppasi savua ulos ihan törkeesti potikoiden juuresta.

Hetki siinä selviteltiin mikä meni vikaan, ja selviää, että voimavirtakaapeli joka oli jaettu kolmeen 240V vaiheeseen, oli hajonnut liittimestään ja päästänyt räkille 400 VOLTTIA! No sitten vaan todetaan vahingot (jotka listaan alapuolelle) ja kauheella kiireellä sitten selvittämään hajosiko pääte (hajosihan se) ja hakemaan uutta päätettä varastosta. Homma saatiin toimimaan, kaikki oli toiminnassa 17.45, joten ehdittiin hyvin vielä soundcheck vetää.

Sinistä savua päästivät sitten
-TC:n joku studioreverb, en muista mallia
-TC D-Two
-Joku Lexiconin räkkikaiku
-yksi halpa dbx:n kompura
-dbx:n EQ
-kaksi AKG WMS400 langatonta
-Peaveyn päätevahvistin

Osasta meni vaan sulakkeet luultavasti (toivottavast), mutta osa päästeli savua ihan huolella.

Toisinsanoen toimivaksi jäi alkuperäisistä kamoista
-mikseri
-kaapit
-CD-soitin
-kaksi kompuraa
-monitorit

Mulla oli vielä oma putkinuppi siinä 400 voltissa kiinni ja kaverilla myös. Kumpikaan ei ollut päällä, mutta olisin varmaan lähtenyt himaan jos olisi ollut =) Voi voi..

Nyt kävi näin. Sorry mulla vähän kiire, nyt pitää lähtee kouluun takas eikä ehdi avautumaan enempää.

Tää ei onneksi ollut mun moka vaan koulun, kun ties mistä on hommannut voimavirtakaapelinsa..

Opetus: Jos joku tekee teille voimavirtakaapeleita, pitäkää huolta että se on oikea sähkömies.
dewil
20.04.2007 10:31:48

Opetus: Jos joku tekee teille voimavirtakaapeleita, pitäkää huolta että se on oikea sähkömies.

Näin sanoo ihan lakikin. Vai voihan ne ite rakentaa, mutta sähkömiehen pitis ne aina tarkistaa ja hyväksyä.
Nimim:64 ampeeria kehon läpi tekee kokemuksella gutaa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
dmls
20.04.2007 11:21:41
Samansuuntaisia ongelmia oli viimekesän lopulla Tuuliajolla -rundin Lappeenrannan osuudella. Ramirentiltä vuokratusta keskuksesta oli nolla poikki. Hieman tuli vinokuormaa ja jännitteet heitteli reilusti. Siinä vaiheessa kun heitti tarpeeksi, lavalla haisi ns. kalliilta. Kamaa palo reilusti, usealla kiloeurolla. Äänikamaa meni ihan joka suunnalta, monitoripäätteet, monitoritiski, PA:n päätteet, etupään kamoja jne jne. Valokamoista ei ehtinyt mennä kuin kaks hazeria, muut ehtivät kytkeä irti sähköistä. Ja backline pelastui myös ripeän irtikytkemisen ansiosta.
Murgo
20.04.2007 11:42:51

Samanlainen kokemus eri alalta, eli oli yhdessä firmassa isäntä ajanut kyseisenlaisesta kaapelista pistokkeen vahingossa irti ja kytkenyt takaisin ajatuksella, että kunhan suojamaa on oikein ei muilla ole väliä.Tietysti oli sitten nollan paikalla vaihe ja yksivaiherasioissa 400V. Oikosulkumoottorilla pelaava tankkauspumppu toimi hyvin tuollakin, mutta ison rälläkän kun kytkin tuohon niin kone kiekaisi älyttömät kierrokset ja saman tien poksahti ja tuli savut pihalle. Henkilövahingoilta vältyttiin, onneksi ei esim. laikka räjähtänyt silmille,mutta säikäyttihän tuo. Tarkkuutta kytkennöissä, älä tee jos et tiedä tai vain luulet tietäväsi mitä teet! (vaarallisimpia ovat juuri ne jotka luulevat tietävänsä ja tekevät omia johtopäätöksiään näkemänsä/perusteella tyyliin "noin se kaverikin ne laittoi ja hyvin pelasi").
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
tommiot
20.04.2007 12:18:35 (muokattu 20.04.2007 12:18:45)

Näin sanoo ihan lakikin. Vai voihan ne ite rakentaa, mutta sähkömiehen pitis ne aina tarkistaa ja hyväksyä.
Nimim:64 ampeeria kehon läpi tekee kokemuksella gutaa.

