Aihe: Musiikkivuodet 2000-2009: Mitä jää käteen?
1 2 3 4 5 6 7 8
marke-
27.04.2007 12:01:54
.niin internet, ja bändit omilla haastatteluillaan ja itsensä tyrkyttämisellä medialle saavat aikaan juuri sen, että yleisö pitää bändien soittajia tavallisina ihmisinä, ja tämä on se suurin ongelma miksi bändit eivät kiinnosta niin paljon että saataisiin stadionit täyteen. Ääh, lue muutkin viestit mistä puhuttiin karipiirron kanssa..

Mjoo, no onko se niin suuri vääryys että musiikkia arvostellaan nykyään sisällön eikä glamourin puolesta? Sehän vanhassa musassa taasen oli vikana. Bändit tunki pelkällä statuksellaan alas paskaa ihmisten kurkusta. Mun mielestä tän topicin aihe oli puhua musiikillisesta sisällöstä, mut ehkä menin sitten harhaan. Mut joo, ois pitäny näemmä lukea aikasemmat viestit ennen ku alkaa soittamaan suutaan :D Noh, ei sitä kaikkee jaksa.
Seksi
-Aleksi-
27.04.2007 12:05:52 (muokattu 27.04.2007 12:10:25)
Mun mielestä on vaan naurettavaa väittää, että musiikki ois nykyään huonompaa laadullisesti. Alkakaa vaikka iltapuhteiks purkaa niitä Purplen tai Maidenin hittejä, niin kyllä niissä aika köyhillä eväillä ratsastellaan nykytouhuihin verrattuna. Ja joo, myös minä fanitin nuorena Purplea - se on edelleen asia bändi, mutta ei se mun mielestä pärjää millään mittarilla monelle nykybändille.

En ole edelleenkään väittänyt että nykymusiikki olisi laadullisesti huonompaa. Jos oot ees lukenut mitä oon kirjoittanut: E: Ei ne esim gunnarit tehnyt musiikillisesti niin mahtavaa settiä, vaan se oli ne persoonat jotka kiinnostivat ja kaikki mistä oon kertonut viimeiset 4 viestiä.
Tätä voi pitää aika kapeena katseena että mä perustan lähes kaikki siihen, että bändit on nykyään normaalin tallaajan tasolla ihmisinä, ja jos alan iltapuhteiksi purkamaan 70 ja 80 luvun bändien tuotantoa, VARMASTI löytyy jopa ENEMMÄN laadullisesti huonompia biisejä. Mutta koko pointti vanhoissa bändeissä, mikä menee hyvin tuotetun nykymusiikin ohi, on bändin soittajat, jotka edelleen oli elämää suurempia. Ja vielä varmistukseksi, en pidä nykymusiikkia laadullisesti huonompana (vaikka en tykkääkään siitä)

Bändit tunki pelkällä statuksellaan alas paskaa ihmisten kurkusta.

Tätä paskaa (joka muuten oli suurimmaksi osaksi, että pidetään hauskaa, ei oteta asioita niin vakavasti, ja vielä kerran pidetään hauskaa) syön paljon mielummin kuin nykybändien syöttämää paskaa, joka suurimmaksi osaksi on poliittista. Pitää olla yhteiskunnallisesti uskottava ja pelastaa jotain saatanan vyötiäisiä etelä-namibiassa. Joo lopetetaan vaan tää väittely.. :D
-Aleksi-
27.04.2007 12:07:50 (muokattu 27.04.2007 12:08:02)
E: Ei mitään
Minstrel
27.04.2007 13:50:43
Tätä paskaa (joka muuten oli suurimmaksi osaksi, että pidetään hauskaa, ei oteta asioita niin vakavasti, ja vielä kerran pidetään hauskaa) syön paljon mielummin kuin nykybändien syöttämää paskaa, joka suurimmaksi osaksi on poliittista. Pitää olla yhteiskunnallisesti uskottava ja pelastaa jotain saatanan vyötiäisiä etelä-namibiassa.

