Rust In Peace 26.01.2007 17:53:45 | |
---|
Elementistä toiseenhan se piuha menee joka tapauksessa. Jaha, no nyt tiedän :D Sarjassa ne on. Kiitoksia kun jaksoit neuvoa! |
masterhat 30.01.2007 22:47:10 | |
---|
helou. niin, mulla on 100wattinen putki styrkka, ja aattelin puolittaa tehot ottamalla reunimmaiset pääteputket pois. niin, voinko edelleen pitää 16ohmin kaappia 16ohmin jackissa? Lueskelin paljon, mutta on sen verta kiirus, että olisin kiitollinen vastauksista. Kun alkaa olla pääteputkissa pikkuhiljaa havaittavissa kulumista, ja kohta on keikka eikä o just ny massii/aikaa ostaa neljää uutta pääteputkea ja biasoida styrkkaa. Soundi hiljenee ja kovenee, ja on hämmentävän sumea ajoittain. ymmärtääkseni oireita putkien kulumisesta. Kiitos Head like a hole |
ReBeat 30.01.2007 23:53:50 | |
---|
helou. niin, mulla on 100wattinen putki styrkka, ja aattelin puolittaa tehot ottamalla reunimmaiset pääteputket pois. niin, voinko edelleen pitää 16ohmin kaappia 16ohmin jackissa? Tämän ketjun ensimmäinen postaus vastaa tuohon kysymykseen :) |
masterhat 06.02.2007 20:50:25 (muokattu 07.02.2007 00:32:02) | |
---|
Tämän ketjun ensimmäinen postaus vastaa tuohon kysymykseen :) niin siinähän sanottiin ettei ole välttämätöntä.Vai olenko sokea ja tyhmä? älkää vastatko:) Mutta haluisin tietää kumpi on yleisesti hyväksytympi vaihtoehto? Otin siis molemmista reunoista pääteputket pois. Kaiutinkaappini on 16 ohm. Onko järkevämpää laittaa kaiutinkaappi kiinni nupissa olevaan 16ohm ulostuloon vai 8ohmin? En ole pelannut aikaisemmin juuri putkilaitteiden kanssa, ja olisi fantastista jos joku antaisi vastauksen. Kiitos Löysin viimein itse vastauksen kun selailin koko tän topicin, eli tungen 160hmin kaapin 8ohmin reikään, kun olen ottanut molemmista reunoista pääteputket pois:) jej! Head like a hole |
calf 10.03.2007 23:17:15 | |
---|
Onko vaarallista pitää putkivahvarin volumea aivan täysillä? There are no wrong notes |
SirElwood 11.03.2007 14:05:31 | |
---|
Onko vaarallista pitää putkivahvarin volumea aivan täysillä? Ei tietenkään, mikäli kaiutin (ja korvat) sen kestää. Itse pidän champpini aina täysillä, kitaran volumella tiputan jos tarvitsee. |
Torniojaws 23.03.2007 13:44:19 | |
---|
Onko vaarallista pitää putkivahvarin volumea aivan täysillä? Ei ole, mutta putket kyllä kuluvat huomattavasti nopeammin loppuun kuin miedommilla äänentasoilla. Erityisesti jos soitat usein täysillä. |
saastara 28.03.2007 17:48:24 (muokattu 28.03.2007 17:48:57) | |
---|
Soori. Virhe. Lisää middleä. |
donkkis 07.04.2007 16:15:01 | |
---|
Onko toi tehonpuolitus tosiaan semmonen toimenpide että sen uskaltaa maallikkokin itse tehdä? Itellä peavey 6505 ja kiinnostais laittaa 120 wattisesta kuuskymppiseks, mutta pelkään että onnistun kusemaan homman jotenkin. Tyhjän saa pyytämättäkin. |
masterhat 07.04.2007 19:42:33 (muokattu 09.04.2007 01:34:53) | |
---|
Onko toi tehonpuolitus tosiaan semmonen toimenpide että sen uskaltaa maallikkokin itse tehdä? Itellä peavey 6505 ja kiinnostais laittaa 120 wattisesta kuuskymppiseks, mutta pelkään että onnistun kusemaan homman jotenkin. np ainakaan mä en ole mitään saanut rikki, kun otin laitimmaiset päättärit pois, ja 16 ohmin kaapin pistin 8 ohmin reikään, näin se muistaakseni meni Edit: Niin mulla siis Laneyn GH100L, joten tosta peaveystä ei hajuakaa I am the Horsemaster |
superfly 08.04.2007 23:38:57 | |
---|
Onko toi tehonpuolitus tosiaan semmonen toimenpide että sen uskaltaa maallikkokin itse tehdä? Itellä peavey 6505 ja kiinnostais laittaa 120 wattisesta kuuskymppiseks, mutta pelkään että onnistun kusemaan homman jotenkin. Kannattaa vielä muistaa että tehoa et pysty kaikissa vahvareissa puolittamaan nyppimällä putkia irti. Selittäkää viisaammat syitä tähän jos katsotte aiheelliseksi. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
dbv 09.04.2007 18:08:10 | |
---|
Onko toi tehonpuolitus tosiaan semmonen toimenpide että sen uskaltaa maallikkokin itse tehdä? Itellä peavey 6505 ja kiinnostais laittaa 120 wattisesta kuuskymppiseks, mutta pelkään että onnistun kusemaan homman jotenkin. Tuskin onnistut laitettasi tuhoamaan poistamalla siitä pääteputkia. Kuitenkin suosittelen ostamaan vaikkapa uraltonen hotmaman tai jonkin vastaavan keinokuorman, sillä impedanssisovitus menee pieleen kun pääteputkien määrää vähennetään. Keinokuorman avulla saat säilytettyä hyvän tonen ja soundin sekä tiputettua tehoa haluamasi määrän. Tämän lisään, koska muuten tulee sellaset nillitykset palstalle jotta huh huh: Kannattanee silti ensin kokeilla poistaa puolet päättäreistä ja laittaa kaappi puolta pienemmän impedanssin lähtöön kiinni. Säästät muutaman satkun JOS diggaat soundista... |
Heikki 09.04.2007 20:00:32 | |
---|
Onko toi tehonpuolitus tosiaan semmonen toimenpide että sen uskaltaa maallikkokin itse tehdä? Itellä peavey 6505 ja kiinnostais laittaa 120 wattisesta kuuskymppiseks, mutta pelkään että onnistun kusemaan homman jotenkin. Eikäs tuossa 6505:ssa ole etuastesärö se juttu, eikä päätesärö. Joten voisin kuvitella ettei keinokuormilla tai tehon puolittamisella saisi parempia soundeja irti. Tietysti voinhan olla täysin väärässäkin. |
dbv 09.04.2007 22:26:34 (muokattu 09.04.2007 22:29:01) | |
---|
Eikäs tuossa 6505:ssa ole etuastesärö se juttu, eikä päätesärö. Joten voisin kuvitella ettei keinokuormilla tai tehon puolittamisella saisi parempia soundeja irti. Tietysti voinhan olla täysin väärässäkin. Just. Kannattanee perehtyä vahvistimiin ennen enempää kommentoimista... |
Heikki 10.04.2007 00:17:47 | |
---|
Jos on kovinkin uusi vahvistin kyseessä niin kannattaa ottaa selvää miten takuulle käy, jos käyttää keinokuormia, tai vähentää pääteputkia. Ainakin joissain botique vahvistimen manuaaleissa mainitaan, että jos käyttää keinokuormia, vähentää putkia, tai käyttää variac:ia niin takuu umpeutuu. Tuskin näin käy isojen valmistajien vahvistimissa, mutta voisi olla hyvä ottaa selvää asiasta. |
Teräskieli 27.04.2007 19:35:10 (muokattu 27.04.2007 19:36:30) | |
---|
En nyt kerennyt katsoa koko aihetta läpi, joten voi olla että joku on jo kysynyt tätä asiaa. Sitten itse kysymykseen: jos ostan vahvistimeen uudet pääteputket onko minun säädettävä bias-arvoa, jos putket ovat täsmälleen samanlaiset kuin vahvistimeni vanhat? Käytössäni on Peavey Classic 30 vuodelta 2004. Ja kyseisen tyyppisessä vahvarissa ole kaksi matchattyä päättäri paria? Toinen laidoilla, toinen keskellä? |
En nyt kerennyt katsoa koko aihetta läpi, joten voi olla että joku on jo kysynyt tätä asiaa. Sitten itse kysymykseen: jos ostan vahvistimeen uudet pääteputket onko minun säädettävä bias-arvoa, jos putket ovat täsmälleen samanlaiset kuin vahvistimeni vanhat? Käytössäni on Peavey Classic 30 vuodelta 2004. Ja kyseisen tyyppisessä vahvarissa ole kaksi matchattyä päättäri paria? Toinen laidoilla, toinen keskellä? Putket eivät ole täsmälleen samanlaiset kuin vanhat. Bias pitäisi periaatteessa säätää, mutta Classicissa sitä ei voi. Osta esim. Uraltonelta "low"-arvolla merkityt putket. Vahvistimessa pitäisi olla sovitettu nelikko, mutta tiedä sitten, onko se sinne päinkään. |
Heikki 28.04.2007 12:36:10 | |
---|
En nyt kerennyt katsoa koko aihetta läpi, joten voi olla että joku on jo kysynyt tätä asiaa. Sitten itse kysymykseen: jos ostan vahvistimeen uudet pääteputket onko minun säädettävä bias-arvoa, jos putket ovat täsmälleen samanlaiset kuin vahvistimeni vanhat? Käytössäni on Peavey Classic 30 vuodelta 2004. Ja kyseisen tyyppisessä vahvarissa ole kaksi matchattyä päättäri paria? Toinen laidoilla, toinen keskellä? Bias olisi aina hyvä tarkistaa että ollaan turvallisella alueella. Mutta kuten päänahka sanoi kannattaa ostaa Uraltonelta low luokituksen nelikko putkia ja vaihtaa tilalle. Jos sen jälkeen kuulostaa hyvälle, niin ei muuta kuin ajoa vaan ja antaa biasin olla. |
Teräskieli 29.04.2007 09:48:23 (muokattu 29.04.2007 09:50:37) | |
---|
Eikö Classicin biasia voi säätää ollenkaan? Olenko siis tuomittu ikuisesti käyttämään low-arvoisia putkia? |
SirElwood 29.04.2007 12:17:30 (muokattu 29.04.2007 12:19:45) | |
---|
Eikö Classicin biasia voi säätää ollenkaan? Olenko siis tuomittu ikuisesti käyttämään low-arvoisia putkia? Voi sinne bias modauksen tehdä. Pari vastusta vaihdetaan siinä trimmeripotikkaan. Noin niinkun yksinkertaisimmillaan. Eli R63 ja 64 pois, ja niiden tilalle 10k lineaarinen trimmeri kera 22k ja 39k vastusten... Ääh, mitä selitän? Tässä pdf josta (tämäkin) homma selviää: http://www.blueshawk.info/pdfs/peavey%20classic30%20mods.pdf (sivu 37). |