Jep, laki sanoo kyllä. Kaikki kyllä toimi pari päivää. Mulle vaan koululla oleva sivari (eli valoista ja sähköistä vastaava heppu) veti voimavirrasta parit pistorasiat ääniä varten, siihen kytkin kaiken ja kolmannella kerralla nousi savu =(

Tää sivari ei siis tehnyt niitä piuhoja, mutta veti mulle sähköt. No... Eipähän menny omaa tavaraa paskaksi, nyt vaan vedetään koulun keikat vähän vähemmillä efekteillä.
Sytem
20.04.2007 14:17:55
Sinäänsähän voimavirtajako voi mennä roudatessa mielenkiintoisesti särki vaikka se olisi kuinka ammattilaisen tekemä. Itellä kulkee omilla keikoilla mukana Lidlistä ostettu sähkönkulutusmittari jolla on yleismittaria nopeempi kattoa oudoissa paikoissa tai vierailla piuhoilla sähköjä vetäessä onko jännitte edes lähes sitä mitä pitäis.
rintapek
20.04.2007 15:47:25

Sinäänsähän voimavirtajako voi mennä roudatessa mielenkiintoisesti särki ...

Sinänsä mikä tahansa voi mennä roudatessa särki.
Nuo seiniin kiinteästi asennetut johdot yleensä pysyy ehjinä, jos ei salama niitä sulata. Nuo roudattavat johdot sitten, jos niitä paiskotaan miten sattuu, revitään johdosta eikä liittimestä ja vielä suurinpiirtein pompitaan johtojen päällä piikkarit jalassa, niin rikki ne menevät.

Meillä bändissä kieltämättä tuppaa joskus olemaan sitä vikaa, että jokaisella on omat lempilapsensa, joita viedään kuin kukkaa kämmenellä. Nämä vehkeet ovat kyllä sitten vuodesta toiseen kuin pakasta vedettyjä. Ei naarmun naarmua.

Telineet, sähköjohdot, jakorasiat, yms helposti tahtoo olla sitä sekalaista laatikoihin heitettävää roinaa. Ja tuossa menee metsään.
Minä olen sitä mieltä, että mukaan pakataan se, mitä tarvitaan/saatetaan tarvita. Tarpeetonta särjettävää romua ei tarvita keikalla painolastina, eikä senpuoliin treenikämpälläkään. No, tämähän on itsestään selvää, eikös juu...?

Sitten katsotaan, kun kitaristi laittaa skitan laukkuun ja kantaa sen kyytiin, niin ovenpielet muuten eivät kolise. Kun skittakotelo pannaan takakonttiin, niin sieltä ei kuulu kolausta, eikä tömäystä. Vahvistimilla noin keskimäärin ihan sama kohtelu. Ne "laitetaan" kyytiin, ei heitetä. Sitten kun samat jätkät kantaa telineitä ja johtolaatikoita, niin ovenpielet on koetuksella. Siis ne samat ovenpielet, joista bassokamat mahtuivat kolisematta. Näitä sitten ei "laiteta" kyytiin, vaan sieltä yleensä tuppaa kuulumaan jonkinlaista kolinaa ja tömäyksiä.

Suututteko, jos sanon, että mikäli noita hajonneita kaapeleita olisi kuskattu ja käytetty samalla pieteetillä kuin muitakin soittokamoja, niin nuo piuhat olisi tänäkin päivänä ehjät?
One kind of music only - the good kind
Antti1
20.04.2007 15:57:35
Voi rintapek, kun me ollaan niiiin samaa mieltä tässä asiassa! Mä en tajua sitä, en saata tajuta. Vaikka kuinka monta kertaa samasta asiasta oon jätkille roudatessa huomauttanut, niin aina ne vaan perseilee. Samoin myös studiolta (toimii myös sillointällöin treeniksenä) löytyy toisinaan laulukamojen kaiutinpiuhojen virkaa toimittamasta mun kitarapiuhoja. Ei auta vaikka kuinka monta kertaa siitä sanoo, rokkitähdet kun kaljapäissään käy soittamassa paskaa musaa... Saatana, rikkoisivat laitteita edes omilla piuhoillaan!