Mihin sä oikein perustat nämä väittämäsi? Just silloin "vanhoina hyvinä" aikoina oli kaiken maailman We Are the World -skeidat sun muut. Enkä minä löydä dinosaurusbändien paskoista levyistä mitään hauskaa, ainoastaan tuskaista, tuloksetonta väkisin vääntämistä.
"Sometimes you eat the bar, and sometimes, well, the bar eats you."
Karipiirto
27.04.2007 13:54:35

Mihin sä oikein perustat nämä väittämäsi? Just silloin "vanhoina hyvinä" aikoina oli kaiken maailman We Are the World -skeidat sun muut. Enkä minä löydä dinosaurusbändien paskoista levyistä mitään hauskaa, ainoastaan tuskaista, tuloksetonta väkisin vääntämistä.

Eroa nykyiseen? No tekniikka on parempaa mutta itse en kyllä muuta löydä. Ja edelleen se hauska joka ei aukea sinulle ei tarkoita sitä ettei se sitä ole.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
marke-
27.04.2007 13:57:40 (muokattu 27.04.2007 14:03:17)
..Ja vielä varmistukseksi, en pidä nykymusiikkia laadullisesti huonompana (vaikka en tykkääkään siitä)

Juu sori tosiaan, jäi noi sun vanhemmat viestit lukematta niin meni pointti alkuun huti. Ennenkin todennut että väärinkäsityksistähän ne väittelyt syntyy. Tottahan se on mitä sanoit aikalailla bändien jumaluudesta jne.

Tätä paskaa (joka muuten oli suurimmaksi osaksi, että pidetään hauskaa, ei oteta asioita niin vakavasti, ja vielä kerran pidetään hauskaa) syön paljon mielummin kuin nykybändien syöttämää paskaa, joka suurimmaksi osaksi on poliittista.

Heh, juu. Kyllähän se nykyään on meininki rockissa, että musassa pitää olla joku poliittinen/aattellinen sanoma. Hyvä pointtihan tuo on ku mikä - ei sellasta rehellistä naiset, viina ja biilet meininkiä kyllä taida enää löytyä pahemmin, ja jos sellasesta tykkää niin ymmärrän ihan hyvin miksei jaksa uutta tavaraa kuunnella.

EDIT: Haa, pitääkin mainita vaikka voin taas ampua vähän metsään; Kannattaa tutustua esim. Japanilaiseen rokkiin - sieltä löytyy hauskaa meininkiä vaikka millä mitalla :D Ja muutenkin oikeastaan länsimaisen musiikin ulkopuolelta.
Seksi
Karipiirto
27.04.2007 14:05:26

EDIT: Haa, pitääkin mainita vaikka voin taas ampua vähän metsään; Kannattaa tutustua esim. Japanilaiseen rokkiin - sieltä löytyy hauskaa meininkiä vaikka millä mitalla :D Ja muutenkin oikeastaan länsimaisen musiikin ulkopuolelta.

En voi kuin olla samaa mieltä. Sieltä löytyy yllättävän paljon kaikkea tuoretta ja mielenkiintoista musaa. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
-Cale
27.04.2007 17:04:41
Tähän taas olen täysin samaa mieltä. Internet tekee kyllä sitä että lähentää bändiä ja faneja liikaakin, jolloin bändi on "fanien tasolla", normaaleja ihmisiä. Ei näin saa olla! Kunnon bändit oli elämää suurempia! soittajat siinä tavoittelemattomissa!

Mun mielestä on juuri mainiota että esim. voi kysyä idoliltaan kaikennäköistä, vaikka soittokamoista, ja jos vielä saa vastauksenkin. Siinä itseasiassa nähdään se että välittääkö artisti faneistaan vai ei. Toki on ymmärrettävää ettei kaikkiin faniposteihin pysty vastailemaan. Olen saanut sähköpostia mm. Jimbo Mäkeläiseltä (Jimmy Hammer, Ironcross), ja Theodore Zirakselta, ja mikäs sen mahtavampaa kun vaihtaa sana tai pari idolinsa kanssa.

