Aihe: soiton aloittaminen
1
vilikki92
11.03.2007 00:31:08
Moi!
olen 15v poika ja aion aloittaa sähköbasson soiton.
Minulla olisi vielä muutamia kysymyksiä.Vastatkaa edes
joihinkin jos millään ehditte :D

1.Kuinka paljon välineet basso+vahvistin
maksavat?Ei mitään huippukamoja vaan
aloittelijalle sopivat.

2.Onko basson soiton harjoittelu vaikeaa alussa ja
turhautuuko siihen helposti?

3.Pitääkö opetella nuotit vai voiko soittaa
tabeista?

4.Minkälaista musiikkia voisin kuunnella
aiheeseen liittyvää? esimerkkejä!
Seba
11.03.2007 00:49:35

Moi!

aloittelijalle sopivat.

Kotisoittoon käy passelisti vaikka tollainen setti
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr190jubk_jumpstart_basspaket.htm

Riippuu pitkälti onko mitään lahjoja jotka helpottaa treenaamista, tai minkälainen yleensäkin ihminen itse on :)
Itse en ainakaan aikoinani juurikaan turhautunut. Nyt kun oikeasti pitäisi oppia jotain hienoa, niin se vähän turhauttaa kun ei kerkiä treenata, eikä ole ketään kuka opettaa.

tabeista?

Lähes 18 vuotta sitten aloitin soittamaan, ja ihan korvakuulolta vetelin. Kuten nykyäänkin. Nuoteista ei ole hajuakaan, ja kerran oon tabeja vilkaissut kun en kuullut miten basso biisissä menee. Jos on korvaa, niin siitä on apua, muuten sitten vaan tabeilla.

Jos simppeleitä tarkoitat, niin vanhempaa suomirokkia / punkkia tyyliin pelle miljoona, eput (aknepop) ym. Nykyisemmistä apulanta yms.

Vaikuttaa tietenkin paljon minkälaisesta musiikista tykkää mitä lähee harjoittelemaan. Ei kai kukaan jaksa pakkopullana kuunnells paskoja biisejä vain oppiakseen soittamaan niitä?

Todellisuudessa minä en mistään mitään tiedä, ja tarvitsisin itsekkin opettajaa, joten suosittelen että käyt vähän alkeita harjoittelemassa ihan opettajan luona. Voi kun minäkin olisin silloin tajunnut sen niin ehkä tekniikka voisi olla vähän parempi..
Spawn
11.03.2007 02:15:10

Sehän on tietysti omista asenteista kiinni. Kunhan muutaman perusjutun oppii alkuun niin niillä (ja niitä varioimalla) pääsee jo pitkälle. En lähde pahemmin erittelemään noita "perusjuttuja", mutta etenkin hyvän soittoasennon löytäminen on tietysti kaiken a ja o. Sen löydyttyä jaksaa varmasti soitella ja muistan kuinka aikoinaan tuli yksikseen soitettua jopa neljän tunnin omakiva-sessioita.

No pelkkää jazzia ja makuuhuonefunkkia tietenkin.

Ei vaines. Kuten tuossa jo sanottiin, niin siitä omasta levyhyllystään kannattaa aloittaa. Itselleni Rage Against the Machine ja Iron Maiden olivat ne bändit joita soitellessa meni ainakin ensimmäinen soittovuosi. Kun musiikin ottaa harrastuksekseen, uusia bändejä löytyy kuin itsestään.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
Jorbagha
11.03.2007 14:18:39
Pitääkö opetella nuotit vai voiko soittaa
tabeista?

Annetaan nyt se setämäinen neuvo:

Opettele nuotit ja/tai vedät korvakuulolla. Mielestäni tabeista ei ole kenellekään mitään hyötyä. Kun pidemmälle edetään, nuotinlukutaito ja hyvä korva ovat niitä ominaisuuksia joita soittajalta kaivataan. Tabeista vetämällä et opi kunnolla kumpaakaan näistä.

Niin ja tämä oli vain oma henkilökohtainen mielipiteeni jolla saa pyyhkiä takapuolensa jos haluaa.
Oonpa aika körny.
absqua
11.03.2007 14:23:01

Niin ja tämä oli vain oma henkilökohtainen mielipiteeni jolla saa pyyhkiä takapuolensa jos haluaa.

