Räkkipeli 28.04.2007 12:53:43 | |
---|
Osaako joku muuten sanoa mitä efektejä Panteran Dimebag käytti Goddamn Electric -biisin soolossa? Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
KurtCobain 28.04.2007 13:00:24 | |
---|
Mää en oo viäkään tajunnu et miks noita pedaaleita tarttee ostaa, kun niitä tarttee joku 3 kpl ennen kun saa kunnon saundia aikaan. Kuten esim. Hevi pedaali hinta 100e Dealy pedaali 100e Chorus pedaali 100e ja siinä meni se 300e jonka olis voinu käyttää järkevämmin ja ostaa joku multiefekti hässäkkä, kuten joku Podi ja siinä on sitte niitä säätämis hässäköitä vaikka muille jakaa. "Gunnarithan on kauheeta kirkumista" Joku vitun Slipknot pälli sano näin. |
Ziggy Bubba 28.04.2007 13:02:55 (muokattu 28.04.2007 13:06:58) | |
---|
Juu, mutta tuosta tulikin pari sananlaskua mieleen: Köyhän ei kannata ostaa halpaa ja jos haluaa hyvän ja halva, pitää ostaa molemmat. Saattaa olla, että uli behringereillä saa samanlaiset soundit ku vaikkapa bossin muljuttimilla, mutta voisin melkein vannoa, että ahkerassa käytössä niitten kestävyydestä ei ole bossin haastajaksi. Ei varmasti, mutta joskus voi olla ihan mukavaa "testata" vaikkapa tremoloa tai phaseria (miten sopii omiin hommiin yms.) sijoittamatta sitä reilua satasta joka kerta. Ns. vakiopurkkeihin (jotka ovat kovassa, yhtenäisessä käytössä) kannattaakin sijoittaa hiukan enemmän.. Kestäviä purkkeja voi toki saa myös Bossia halvemmalla, esimerkkinä Digitechin Bad Monkey, joka itse asiassa pieksee Bossin vastaavat lootat mun mielestä. Kuten eräs musaliikkeen myyjä sanoi:"kerran tiputat lattialle, niin menee halki koko paska". 20e purkkia nyt ei "kovempaan" kurittamiseen ole tarkoitettukaan, älä siis ota keikalle. Silti monet noista Behkuista ajavat iisissä käytössä asiansa erinomaisesti. E: Ja kannattaa muistaa efektejä ostellessa, että niitä tekee todella moni muukin firma kuin Boss/Roland. Eli valikoimaa löytyy niin Danelectrolta, Digitechiltä, Electro Harmonixilta kuin lukuisalta muulta... Eikä se Boss löheskään aina ole paras vaihtoehto, eli ei auta kuin testata ja ottaa purkeista selvää :) Myspace.com/Crookmachine |
Numb 28.04.2007 13:07:16 | |
---|
joskus voi olla ihan mukavaa "testata" vaikkapa tremoloa tai phaseria (miten sopii omiin hommiin yms.) sijoittamatta sitä reilua satasta joka kerta. Ns. vakiopurkkeihin (jotka ovat kovassa, yhtenäisessä käytössä) kannattaakin sijoittaa hiukan enemmän.. Näin minäkin asian näen. Sillä satasella voi hankkia viisi purkkia, joilla sitten testaa mitä oikeasti diggaa ja tareitsee. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
Ziggy Bubba 28.04.2007 13:14:09 | |
---|
ja siinä meni se 300e jonka olis voinu käyttää järkevämmin ja ostaa joku multiefekti hässäkkä, kuten joku Podi ja siinä on sitte niitä säätämis hässäköitä vaikka muille jakaa. Näinhän se menee. Soittohommien alkuvaiheessa en suosittele sijoittamaan tommosta summaa kolmeen Bossiin, sitä kun välttämättä vielä tiedä mikä on se itelle parhaiten sopiva purkki (puhumattakaan pattereiden ja muuntajien kanssa kikkailusta :)). 300e saa jo vaikka Pod XT:n josta irtoaa pätevät soundit todella moneen lähtöön, sekä oppii samalla eri efektien ja vahvarien oikut ja ominaisuudet. Myspace.com/Crookmachine |
rainmaker 28.04.2007 14:25:11 (muokattu 28.04.2007 14:26:43) | |
---|
20e purkkia nyt ei "kovempaan" kurittamiseen ole tarkoitettukaan, älä siis ota keikalle. Silti monet noista Behkuista ajavat iisissä käytössä asiansa erinomaisesti. E: Ja kannattaa muistaa efektejä ostellessa, että niitä tekee todella moni muukin firma kuin Boss/Roland. Eli valikoimaa löytyy niin Danelectrolta, Digitechiltä, Electro Harmonixilta kuin lukuisalta muulta... Eikä se Boss löheskään aina ole paras vaihtoehto, eli ei auta kuin testata ja ottaa purkeista selvää :) Juu, olen kyllä tietoinen muistakin valmistajista. Jopa omistankin muidenkin valmistajien kuin bossin muljuttimia, otin vain tuo bossin esimerkiksi. Jos haluaa erilaisia efektejä ja niiden tarvetta testata, niin siihen lienee kätevämpi tapa ostaa joku multiefekti, eikä kymmentä behringeriä, imo. EDIT: 300e saa jo vaikka Pod XT:n josta irtoaa pätevät soundit todella moneen lähtöön, sekä oppii samalla eri efektien ja vahvarien oikut ja ominaisuudet. Juuri tätä tarkoitin "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
pulliha 28.04.2007 19:57:59 | |
---|
Silti monet noista Behkuista ajavat iisissä käytössä asiansa erinomaisesti. No mulla on nyt kaks behkua ollut iisissä käytössä kotona ja molemmat hajonnu:D kyl mää ymmärrän et se hajoo jos sää sen päälle kengällä astut mut ei edes sukkaa kestä :P Semmone lämmin sustain ja iha vitusti säröö |
ja siinä meni se 300e jonka olis voinu käyttää järkevämmin ja ostaa joku multiefekti hässäkkä, kuten joku Podi ja siinä on sitte niitä säätämis hässäköitä vaikka muille jakaa. Mun mielestä kolme oikeasti hyvää soundia on parempi vaihtoehto kuin yksi masiina pullollaan kohtalaisia/keskinkertaisia soundeja. Ostamalla paljon halpoja efektejä "testimielessä" tulee helposti sellainen ilmiö että kuvittelee "en mä flangerilla mitään tee kun se on sellainen suhina vaan...", mutta niinhän ne halvat paskat ovatkin, kun taas hyvä flangeri on aivan eri asia. Mutta kokeilemallahan se aina selviää, ja loppujen lopuksi se kuitenkin aina mielipide/budjettikysymys joka ratkaisee, joten onhan se hyvä asia että jokaiselle on jotakin... :) ei se siitä!! |
Ziggy Bubba 28.04.2007 21:36:54 (muokattu 28.04.2007 21:37:22) | |
---|
Mun mielestä kolme oikeasti hyvää soundia on parempi vaihtoehto kuin yksi masiina pullollaan kohtalaisia/keskinkertaisia soundeja. Jaa, noh tuo kuvaus nyt ei vaan päde vaikkapa vaikkapa Tonelabiin, Pod XT:seen tahi GT8:iin... Niistä löytyy nimittäin oikein hyviä soundeja, vaikka toki niitä keskinkertaisiakin voi olla joukossa :) Siinä oot oikeassa, että kolmella "oikeasti hyvällä soundilla" pääsee jo pitkälle, mutta milläs sitä efekteistä vähemmän tietävä osaa ne juuri itselleen tykeimmät pelit kaivaa? Varsinkaan kun se soundien tarve saattaa muuttua radikaalistikin jo seuraavan vuoden aikana - se scoopattu ja phaserissa uitettu muhju ei ehkä olekaan enää SE juttu :) Myspace.com/Crookmachine |
Fortune 28.04.2007 21:55:33 | |
---|
Siinä oot oikeassa, että kolmella "oikeasti hyvällä soundilla" pääsee jo pitkälle, mutta milläs sitä efekteistä vähemmän tietävä osaa ne juuri itselleen tykeimmät pelit kaivaa? Varsinkaan kun se soundien tarve saattaa muuttua radikaalistikin jo seuraavan vuoden aikana - se scoopattu ja phaserissa uitettu muhju ei ehkä olekaan enää SE juttu :) Ei soittamisen ja soittokamojen opettelu ole lyhytaikainen projekti, joka tapauksessa ne kamat vaihtuvat harva se vuosi. Ajan mittaan oppii yritys/erehdys -periaatteella, mistä tykkää ja mistä ei, multiefekteillä ei voi päätellä kuin pintapuolisesti, miltä mikäkin efektityyppi periaatteessa kuulostaa. Siinä multiefektissä on kuitenkin vain ainoastaan yksi tulkinta asiasta, vaikkapa phasereita on markkinat väärällään ja soundivaihtoehtoja löytyy pilvin pimein. Sitä paitsi sehän näissä kamoissa hauskinta onkin, että kyseessä on loputon löytöretki. Ja jos ostaa laatukamaa, sen saa aina vähillä tai olemattomilla tappioilla kiertoon, kun kaipaa jotain muuta.
Look behind you, a three-necked guitar!
|
Flaser_Phanger 28.04.2007 22:18:19 | |
---|
Jaa, noh tuo kuvaus nyt ei vaan päde vaikkapa vaikkapa Tonelabiin, Pod XT:seen tahi GT8:iin... Niistä löytyy nimittäin oikein hyviä soundeja, vaikka toki niitä keskinkertaisiakin voi olla joukossa :) en oo mun pod xt:stä saannut mitään soundia jossa olisi lähellekään samanlaista dynamiikkaa kuin esim ocd:ssa, se ei vaan onnistu tuollaisella digitaalisella multihärpäkkeellä. Hauska purkkihan se on, en mä sitä kiistä mutta en mä sillä keikalle lähde. Ei soittamisen ja soittokamojen opettelu ole lyhytaikainen projekti, joka tapauksessa ne kamat vaihtuvat harva se vuosi. mulla ne vaihtuu harva se viikko... :) mutta sepä tässä hauskaa onkin noitten yksittäisten purkkien kanssa että jos ei choruksesta tykkää niin senkun vaihtaa sen, kun taas multihärpäkkeestä sitä ei pysty vaihtamaan. ei se siitä!! |
Fortune 29.04.2007 11:18:56 | |
---|
mulla ne vaihtuu harva se viikko... :) mutta sepä tässä hauskaa onkin noitten yksittäisten purkkien kanssa että jos ei choruksesta tykkää niin senkun vaihtaa sen, kun taas multihärpäkkeestä sitä ei pysty vaihtamaan. Tai ehkä tuo "harva se vuosi" oli vähän harhaanjohtavaa, minulla tuo menee kausittain. Ensimmäiset 10 soittovuotta mentiin ihan ilman efektejä, nyt viimeisen 6-7 vuoden aikana on ollut toisaalta vuodenkin mittaisia pätkiä ilman että kokoonpano muuttuu, mutta toisaalta joskus tulee lautaa ruuvattua uusiksi noin kuukauden välein. Onneksi on budjettirajoitteita :)
Look behind you, a three-necked guitar!
|
Tympee Huttunen 29.04.2007 12:00:56 (muokattu 29.04.2007 12:01:30) | |
---|
Multiefekteissä on se etu, että voit ohjelmoida yhteen presettiin vaikka jonkun uber-reverbin mahtavan delayn kera ja toiseen presettiin jonkun miedon reverbin ihan pienellä delayllä. Jos tuon homman aikoisi keikalla järkätä, pitäisi mukana olla peräti neljä pedaalia tai sitten niitä pedaaleja pitäisi biisien välissä (tai jopa keskellä biisiä) alkaa ruuvailemaan. Eihän se nyt vaan onnistu. Lisäksi monen yksittäisen purkin tallominen on aika vaivalloista samaan aikaan. Ennemmin sitä polkasee yhtä midipedaalin poljinta. Nuo Behkun halpispedaalit ovat kyllä aikamoista pintaliitoskomponenttien juhlaa. Korjaus on lähes mahdotonta, tai ainakin erittäin tuskallista. |
Painajaismainen 29.04.2007 14:40:52 | |
---|
Mää en oo viäkään tajunnu et miks noita pedaaleita tarttee ostaa, kun niitä tarttee joku 3 kpl ennen kun saa kunnon saundia aikaan. Kuten esim. Hevi pedaali hinta 100e Dealy pedaali 100e Chorus pedaali 100e ja siinä meni se 300e jonka olis voinu käyttää järkevämmin ja ostaa joku multiefekti hässäkkä, kuten joku Podi ja siinä on sitte niitä säätämis hässäköitä vaikka muille jakaa. Itselleni ei ainakaan tuo multiefekti hommeli iske ollenkaan. Ostan yksittäisinä pikkupurkkeina. "Kuka haluaa kuunnella kitaraa joka kuulostaa nussivilta norsuilta?!?! En minä ainakaan!!" - Dave Mustaine |
InYourFace90 29.04.2007 18:39:08 | |
---|
Itselleni ei ainakaan tuo multiefekti hommeli iske ollenkaan. Ostan yksittäisinä pikkupurkkeina. Samoin. Btw. ois ajatuksena ostaa delay pedaali. Kellään kokemusta Bossin delaysta? ;) Tai jostain muusta? Up The Irons! |
Wahi 29.04.2007 18:58:26 | |
---|
Samoin. Btw. ois ajatuksena ostaa delay pedaali. Kellään kokemusta Bossin delaysta? ;) Tai jostain muusta? Ibanez DE-7 on hemmetin hyvä. Käytä hakua, löytyy paljon juttua. Hinta about 70e käytettynä. Rölölöö! |
InYourFace90 29.04.2007 19:06:09 | |
---|
Ibanez DE-7 on hemmetin hyvä. Käytä hakua, löytyy paljon juttua. Hinta about 70e käytettynä. Ei ole paha hinta. Se vaan kusee että on Bossin pedalboard ja natsaakohan toi siihen. Onko saman kokonen, kuin bossin pedaalit? Up The Irons! |
InYourFace90 29.04.2007 19:15:39 | |
---|
Ei ole paha hinta. Se vaan kusee että on Bossin pedalboard ja natsaakohan toi siihen. Onko saman kokonen, kuin bossin pedaalit? Prkl kattelin Bosseja ja Delay DD-6 --> ~150€ :O Jeesus... Up The Irons! |
Fortune 29.04.2007 21:09:47 | |
---|
Ei ole paha hinta. Se vaan kusee että on Bossin pedalboard ja natsaakohan toi siihen. Onko saman kokonen, kuin bossin pedaalit? Leveämpiähän nuo ovat kuin Bossit. Bossin kokoisia ovat Digitech ja DOD ainakin. Bossin delaypedaaleja löytyy käytettynä varmasti alle satasen, samoin Digitechin. Look behind you, a three-necked guitar!
|
InYourFace90 29.04.2007 21:11:40 | |
---|
Leveämpiähän nuo ovat kuin Bossit. Bossin kokoisia ovat Digitech ja DOD ainakin. Bossin delaypedaaleja löytyy käytettynä varmasti alle satasen, samoin Digitechin. Juu. Kattelin tota Boss Delay DD-3:sta. Kellään kokemusta? Uutena 130€, mutta käytettynä varmaan sais 50-100€. Up The Irons! |