E: tämä johtaa siihen, että bändiin kyllästyy nopeammin: "ai, ne olikin ihan normaaleita jamppoja, nyt me tiedetään niistä kaikki". Silloin 70-80 luvulla halusi tietää lisää bändeistä mutta ei saanut tietoa joten kiinnostus säilyi, ihmiset halusi lisää ja lisää. Jos tajuatte mun pointin.

Jos ja kun tietää jo ennalta että ihmisiä nekin ovat, niin mitään kyllästymistä ei ilmene, tai jos ilmenee niin diggailet idoleitasi varsin kummallisin perustein. Ihan yhtä kovia jamppoja yllämainitut tyypit on vaikka niiden kanssa muutaman sanan on vaihtanutkin internetin välityksellä.

Typerä keskustelu mutta silti täytyi laittaa omakin lusikka hämmentämään soppaa...
wilzhu
28.04.2007 02:07:40 (muokattu 28.04.2007 02:10:14)
Se on minustakin vähän harmillista kun se sex&drugs&Rock'n'roll -meininki on kaikonnut bändeiltä melkein kokonaan. Nykyään bändit eivät enää ole sellaisia kapinallisia jotka aiheuttavat pahennusta vanhemmassa sukupolvessa niinkuin ennen. Pitää olla "poliittisesti korrekti".

Ja toisaalta, se mikä oli vaikkapa 70-luvuvlla hurjaakin hurjempaa ja paheksuttavaakin paheksuttavampaa, on nykyään ihan normaalia. Nykyään on erittäin vaikea tehdä mitään säväytävää kun ihmiset ovat turtuneet ja "nähneet kaiken". Nykyään ihmisiä ei edes ällötä jos elokuvissa suolestetaan ihmisiä kun taas joskus porukka oli kuoleman kauhuissaan tuollaisesta kohtauksesta.
Elämä off.
Karipiirto
28.04.2007 10:02:20

Ja toisaalta, se mikä oli vaikkapa 70-luvuvlla hurjaakin hurjempaa ja paheksuttavaakin paheksuttavampaa, on nykyään ihan normaalia. Nykyään on erittäin vaikea tehdä mitään säväytävää kun ihmiset ovat turtuneet ja "nähneet kaiken". Nykyään ihmisiä ei edes ällötä jos elokuvissa suolestetaan ihmisiä kun taas joskus porukka oli kuoleman kauhuissaan tuollaisesta kohtauksesta.

Ja tässä on yksi syy miksi nykymusiikki minusta on mennyt todella huonoon suuntaan. Pitää yrittää edelleen säväyttää ja olla paheksunnan kohteena. Ja kun nykyään joka media syöttää niin sairasta paskaa, Saw, anyone? Tästä syystä nämä säväyttämiset vaativat niin äärimmäisyyksiin menemistä että siinä ei ole enää mitään järkeä. Jos musiikin pitää esim. säväyttää niin kovasti että se ei kuulosta enää edes musiikilta niin onko se hyvä?. Esimerkkinä vaikkapa 90-luvun alun ja 80-luvun lopun blastibiitti-black metal ja Death metal. Tiedän että tälläkin kuralla on kannattajansa ja olen sieltä joitain piristäviä poikkeuksiakin löytänyt(harvemmin) mutta... Tää nyt on mun mielipiteeni. :)
Gandhi
28.04.2007 16:31:39
Ja tässä on yksi syy miksi nykymusiikki minusta on mennyt todella huonoon suuntaan. Pitää yrittää edelleen säväyttää ja olla paheksunnan kohteena. Ja kun nykyään joka media syöttää niin sairasta paskaa, Saw, anyone? Tästä syystä nämä säväyttämiset vaativat niin äärimmäisyyksiin menemistä että siinä ei ole enää mitään järkeä. Jos musiikin pitää esim. säväyttää niin kovasti että se ei kuulosta enää edes musiikilta niin onko se hyvä?. Esimerkkinä vaikkapa 90-luvun alun ja 80-luvun lopun blastibiitti-black metal ja Death metal. Tiedän että tälläkin kuralla on kannattajansa ja olen sieltä joitain piristäviä poikkeuksiakin löytänyt(harvemmin) mutta... Tää nyt on mun mielipiteeni. :)

Niin, päästiin taas makuasioihin. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä jne. muut typerät sanonnat. Ei kai sillä ole mitään väliä, jos jokin äänivalli ei sinun mielestäsi ole musiikkia. Jos joku toinen saa siitä älyttömät kicksit, niin eikö se ole hänen oma asiansa. Kaikelle musiikille löytyy kuuntelijansa, eikä se ole keltään muulta pois. Jos joku löytää siitä kitarankaulasta vielä jotain mielenkiintoista, niin en ainakaan minä häntä siitä kritisoi tai kutsu "kuran" kannattajaksi. Tämä on minun mielipiteeni. :)
"Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks"
gorgonoidi
28.04.2007 16:45:51

Niin, päästiin taas makuasioihin. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä jne. muut typerät sanonnat. Ei kai sillä ole mitään väliä, jos jokin äänivalli ei sinun mielestäsi ole musiikkia. Jos joku toinen saa siitä älyttömät kicksit, niin eikö se ole hänen oma asiansa. Kaikelle musiikille löytyy kuuntelijansa, eikä se ole keltään muulta pois. Jos joku löytää siitä kitarankaulasta vielä jotain mielenkiintoista, niin en ainakaan minä häntä siitä kritisoi tai kutsu "kuran" kannattajaksi. Tämä on minun mielipiteeni. :)

Sinulla on minun mielestä täysin oikea mielipide. Kaikki musiikki on vain musiikkia ja jostain musiikista pitäminen on kuuntelijan oma asia.
-Aleksi-
28.04.2007 18:51:55
Sinulla on minun mielestä täysin oikea mielipide. Kaikki musiikki on vain musiikkia ja jostain musiikista pitäminen on kuuntelijan oma asia.

Mistäs sitä sitten kiistelee ja väittelee jos ei makuasioista? ;)
gorgonoidi
28.04.2007 19:00:46

Mistäs sitä sitten kiistelee ja väittelee jos ei makuasioista? ;)

Nyt kiersit kehän.. Enhän minä sanonut että mielipiteistä väittely on pahasta. Mielipiteenihän tuo omanikin oli.
Karipiirto
28.04.2007 20:29:17

Joo no esitin asiani hiukan huonosti. Tarkoitin että nykyisinkin tuntuu olevan tarve, kuten aina on ollut, säväyttää taiteellisesti...MUTTA... Miten säväyttää kun kaikki on jo niin sanotusti nähty? Nämä musiikkiesimerkit olivat minun näkemykseni säväyttämisestä jossa ei mielestäni ole järkeä ja ei niistä sen enempää.

Kuitenkin odottelen kauhulla sitä, mitä nämä taiteen tekijät ovat valmiita tekemään saadakseen tämän yhteiskunnan vielä kerran kuohahtamaan. Valitettavasti tätä nykyä se vaatii niin suuria ponnisteluja että väkisinkin tulee mieleen että jossain tulee vastaan se raja jossa kannattaisi miettiä, onko tätä syytä viedä loppuun. Säväyttäminen on joskus hyväksi sillä se pistää ihmiset ajattelemaan ja saa joskus avattua uusia näkökulmia. Darwin säväytti evoluutioteoriallaan aikanaan ihmiset miettimään, ovatko he sittenkään saaneet alkuaan Aatamista ja Eevasta ja ovatko he sittenkään universumin napa. Tällä hetkellä ihmiset vain eivät enää järkyty niin vähästä joten taiteessa on mentävä aina vain pidemmälle ja tästä on tuloksena sitten Esimerkiksi vaikkapa tämä Saw-elokuva ja vastaavat. Musiikissa se sitten tulee esiin vaikka nyt sitten näissä Cannibal Corpse/Gorgoroth-meiningissä(kaikella kunnioituksella näitä yhtyeitä kohtaan vaikkeivat edustakaan omaa käsitystäni musiikista. :))

