North 04.01.2004 02:55:21 | |
---|
Minulla on jo kauan ollut aikeena rakentaa itse kitara ja en viitsisi paljoa alkaa sähläämään ennen kuin kaikki asiat olisivat siitä selvänä. No,itse asiaan.. Kitara jonka ajattelin tulevaisuudessa rakentaa sisältäisi tune-o-matic tallan ja neck-thru bodyn ja se vaatisi kaulakulmaa vähän. Eli,kysymykseni ei ole tämän monimutkaisempi että milläs työkalulla/koneella tuon kaulakulman saisi tosiaankin niin tarkasti ja hyvin tehtyä että siitä tulisi kunnollinen? -Kiitos. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |
vrajala 04.01.2004 03:18:42 | |
---|
Eli,kysymykseni ei ole tämän monimutkaisempi että milläs työkalulla/koneella tuon kaulakulman saisi tosiaankin niin tarkasti ja hyvin tehtyä että siitä tulisi kunnollinen? -Kiitos. No tuota. Mitä vehkeitä sulla on käytössä? Mä olen tehnyt tuon operaation pöytäsirkkelillä ja oikohöylällä, mikä on varmaankin helpoimmasta päästä. Käsisahan ja -höylänkin kanssa kulmien tekeminen onnistuu, joskaan ei välttämättä ilman harjoitusta. Yksi mahdollisuus on poistaa suurin osa puusta sahaamalla ja jyrsiä pinta tasaiseksi Workmate-tyyppistä pöytää ja korotuspaloja käyttäen. Mutta siis millä leluilla leikitään? Juu, varmast näi, mää kysyi? |
North 04.01.2004 03:40:26 | |
---|
Mutta siis millä leluilla leikitään? Minulla on mahdollisuus tehdä erään koulun puutyösalissa tämä operaatio ja ainakin nuo mainitsemasi laitteet sieltä löytyy.(pöytäsirkkeli ja oikohöylä). Että jos se on helpoimmasta päästä ja hyvä tapa se tehdä niin edetään niillä härveleillä. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |
vrajala 06.01.2004 12:39:28 | |
---|
Vielä sen verran, että jos et halua vapaalla kädellä syöttää sirkkeliä (mikä toki onnistuu sekin), voit laskea pythagoraan avulla sopivan korkuisen korotuspalan. Näin saat helpommin suoran sahausjäljen vähemmällä tähtäämisellä. Palan voi mitoittaa esim. pari senttiä otelaudan päästä (otelaudan puolelle), jolloin se voidaan liimata paikalleen. Sehän sahataan kuitenkin irti. Ja jos tähän voisi piirtää joku voisi jopa ymmärtää mitä tarkoitan... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Miikathebest 06.01.2004 13:20:43 | |
---|
Teet sen kulman pyörösahalla siihen pölkkyyn ennen muita muotoiluja ja otelaudan liimaamista. Ei pitäisi olla hankalaa. |
North 06.01.2004 15:21:13 | |
---|
Jep. Kiitos avastauksista. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |
Ja jos tähän voisi piirtää joku voisi jopa ymmärtää mitä tarkoitan... Toki ymmärrän,tuo oli itseasiassa aika hyvä pointti. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |
North 06.01.2004 22:59:11 | |
---|
Vielä yksi asia josta en erillistä topickia viitsisi nostaa on se kun jos "tulevaisuuteni kitaraan" teen reunalistaukset niin löysin kovalla tuurilla haulla semmoisen aiheen jossa puhutaan "tang-nipper" työkalusta ja siinä se selvisi myös miten se toimii. Onko tuolle mitään korvaavaa työkalua tai onnistuuko sen "palan" nauhasta pois ottaminen mitenkään muuten? Onko edes järkevää lähteä ilman tuota työkalua nauhoista mitään pois leikkaamaan,ja jos on niin asiatuntevammat voisi neuvoa. -Kiitos. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |
vrajala 06.01.2004 23:40:07 | |
---|
Onko tuolle mitään korvaavaa työkalua tai onnistuuko sen "palan" nauhasta pois ottaminen mitenkään muuten? Onko edes järkevää lähteä ilman tuota työkalua nauhoista mitään pois leikkaamaan,ja jos on niin asiatuntevammat voisi neuvoa. -Kiitos. No mä olen pätkinyt niitä tangeja tasapäisiksi hiotuilla hohtimilla ja wannabe-dremelin katkaisulaikoilla. Molemmat sopivat myöskin nauhojen päiden katkomisiin. Mutta sellaista äherrystä tuo homma on, ja jokunen susi voi tulla... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
North 06.01.2004 23:47:12 | |
---|
No mä olen pätkinyt niitä tangeja tasapäisiksi hiotuilla hohtimilla ja wannabe-dremelin katkaisulaikoilla. Molemmat sopivat myöskin nauhojen päiden katkomisiin. Mutta sellaista äherrystä tuo homma on, ja jokunen susi voi tulla... No minulla on turhia jotain vanhan romukitaran nauhoja 21kpl joilla voi harjoitella tätä operaatiota. Tupakoitsijoista kuolee noin puolet tupakan aiheuttamiin sairauksiin,mutta tupakoimattomat kuolee kaikki :) |