Noh, tulipa vuodatettua.. Hyvä, ettei kuitenkaan käynyt siellä sählätessä teillä pahemmin. Olisi voinut tulla isoakin vahinkoa.
OSTAKAA ENGL SCREAMER -NUPPI EDULLISESTI!
tommiot
20.04.2007 16:07:33
No kun tuokin voimavirtakaapeli saatiin siltä sivarilta, joka on ns. valomiesten pomo tuolla. Ja valomiehet meillä on tosi tarkkoja kamoistaan, ei niiltä saa edes teippejä lainata vaikka palauttaisi heti. Että tuskin se on roudaamalla hajonnut... No, samapa tuo, paskana on kamat silti.

Pitää vähän katella noita sulakkeita ainakin EQ:stä ja delaysta, vähän orpo olo vetää yhdellä kaiulla ja neljällä kompuralla keikat...
kivi
20.04.2007 22:41:14
myös studiolta (toimii myös sillointällöin treeniksenä) löytyy toisinaan laulukamojen kaiutinpiuhojen virkaa toimittamasta mun kitarapiuhoja. Ei auta vaikka kuinka monta kertaa siitä sanoo,

Kyllä ne oppii kun pistät laskun piuhasta heti, että "ei voi enää käyttää kitarassa, impedanssi on ny eri" kuten yleensä onkin, esim Neutrik/Cordial menee heti pilalle jos sen kaappipiuhaksi laittaa.

Jos vaikka kuinka omakustannehintaan laskutat, tulee piuhalle helposti hinnaksi 40-50 euroa, ja sen kun pari kertaa maksaa niin muistaa maksaneensa.

Suosittelen kylmää linjaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
sormunen
20.04.2007 22:58:10
dmls Ramirentiltä vuokratusta keskuksesta oli nolla poikki. Hieman tuli vinokuormaa ja jännitteet heitteli reilusti.

Toi menee kyllä selkeesti sen konsertin tekniikasta vastanneen piikkiin. Rakennuskonevuokraamot ja niitten keskukset ja kolmivaihetouvit on eri asia kuin esitystekniikan vastaavat. Toki sieltäkin voi vuokrata, jos katsoo itse, mitä saa.
aimotuska
21.04.2007 20:03:54
laulukamojen kaiutinpiuhojen virkaa toimittamasta mun kitarapiuhoja.

Helppo ratkaisu: vaihdat kaappeihin speakonit. Loppuu se pelleily kertaheitolla ku seinään.

Meillä oli joskus ammoisina aikoina tehty fiksu valinta laittaa monitoriliittimet normi-XLR:llä. Tuleeko kellekään yllätyksenä, että useimmiten monnaripiuhan virkaa toimitti tavallinen rinkula mikkipiuha?
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
Reddie
21.04.2007 22:42:10
Meillä oli joskus ammoisina aikoina tehty fiksu valinta laittaa monitoriliittimet normi-XLR:llä. Tuleeko kellekään yllätyksenä, että useimmiten monnaripiuhan virkaa toimitti tavallinen rinkula mikkipiuha?

Siis ei jumaleisson... Ihan normi passiivimonttu??
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
aimotuska
21.04.2007 23:05:14 (muokattu 21.04.2007 23:14:43)
Siis ei jumaleisson... Ihan normi passiivimonttu??

Kyllä, passiivimonnareissa. Tosin noita XLR:llä varustettuja kaappeja on kyllä liikkunut useampiakin pitkin suomenmaata ja ellen ihan väärin muista, niin ainakin Livepaletin 2x18" EV:n subbaset on vieläkin varustettu XLR:llä. Mut on se silti ihan eri asia pistää tommoset liittimet paikkaan, jossa on ihan satavarma, että jengi ei tajua kaapelin ja kaapelin eroa.

Aijoo, kaikista paras juttu oli se kun viimein tajusin asian ja vetäisin paneelit seinästä auki, niin kas: päätteiltä seinässä olevaan liittimeen kulki myös samaista mikkikaapelia. Että näin. :)

Toisaalta, samaisessa asennusrytäkässä oli tehty yhtä hyvä valinta laittaa saliäänipöydäksi Fostexin nauhoitusmikseri, joka ei ollut balansoituja liittimiä ikinä nähnytkään. RCA:lla otettiin päälähdöt ulos -- tosi pro-meininki. Käytävässä valoja räpsytellessä koko PA paukkui ja venyi. Pääkajareille kulki päätteiltä tavallista sähkömiehen MMJ:tä... oli siinä tietty jonkun verran hommaa uusia systeemeitä. Löytäis ton asennuksen meille myyneen/tehneen kaverin niin voisin opettaa sille pari juttua sen oikeista vanhemmista. :)
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
JoKo
23.04.2007 10:51:05
..."ei voi enää käyttää kitarassa, impedanssi on ny eri" kuten yleensä onkin, esim Neutrik/Cordial menee heti pilalle jos sen kaappipiuhaksi laittaa.