Tähän sitten vaikkapa esimerkki siitä kuinka paljon nykyisin ihmisiä järkyttää tämä.
Cannibal Corpse on joskus kuulemma esiintynyt kirkossa ja kuulemma kirkko oli tarkastanut yhtyeen lyriikat ja sanonut kaiken olevan kunnossa. Että näin. :)

Joo meni kyllä jo hiukkasen OT:ksi että eiköhän tämä tästä. Jatketaas aiheessa. :)
marke-
29.04.2007 05:37:40
Joo no esitin asiani hiukan huonosti. Tarkoitin että nykyisinkin tuntuu olevan tarve, kuten aina on ollut, säväyttää taiteellisesti...MUTTA... Miten säväyttää kun kaikki on jo niin sanotusti nähty? Nämä musiikkiesimerkit olivat minun näkemykseni säväyttämisestä jossa ei mielestäni ole järkeä ja ei niistä sen enempää.

Miten voi säväyttää vielä enemmän? Ihminen on luova, jos tietäisit miten voisi taas uudestaan säväyttää, olisit varmasti väärissä hommissa mitä sitten teetkään ;)

Aika klisee kommentti, mutta eikö juuri edellä mainitsemasi yhtyeet joita ilmeisesti fanitat (Deep Purple, Iron Maiden) olleet rajoja rikkovia ja äärimmäisyyksiin vietyjä bändejä omana aikanaan. Deep Purple oli joskus rankimpien hevibändien joukossa ja kuuntelijansa varmasti aiheuttivat pahennusta vanhemmissa.

Tällä hetkellä ihmiset vain eivät enää järkyty niin vähästä joten taiteessa on mentävä aina vain pidemmälle ja tästä on tuloksena sitten Esimerkiksi vaikkapa tämä Saw-elokuva ja vastaavat. Musiikissa se sitten tulee esiin vaikka nyt sitten näissä Cannibal Corpse/Gorgoroth-meiningissä(kaikella kunnioituksella näitä yhtyeitä kohtaan vaikkeivat edustakaan omaa käsitystäni musiikista. :))

Se, että sinä järkytyt ja rajasi tulevat taiteessa vastaan pitäisi jotenkin rajoittaa muita? Nämä Black Metal jututkin järkyttivät aikanaan lähinnä parista syystä
a) toiminta oli melko sekapäistä osittain b) media suurenteli juttuja c) yhteiskunta oli ylikonservatiivinen. Black Metallissakin oli lopulta kyse käsittääkseni juurille palaamisesta ja ihmisyyden perimmäisen luonteen etsimisestä/tulkkaamisesta.
En nyt puolustele väkivaltatekoja millään tavalla, mutta vertaappa näitä jamppoja rap-artisteihin. Räppäreillä on kaulassa ristejä ja muuta reksvisiittaa, mutta harva se päivä ammuskelevat toisiaan, vetävät huumeita enemmän kuin suomalaiset hiihtäjät ja halventavat naisia. Ei vanhemmat näistä jutuista ole heränneet ja minusta paljon pahempia idoleita lapsille kuin metallistit. Pointti on kuitenkin se, että suhteutta asioihin; se, että media ei mitenkään noteeraa rap-artistien tekoja Suomessa, ei tarkoita että he olisivat kilttejä poikia.

