Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Raskaus ja laulaminen
1
Mouru
21.04.2007 12:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raskauden viimeinen kolmannes menossa ja laulaminen tuntuu aina vaan työläämmältä. Kurkussa tuntuu kiristävää ja puristavaa tunnetta laulaessa, ikään kuin joutuisin puristamaan kaikki sävelet kehosta ulos.
 
Onko raskaana oleville laulajille mitään vinkkejä? Vai pitäisikö kenties olla viimeiset viikot kokonaan laulamatta?
 
ap78
21.04.2007 13:41:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei raskaudesta ole mitään kokemusta,mutta voisin kuvitella että raskaus on fyysisesti niin kova juttu,kannattaa siis mennä fysiikan ehdoilla.
 
Väkisin mun mielestä on turha laulaa,ja mitään tekniikkatreenia tuskin kannattaa tehdä viimeisinä aikoina,sillä jo hormonaaliset muutokset vaikuttaa saundiin.Lisäksi vauvan paino vaikeuttaa rennon hengityksen onnistumista.
 
Kuuntele kehoa,se kyllä kertoo sulle mikä on sopivaa..
 
Sävis
27.04.2007 09:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakaan ei ole raskaudesta kokemusta, mutta meidän kuorossa on ollut laulajia raskaana. Yleensä he ovat lopettaneet kuorossa laulamisen noin kuukausi ennen laskettua aikaa. Sitä ennen he ovat yleensä laulaneet vain istuma-asennossa, siinä kun voi paremmin saada hyvän lauluasennon jättiläismahan kanssa. :)
 
Säviksen pimeä puoli
ninmari
14.05.2007 15:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyllä laulelin ihan loppuun asti.Tosin en esiintynyt julkisesti, mutta enpä osannut hiljaakaan olla.=)
Luultavasti tekniikasta on kiinni tai sitten ihan yksilöllinen juttu.Itse kyllä loppuraskauden aikana mieluummin lauloin istuen, vaikka yleensä en niin tee.
 
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
Vuorijärvi
18.05.2007 10:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimin laulunopettajana ja fysiologisiin seikkoihin paljon perehtyneenä on fakta, että esim. äänihuuliin kerääntyy nestettä raskauden aikana, varsinkin loppuvaiheessa. Sen takia on suositeltu, varsinkin kokopäiväiselle laulajalle, että äänihuulien ns. ratkeamisen vuoksi voisi pitää pientä taukoa. Äänihuulet ei siis voi sulketua normaalisti olleessaan suuremmat nesteen vuoksi kuin yleensä. Tämä on kuitenkin yksilöllistä kuten muutkin raskauden aikaiset asiat!
 
Wagneria sen olla pitää!!!
eisehaittaa
31.05.2007 22:15:50 (muokattu 31.05.2007 22:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poistin viestin
 
eisehaittaa
31.05.2007 22:17:13 (muokattu 31.05.2007 22:21:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pois tin
 
eisehaittaa
31.05.2007 22:17:40 (muokattu 31.05.2007 22:20:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poistin
 
sofraia
04.10.2009 22:17:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla vasta alussa (14+ vko), mutta se missä huomaan jotain eroa, on vatsalihasten tuki. Voi olla, että on vaan lihakset jääneet vähälle treenille tässä, mutta tukikorsetti väsyy paljon nopeammin kuin vaikkapa puoli vuotta sitten. Luulen, että osasyy on myös lisääntynyt ns. sisältö, jota pitää tukea samoilla lihaksilla.
 
Musetta
28.04.2010 14:26:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse esiinnyin vielä seitsemännellä kuulla bändin kanssa, ja kahta päivää ennen synnytystä ooppera-aaria luisti paremmin ku koskaan. Luultavasti vauva oli siinä vaiheessa laskeutunut jo sen verran alas että hengitys ei tuntunut niin tuskaiselta kuin aiemmin. Noin kuudennen kuun jälkeen tuntui koko ajan siltä että vaikka kuinka kiskoo happea, se loppuu kesken. Sen sijaan tuen pitäminen tuntui helpommalta, mutta se taas saattoi johtua siitä, että mulla on ollut tapana jännittää vatsan seutua, mikä ei nyt raskausaikana ollut mahdollista. Joten kun vatsa oli rentona, paikallistin tuen paremmin. Synnytyksen jälkeen ääneni on kypsempi ja siihen on tullut lisää syvyyttä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «