Aihe: Mikkien "kannet"
1
sieniesko
27.04.2007 07:21:12
Onko tollasiin humbuckermikkeihin saatavana esim. Gibsonin käyttämiä metallikansia ? Käykö joka humbuckeriin ja mitä haittaa sellasta on ? Ois vaan tyylikäs jos sais kuoret mikkien päälle. Tällä hetkellä mikit on muovikehyksillä.
Muuki
27.04.2007 07:25:15 (muokattu 27.04.2007 07:29:46)
Kyllä löytyy. Siitä mikä sopii mihinkin ei ole juuri hajua, mitä nyt yksikelasen kuoria olen vaihtanut joskus. Mutta esimerkiksi
http://www.thomann.de/fi/search_dir … tml?sw=pickup+cover&x=0&y=0

mitä haittaa sellasta on ?

Enpä ole koskaan kuullut että kuorista olisi mitään haittaa. Jos nyt ei lasketa sitä että plektra osuu kuoriin, mikä taas ei liity yleensä kuoriin vaan mikkeihin ja niiden korkeuteen.
"The question is not when he's gonna stop but who is gonna stop him." -Vanishing Point
sieniesko
27.04.2007 09:46:59
Eli noi kuorethan nostaa vähän sitä korkeuttaa eli mikkejä pitää vähän laskea......?
Numb
27.04.2007 09:51:27

Eli noi kuorethan nostaa vähän sitä korkeuttaa eli mikkejä pitää vähän laskea......?

Kuka mistäkin tykkää, mutta minulla ainakin on kuorellisten humppareiden ja kielten välissä ihan reilusti tilaa. Jos niitä mikkejä laittaa ylemmäksi, soundi menee tukkoon. Eivätkä nämä ole edes mitään erityisen kuumat mikit, vaan tavallinen Gibsonin 490R/498T -setti.

Tietysti jos mikit ovat nyt optimikorkeudella, ja se optimikorkeus on lähellä kieliä, niin sitten sinne ei mahdu kuoria väliin...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
McNulty
27.04.2007 09:51:58 (muokattu 27.04.2007 09:55:16)
Magneettien napojen "välityksissä" on eroja, joten kaikki navat eivät mene kaikkien kuorien reikien kanssa kohdalleen. Jos joutuu sokkona tilaan, niin voipi olla ettei se tilattu mikkikuori sovikaan oman mikin ympärille. Etenkin kun jenkeillä ja japseilla on paha tapa käyttää eri mittayksiköitä ja mitään yhtä standardisoitua vaihtoehtoa ei ole.

Suosittelen että ostat valmiiksi sellaiset mikit joissa ne kuoret ovat. Ei tartte itse vahailla ja tinailla kuoria mikin pohjalevyyn jne.

PS. pitää vielä tarkistaa, että puhuttiinhan me nyt mikkien kuorista, ettei mikkien kehyksistä. Kehykset kun ovat joidenkin kitaroiden mikkien ympärillä olevat "raamit" jotka tulevat neljällä pienellä ruuvilla kiinni mikin ympärille. Niitä saa myös metallisina... eli ei ole pakko niitä muovisia kehyksiä katsella jos ei halua :)
this is how i disappear
kunnasja
27.04.2007 10:42:29
Semmostahan on puhuttu, että nuo kuoret syövät hieman yläpäätä soundista. Tarkkaa tietoa ei ole, mutta näin ne isot pojat maailmalla huhuilee...
Insane Kane
27.04.2007 10:54:44
Semmostahan on puhuttu, että nuo kuoret syövät hieman yläpäätä soundista. Tarkkaa tietoa ei ole, mutta näin ne isot pojat maailmalla huhuilee...

Niihän ne huhuilevat... Mutta tottuus on että kiertoherkkyys nousee ja joutuu vahan kanssa läträämään.
Ei näin! >=)
Egi
27.04.2007 11:45:02

Mutta tottuus on että kiertoherkkyys nousee ja joutuu vahan kanssa läträämään.

En tiedä mistä tuo totuus tulee, mutta itse tuskailin SG:n nuhaista saundia kunnes kokeilin nykäistä kuoret pois ja kyllä saundi aukesi huomattavasti.
Jos nyt puhutaan laatu mikeistä (esim.Gibson) niin en usko että kuoret vaikuttaa kiertoherkkyyteen,
(ei ainakaan minulla vaikuttanut). Onhan ne mikit vahattu jo tehtaalla valmistuessaan.
Ei niin pahaa ettei pahenis.
fox
27.04.2007 12:02:30

Kyllä se hieman "pihistää" yläpäätä, mutta vastaavasti tarjoaa erinomaisen mekaanisen suojauksen herkille keloille, sekä myös häiriösuojan. Kiertoherkkyyteen taas vaikuttaa se kuoren "sovitus" ja materiaali, jos sinne jää "sound chamberia" eli kovin tyhjää tilaa, saattaa lisääntyä kierrot, myös kuorten materiaalilla ja vahvuudella on merkitystä.. Jos on kovin "heikoo pelliä" kuten Tampereen seudulla ilmaistaan, on värähtelyherkkyys isompi.
Bonecrusherin pointti on myös huomioitava, jos aikoo ostaa irrallaan myytäviä reiällisiä ( ei siis täysin umpinaisia eikä open- ja slot-toppeja) kuoria, ei mee reikäjaot yksiin. Nykyään on vielä tullut sellanenkin "harmi" että tallaposition mikeissä on naparuuvit jopa tuumamitallisissa humppareissa leveämmällä kuin ihan perushumbukkerissa.
Toki helpommalla pääsee, jos ostaa sitten vaikka tuollaset täysin umpinaiset kuoret, mutta se naparuuvien avulla tapahtuva kielten välisen balanssin "hienosäätö" ei sitten ole enää mahdollista. Open top- ja slot-top kuorilla taas tuo yläpään vähäinen vaimeneminen jää melkoisen minimaaliseksi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Insane Kane
27.04.2007 12:05:10
En tiedä mistä tuo totuus tulee, mutta itse tuskailin SG:n nuhaista saundia kunnes kokeilin nykäistä kuoret pois ja kyllä saundi aukesi huomattavasti.
Jos nyt puhutaan laatu mikeistä (esim.Gibson) niin en usko että kuoret vaikuttaa kiertoherkkyyteen,
(ei ainakaan minulla vaikuttanut). Onhan ne mikit vahattu jo tehtaalla valmistuessaan.

Eli viittasin hivenen siihen että kun aletaan itse niitä kuoria askartelemaan niin tällänen homma tulee eteen.
Toiset puhuu laatumikeistä, toiset Gibsoneista >=) vitsi vitsi.
Ei näin! >=)
fox
27.04.2007 12:11:18

Eli viittasin hivenen siihen että kun aletaan itse niitä kuoria askartelemaan niin tällänen homma tulee eteen..

Juu, kyllä ne kuoretkin voi asentaa vaikka röytämällä..Tuossa pöydällä on joku DiMarzio johon on pistetty kuoret. Se toimi ei enää..syynä ilmeisimmin liiallinen voimankäyttö ja sopimattomat kuoret..
Kiertoherkkyystekijä on muuten kohonnut huikeesti tuosta 90-luvun puolivälistä, kun sitä etuaste-boostia löytyy melkein kaverilta kuin kaverilta...mallintavia, steppilautoja, mitä hyvänsä.. 8)
Jopa wanha luotto-heevymikki SuperDistortion on joittenkin mielestä kiertoherkkä.. Mutta tästäpä asiasta on toisaalla enemmältikin puhuttu.
Jesus_Plastica
27.04.2007 16:08:04
Kuinka paljon se vahaus oikeastaan auttaa kiertoon? Kuoret pitäis laittaa mikkeihin mutta ei viittis ruveta sottaan vahan kanssa.
fox
27.04.2007 23:22:05

Kuinka paljon se vahaus oikeastaan auttaa kiertoon? Kuoret pitäis laittaa mikkeihin mutta ei viittis ruveta sottaan vahan kanssa.

Se estää sen, ettei tule sen kuoren resonoinnista, eikä niistä "sound chambereista" eli ilmatiloista johtuvaa mikrofonista kiertoa. Akustinen kiertohan on täysin eri juttu. (toivottavasti kaikki tämänki tiedostaa)
Lisäksi se ehkäisee siinä kelassa olevat "puutteet" tekemällä siitä sellasen "kiinteämmän", mikrofonisen kierron lähteinä itse kelassa saattaa olla joko liian löysä käämintä, tai sitten, kuin on monessa viestissä todettu, vallankin "itämaan mikeissä" luonteenpiirteenä pidettävä liian vauhdikas käämintä.. Kas kun tuottavat huimia määriä mikkejä, niin käämintäkoneet on täytyny säätää nopeiksi.. Toisaalta kotikonstein ei se vaha tunkeudu kovinkaan syvälle sinne kelan sisään, toisin kuin teollisessa painevahauksessa.. Siltikin, monesti tuollainen "kotikonstein tehty" vahaus auttaa..
Egi
28.04.2007 00:10:32
Se estää sen, ettei tule sen kuoren resonoinnista, eikä niistä "sound chambereista" eli ilmatiloista johtuvaa mikrofonista kiertoa.
Lisäksi se ehkäisee siinä kelassa olevat "puutteet" tekemällä siitä sellasen "kiinteämmän", mikrofonisen kierron lähteinä itse kelassa saattaa olla joko liian löysä käämintä
.. Siltikin, monesti tuollainen "kotikonstein tehty" vahaus auttaa..

Toi eka lause oli niin hienoo bamlausta et mä en tajunnu, mutta mulle on joskus paljastettu että mikkien kierto "yleensä" johtuu juuri liian löysästä kääminnästä tai iän tuomasta löystymisestä käämeissä.
"kotikonstein" tehty vahaus on mulla auttanut joka kerta .
Ei niin pahaa ettei pahenis.
Jurbo
28.04.2007 14:20:24

Vielä tänne teknisten faktojen sekaan yksi mielipide - irrotin tuossa hiljan kuoren Les Paulissani olevasta 498T:stä, ja sain juuri sitä mitä halusin, eli hieman kuumemman ja mehevämmän ja selkeämmin erottelevan soundin. Saman teen vielä tuolle 490 R:lle, niin on hyvä heavy/hardrock-soundimaailma.
Suosikkilintuni lentävät kovaa ja korkealla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)