Samaa mieltä tästä. Pyyhkiköön perseensä ken haluaa ja millä haluaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
S3k7u
11.03.2007 17:26:20

Moi!

aloittelijalle sopivat.

Itse ostin/sain joululahajksi 5v. sitten IBANEZ GRS 200 tai mikä onkaan... Maksaa nykyisin 200 euroa. Vahvistimista en tiedä mutta viritys mittari olis ihan hyvä olla jos ei kotona pianoa ole...

Onhan se vaikeata aluksi kun luulee osaavansa enemmän kuin osaa, sit tulee kaikkia haaveita: vitsi kun olisin yhtä hyvä kun toi. Musiikkikouluun tai jonnekkin kannattaa mennä jos haluaa edistyä

tabeista? Kannattaa opetella aluksi ainakin CDEFGAHC Niin sillä pärjää vähän aikaa, kannattaa opetella nuotteja koska jossain vaiheessa sitä joutuu kumminki opettelemaan... Ainakin minun. Tabeja voi käyttä jos esim. kuuntelee levyltä kipaleen ja sit katsoo tabit.

Perus helppo punkki on aloittelioille hyvä tai sit koko nuotti poppi. Siitä minä ainakin aloitin ja nyt soitan äärimetallia.

PS. Kannattaa harjoitella väh. 30 min päivässä
-Henri-
26.03.2007 18:59:21
Jees, moro vaan tänne bassopalstalleki.

Mieki oon aatellu tässä ruveta soittamaan bassoa, eikä kokeineiden neuvot olisi pahaksi =)

Mitä kirjoja (tai nettiosoitteita) voisitte suositella aloittelijalle? Hyviä harjoituksia ja tietoa virityksestä, nuoteista ym. perus jutuista kaipailisin.

Jonkun näistä seuraavista varmaan laittaisin soittovehkeeksi. Vahvistimen ostaisin sit joskus myöhemmin (jos homma sinne asti kiinnostaa).
Myös näistä kaipaisin kokemuksia/kommenteja.
Noita kolmea ylintä ainakin on kehuttu ja etenkin haluaisin tietää niiden eroista.
Toki saa myös ehdottaa jotain muuta samassa hintaluokassa olevia.

Ibanez GSR 200:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr200bk.htm

Ibanez GSR 180:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr180_bk.htm

ESP LTD B-50:
http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_b50blk.htm

(Dean Edge 1):
http://www.smi-music.com/product_info.php/cPath/25_44/products_id/539
Time Will Heal... Time Will Kill...
Nieby
26.03.2007 20:07:50
Kakkoskysymykseen voisin vastata kuten minulle aikoinaan kokeneempi musiikkimies sanoi: Kannattaa bändihommiin pyrkiä heti kun basso alkaa kädessä pysyä, koska siihen todella voi turhautua helposti.

Mutta sitten kun vauhtiin pääset, jäät koukkuun ja intoa riittää niin maan ***keleesti..!

Onnea matkaan.
Satis
29.03.2007 18:05:23
tabeista?

Itse olen sitä mieltä, että nuottien opettelu on hyödyllisempää kuin tabeista soittelu. Soittajan on kuitenkin hyvä osata nuotit edes joten kuten, koska sitä taitoa saattaa hyvinki tarvita jossain vaiheessa. Tiedän kyllä muutamia ihan hyviä basisteja, jotka ei tajua nuoteista mitään, mutta siltikin suosittelisin sitä nuottipuoltakin treenailemaan.
Tätä on mun rock & roll
Quu
29.03.2007 18:14:47 (muokattu 29.03.2007 18:20:03)

Jees, moro vaan tänne bassopalstalleki.

Mieki oon aatellu tässä ruveta soittamaan bassoa, eikä kokeineiden neuvot olisi pahaksi =)

Mitä kirjoja (tai nettiosoitteita) voisitte suositella aloittelijalle? Hyviä harjoituksia ja tietoa virityksestä, nuoteista ym. perus jutuista kaipailisin.

Kirjoista/nettiosoitteista ei mitään hajua (en käytellyt sellaisia silloin kun aloittelin soittamaan, enkä niitä vieläkään liiemmälti käytä), E: Sulla ei nähtävästi ole kokemusta kitarastakaan, rummuista kyllä...

Jonkun näistä seuraavista varmaan laittaisin soittovehkeeksi. Vahvistimen ostaisin sit joskus myöhemmin (jos homma sinne asti kiinnostaa).
Myös näistä kaipaisin kokemuksia/kommenteja.
Noita kolmea ylintä ainakin on kehuttu ja etenkin haluaisin tietää niiden eroista.
Toki saa myös ehdottaa jotain muuta samassa hintaluokassa olevia.

Ibanez GSR 200:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr200bk.htm

Ibanez GSR 180:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr180_bk.htm

ESP LTD B-50:
http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_b50blk.htm

(Dean Edge 1):
http://www.smi-music.com/product_info.php/cPath/25_44/products_id/539

No GSR 200:n & GSR180:n suurimmat erot tulee mikityksestä sekä käytetystä runkopuusta, vaikuttavat soundiin aikalailla.
GSR200: Agathisbody & P/J-mikitys.
GSR180: Natobody & J/J-mikitys

Tuosta LTD B-50:stä ei mitään hajua, mutta veikkaisin itseasiassa sen ainoaksi huomattavaksi eroksi GSR200:n että LTD:ssä on 24 nauhaa ja Ibassa 22.

Kakkoskysymykseen voisin vastata kuten minulle aikoinaan kokeneempi musiikkimies sanoi: Kannattaa bändihommiin pyrkiä heti kun basso alkaa kädessä pysyä, koska siihen todella voi turhautua helposti.

Mutta sitten kun vauhtiin pääset, jäät koukkuun ja intoa riittää niin maan ***keleesti..!

Onnea matkaan.

Näin, itselläni oli jonkinmoinen tauko bassosta kun tuli kitaraa soiteltua paljon, mutta nyt on taas iskenyt kipinä bassotteluun oikein kunnolla.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Fedrom
29.03.2007 22:10:15
Kysymyksiin 2 ja 3 voin vastata, eli itsekkin 15 v basisti.

Nuotit kannattaa ehdottomasti opetella, hommaat jonkun kirjan jossa on helppoja (usein kontrabassolle) walking bass linjoja ja rupeet niitä opettelemaan. Nuottien opetteleminen oli itselle se, mikä alkoi turhauttaa ensimmäisenä, mutta kun sen perusteet oppii ja pystyy suunnilleen soittamaan niitä helppoja linjoja suoraan nuotista, se on tosi palkitsevaa.

En itse suosittele tabeja koska ne ei kehitä yhtään. Soittele alusta lähtien esim levyjen mukana vaan sen mukaan mikä kuulostaa hyvältä ni korvaki kehittyy. Nuoteista vielä sen verran että realisointumerkinnöistä on basistin PAKKO opetella soittamaan, joten siitä kannattaa aloittaa.

Jos mahdollista, hakeudu opettajalle, se nopeuttaa huomattavasti.
Jonppa
26.04.2007 23:06:19 (muokattu 26.04.2007 23:08:05)
Kyselenpä minäkin jotain... Eli haluaisin aloittaa soittamisen. Kitaraa oon soitellu noin vuoden ja bassoo tekis kanssa mieli. Oon aatellu bassoks Yamahan rbx270 tai rbx374:ää. Kumpi noista kannattas hankkia? Mitä eroo noissa mikeissä on noin niinkun soundin kannalta ja muutenkin? Tarkotus olis soittaa rokkia plektralla, joten käykö noi siihen hommaan miten? Onko järkevää tilata Thomannilta, ilman, että kokeilee soitinta? Tuleeko noihin soittimiin, jos tuolta tilaa, muuten mukaan hihnaa? Kun täälläpäin noi maksaa kuitenki enemmän ja ylimäärästä rahaa ei oikeen oo. Ja sitten vahvistin. Eli, jos jaksatte niin suositelkaa jotain halpaa, mutta kohtuu hyvää vahvistinta millä pääsis ainakin alkuun. Tosin voi olla, että soittelen vähän aikaa ilman vahvistinta, kuhan pääsis vaan treenaamaan jotain. Kiitos kaikille oikein paljon, jotka jaksaa vastata!
Peace & love
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)