Musiikista taasen, en minä kuuntele BM:ää ainakaan mitenkään "väkisin". Kiinnostuin koko genrestä n. vuosi sitten ihan musiikillisista syistä. Alkuun kuuntelin muutamia klassikkolevyjä analyyttisesti koittaen löytää niistä jotain hyvää, asenteet kun oli vähän turhan rajoittuneita aikanaan. Mutta kappas, kun musiikille antoi aikaa, se vei mukanaan. (Kai jonkun mielestä nyt sitten demoni tuli radiosta ja otti valtaansa :D) Myös ko. genressä on musiikkia, jota en siedä, mutta niin on kaikissa muissakin.

Monille black metal myös edustaa paljon muita juttuja kuin musiikkia, kunnia heille, mutta itse pitäydyn lähinnä musiikillisissa asioissa. Tätä ennen kulutin paljon nuorempana 70-80 luvun rockia, barokki klassista, uudempaa jazzia lähinnä parin suomi-yhtyeen nimissä, vanhaa ja uutta progerockia jne. Kulutan niitä vieläkin jonkin verran, mutta juuri tällä hetkellä Black Metal kiinnostaa eniten.

Mikä siinä sitten on hyvää? Hypnoottisuus, minimalismi, uudenlaiset (minulle) kanavat tulkita fiiliksiään, tunnelma ja muutamat alan jampat osaa säveltää ihan tajuttoman hyvin. Tarkoitus ei ole saada sinua kuuntelemaan Gorgorothia, vaan lähinnä kertomaan, että omasta mielestäni asenteesi rajoittaa musiikillisia kokemuksiasi.

Tähän sitten vaikkapa esimerkki siitä kuinka paljon nykyisin ihmisiä järkyttää tämä.
Cannibal Corpse on joskus kuulemma esiintynyt kirkossa ja kuulemma kirkko oli tarkastanut yhtyeen lyriikat ja sanonut kaiken olevan kunnossa. Että näin. :)

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän mua järkyttää ihan aidosti kirkon toiminta ylipäätään. Uskovaisia en koita provosoida, vaan mietin niitä juttuja miten epäreilusti ja epäinhimillisesti kirkko Euroopassakin jo toimii. Tällä koitan nyt vaan sanoa sitä, että se järkyttäminen on niin kovin suhteellista ja omakohtaista. Jotkut saattaa kokea sun järkytykset ihan luonnollisina juttuina. On munkin mielestä SAW elokuvan aikana nauravat pillerikuurin tarpeessa, ei ne efektit niin huonoja ole, mutta kuitenkin jos musiikissa pitäydytään, niin minusta on pelkästään hienoa että nykyään sekään taiteen ala ei ole mitenkään rajattua.
Seksi
HaloOfFlies
30.04.2007 22:03:46 (muokattu 30.04.2007 22:04:51)

Jos jostain 2000-luku tullaan muistamaan, niin siitä että radioasemat soittivat jokaisen hitin armotta puhki ja jauhoivat niistä puuroa. Esimerkkinä Don Johnson Big Bandin One MC And One Delay.
Valmistauduttiin viikko tähän peliin, ja sitten kaikki on viidessä minuutissa ohi, kun Napoleon ratsastaa paikalle. S.M.A.K.-jäsen #5
Coatl
01.05.2007 11:07:37
Jaa että mitäkö? Raskaan musiikin uusi linjaus: Mastodon, Dillinger Escape Plan, Meshuggah, Gojira.
Asioita tapahtuu

Dana: Olipas mukava harjoittelu päivä.
kid ego: Yhdys sanoja harjoittelitte.
gorgonoidi
01.05.2007 11:58:54

Jaa että mitäkö? Raskaan musiikin uusi linjaus: Mastodon, Dillinger Escape Plan, Meshuggah, Gojira.

Lisään vielä Disillusionin ja Texturesin. Ja jos tuossa se Meshuggahikin on niin sanotaan vielä se Opeth.
Loistavia bändejä kaikki.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)