Tää on mulle ihan uusi juttu, millä tavalla se menee pilalle? Siis, jos se piuha ei pala puhki?

piuhalle helposti hinnaksi 40-50 euroa, ja sen kun pari kertaa maksaa niin muistaa maksaneensa.

Mä opin tän kantapään kautta kun tuli laitettua vahingossa pätkivä kaappipiuha väliin. Siinä kärähti sitten vahvistimen päätemuuntaja + jotain muuta... Lasku ei ollutkaan kuin 900€ + 400€ toiselle korjaajalle kun se edellinen tyri sen jotenkin... jotenkin muistaa nykyään tarkistaa kaappipiuhat huolellisemmin...
LLLoyd
23.04.2007 14:11:23 (muokattu 24.04.2007 01:32:38)
Tää on mulle ihan uusi juttu, millä tavalla se menee pilalle? Siis, jos se piuha ei pala puhki?
.

kaiutinpiuhassa kulkee matalaimpedanssinen signaali, johtimet on paksut ja on suojaamattomia aina.
instrumenttipiuhassa kulkee korkea impedanssinen signaali,ohuemmat johtimet , tuloksena vähintään soundi muuttuu jos sellainen lyödään kaappipihaksi..liittyy jotenkin kaappipiuhan johtimien matalampaan kapasitanssiin.

en menisi siis laittamaan balansoitua TRS piuhaa enkä instrumenttipiuhaa vahvistimen ja kaapin väliin.
VaasanTimppa
23.04.2007 15:56:22
Samansuuntaisia ongelmia oli viimekesän lopulla Tuuliajolla -rundin Lappeenrannan osuudella. Ramirentiltä vuokratusta keskuksesta oli nolla poikki. Hieman tuli vinokuormaa ja jännitteet heitteli reilusti. Siinä vaiheessa kun heitti tarpeeksi, lavalla haisi ns. kalliilta. Kamaa palo reilusti, usealla kiloeurolla. Äänikamaa meni ihan joka suunnalta, monitoripäätteet, monitoritiski, PA:n päätteet, etupään kamoja jne jne. Valokamoista ei ehtinyt mennä kuin kaks hazeria, muut ehtivät kytkeä irti sähköistä. Ja backline pelastui myös ripeän irtikytkemisen ansiosta.

Ja mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään. Tuhansien eurojen kamat kytketään mihin tahansa sopivan näköiseen/kokoiseen reikään asiaa sen kummemin murehtimatta. Suojaksi riittää a: sulake, b: isompi sulake tai c: järjettömän iso sulake, kunhan ei korkkaa kun räkillinen päätteitä lyödään kerralla päälle! Ja samaan aikaan tälläkin palstalla maristaan että keikkapaikkojen sähköt on sitä sun tätä tai jotain aivan muuta. Omien kamojen suojaaminen tai syöttävän sähkön mittaaminen ei kuitenkaan ole mahdollista?

Ratkaisu ylijännitteitä vastaan:
http://www.phoenixcontact.fi/ ja hakusanaksi (siihen vasemmalle ylös) 2858357

Tupakkiaskin kokoinen mötikkä, liipaisujännite 253V (eli +10% nimellisestä), virtaa sietää 26A, eli riittävästi pääteräkillekin.

Phoenixin sediltä kannattaa tarkentaa toimintafilosofia, meneekö laite oikosulkuun ja polttaa sulakkeen vai rajaako se jännitteen tuohon 253V:iin. Tai onko laite kertakäyttöinen, jolloin mukana pitää kulkea kassillinen varaosia.

Mittaamiseen esim tällainen, tuon kun tökkää pistorasiaan niin laite kertoo kaiken tarpeellisen;
http://www.yeoy.fi/index.php?main=6 … productCat=2205&productID=16290

Timo

PS. Ramirenttiä varmaan kehuttiin jälkeenpäin.... Onneksi maajohto oli ehjä, muuten olisi pahimmassa tapauksessa laskettu ruumita.
tommiot
29.04.2007 10:41:01
Tää ei vittu oo todellista! Nyt oli joku laittanut VELMUn voimavirtabreikkerin päin helvettiä, nollassa oli vaihe tai jotain, käräytettiin Dynacordin kivikautinen mikseri ja vitusti sulakkeita räkistä... Miten nää aina sattuu mulle =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)